Стаття "Інтеграція принципів ОДГ/ОПЛ (освіти для демократичного громадянства і прав людини ) в осітній процес"

Про матеріал
Стаття присвячена дослідженню інтеграції принципів ОДГ/ОПЛ (освіти для демократичного громадянства і прав людини) в освітній процес.
Перегляд файлу

 

ІНТЕГРАЦІЯ ПРИНЦИПІВ ОДГ/ОПЛ (ОСВІТИ ДЛЯ ДЕМОКРАТИЧНОГО ГРОМАДЯНСТВА І ПРАВ ЛЮДИНИ) В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

Стаття присвячена дослідженню інтеграції принципів ОДГ/ОПЛ (освіти для демократичного громадянства і прав людини) у навчально-виховний процес"

Ключові слова: демократія, громадянство, навчально - виховний процес.

 

Одним з найбільших викликів сучасної школи є створення демократичного середовища для навчання й виховання дітей на основі цінностей демократії і прав людини. Концепція реформування нової української школи закладає докорінно нові підходи до освітнього процесу, пропонуючи педагогам переорієнтувати увагу на формування компетентностей учнів, відійшовши від традиційних методик простого передавання знань [1, с. 5].

«Діти мають здобути в школі уміння і компетентності ХХІ століття, які узгоджені з країнами Європейського Союзу і які потрібні сьогодні сучасному українцю. Окрім знання рідної, державної й іноземних мов, інформаційних технологій, уміння критично мислити, аналізувати, працювати в команді, мати навички фінансової грамотності і підприємництва, нашим дітям потрібна освіта для життя», - так окреслено  мету сучасної української школи.

Освіта для демократичного громадянства та прав людини у навчально - виховному процесі передбачає включення відповідних тем до навчальних програм, поступовий перехід на принципи демократичного навчання, закладених у концепції «Нової української школи». Цей стандарт має допомагати формувати демократичну культуру в школі через вироблення відповідних процедур для захисту прав людини і впровадження демократичних цінностей.

Участь колективу навчального закладу у рамках проекту "Демократична школа” Всеукраїнської програми освіти для демократичного громадянства за підтримки Європейського центру ім. Вергеланда дає можливість формування демократичних компетентностей: навчання демократії у шкільній програмі та виховній роботі, учнівському самоврядуванні, демократичний процес прийняття рішень у школі, партнерство з громадою і батьками. ОДГ фокусується на участі людини у громадській, соціальній, політичній, правовій, економічній та культурній сферах життя, на її демократичні права та обов’язки, а ОПЛ – на права людини у всіх її сферах життя [2].

Створюються відповідні умови, де кожен учасник навчально - виховного процесу може навчитися спілкуватися з іншими та співпрацювати. Досвід, який отримують діти під час навчання , має величезний вплив на їх становлення як громадян. “Свідомими громадянами не народжуються, ними  стають у процесі освіти та виховання”[1, 5]. Учні дізнаються, що таке правила, як діють інституції, беруть участь у прийнятті рішень учнівського парламенту, тобто отримують базові знання культури демократії. Свобода думки та слова, можливість брати участь у шкільному врядуванні - основні ключові моменти, на яких побудована співпраця вчителя  та учня.

Навчальний заклад допомагає учням розкрити свій потенціал, а також реалізувати його, створивши сприятливі умови для активної участі учнів у житті школи та поставивши їхні права і потреби у центр навчально-виховного процесу, формуючи компетентності для демократичного громадянства.

Календарні плани учителів навчального закладу передбачають реалізацію наскрізних ліній: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». Громадянська відповідальність, яка сприяє формуванню громадянина, що поважає права людини, вміє критично мислити, розуміє особисту відповідальність за долю держави, народу, а також розуміє важливість громадянської участі у процесі вирішення різноманітних проблем місцевої громади, – одна з наскрізних ліній оновлених навчальних програм [1, с. 7].

Реалізуючи поставлені перед ними завдання, педагоги співпрацюють з учнями, навчають про демократію і права людини.  Застосовують  вправи з посібників з освіти для демократичного громадянства і прав людини, наданих Радою Європи. Зокрема збірник “Громадянська відповідальність”, який активно використовують у своїй практиці вчителі,  пропонує 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивченння різних шкільних предметів. Учителі - предметники інтегрують вправи, що містяться у даних посібниках в уроки з української та іноземних мов, історії, правознавства, математики, фізики, біології, української та зарубіжної літератур, фізичної культури, трудового навчання. Створюють такі ситуації , у розв’язанні яких активну участь беруть учні, висловлюючи свої думки, виступаючи в ролі опонентів по відношенню до вчителя та своїх товаришів. Найбільше цінується свобода думки як перша сходинка до творчості і демократизму

Важливу роль у формуванні вільної особистості та відповідального громадянина відіграє демократичне шкільне середовище, у якому заохочується ініціатива та власне бачення певної проблеми, критичне ставлення до дійсності, повага до різноманітності, взаємоповага і відповідальність. Безпечний і комфортний клімат у навчальному закладі дає змогу побудувати рівноправні й відповідальні стосунки та сприяти розвитку демократичних компетентностей не лише учнів, але й учителів, батьків та представників громади. Усвідомлення  учнями важливості своєї ролі в усіх шкільних процесах дозволяє підвищити мотивацію та покращує ефективність навчання.

Працюючи над проблемою впровадження принципів ОДГ/ОПЛ (освіти для демократичного громадянства і прав людини) у навчально-виховний процес, педагогічний колектив формує впевненість у кожного учня, що його цінують за особисті якості та вміння, власну думку . "Дати дітям радість праці, радість успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності", - радив відомий педагог В. О.Сухомлинський.

  Учитель має пам'ятати: наші вихованці усвідомлюють, що  незалежно від оцінок, кожен може розраховувати на місце у суспільстві, приносити користь, бути щасливим, зможе реалізувати себе, проявляючи активну громадянську позицію.

 

Література

1.Громадянська відповідальність. 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів -Харків. : Основа, 2017.- 136с.

 2. Демократична школа: як будувати середовище навчання на демократичних цінностях. www.prosvitcenter.org/.../demokratychna-shkola-yak-buduv..

НАВЧАННЯ НА ДЕМОКРАТИЧНИХ ЦІННОСТЯХ?

ШКОЛА: ЯК БУДУВАТИ СЕРЕДОВИЩЕ НАВЧАННЯ НА ДЕМОКРАТИЧНИХ ЦІННОСТЯХ?

 

docx
Додав(-ла)
Ленар Галина
Додано
27 грудня 2020
Переглядів
359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку