Стаття "Методика організації і проведення ігор на уроці англійської мови в початкових класах"

Про матеріал
Стаття містить методичні рекомендації щодо організації та проведення ігор на уроках англійської мови в початкових класах.
Перегляд файлу

Методика організації і проведення ігор

на уроці англійської мови в початкових класах

 

   Використання ігор на уроках іноземної мови у початкових класах сприяє підвищенню інтересу учнів до предмета, забезпечує стійку увагу, а це означає і краще сприймання мовного матеріалу. Гра також являється засобом активізації мовного спілкування. Гра виявляє цікавість і активність дітей і дає можливість проявити себе в цікавій для них діяльності, сприяє більш швидкому запам’ятовуванню іноземних слів і речень, особливо, якщо знання цього матеріалу є обов’язковою умовою активної участі у грі, а в окремих випадках і умовою виграшу. Гра дає можливість не тільки засвоїти вивчений матеріал, але й отримати нові знання, оскільки бажання виграти примушує інтенсивно думати, згадувати вже засвоєний матеріал і запам’ятовувати новий під час гри.

   Одним із ефективних засобів вирішення проблеми навчання іншомовного спілкування, а саме засобом створення мотивів до спілкування, є ігрові вправи. Метою ігрової вправи є формування, вдосконалення та розвиток навичок і вмінь у різних випадках мовленнєвої діяльності шляхом багаторазового виконання мовних дій. Ігрові вправи можна використовувати для формування лексичних, граматичних, слуховимовних, вимовних, орфографічних, графічних навичок та для розвитку мовленнєвих умінь – аудіювання, говоріння в монологічній формі, читання, письма, перекладу. Використання ігрових вправ з елементом змагання дозволяє досягти хороших показників володіння навичками аудіювання, техніки читання, техніки письма, монологічного та діалогічного мовлення.

   Всі ігри діляться на: вправи для розвитку навичок техніки читання, ігрові вправи для навчання аудіювання (формування лексичних та граматичних навичок), ігрові вправи для формування навичок техніки письма, фонетичні ігри, лексичні ігри, лексично – писемні ігри, мовленнєві ігри, ігри з літерами рольові ігри, граматичні ігри, ігри з предметними картинками, ігри з аплікаціями для фланелеграфа, ігри за підстановкою таблицею, ігри з використанням пальчикових ляльок головоломки, шаради, кросворди, ребуси. Все це сприяє кращому вивченню англійської мови і допомагає швидкому засвоєнню лексичних одиниць.

 

Вивчення букв засобами гри

 

   Про навчальні можливості ігор відомо  давно. Багато видатних педагогів справедливо наголошували на ефективності використання ігор у процесі навчання. І це зрозуміло, адже під час гри повною мірою часом зовсім несподівано виявляються здібності людини, і особливо дитини.

     Гра у вивченні букв-це особливо організоване заняття, що вимагає напруження емоційних і розумових сил. Гра завжди передбачає прийняття рішень-як пожартувати, що сказати, як виграти? Бажання вирішити ці питання загострюють розумову діяльність гравців. Для дітей гра з буквами насамперед є цікавим заняттям. Під час гри всі рівні. Вона по силах навіть слабким учням. Крім того, слабкий за мовною підготовкою учень може стати першим у грі: винахідливість і кмітливість тут є більш важливими, ніж знання предмета. Почуття рівності, атмосфера захоплення й радості, відчуття посильних завдань-усе це дає можливість дітям переборювати сором’язливість, яка заважає вільно вживати в мовленні слова чужої мови, та благотворно відбивається на результатах навчання. Непомітно засвоюються букви та мовний матеріал, а разом з цим виникає відчуття задоволеності-« виявляється, я вже можу говорити нарівні зі всіма». Дитяча гра при вивченні букв-поняття широке. Це й гра за ролями, коли дитина уявляє себе льотчиком, а стільці-надзвуковим літаком, а ми присутні на невеликій домашній виставі. Отже, слід розглядати гру як ситуативно-варіативну вправу, де створюється можливість для багаторазового повторення мовленнєвого зразка за умов, максимально наближених до реального мовленнєвого спілкування з притаманними йому ознаками-емоційністю, спонтанністю, цілеспрямованістю мовленнєвого впливу. Місце ігор з буквами на уроці та час, що відводиться для гри, залежить від низки факторів: підготовки учнів, матеріалу, що вивчається, конкретних цілей і умов уроку тощо.Так, скажімо, якщо гра використовується як тренувальна вправа під час первинного закріплення букв, то на неї можна відвести 20-25 хв. уроку. У подальшому та сама гра може проводитися протягом 3-5 хв. і служити своєрідним повторенням уже вивченого матеріалу, а також зарядкою на уроці. Одна й та сама гра може використовуватися на різних етапах уроку. Потрібно лише пам’ятати, що, незважаючи на всю свою привабливість та ефективність, під час ігор слід дотримуватися міри, інакше вони втомлюють учнів та втрачають свіжість емоційного впливу.

    Успіх використання ігор з буквами залежить, насамперед, від атмосфери необхідного мовного спілкування, яку вчитель в класі. Важливо, щоб учні звикли до подібного спілкування і разом з учителем стали учасниками єдиного процесу.                                                                                                                                                        

 

 Ігрові завдання для контролю лексичних знань молодших школярів на уроках англійської мови

Мотивація учіння залежить від декількох чинників, серед яких важливе місце займає організація навчального процесу, зокрема-контролю. Від того, як організовано контроль, багато в чому залежить успішність. Наявність відкритого зовнішнього контролю у навчальному процесі є величезним стрес-фактором для учня, особливо молодшого, тому з метою перевірки рівня сформованості  лексичної компетентності пропонується проводити прихований контроль у формі гри. Така перевірка завжди супроводжується позитивними емоціями, зводить нанівець стресовий характер контрольної ситуації, сприяє діалогічному спілкуванню між учасниками процесу навчання, а значить, сприяє формуванню внутрішньої мотивації до контрольних дій.   

    Формування англомовної лексичної компетенції передбачає: повідомлення лексичних знань та формування рецептивних і репродуктивних лексичних навичок.

    На жаль, етапу повідомлення лексичних знань не надається достатньої уваги в сучасній школі. Лексичні одиниці зазвичай семантизують шляхом перекладу, розглядаючи його як най економніший шлях повідомлення значення слів. Але такий спосіб подачі лексичних знань не дає учню можливості « відчути » слово. Після повідомлення лексичних знань учень отримує завдання вивчити слова вдома самостійно, що найчастіше або не робиться зовсім, або робиться дуже погано. Не отримавши належного результату на рівні лексичних знань, учителі одразу приступають до формування навичок або навіть до розвитку мовленнєвих умінь. Під час говоріння погане знання лексики не дає учням змоги концентруватися на змісті висловлювання, оскільки вони вимушені думати про засоби мови і правила їх функціонування. Діти роблять мовні помилки, що призводить до непорозуміння, заважає використанню мови як засобу спілкування.

    Результат контролю лексичних одиниць залежить від правильного виділення його об’єктів, а також від способів виконання перевірочних завдань, серед яких контроль у формі гри має найвищу мотиваційну цінність.

    Перевірка лексичних знань іграми є прихованим видом контролю, діти не відчувають, що їх перевіряють, вони просто граються. Особливе значення має й те, що гра не є завданням, включеним у підручник ( це ніби зовсім і не завдання).Кожен з маленьких школярів хоче стати переможцем, емоційна напруга дуже висока, тобто мотивація виконання контрольного завдання-гри висока. Але якщо перемогти не вдалося-не слід засмучуватись, є можливість одержати перемогу наступного разу. Про це свідчить доброзичливе, підбадьорливе ставлення вчителя та однокласників у ході уроку-діалогу, де кожний відчуває себе рівним учасником процесу навчання і контролю.

    Таким чином контроль лексичних одиниць в учнів молодших класів може і має стати вмотивованим і сприяти зацікавленості маленьких учнів у вивченні англійської мови.

 

Рекомендації щодо застосування ігор у навчанні

              діалогічного мовлення учнів

 

    Згідно з програмою з іноземних мов для початкових класів, учні повинні вміти самостійно розв’язувати комунікативні завдання в межах мовленнєвих ситуаціях, визначених програмою. Найбільш типовими комунікативними завданнями є: розпитати, попросити, запропонувати, повідомити, описати, розповісти, пояснити, оцінити, заперечити, обґрунтувати. Для цього учні мають оволодіти різними функціональними типами діалогів: діалогом-розпитуванням, діалогом-домовленістю, діалогом-обговоренням, діалогом-обміном враженнями тощо. Оволодіння ними сприятиме досягненню мети навчання діалогічного мовлення.

 

 

Творчий підхід до навчання граматики у

                    початковій школі

 

   З реформуванням системи освіти відбулися суттєві зміни в навчанні іноземних мов. На перший план виступило комунікативно-орієнтовне навчання, мета якого полягає в тому, щоб зацікавити учнів у вивченні мови через накопичення та розширення їх знань та досвіду. Безумовно, таке навчання вимагає від учителів іноземної мови творчого підходу, пошуку найефективніших форм та методів навчання.

    Особлива увага приділяється початковому етапу, де закладається основа фонетичних, граматичних та лексичних явищ та створюється база для подальшого вдосконалення навичок аудіювання, читання, говоріння та письма. Не применшуючи ролі навчання фонетики та лексики, також необхідно зосередити увагу все ж таки на навчанні граматики.

    Існують різні погляди на викладання граматики при комунікативному підході. Одні вважають, що спочатку потрібно створити міцну структурну базу, а вже тоді, на основі цієї бази, будувати саме комунікативні вміння. Інші вважають, що головне – це швидкість мовлення, а граматична компетенція сформується сама по собі незалежно від того, чи буде здійснюватися безпосереднє навчання граматики. Керуючись творчим підходом до навчання, вчителі намагаються знайти золоту середину, яка б дозволила досягти правильної пропорції між заняттями, спрямованими на розвиток швидкості та правильності мовлення.

     Не секрет, що підхід до введення тієї чи іншої граматичної структури залежить від віку та рівня мовної підготовки учня. Зрозуміло, що діти молодшого шкільного віку не дуже зацікавлені в обговоренні форм нових граматичних структур. Тому найдоцільнішим вважаю введення граматичної структури за допомогою оповідання, пісні, гри, використовуючи предмети, користуючись мімікою, жестами, малюнками, граматичними картками. При навчанні граматики на початковому етапі більш доцільним є спонтанне відтворення, аніж вивчення складних конструкцій. Цікаві, стимулюючі завдання сприяють швидкому запам’ятовуванню мовленнєвих структур та відтворенню їх у життєвих ситуаціях.

    Як відомо, учні початкової школи не мають внутрішньої мотивації для вивчення іноземної мови. Завдання вчителя-створити її за допомогою тих видів діяльності, які є найбільш природними для дітей: віршів, пісень та насамперед ігор. « Дозвольте дітям грати, використовуючи англійську мову, - слушно зауважує Марія Тереза Петроні,- і вони з нетерпінням будуть чекати наступного англійського уроку ».

     Важко уявити, що навчання граматики може бути веселим та захоплюючим. Але це цілком можливо, якщо добре підібрати відповідні завдання та ігри. Гра – це своєрідна ситуація, де мотивованим є використання нової репліки, й дитина сама вирішує, де її необхідно вжити.        

doc
До підручника
Англійська мова (підручник для спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням англійської мови) 1 клас (Карпюк О. Д., Ростоцька М.Є.)
Додано
7 квітня 2021
Переглядів
1541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку