Стаття "Міждисциплінарна інтеграція - основа якісної медичної освіти"

Про матеріал
Стаття містить узагальнення та короткі висновки з досвіду роботи методиста у фаховому медичному коледжі.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Нікопольський фаховий медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради»

 

МІЖДИСЦИПЛІНАРНА ІНТЕГРАЦІЯ – ОСНОВА ЯКІСНОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ

 

Юлія Сиротіна, методист

 

Для всіх викладачів фахових медичних коледжів України без перебільшення є завжди актуальною тема міждисциплінарної інтеграції. Вже досліджено певні зв’язки, проведено та узгоджено всі паралелі з дисциплінами, але постійно хочеться щось вдосконалити …

Неможливо уявити навчання фахового молодшого  бакалавра галузі знань 22 Охорона здоров’я, Спеціальність 223 Медсестринство без системного підходу та послідовно поєднаних міждисциплінарних зв’язків на основі діючого навчального плану. Забезпечення міждисциплінарних зв’язків – одне з основних завдань освіти, враховуючи затвердження нового Стандарту фахової передвищої освіти за освітньо-професійним ступенем Фаховий молодший бакалавр (Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.11.2021р.№ 1202).

Щодо вдосконалення освітнього процесу, підвищення ефективності та якості, то це вже безпосередньо належить до обов’язків викладача. Він повинен забезпечити максимальне використання навчального часу, науковість і послідовність викладення матеріалу, аби студенти усвідомлено його сприймали, вміли аналізувати та робити висновки. Водночас викладач повинен вміти швидко й об’єктивно визначати можливості засвоєння студентами нового матеріалу.

З метою посилення взаємозв’язку між загальноосвітніми та спеціальними предметами/дисциплінами, а також для наближення їх до мети та завдань закладу фахової передвищої медичної освіти усі дисципліни повинні бути професійно зорієнтованими. Таке викладання сприяє розвитку у студентів відповідних компетентностей, необхідних для оволодіння майбутньою професією.

Визначати професійну спрямованість загальноосвітніх дисциплін повинен зміст професійної освітньої програми. Виокремлення в курсах загальноосвітніх предметів матеріалу, що може бути використаний на заняттях зі спеціальних дисциплін, насичення занять задачами, прикладами, проблемними запитаннями та ситуаціями професійного характеру сприятиме вихованню у здобувачів освіти ціннісного ставлення до своєї професії. Водночас кожен предмет/дисципліна повинен зберігати свою самостійність; зв’язок повинен бути систематичним, таким, який пронизує весь освітній процес; він повинен сприяти поглибленню та закріпленню раніше отриманих знань студентів, розвитку їх пізнавальних інтересів та активної розумової діяльності, вмінню комплексно застосовувати знання різних предметів/дисциплін [1; с.124].

Потрібно враховувати, що інтеграція не може бути забезпечена лише в одному напрямку, тобто впровадження міждисциплінарної інтеграції повинно бути забезпечене викладачами як загальноосвітніх, так і спеціальних дисциплін.

Важливо також, щоб з перших кроків навчання студентам давали зрозуміти та відчути практичну значимість кожного предмету/дисципліни, що вивчається та тим чи іншим чином працює на формування медичного фахівця.

Під час вивчення однієї дисципліни студенти не повинні повторювати те, що їм уже відомо, а повинні деталізувати, вдосконалювати раніше сформовані знання [2; с.604]. З метою реалізації міждисциплінарної інтеграції викладачі різних дисциплін повинні ознайомлюватися зі змістом програм дисциплін один одного.

У процесі складання навчальних програм усі викладачі повинні працювати  в одному напрямку. Мета в усіх повинна бути одна – скласти єдину інтегровану програму з певної спеціальності. Це дозволить посилити поступовість у навчанні, розширити сферу застосування набутих знань; сприятиме набуттю студентом глибоких теоретичних і спеціальних професійних знань; дасть можливість усунути непотрібне дублювання навчального матеріалу, тобто економити час на вивчення матеріалу спеціальної дисципліни та зменшити навантаження на студента. Виконання усіх цих умов сприятиме підготовці фахівця високої кваліфікації, здатного вміло застосовувати отримані у процесі навчання знання [3].

Вдало підібрані методи, форми і засоби, що використовуються на інтегрованих заняттях з різних предметів/дисциплін також викликають якісні зміни у знаннях студентів. Варто відзначити важливість використання інформаційних технологій у навчанні.

Отже, міждисциплінарні зв’язки відіграють важливу роль у підвищенні практичної та науково-теоретичної підготовки здобувачів фахової передвищої медичної освіти, суттєвою особливістю якої є оволодіння ними пізнавальної діяльності узагальненого характеру.

Вся робота викладача з реалізації міждисциплінарної інтеграції повинна бути спрямована на створення у здобувачів медичної освіти продуктивної, єдиної за змістом і структурою системи знань, вмінь, навичок – системи, яка б допомагала студентам використовувати увесь обсяг накопичених ними знань під час вивчення будь-якого теоретичного чи практичного питання та вирішення завдань майбутньої професійної діяльності.

 

БІБЛІОГРАФІЧНИЙ СПИСОК:

  1. Інноваційна педагогіка. Міждисциплінарна інтеграція у професійній підготовці майбутніх фахівців медичної галузі. Випуск 18.- Т. 1. – 2019.- С.124. Електронна сторінка видання – www.innovpedagogy.od.ua
  2. Микитюк О. Ю. Міжпредметна інтеграція при вивченні медичної і біологічної фізики як фактор формування наукового світогляду майбутнього лікаря/О. Ю. Микитюк, В. Ф. Боєчко, О. І. Олар // Всеукр. навч.-наук. конф. з міжнар. участю,18–19 квіт. 2013р. – Тернопіль: ТДМУ, 2013. – Ч. 2. – С. 602–604
  3. 3.  Вдосконалення вищої медичної освіти. Міждисциплінарна інтеграція як фактор удосконалення викладання фармакології у медичному виші. Н. І. Волощук, О. С. Пашинська, А. О. Іваниця, І. В. Таран.- Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова, https://ojs.tdmu.edu.ua 

docx
Додано
9 травня 2022
Переглядів
442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку