стаття на тему "Особливості сучасної STEМ-освіти»

Про матеріал
Одним із напрямків інноваційного розвитку природничої освіти є система навчання STEM, завдяки якій здобувачі освіти розвивають логічне мислення та технічну грамотність, вчаться вирішувати поставлені задачі, стають новаторами, STEМ-освіта дозволить зміцнити та вирішити найбільш актуальні проблеми майбутнього.
Перегляд файлу

                

           Тема: «Особливості сучасної  STEМ-освіти»

                                  Семенюта Наталія Анатоліївна

                                            вчитель біології і екології

         ВСП «Технолого-економічногий фаховий коледж 

                                     Білоцерківського НАУ»

 

 

                                Тема: «Особливості сучасної  STEМ-освіти»

Особливої уваги набуває на сьогодення проблема формування самостійності студентів, спроможності отримувати, аналізувати інформацію та приймати оптимальні рішення, використовувати в практичній діяльності нові інформаційні технології.  З кожним роком об’єм інформації збільшується, на перше місце виступає не здобуття суми знань, а вміння знайти потрібну інформацію та практично її використовувати.

Одним із напрямків інноваційного розвитку природничої освіти є система навчання  STEM, завдяки якій здобувачі освіти розвивають логічне мислення та технічну грамотність, вчаться вирішувати поставлені задачі, стають новаторами, STEМ-освіта дозволить зміцнити та вирішити найбільш актуальні проблеми майбутнього

Головна мета впровадження  STEM-освіти полягає у реалізації  державної політики з урахуванням нових вимог Закону України «Про освіту» щодо посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх рівнях.

У віддаленому майбутньому з’являться професії,  всі вони будуть пов’язані з технологією і високо технологічним виробництвом на стику з природничими науками. Здобуття сучасних професій потребує всебічної підготовки  та отримання знань із різних освітніх областей природничих наук, інженерії, технологій та програмування, напрямів які охоплює STEM-освіта.

STEM- освіта сьогодні – важливий і перспективний напрямок інноваційної освіти в усьому світі, ціль якої підготовка здобувачів освіти  до більш ефективного застосування отриманих знань для розв’язання професійних завдань і проблем.

 Впровадження в Україні STEM- навчання сприятиме:    - переходу до освітнього процесу, який передбачає розвиток особистості, практичної підготовки майбутніх викладачів природничих дисциплін та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.

- підготовці викладачів  природничих дисциплін до впровадження нових підходів до навчання та сучасних ІКТ;

 - налагодженню видавництва методичної, науково-популярної, довідкової літератури та створенню інформаційно-методичних комплексів з природничих предметів;

Головна мета STEM - освіти – полягає у формуванні і розвитку розумово – пізнавальних і творчих якостей молоді, рівень яких визначає конкурентну спроможність на ринку праці; удосконаленні науково-дослідної та інженерної освіти в навчальних закладах.

Цілями STEM-освіти є: 

- збільшення кількості студентів що виявляють інтерес до технічної творчості, нових технологій, досліджень у міжпредметних суміжних галузях;

 - розвиток умінь і формування навичок у молодих інноваторів (креативність, уміння бачити і розв’язувати проблеми.

 - підтримка наукової, технічної та інженерної складових в додатковій освіті здобувачів освіти та розширення можливостей доручення їх до роботи у природничо-наукових та інженерних лабораторіях;

- мотивація студентів до продовження освіти в науково-технічній та інженерній сферах, ознайомлення їх з новими технологіями;

- популяризація винахідницької та науково-дослідницької діяльності;

-проектно-орієнтоване навчання  під керівництвом молодих вчених та інженерів ;

- створення умов для адаптації і впровадження інноваційних програм, створених за участі провідних промислових і конструюючи підприємств або організацій, пов’язаних з програмами додаткової освіти для здобувачів освіти.

Основним завданням STEM – освіти є: формування найбільш затребуваних  компетенцій і навичок:

- готовність до розв’язання складних та практичних проблем;

- критичне мислення – уміння розуміти логічні зв’язки між ідеями, визначати, будувати й оцінювати аргументи, виявляти невідповідності ;

- креативність – готовність і здатність до творчості, яка виявляється як і в продуктах діяльності, так і у мисленні, спілкуванні, почуттях;

- організаційні здібності ;

- уміння працювати в команді;

- емоційний інтелект – здатність ідентифікувати та управляти своїми власними емоціями та емоціями інших людей;             

- оцінювати проблеми і приймати рішення – здатність до визначення проблеми, множини можливих шляхів її вирішення, оцінювання витрат;

- здатність до ефективної взаємодії, уміння спілкуватися з різними людьми;

- уміння домовлятися;

- когнітивна гнучкість – розумова здатність до швидкого переходу від однієї думки до іншої, одночасне розглядання конкретного об’єкта або складної проблеми в декількох аспектах;

- різнобічний розвиток  індивідуальності здобувача освіти на основі виявлення її задатків і здібностей у природничій сфері, формування ціннісних орієнтацій, задоволень і потреб;

- становлення у підростаючого покоління цілісного наукового світогляду, загальнонаукової, загальнокультурної, технологічної, комунікативної і соціальної компетентностей на основі засвоєння системи знань про природу, людину, суспільство, виробництво;             

- формування соціально-компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення у різноманітних життєвих ситуаціях;

- виховання в особистості любові до праці, забезпечення умов для її життєвого і професійного самовизначення, формування готовності до оволодіння майбутньою професією.

STEM - освіта – це творчий простір світогляду студента, де вона не тільки готується до дорослого життя, а й повноцінно реалізує свої потреби. Тому вся діяльність щодо впровадження STEM-освіти вибудовується так, щоб сприяти становленню особистості.

Основні тенденції STEM-освіти такі:

Раннє залучення- це найважливіша тенденція STEM-освіти з моменту її появи, причина її виникнення в тому, що діти в ранньому віці здатні швидко засвоїти будь-які поняття.

Використання елементів онлайн-навчання дає змогу планувати власний темп навчання у зручний для них час, ставити запитання, не чекаючи наступного уроку, комунікувати та спілкуватися.

Змагання з робототехніки набуває все більшої вагомості та популярності серед студентів, які мріють побудувати престижну кар'єру у цих сферах. Участь у таких заходах, дає можливість покращити технічну грамотність, вдосконалити певні вміння та навички.

Інтеграція ігор в освіту STEM- є найкращим способом зробити навчання цікавим і веселим. Саме тому цей тренд залишається в топі світових передових технологій декілька останніх років поспіль.

Використання соціальних мереж є одним із найпопулярніших світових трендів.  Соціальні медіаплатформи можуть стати ідеальним середовищем для вивчення та обміну інформацією про STEM. За їхньої допомогою учні можуть спілкуватися зі своїми однолітками та вчителями, ділитися своїми думками та проєктами, коментувати чиїсь публікації або ділитися посиланнями на цікаві матеріали.

 Створення інклюзивного навчального простору пов’язане з дедалі більшим поширенням STEM-освіти для учнів із особливими освітніми потребами. Залучення їх до командної роботи, включення в освітній процес доступних інструментів і навчальних засобів дозволяє не лише розвивати їхні здібності, а й подолати упереджене ставлення однолітків до таких студентів.

Підвищення медіаграмотності - в умовах тотального використання мережі інтернет й, особливо, в період інформаційної війни важливість розуміння принципів інформаційної безпеки та основ медіаграмотності важко переоцінити. Формування навички аналізувати та ефективно фільтрувати онлайн-контент гарантує, що сучасні учні будуть готові до технологічного прогресу.

Розвиток соціальних навичок є залученням студентів до командної співпраці. Створення групових проєктів спонукає   об’єднуватися, спілкуватися та спільно працювати над виконанням завдання чи пошуку варіантів для розв'язання певної проблеми.

           Висновки

STEM-освіта-це:

- один із головних трендів у світовій освіті;

- інтеграція чотирьох дисциплін (природничі науки, технологія, інжиніринг, математика) в єдину схему навчання, проєктне та інтегроване навчання;

- освіта, яка закладає інтерес до дослідницької діяльності та готує учнів до життя у технологічно розвиненому житті; 

- урок, побудований на реалізації конкретного проєкту, застосуванні науково-технічних знань у реальному житті;

- набуття знань через гру та конструювання пристроїв і механізмів;

 - не запам’ятовування фактів, а розуміння і формування практичних навичок і умінь;

 - підготовка майбутніх фахівців у галузі високих технологій і комунікацій;

  В процесі дослідження доведено, що раннє залучення в STEM може підтримати не лише розвиток креативного мислення та формування компетентності дослідника, а й сприяти кращій соціалізації особистості, оскільки  розвиває такі навички, як співробітництво, комунікативність і творчість.

Використання STEM-освіти на практиці це прекрасна можливість навчити студентів  мислити та знаходити необхідну інформацію, вирішувати складні завдання, приймати рішення, організовувати співпрацю з іншими учнями та викладачем.

Впровадження STEM- освіти в загальноосвітніх навчальних закладах дає принципово нову модель природничої  освіти з новими можливостями.

Сьогодні Україна знаходиться на шляху інтенсивного розвитку і потребує значної кількості висококваліфікованих спеціалістів в інноваційній сфері, які стануть запорукою успішного економічного розвитку та конкурентоспроможності нашої держави в найближчому майбутньому.

       Список використаної літератури:

1. Бондаренко С. Ю. Формування в учнів ключових компетенцій у процесі науково-дослідної та проектної діяльності ./С.Ю. Бондаренко//Педагогічна майстерня.-2012-№9(21)-с.2-7. 

2. Вольянська С.Є. STEM-освіта/С.Є.Вольянська//Довідник сучасного педагога.-Х.: Вид.група «Основа», 2016-с.124-125.                           

3. Карпова Л.Б. Домашні міні-проекти з природознавства. Розділ «Всесвіт». 5 клас./Л.Б. Карпова//-2014-№13-14(257-258)-с.9-12.

4. Карпова Л.Б. Навчальні та інноваційні навички ХХІ століття. /Л.Б.Карпова//.-2013-№7-с.22-24.

5. Коваленко О. STEM- освіта: досвід упровадження в країнах ЄС та США ./О.Коваленко, О.Сапрунова.//Рідна школа.-2016-№4-с.46-49.

6. Методичні рекомендації щодо впровадження STEM-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2020-2021 навчальний рік.(Лист ІЗМО № 22. 1/10-1646 від 19,08. 2020 року).

docx
Додано
1 квітня 2023
Переглядів
241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку