В сучасному світі, де більшу увагу молодь приділяє новомодним гаджетам, не має часу на читання звичайної книги, не говорячи вже про шкільну програму. Але ж читання дає багато корисного для підростаючого поколіня: розширення словникового запасу, поліпшення письмових навичок, розумову стимуляцію, зниження стресу, нові цікаві знання, розвиток аналітичних здібностей, посилення концентрації та ін.. тож аби привернуту увагу учнів, користуючись як раз сучасними технологіями, можна запропонувати їм знайомство з бук трейлерами, які повинні виявити з дітях зацікавленість до того чи іншого твору.
Давидова К.С.,
учитель української мови та літератури
Часовоярської ЗОШ І-ІІІ ст. № 17
Бахмутського району
ОСВІТНІЙ БУКТРЕЙЛЕР ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ ЧИТАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Однією з проблем сучасної школи є те, що учні не читають і не хочуть читати. Така тенденція подальшому породжує суперечність між потребами держави в освічених людях і тотальним зниженням читацької активності. Однією із причин кризи читання в сучасній освіті є негативний вплив аудіовізуальних засобів масової комунікації — телебачення, комп'ютерів, смартфонів, планшетів. Одним із засобів залучення дитини до процесу читання в школі та в позаурочний час може бути інтеграція інноваційних технологій в освітній простір. Отже головне завдання вчителів української літератури — спонукати учнів до читання, розвивати їх світогляд, мати власну думку на все, що відбувається.
Серед форм роботи із художніми творами: книжкові виставки, переказ сюжету, аналіз художніх засобів, характеристика образів, — популяризації набувають буктрейлери (BookTrailer) — відеоролики, які створюють візуальний образ книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, незвичній формі. Ще кілька років тому їх використовували лише для реклами, але з часом такі міні-фільми набули освітнього значення. Зараз в буктрейлерах виробилася своя унікальна кіномова, що розкриває нові, часом неймовірні, якості книги.
Буктрейлер — це невеликий відеоролик (до 3 хв.) за мотивами книги, що є формою заохочення учнів до читання. Основні завдання буктрейлера:
— відрекламувати твір за програмою;
За видами освітні буктрейлери розподіляються на:
— фактографічні — розповідають про основну думку сюжету твору. Їх завдання подібно до анотації, через музику, ілюстрації, ознайомити учнів, тобто читачів, з сюжетом, щоб після перегляду ролика потенційний читач забажав дізнатися, з чого історія починається й чим завершується. Зазвичай саме за «сюжетним» і розповідним принципом побудовано більшість буктрейлерів;
— емоційно-чуттєві — розповідають про основний настрій книги та очікувані від неї емоції. Ілюстративний відеоряд покликаний передати читачам настрій та емоції героїв;
— ідейні — передають ключові ідеї й загальну змістову спрямованість тексту. Вони засновані на рекламі нереальної ідеї твору, на світогляді автора й цікавих думках, які він хоче донести до читача, на змістовному навантаженні книги.
Учителю літератури слід пам’ятати, що вплив буктрейлера на учнів є надзвичайно глибоким та різнобічним. За специфікою сприйняття існують такі буктрейлери:
— цікаві (несподівані, незвичайні);
— нейтральні (очікувані);
— нав'язливі (вольові, спонукальні).
Вирізняють буктрейлери за формою:
— ролик з акторською грою;
— комп'ютерна графіка або мультиплікація;
— колаж.
Незважаючи, що буктрейлер є самостійним твором, автори використовують як запозичені матеріали так і свої авторські.
За виконанням розрізняють відеоролик та слайд-шоу.
Слід пам’ятати, що аудіовізуальні можливості буктрейлера набагато більші.
До основних етапів створення освітніх буктрейлерів відносяться:
1. Ознайомлення із прикладами буктрейлерів.
2. Визначення сюжету та ідеї майбутнього відеороліку (герої, місце, конфлікт).
3. Розробка сценарного плану відеоряду (сюжет та вербальний супровід). Текст повинний бути не більше 10-15 речень, він має зацікавити читача, спонукати його до читання.
4. Добір відеоматеріалу (знайти відео за потрібною тематикою). Особливу увагу треба приділяти заголовку буктрейлера, який повинен відображувати основну ідею твору. Важливо дотримуватися однієї стилізації ілюстрацій. Якщо використовуються мальовані ілюстрації – то всі мальовані, якщо це аніме – то аніме, якщо там є лише фото – то всі фото. При цьому бажано враховувати гармонійність стилю музики й відеоряду.
5. Робота із текстом. Потрібно вирішити, яким буде вербальний супровід відео – появою на слайдах, субтитрами або ж аудіозаписом – замість музики. Шрифт у титрах і субтитрах повинен бути зрозумілим і легким. Краще використовувати простий і класичний шрифт.
6. Вибір програму для роботи із відео:
— PowerPoint – програма дозволяє використовувати спецефекти та анімацію, створений відеоряд можна записати за допомогою екранної камери;
— Windows MovieMaker – цю програму краще використовувати тим, хто робить перші кроки, вона входить у пакет Microsoft Windows;
— Camtasiastudio – програма з відеомонтажу для досвідчених користувачів.
Також можна скористатися будь-якими онлайн-редакторами для виконання роботи з відео, фото:
— YouTube – дуже легкий відеоредактор, можна зробити початок або кінець фільму, поєднати кілька матеріалів, додати звукову доріжку.
— Сервіси Animoto, Slidely призначені в основному для підготовки відеоколажів з великої кількості фотографій, з накладанням звуку.
7. Виконання відеомонтажу. Треба об’єднати наявні візуальні і аудіоматеріали в один ролик з використанням обраного програмного забезпечення.
На уроках літератури технологія освітнього буктрейлера допомагає у цікавій, динамічній формі розповісти про художній твір, спонукає учнів прочитати книгу, формує інтерес до української літератури.
Буктрейлер дозволяє зробити урок цікавішим, формувати творчі здібності учнів, якщо запропонувати їм створити власний буктрейлер улюбленого твору. Якщо учень виконує самостійно таку роботу, він може дізнатися про новинки світу книги, при цьому зекономити час на читання оглядових статей чи анотацій. Він таким чином пробує себе в ролі режисера, звукооператора, художника-мультиплікатора тощо.
Освітній буктрейлер можна вважати інноваційною технологією, шо покликана не лише зробити уроки української літератури більш ефективними і цікавими для учнів, а й спонукає їх читати у вільний час.
Список використаних джерел
1. Бессараб А. О. Буктрейлер як нове явище у сфері соціальних комунікацій / А. О. Бессараб // Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. — 2014. — № 1–2 (17–18) — С. 159–163.
2. Водолазька С. Інноваційний вплив книжкових соціальних мереж на популяризацію читання в країнах східноєвропейського регіону / С. Водолазька // Український науковий журнал «Освіта регіону» — 2013. — Вип. 4. — Режим доступу : http://social-science. com.ua/article
3. Кисіль К. Соціальні мережі для читачів — право на власну \\http://osvita.mediasapiens.ua/web/social/sotsialni_merezhi_dlya_chitachiv_pravo_na_vlasnu_teritoriyu/
4. Хмельовська О. Буктрейлер по-українськи: додаткова промоція книги чи забавки для видавця? //http://www.chytomo.-com/news/buktreyler-po-ukrayinskydodatkova-promotsiya-knyhychy-zabavkydlya-vydavtsya