28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок "А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків у творі

Про матеріал

Урок з української літератури в 7 класі за твором А. Чайковського «За сестрою», який спонукає учнів дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту, розвиває творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки; виховує у школярів на прикладі лицарських чеснот героїв твору почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, краси, справедливості, шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю. Методи навчання: проблемне дослідження, коментоване читання, бесіда з елементами лекції, робота в парах, гра «Найуважніший»; інтерактивні прийоми «Мозковий штурм», «Мікрофон», вправа «Гронування»

Перегляд файлу

УРОК ЛІТЕРАТУРИ. 7-ий клас

ТЕМА:  А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність,                   мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків у творі

 

МЕТА:   на основі сюжету твору дослідити, як на прикладі козаків                розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту;

               розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість,                уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити                висновки; раціонально використовувати навчальний час;                збагачувати активний словник учнів; формувати їх кругозір;                виховувати у школярів на прикладі лицарських чеснот героїв твору                почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, краси,                справедливості, шанобливе ставлення до історичного минулого                рідного краю.

 

ТИП УРОКУ: комбінований

МЕТОДИ НАВЧАННЯ: проблемне дослідження, коментоване читання,                                            бесіда з елементами лекції, випереджаюче завдання,                                             робота в парах, гра «Найуважніший»; інтерактивні                                             прийоми «Мозковий штурм», «Мікрофон», вправа                                             «Гронування»

 

ОБЛАДНАННЯ:  текст повісті; мультимедійне обладнання, відеоматеріали: портрет А. Чайковського, ілюстративні матеріали, фрагменти фільмів про козаків; дидактичний матеріал (картки)

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ:  художній твір як явище мистецтва, мистецтво, види мистецтва (повторення)

 

 

Щастя в повітрі не в’ється,

 воно в боротьбі дістається.

Народне прислів’я

 

ХІД УРОКУ:

І.Організаційний  момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Гра «Найуважніший»

Завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза:

  • « Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар; та ось він бачив, як татарви нічого не стримало, і дідусь, і багато інших дужих козаків полягли» (Павлусь)
  • «… Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли подумав, що його можуть убити, а тоді Павлусь стане круглим сиротою, на опіці чужих людей» (Петро)
  • «…Митець був арканом орудувати. У цьому була його найбільша заслуга» ( Семен Непорадний )
  • «Такий лад завів у селі старий досвідчений козак, котрий прийшов сюди з першими поселенцями» ( Старий Охрім )
  • «Лежачи так, він сіпав з усієї сили мотуз, та тим ще більше затягав вузол.» (Степан, батько Павлуся)
  • «Як хлопець із цього вийде цілий, то знайте, що з нього кошовий буде» (Павлусь)

  Перевірка результатів гри – робота в парах

 

  Роздача карток для подальшого обговорення

 

  Повторення питань з теорії літератури:

художній твір як явище мистецтва, мистецтво, види мистецтва

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

 Мотивація навчальної діяльності

 

     Робота з епіграфом

Щастя в повітрі не в’ється,

 воно в боротьбі дістається.

Народне прислів’я

 

ІV. Основний зміст уроку.

 

«Мозковий штурм» – кого називали козаками, що означає це слово ?

 

  • Повідомлення  учнями історичної довідки про добу козацтва

 

Слово вчителя.  Славну та велику історію має українська земля. Віками боронилася вона від ворогів, боролася за своє соціальне й національне визволення. У боротьбі проти іноземних загарбників особливо відзначилися запорозькі козаки, які не тільки обороняли міста й села України від жорстокого ворога, а й нерідко ходили визволяти своїх побратимів з неволі.

 

Обговорення питань

  • Хто є представниками українського козацтва в творі?
  • Чим славився рід Судаків?
  • Якими у творі зображено козаків?

 

  • Огляд відеоматеріалу про козаків

Ясир

Бій

 

 

Дати назву двом відео фрагментам

Дібрати рядки з твору, які відповідають відео

(зачитати уривки з твору)

Як ви вважаєте, чи такою Павлусь уявляв битву козаків з татарами як на відео?

Чим був вражений Павлусь після бою?

 

                                

  • Робота над змістом

Дослідіть, як у творі зображено дії козаків і татар .

 

Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це і досить складно?

( коментоване читання)

 

Як козаки ставляться один до одного? Про що це свідчить?

 

Яку тактику обрав Тріска під час бою?

 

Як під час битви відображена завзятість, взаємопідтримка козаків?

 

Про що свідчить ставлення татар до полонених? Яким чином загарбники їх утримували?

 

Чому Непорадний відпустив полоненого татарина? Як на це зреагував сам татарин?

 

Дослідіть, у чому виявилася мужність, винахідливість, кмітливість козаків під час бою з татарами? Відповідаючи, посилайтесь на факти з твору.

 

Дайте власну оцінку поведінці козаків під час бою з татарами. Через що вони подолали ворожу силу? Відповідаючи, посилайтесь на факти з твору та власні спостереження.

 

Як козаки Недолі зустрілися із спасівчанами-бранцями? Виразно про читайте.

 

Якому герою повісті ви симпатизуєте, а до кого ставитеся зневажливо? Власний вибір обґрунтуйте

 

ОГЛЯД КАРТИН

 

Робота з картками  (обговорення)

 

  Картка №1

Чим пояснити, що Степан Судак дбав не тільки про власне визволення, а й про інших спасівчан? Які риси характеру виявилися при цьому в героя?

 

 Картка №2

Як ставилися до своїх померлих товаришів козаки, а як татари? Про що це свідчить?

 

Картка №3

Яке враження справив на вас Остап Тріска в останньому своєму бою? Як називають таких людей?

 

Картка №4

Доведіть, що козак Семен Непорадний – добра, щира, милосердна людина. Власні міркування підтвердіть фактами з твору.

 

  • Створення інформаційного «Грона»

 

                                   Вірно служити народу

                                  Обороняти його від будь-якого ворога

                                  Допомагати один одному

КОЗАК                    Бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім

                                Гідно витримувати військові труднощі

                                Дотримуватися клятви

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Висловіть власну думку:

Чи варті козаки поваги, слави у народу

Ви уявляєте сучасного козака? Який він?

Бути справжнім козаком….

Якби я був героєм твору, я був би…

Твір А. Чайковського «За сестрою» вчить нас….

 

V. Підсумок уроку

 

VІ. Домашнє завдання. Підготувати коротке висловлювання, яке починається словами: «У повісті мене найбільше вразило…», дібрати цитати до характеристики образу Павлуся.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку