Використання рольових ігор на уроках іноземних мов.
У житті усе найкраще вивчати на власному досвіді, тому тема рольових ігор на уроках іноземних мов є актуальною. Що таке рольова гра розуміє кожний, але не кожний вчитель може відповісти на питання звідки з’явився цей термін і для чого. Рольова гра це вид навчальної діяльності, вид драматичної дії, учасники якого діють у рамках вибраних ними ролей, керуючись характером своєї ролі і внутрішнім характером середи у якій відбувається дія, та створюють або діють за раніше складеним сюжетом. Таким чином, рольовою грою можна назвати змодельовану ситуацію групою людей, кожен з яких виконує роль свого персонажа.
У минулому століття дефініція «рольова гра» не була відкритою для широкої публіки,але мала популярність у вузьких колах педагогів і психологів,тому термін вперше був використаний і описаний на координаційній нараді у 1978 у Липецьку ,яка мала назву «Система вправ для вивчення спілкування на іноземній мові у середній школі» та через 3 роки зазнав вжитку на семінарі «Діяльність,гра і спілкування як основа згуртування дитячого колективу і формування особистості школяра».
Урок іноземної мови це певне соціальне середовище, у якому вчитель і учень вступають у відповідні соціальні відносини одне з одним, тому часто використовується активний метод навчання іноземній мові, такий як рольова гра, який допомагає як найкраще оволодіти іноземною мовою. Для розвитку монологічних і діалогічних навичок, кожен учитель несвідомо використовує рольову гру як засіб вдосконалення цих самих навичок і оволодіння новими. Це відбувається коли мимовільно вчитель дає завдання читати діалог двом учням, при цьому кажучи «Ти будеш Енн, а ти Поллі», або коли просить уявити якусь ситуацію і описати її. Адже саме в таких завданнях вчитель бачить найкраще запам’ятовування опрацьованої лексики, можливість висказати власну думку, спосіб використання мовних одиниць і конструювання речень, засіб виявлення особистісних якостей учня. Рольова гра надає можливість учню володіти ситуацією, керувати правилами гри і застосувати роль ,яку учень має у житті або хотів би на собі відчути.
Велику увагу слід приділяти тому,що застосування рольових ігор на уроках іноземної мови сприяє стимулюванню спілкування і зміцнення відносин між учнями, у ході гри учні можуть відстояти власну думку,власні знання та відношення до реальності, моральні якості особистості, та безумовно кожна гра має близький результат завершення гри і стимулює учасника до досягнення мети,перемоги й усвідомлення шляху досягнення мети. На початку гри учні мають рівні статуси, але у її ході кожен має змогу показати найкращий результат власних можливостей та особистісних якостей.
Кожна гра має умови наближені до реальності, окрім того тут присутній ефект несподіванки, адже виступ буде імпровізованим, звісно такий від діяльності вчить милити логічно, справлятися самостійно із труднощами, висловлювати власну думку, працювати у команді, проявляти ініціативу, емоційність, цілеспрямованість, загартовує учня до спонтанного спілкування, вчить як не розгубитися у любій ситуації.
Якщо розглянути метод рольових ігор на уроках іноземних мов з психологічної точки зору, то можна виявити чітку паралель між використанням цього виду діяльності та памятю, увагою, мисленням та уявою. Рольова гра активізує усі процеси які мають працювати у навчальному процесі. Упродовж гри учень запам’ятовує мовні одиниці,речення,тощо прослухавши, обробивши та застосувавши їх на практиці – що сприяє запам’ятовуванню 79 % використаної інформації. Що стосується уваги ,то рольова гра вчить дитину із малечку до концентрації власної уваги, до такого стану, коли людина зосереджує та утримує увагу тривалий час на будь якому об’єкті. Так як гра це відтворення і засвоєння суспільного досвіду, вона завжди вчить мислити, оперувати власними думками, «нагромаджувати» асоціації у власних думках. І звісно ж, рольова гра, як не одна інша діяльність вчить дитину фантазувати, розвивати власну уяву, формувати власні образи, поняття, судження та творити продукти уяви , створювати внутрішній план дій адже це є аналітично-синтетична діяльність мозку. Як казав Аристотель « Уява це королівська дорога у підсвідоме, це відчуття, але без матеріалу». Отже, можна зробити висновок, що вчитель, тонкий психолог у душі, надає дитині можливість не тільки покращити мовну компетенцію завдяки рольовій грі, але і активізувати психологічні і психічні процеси свого організму. Хотілося б згадати цитату відомого психолога:«В игре ребенок всегда выше своего среднего возраста, выше своего повседневного поведения; он в игре как бы на голову выше самого себя... Игра - источник развития и создает зону ближайшего развития». (Л. С. Виготський).
Якщо ж розглянути рольову гру з точку зору педагогіки, то в першу чергу такий вид діяльності допомагає використати, повторити і покращити мовні навички учнів на уроках іноземних мов. Постійне повторення лексичних одиниць приведе до швидкої втрати уваги учнів і поганого запам’ятовування, а рольова гра надасть можливість використати у надзвичайній ситуації мовні компоненти і не втрати інтерес до вивчення іноземної мови. Рольова гра значно полегшує навчальний процес, робить його цікавим і доступним. Цей метод є спільною мовою для класу, який прибирає мовний бар’єр. У молодшій школі краще за все буде застосування рольових ігор із допомогою наочності, наприклад за допомогою звичайної ляльки. Спершу діти знайомляться із нею, а потім вони їх закликає до гри. Наочність і гра працюють якнайкраще разом. Учні із задоволенням відкриваються і готуються до гри. У середній та старшій школі, найкращим є використання тих ролей, які діти хотіли б втілити у життя, наприклад роль учителя, лікаря, матері, продавця, стюардеси,тощо.
Не так важливо яку саме роль обрати, а важливіше яку ціль хочу досягти учитель, застосовуючи метод рольових ігор. Головним у досягненні мети є заздалегідь визначитись яку мовленнєву дію повинен виконати учень у ході гри.
Існує не імовірна кількість видів рольових ігор