Сучасна школа має дати кожній дитині основу для творчого розвитку й підготувати її до самостійного життя. Тому початкова школа є одним із найважливіших етапів у розвитку творчої особистості.
У Законі України «Про освіту» проголошено: « Метою освіти є всебічний розвиток людини, як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових та фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору». В якості провідної проблеми педагогічної діяльності визначено « Формування творчих здібностей учнів початкових класів шляхом використання інтерактивних технологій».
Розвиток творчої компетентної особистості шляхом використання інтерактивних методів навчання
Інна Соловйова, вчителька початкових класів
НВК №3 м. Кам`янське, Дніпропетровська обл.
Сучасна школа має дати кожній дитині основу для творчого розвитку й підготувати її до самостійного життя. Тому початкова школа є одним із найважливіших етапів у розвитку творчої особистості.
У Законі України «Про освіту» проголошено: « Метою освіти є всебічний розвиток людини, як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових та фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору». В якості провідної проблеми педагогічної діяльності визначено « Формування творчих здібностей учнів початкових класів шляхом використання інтерактивних технологій».
Одним із шляхів вирішення зазначеної проблеми є використання інтерактивних освітніх технологій, спрямованих на розвиток творчих здібностей учнів. У цьому полягає практична значимість досвіду.
Потрапляючи у шкільне середовище, особистість має зберегти свою індивідуальність, розвинути здатність творчо мислити, обирати нестандартні оригінальні рішення, вчитися заради знань, які знадобляться у реальному житті. Проблему формування творчих здібностей учнів початкових класів вирішую шляхом використання інноваційних технологій, успішно спираючись на засади дидактики початкової освіти, яка наголошує на ідею цілісності процесу навчання, тобто єдності його мети, змісту, засобів, методів і прийомів. Для досягнення основної мети використовую технології інтерактивного навчання, інформаційно-комунікаційні технології, проектні технології, які допомагають розвивати творчі здібності учнів. Використовую методику кожної з освітніх технологій залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку та навчального предмета. Розвиток особистості дитини відбувається в різних видах діяльності. Це насамперед передбачає повноцінне залучення дітей до всіх доступних їм видів діяльності, але не лише навчальної. Важливо, щоб при цьому забезпечувалась активна позиція дитини, стимулювалися її творчість потреби в засвоєнні нових знань і способів дій. Адже таке навчання має на меті розвиток учня як особистості.
Дуже важливим є такий аспект навчання, як створення умов для поступового переходу від дій у співробітництві з учителем та учнями до самостійних. Важливим результатом такого навчання має бути здобуття учнями досвіду творчої праці.
Для того щоб розвинути творчу особистість, по-перше необхідно розв’язати цілу низку завдань:
Розв’язання цих завдань можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на розвиток творчої особистості.
Одним з шляхів розвитку творчої активності є впровадження інтерактивних форм і методів навчання. Інтерактивне навчання- це шлях формування творчої особистості, створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини, для її саморозкриття, самоствердження. Інтерактивні методи сприяють тому, що учні опановують усі рівні пізнання: знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання, розвивають критичне мислення, уміння розв’язувати проблеми.
На своїх уроках я використовую такі інтерактивні форми навчання: «Мікрофон», робота в парах і малих групах, «метод Прес», «пошук інформації», «Асоціативний кущ», «Очікування», «Інтрига», «дерево рішень, «Фантазуй», незакінчене речення, «Крісло автора», «Сніговий ком», «Історія з шостим словом», прийом Ейдетики, «Шість капелюхів мислення» Е. де Боне.
Розвивати творчу особистість допомагає використання методик критичного мислення: «Мозковий штурм», «Кубування», «Сенкан»,
«Читання з передбаченням».
Використовую інсценізацію, що розвиває пам'ять, творчу уяву, креативне мислення, мову, мовлення, вміння спілкуватися, самостійність. Намагаюсь будувати урок так, щоб кожен учень почувався дослідником, який самостійно здобуває знання , мав змогу зіставляти, порівнювати, шукати й знаходити істину, доводити висунуті гіпотези під час спілкування з однокласниками та учителем. Вчу дітей користуватися додатковою літературою, залучаю до пошуку і використання набутих знань на практиці. Такий підхід забезпечує позитивну мотивацію з набуття знань, сприяє розвитку творчої особистості. На запитання дітей я відповідаю так: «Подумай, доведи, порівняй, відгадай, зроби висновок». Ще Я. Коменський говорив : « Діти допитливі, з гострим розумом при правильному вихованні стають великими людьми».
Щодо результативності роботи, то слід зазначити, що учні почали вільно й легко висловлюватись, аналізувати, навчилися складати змістовні тексти. І ми маємо результат. Мої учні приймали участь у конкурсах «Колосок», «Геліантус», «Знавців української мови», «Бобер», «Знавців англійської мови».
Таким чином учні здобувають власний досвід, розвивають свої творчі здібності. Також вважаю ефективним використання ІКТ. Саме використання сучасних методів та прийомів роботи допомагає раціонально використовувати час. Бути на одній хвилі із сучасним світом.