Шляхи вирішення завдань наступності між ступенями освіти
Для того, щоб під час навчання відбувався цілісний розвиток особистості дитини, важливо, щоб разом зі знаннями та навичками в повній мірі формувалась мотиваційна, діяльнісно-практична й емоційно-вольова сфери.
Дотримання принципу наступності суттєво полегшує процес адаптації дітей до нових умов життя. Важливу роль в ньому відіграє взаємодія між вчителями молодших та старших класів, яким передають учнів для подальшого навчання. Маючи об’єктивну характеристику хоча б частини класу, педагогам простіше вибудувати модель поведінки, налаштувати і заохотити дітей отримувати нові знання.
Також для сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі мають тісно співпрацювати вчителі і батьки учнів.
Їм необхідно:
Дотримання цих умов є запорукою безболісної адаптації і якісного навчання школярів на кожному етапі між ланками освіти [6].
Важливим аспектом у цьому процесі є система оцінювання знань. Виходячи з досвіду, кожен педагог має певні критерії, за якими дає характеристику за шкалою своїм вихованцям. І тут дуже важливі його професійні навички.
Ефективне оцінювання учнів забезпечується при дотриманні ряду умов:
Учні мають сприймати оцінки як позитивний досвід і можливість допрацювати прогалини у власних знаннях та вміннях.
Суттєва роль в оптимальній адаптації школярів покладена на класних керівників, які є організаторами класного колективу і наставниками своїх підопічних.
Їх основні функції:
Крім вищеперерахованих задач, класний керівник має подбати про позакласне дозвілля: інтелектуальні розваги, вікторини, екскурсії, читацькі конференції, тематичні вечірки тощо. Це один із важливих елементів взаємодії учнів і педагогів, який сприяє їх згуртованості та оптимальній адаптації в колективі [1].
Різнопланова робота спрямована на забезпечення наступності допомагає школярам безболісно долати кожну ланку ступенів освіти. Використовуючи при цьому інноваційні підходи та щирий ентузіазм, вчитель стимулює вихованців проявляти ініціативу, повноцінно реалізовувати власний потенціал та удосконалювати їх здібності.
Забезпечення принципу наступності і неперервності освіти, покладена на адміністрацію шкільного закладу, полягає в наступному:
Також на всіх стадіях перехідного періоду учнів необхідна участь шкільного психолога. У зв’язку з початком статевого дозрівання відбуваються природні зміни в пізнавальній сфері школярів, що проявляються в наступному:
Такі симптоми можуть знижувати рівень досягнень, учнів, демотивувати їх і навіть призводити до важких конфліктів у колективі. Тому шкільний психолог спільно з педагогами та батьками мають забезпечувати відповідний нагляд, а саме:
В період молодшого підліткового віку, коли у дітей відбуваються психофізіологічні зміни та зростає інтерес до самостійності, важливо, щоб педагоги і батьки спільно сприяли їх особистісному розвитку, вмінню якісно використовувати вивчений матеріал та додаткові засоби інформації (наукову літературу, довідники, інтернет-ресурси тощо) [3].
Отже, наступність і неперервність освіти — це чітко спланована і систематична робота всіх учасників навчально-виховного процесу, що спрямована на ефективну підготовку дітей і молоді до повноцінного життя в сучасному суспільстві.
Список використаних джерел та літератури
1. Абетка класного керівника / Упоряд. І.Рожнятовська, В.Зоц. – К.: Редакція загальнопедагогічних газет, 2003. – 128 с.
2. Закон України Про освіту №2145-VIII // Голос України. — 2017. — 27 вересня.
3. Калмикова Л. Сучасні проблеми наступності й перспективності та шляхи їх вирішення. Переяслав-Хмельницький. 2000. 10 с.
4. Ковшар О. В. Роль принципів наступності і перспективності в організації безперервної освіти. Педагогіка вищої та середньої школи. 2017. Вип. 1. 176 с.
5. Перебежко І. Проблеми наступності в навчанні. Початкова освіта. 2006. №42. 7 с.
6. Проскура О.В. Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками. Київ. 1998 р. 57