Стаття «Виховання патріота – місія сучасної школи»

Про матеріал
Сучасна українська школа – це простір, у якому формується особистість громадянина-патріота. Головною метою статті є презентування методів і форм роботи з формування в учнівської молоді з особливими освітніми потребами високої патріотичної свідомості, почуття вірності своїй Вітчизні, прагнення до виконання свого громадянського обов’язку.
Перегляд файлу

Виховання патріота – місія сучасної школи

 

Сучасна українська школа – це простір, у якому формується особистість громадянина-патріота.

Формування у здобувачів освіти з візуальними порушеннями високої патріотичної свідомості, почуття вірності своїй Вітчизні, прагнення до виконання свого громадянського обов’язку  у Слов’янській спеціальній школі № 23 Донецької обласної ради здійснюється на основі  розробленої моделі  через освітньо-виховні форми і методи роботи.

Генерування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей, свідомого громадянина, що спирається на ідеї патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, особистості, готової до змін заради виконання обов'язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України – основоположні напрями, що відповідають нагальним вимогам і викликам сучасності.

Методологічною основою створення й функціонування системи національно-патріотичного виховання учнів з особливими освітніми потребами є системний, компетентнісний, особистісно орієнтований підходи і принципи Концепції національно-патріотичного виховання.

Формування ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, виховання патріотичних почуттів, правосвідомості  педагогічним колективом школи реалізується у процесі організації навчальної, позаурочної та позакласної діяльності, спрямованої на виховання свідомого громадянина, патріота України. Робота базується на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут та долю країни і охоплює всіх учасників освітнього процесу, сприяє утвердженню в учнівській молоді  національних та загальнолюдських цінностей, особистісних якостей, притаманних справжньому громадянину України.

Рідна мова – найважливіший засіб патріотичного виховання: без мови немає народу. Мова була і є важливою сферою впливу на національну свідомість молоді, ідентифікаційним кодом нації. Основна мета навчання української мови полягає у формуванні інтелектуально розвиненої, духовно багатої мовної особистості.

Вчителі на уроках  мови, позакласного читання, розвитку  мовлення через мовний матеріал, фольклор, поезію формують мовно-національну свідомість, а на уроках історії України з допомогою історичного матеріалу розвивають почуття національної гідності та гордості.

Педагогами гуманітарного циклу проводяться  диспути та дискусії   «Яким моральним ідеалам сьогодні ви віддаєте перевагу?», «Які риси і якості характеру притаманні українцям?»,  «У чому виявляється гармонія національних відносин?», «Що означає бути патріотом України?».

На уроках історії формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості у здобувачів освіти здійснюється на прикладах героїчної боротьби українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності; на зразках мужності та героїзму учасників революційних подій в Україні у 2004, 2013 - 2014 років, Героїв Небесної Сотні, учасників антитерористичної операції, Збройних сил України.

З метою виховання в учнівської молоді глибокої поваги та любовi до Батькiвщини, формування національної свідомості, людської гiдностi, виховання у здобувачів освіти почуття патріотизму щорічно проводяться тематичні заходи до Дня пам’яті Героїв Крут, Героїв Небесної Сотні, Дня захисників і захисниць  України,  Дня Гідності та Свободи, Дня Збройних сил України.

Різноманітні корекційно-виховні заходи, що проходять у рамках місячників і Тижнів військово-патріотичного виховання юного захисника України «Українська армія – школа гарту і мужності», мовно-літературного «Мова – наш скарб», історичного та правознавства «Єднання заради незалежності»   відіграють велику роль у формуванні  високоморальної особистості, становленні громадянина-патріота, сприяють успадкування духовних надбань.

Активне впровадження в освітній процес проєктних технологій сприяє формуванню основних людських цінностей ( толерантність, патріотизм, відданість, гордість, милосердя, ставлення до сім’ї, держави), трудової, моральної,  естетичної, правової, фізичної та екологічної культури та вихованню гордості за свій народ.

Загальношкільні проєкти «Вишиванка», «Україна - єдина країна», «Сім див України» сприяють формуванню в учнів із візуальними порушеннями стійких моральних  якостей,  поваги до української культури, історичної спадщини і гордості за свій народ.

Виховати в дитині патріотичні почуття означає виховати прихильність і любов до малої Батьківщини, до місця, де ти народився і живеш. Саме під таким гаслом реалізуються  дослідницько-історичні проєкти  «Слов’янськ – місце сили», «Моє місто давнє і сьогочаснє».

Самореалізації учнів із візуальними порушеннями, розвитку її здібностей, життєвих навичок і ціннісних орієнтацій, формування здатності до прийняття самостійних рішень, вироблення громадянської позиції, почуття відповідальності за її реалізацію в діях та вчинках сприяє залучення  дітей до активної діяльності шкільного самоврядування - дитячій організації «Веселка»:

- акції «Турбота», «Частинка серця», «Милосердя», «Червоний мак», «Лист Герою-захиснику», «Голуб миру», «Діти АТО», «Запали свічку»;

- військово-патріотичні ігри  «Козацькому роду нема переводу», «Джура», «Посвята у козачата»;

- флешмоби;

- екологічні акції.

З метою формування сталих знань про героїчну боротьбу українського народу за збереження суверенітету нашої держави, формування ідеалів національної гідності, народної єдності, підвищення рівня громадянської свідомості молоді, почуття гордості за свою країну, культивування ставлення до військовослужбовця  як до захисника-героя України освітній заклад є учасником  загальнодержавного проєкту «Місце шани та вдячності», результативність якого висвітлюється на офіційному сайті школи і у соціальних мережах.

Величний подвиг в ім’я України щодня здійснюють  захисники і захисниці України. Безмежну вдячність за їх відданість, мужність, стійкість, хоробрість, за можливість навчатися і розвиватися здобувачі освіти висловлюють у своїх листах до Героїв ЗСУ, малюнках та поробках, що  випромінюють тепло маленьких дитячих сердець, щирі емоції юних громадян нашої країни та стійке переконання, що Мир – це Добро,  і наші славні воїни обов’язково виборють для  України-неньки Перемогу!

На прикладі  героїчних вчинків наших співвітчизників виховуються і виховуватимуться багато поколінь українців - відважних, гордих, сміливих, вільних і щасливих мешканців незалежної країни, заради квітучого майбутнього якої патріоти віддають своє життя.

Вшановуючи  світлу пам’ять, громадянську відвагу і самовідданість, силу духу, стійкість та героїчний подвиг воїнів, полеглих під час виконання бойових завдань із захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, мирних громадян, які загинули внаслідок збройної агресії, щодня о 9 годині ранку  вся шкільна спільнота приєднується до загальнонаціональної хвилини мовчання за загиблими співвітчизниками. Герої не вмирають, вони живуть у наших серцях.

Виховати патріота може тільки справжній патріот. І педагоги  Слов’янської спеціальної школи № 23 Донецької обласної ради це довели своєю підтримкою і допомогою державі  та українцям, ставши волонтерами у важкий для України час. Вже с перших днів війни група педагогів долучилася до волонтерських організацій, що допомагали в евакуації мирного населення міста і розміщенні біженців із «гарячих точок», підтримували наших героїчних воїнів і надавали гуманітарну допомогу тим, хто цього потребував. Наші педагоги-волонтери  переконані: вчинити інакше просто не могли, адже патріотизм і національна самосвідомість закликали їх кожного дня власними силами наближати Перемогу.

До лав волонтерів із благородною пристрастю допомагати іншим увійшли також випускники  школи:

- Мащенко Олександр, випускник школи 2003 року, Заслужений майстер спорту України, багаторазовий  Паралімпійський чемпіон, кавалер орденів «За заслуги» (І і ІІ ст.), «За мужність» (І, ІІ, ІІІ ст.),  Почесний громадянин міста Слов’янська.  Самовіддано допомагає людям похилого віку, родинам, де виховуються діти з інвалідністю, організовує збір коштів для  допомоги мирному населенню та ЗСУ;

- Спіцин Іван, закінчив школу  з золотою медаллю  у 2008 році. У старших класах був президентом дитячої шкільної організації «Веселка». Сьогодні організаторські здібності, лідерський запал, невичерпне бажання бути корисним  і допомагати  іншим  Іван  вкладає у волонтерство: допомагає військовим шпиталям, організовує придбання аксесуарів до військового обладнання.

Систематична і цілеспрямована задіяність учнів у  загальношкільних заходах сприяє формуванню в них ідеалів національної гідності, народної єдності, сталих знань  про героїчну боротьбу українського народу за збереження суверенітету нашої держави; підвищенню рівня громадянської свідомості школярів; культивуванню ставлення до військовослужбовця  як до захисника України.

Онлайн-заходи «На захисті Вітчизни шляхами козацьких звитяг»,  «У єдності наша сила», «За честь! За славу! За народ!» відображають усю глибину патріотичних почуттів,  гордості за Україну в дитячих серцях і вчинках.

Єдиним виховним простором для реалізації творчого потенціалу учнів - майбутніх громадян нашої країни під час літніх канікул  став унікальний онлайн Дитячий табір «Веселка». Проєкт «Мандруємо країнами!», заходи до Дня Державного прапора України та Дня Незалежності  згуртували всю шкільну спільноту і сприяли виробленню активної життєвої позиції і національної єдності у кризовій ситуації через агресорське вторгнення.

Національно-патріотичне виховання здійснюється не лише в позаурочній діяльності, але й на кожному уроці. В учнів формується мовно-національна свідомість, ціннісні орієнтири, вмотивованість до громадянського та особистісного самовизначення, виховується національна гідність та гордість за свій народ.

Свої прагнення, стійкі переконання здобувачі освіти презентують у міжнародних i Всеукраїнських творчих конкурсах літературного спрямування, багатожанрових фестивалях,  національно-патріотичних конкурсах, художніх виставках, посідаючи призові місця: «Я - козацького роду!», «Що для тебе сьогодні є символом України?», «ЯwriteR», «Золоте перо», "Джерело натхнення", «Змагаймось за нове життя!», «З Україною в серці», «Україна - моя родина», «Все буде Україна!», «Покоління майбутнього.  Дитинство в долонях».

Гордо і непереможно лунає  Державний Гімн України на чемпіонатах світу з плавання та пауерліфтингу, на яких наші здобувачі освіти свої перемоги присвячують рідній Батьківщині та Збройним силам України.

Цілісна модель виховної системи Слов’янської спеціальної школи № 23 Доноблради на основі загальнонаціональних  цінностей дала можливість створити єдиний  простір для виховання справжнього громадянина-патріота, сім`янина, професіонала.  Саме така  стратегія  виховання формує майбутній розвиток Української держави.

docx
Додав(-ла)
Бєляєва Олена
Додано
17 грудня 2022
Переглядів
973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку