Стаття. Вихователь в інклюзивній освіті

Про матеріал
Інклюзивна освіта є системою навчальних послуг, яка засновується на гарантуванні основного права людей з особливими освітніми потребами на освіту. Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти для цих студентів, використовуючи методи, які враховують їхні індивідуальні особливості. Основна ідея інклюзивної освіти - уникнути будь-якої дискримінації та забезпечити рівноправне ставлення до всіх «людей з інвалідністю», створюючи спеціальні умови для тих, у кого є особливі потреби. Це дозволяє отримати необхідні знання та навички для повного впровадження їх у суспільство, розвитку самостійності і здатності подолати життєві труднощі та можливість реалізувати себе у майбутньому.
Перегляд файлу

Вербова Алла Анатоліївна

студентка  Навчально-реабілітаційного

закладу вищої освіти

«Кам’янець-Подільський

державний інститут»

спеціальність: «Психологія»

 

Вихователь гуртожитку в інклюзивному середовищі коледжу

 

Інклюзивна освіта є системою навчальних послуг, яка засновується на гарантуванні основного права людей з особливими освітніми потребами на освіту. Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти для цих студентів, використовуючи методи, які враховують їхні індивідуальні особливості.

Основна ідея інклюзивної освіти - уникнути будь-якої дискримінації та забезпечити рівноправне ставлення до всіх «людей з інвалідністю», створюючи спеціальні умови для тих, у кого є особливі потреби. Це дозволяє отримати необхідні знання та навички для повного впровадження їх у суспільство, розвитку самостійності і здатності подолати життєві труднощі та можливість реалізувати себе у майбутньому.

 Завдяки існуванню навчально-реабілітаційних закладів освіти (таких як ВСП Кам’янець-Подільський фаховий коледж НРЗВО КПДІ) ці студенти активно беруть участь в освітньому процесі, розвивають навички незалежного життя, спілкування та взаємодії, і навчаються приймати самостійні рішення.

Інклюзія у коледжі - це не просто включення людей з особливими освітніми потребами в процес навчання але й створення доступних інфраструктурних умов а й наявність комфортних умов їхнього проживання.

 Сутність виховного процесу в коледжі полягає у розумному відношенні до потреб кожного студента адже у кожного своя нозологія та особливість. Оскільки ці потреби є індивідуальними, форми інклюзивного навчання та піходи до виховання можуть бути різноманітні відповідно захворювань:

  •                                      студент, що має вади зі слухом може спілкуватися, брати участь у різноманітних заходах через написання діалогу у телефоні. За допомогою додатку у телефоні BeWarned, QR-код програми можна сканувати на свій смартфон і одразу спілкуватися. Коли людина з вадами слуху набирає щось на своєму смартфоні, то інша людина бачить це на своєму в режимі реального часу. Людина, яка відповідає, може надиктувати [вголос] свою відповідь, а людмна з вадами слуху це в вигляді тексту. Dragon Dictation - програма записує голос і перетворює його на текст. Також Google розробила два спеціалізованих додатки – Live Transcribe і Sound Amplifier, що здатні в значній мірі полегшити процес сприйняття мови співрозмовника для людей з повною або частковою втратою слуху.
  •                      із вадами зору студент може диктувати або записувати розмову на диктофон, щоб мати змогу прослухати бесіду, матеріал ще раз. Також можуть користуватися такими допоміжними програмами як Be My Eyes, Brailliac: Braille Tutor, Perfect Keyboard , Cash Reader  для полегшення навчального та виховного процесу.
  •                     особи, що прикуті до інвалідного візка також мають свої особливості, гуртожиток та навчальні території мають бути обладнані пандусами, спеціальними ліфтами для людей з інвалідністю, щоб усі могли вільно виходить з гуртожитку на прогулянки і по справах. Також є потрібні пристосування такі що дадуть змогу самотужки поратися на кухні – мити посуд, прибирати та готувати їжу, адже меблі та кухонне обладнання може бути пристосоване для людей з інвалідністю, усі вхідні двері у будівлю мають ширину, щоб візок міг проїхати, мають бути туалети, які пристосовані для людей на інвалідних візках, умивальники, душові кабіни.

- студенти, які мають порушення в роботі рук часто скачуть для навчання та віртуальній участі у житті гуртожитку (Група Студенти гуртожитку) - Assistive Touch додаток з керування смартфоном, що пропонує віртуальні кнопки, щоб керувати пристроєм, не торкаючись його.

На перший погляд, ця різноманітність нозологій студентів, що навчаються та проживають у начальному закладі може ускладнити розуміння інклюзивної освіти та виховної роботи з даними студентами, але насправді всі ці підходи служать одній головній меті інклюзії - ніхто не повинен відчувати себе відокремленим. Тому часто перед вихователем гуртожитку стоїть складна проблема у тому, що потрібно виховні заходи, бесіди проводити так, щоб усім студентам було доступно виконувати та брати участь у них.

Відповідно основним принципам вихованого процесу у гуртожитку можна сказати:

  •          Кожен студент розглядається вихователем як унікальна особистість;
  •          Усі студенти мають можливість навчатися та розвиватися;
  •          Кожен студент володіє своїми унікальними здібностями, особливостями і інтересами.
  •          Заборонено будь-яку форму дискримінації.
  •          Кожна людина має право брати участь у соціальному житті.
  •          Сприяння толерантності та прийняття людей з їхніми індивідуальними відмінностями.
  •          Виховання має відбуватися у дусі толерантності.

Як вихователь гуртожитку, довго спостерігаючи за студентами, можу сказати, що основними перевагами проживання та навчання здорових студентів з студентами з особливими потребами є:

  •          виховання толерантності, гуманності, співчуття;
  •          формування вміння спілкуватися, співпрацювати з різними людьми;
  •          вдосконалюватися, можливість поліпшити власні навчальні результати, допомагаючи іншим природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
  •          налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
  •          співробітництву;
  •          поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.

Переваги інклюзивного навчання є і для для вихователя закладу освіти, серед них можна виділити такі:

  •          формування відповідних цінностей: цінність кожної дитини, права людини, повага до багатоманітності, співпраця тощо;
  •          набуття нового досвіду, розвиток професійних компетентностей;
  •          можливість отримувати методичну і консультативну допомогу фахівців;
  •          активне залучення батьків та спілкування з ними;
  •          залучення додаткових ресурсів громади, волонтерів, співпраця з громадськими організаціями

Для вихователя та навчального закладу актуальне питання збереження життя студентства з’явилося після того, як 24 лютого 2022 року росія відкрито вторглася на територію України. Змінився спосіб навчання, проживання усіх студентів та й докорінно змінилася поведінка та світогляд в цілому. Важливим принципом у гуртожитку, що може врятувати життя є: «Під час тривоги треба йти в укриття». Для людей з обмеженими можливостями сигнал тривоги є справжнім випробуванням. Основними проблемами спрямування в укриття студентів з обмеженими можливостями є такими як:

  •          фізичні обмеження (швидкість одягання та пересування сповільнюється порівняно з здоровими студентами);
  •          психологічний стресс (соматичні показники: тахікардія, розширення зіниць, чергування відчуття жару і холоду, сплутаність думок; психологічні показники: нервозність, запальність, недовірливість, почуття небезпеки, депресія, пригніченість; поведінкові показники: погіршення або повна втрата апетиту, дратівливість, що чергується плачем, безсоння, панічні атаки, зниження працездатності);
  •          необхідність додаткового часу для реакції на ситуацію (є механізмом захисту, коли людина намагається уникати відчуття стрессу).

Наповненість тривожного рюкзаку у студентів з обмеженими можливостями, є також дуже особливою (потрібна наявність їжі, води, лікарських засобів, гігієнічних засобів, пледу, грошей, документів та іншого.)

У надзвичайних ситуаціях та різних випадках для вихователя гуртожитку важливо враховувати потреби, стан та можливості кожної особи і забезпечити належний рівень підтримки та допомоги.

Отже, сучасний вихователь гуртожитку у інклюзивному середовищі коледжу відіграє важливу роль у створенні позитивного та підтримуючого середовища для всіх студентів, незалежно від їхніх особливостей чи обмежень. Нові реалії сьогодення диктують нові риси професійних навичок вихователя, таких як надання психологічної підтримки, соціальної роботи, волонтерської роботи, знання нових комп’ютерних програм та наук, освідченість в наданні першої домедичної допомоги, комунікабельність та вдосконалення, постійне проведення патріотичного виховання серед студентства для пробудження свідомості та особливості української нації.

 

Список використаних джерел:

 

  1. Вихователю інклюзивної групи/Ольшевська Ж.,Мягких Н., - Київ – Видавнича группа «Шкільний світ», 2018. 144 с.
  2. Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами: метод.посібн. Серія «Інклюзивна освіта: крок за кроком»/ уклад.: І.В. Луценко, Н.В. Заєркова; - Київ, 2015
  3. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Наук.-метод.посіб.- Видавнича группа «АТО-ПОЛ»-Київ, 2011. 274с.
  4. «Простір змін» https://www.facebook.com/prostirzmin/.
doc
Додав(-ла)
Verbova Alla
Додано
3 вересня
Переглядів
25
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку