Вербова Алла Анатоліївна
студентка Навчально-реабілітаційного
закладу вищої освіти
«Кам’янець-Подільський
державний інститут»
спеціальність: «Психологія»
Вихователь гуртожитку в інклюзивному середовищі коледжу
Інклюзивна освіта є системою навчальних послуг, яка засновується на гарантуванні основного права людей з особливими освітніми потребами на освіту. Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти для цих студентів, використовуючи методи, які враховують їхні індивідуальні особливості.
Основна ідея інклюзивної освіти - уникнути будь-якої дискримінації та забезпечити рівноправне ставлення до всіх «людей з інвалідністю», створюючи спеціальні умови для тих, у кого є особливі потреби. Це дозволяє отримати необхідні знання та навички для повного впровадження їх у суспільство, розвитку самостійності і здатності подолати життєві труднощі та можливість реалізувати себе у майбутньому.
Завдяки існуванню навчально-реабілітаційних закладів освіти (таких як ВСП Кам’янець-Подільський фаховий коледж НРЗВО КПДІ) ці студенти активно беруть участь в освітньому процесі, розвивають навички незалежного життя, спілкування та взаємодії, і навчаються приймати самостійні рішення.
Інклюзія у коледжі - це не просто включення людей з особливими освітніми потребами в процес навчання але й створення доступних інфраструктурних умов а й наявність комфортних умов їхнього проживання.
Сутність виховного процесу в коледжі полягає у розумному відношенні до потреб кожного студента адже у кожного своя нозологія та особливість. Оскільки ці потреби є індивідуальними, форми інклюзивного навчання та піходи до виховання можуть бути різноманітні відповідно захворювань:
- студенти, які мають порушення в роботі рук часто скачуть для навчання та віртуальній участі у житті гуртожитку (Група Студенти гуртожитку) - Assistive Touch додаток з керування смартфоном, що пропонує віртуальні кнопки, щоб керувати пристроєм, не торкаючись його.
На перший погляд, ця різноманітність нозологій студентів, що навчаються та проживають у начальному закладі може ускладнити розуміння інклюзивної освіти та виховної роботи з даними студентами, але насправді всі ці підходи служать одній головній меті інклюзії - ніхто не повинен відчувати себе відокремленим. Тому часто перед вихователем гуртожитку стоїть складна проблема у тому, що потрібно виховні заходи, бесіди проводити так, щоб усім студентам було доступно виконувати та брати участь у них.
Відповідно основним принципам вихованого процесу у гуртожитку можна сказати:
Як вихователь гуртожитку, довго спостерігаючи за студентами, можу сказати, що основними перевагами проживання та навчання здорових студентів з студентами з особливими потребами є:
Переваги інклюзивного навчання є і для для вихователя закладу освіти, серед них можна виділити такі:
Для вихователя та навчального закладу актуальне питання збереження життя студентства з’явилося після того, як 24 лютого 2022 року росія відкрито вторглася на територію України. Змінився спосіб навчання, проживання усіх студентів та й докорінно змінилася поведінка та світогляд в цілому. Важливим принципом у гуртожитку, що може врятувати життя є: «Під час тривоги треба йти в укриття». Для людей з обмеженими можливостями сигнал тривоги є справжнім випробуванням. Основними проблемами спрямування в укриття студентів з обмеженими можливостями є такими як:
Наповненість тривожного рюкзаку у студентів з обмеженими можливостями, є також дуже особливою (потрібна наявність їжі, води, лікарських засобів, гігієнічних засобів, пледу, грошей, документів та іншого.)
У надзвичайних ситуаціях та різних випадках для вихователя гуртожитку важливо враховувати потреби, стан та можливості кожної особи і забезпечити належний рівень підтримки та допомоги.
Отже, сучасний вихователь гуртожитку у інклюзивному середовищі коледжу відіграє важливу роль у створенні позитивного та підтримуючого середовища для всіх студентів, незалежно від їхніх особливостей чи обмежень. Нові реалії сьогодення диктують нові риси професійних навичок вихователя, таких як надання психологічної підтримки, соціальної роботи, волонтерської роботи, знання нових комп’ютерних програм та наук, освідченість в наданні першої домедичної допомоги, комунікабельність та вдосконалення, постійне проведення патріотичного виховання серед студентства для пробудження свідомості та особливості української нації.
Список використаних джерел: