Стаття "Використання мнемотехніки в освітньому процесі"

Про матеріал
Стаття «Використання мнемотехніки в освітньому процесі закладів дошкільної освіти» містить загальну інформацію про мнемотехніку, яку можна використати в роботі з дошкільниками.
Перегляд файлу

Використання мнемотехніки в освітньому процесі закладів дошкільної освіти

«Учіть дитину яким-небудь невідомим йому п'яти словам - вона буде довго і марно мучитися, але зв'яжіть двадцять таких слів з картинками, і вона  їх засвоїть на льоту».

 К. Д. Ушинський

Останнім часом в сучасному інформаційному просторі спостерігається катастрофічний розрив між стрімким зростанням високих технологій та усвідомленням інформації мозком людини. Тому що люди не вміють працювати з інформацією, не вміють швидко читати, не вміють запам'ятовувати.

Діти дошкільного віку також отримують великий потік інформації, який необхідно запам’ятати і зберегти. Тому перевантаження інформацією, яке існує в наш час, особливо впливає на дітей. Навчальний процес насичений інформацією, що приводить до погіршення стану здоров’я дошкільників.

І головну роль тут відіграє пам'ять, адже вони ще не вміють ні читати ні писати.

Пам'ять – це головний інструмент нашого розуму. За допомогою пам’яті наше сьогодення тісно пов’язане з минулим і майбутнім. Процес збереження минулого досвіду дає можливість його використання як сьогодні так і в майбутньому.

 В процесі запам’ятовування виявляються особливості ефективності запам’ятовування й збереження інформації в пам’яті про певний предмет, текст або явище. В основі запам’ятовування матеріалу і його подальшого відтворення лежать розумова діяльність і емоційні прояви, що супроводжують сприйняття.

Тому вихователям необхідно шукати шляхи полегшення  освітнього процесу, використовувати  технології,  які  максимально  знижують інформаційне  навантаження  на  дітей.   Існує безліч методів  ефективного використання пам’яті. Найцікавіша з них – мнемотехніка.

Мнемотехніка застосовується для запам'ятовування інформації, яку складно запам'ятати. Мнемотехніка значно підвищує здатність до навчання і дає можливість не відставати від технічного прогресу.

«Мнемотехніка» і «Мнемоніка» - техніка запам'ятовування. Вони походять від грецького «mnemonikon» (на ім'я давньогрецької богині пам'яті Мнемозіни - матері дев'яти муз) - мистецтво запам'ятовування.

Мнемотехніка - це система методів і прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування,  успішне  освоєння дітьми знань про особливості об'єктів природи, про навколишній світ, ефективне запам'ятовування структури розповіді,  збереження і відтворення інформації, і звичайно розвиток мовлення.

Мнемотехніка пропонує також заміну абстрактних об'єктів і фактів на поняття і уявлення, що мають зорове, слухове або кінестетичне уявлення і пов’язує  об'єкти з уже наявною в пам'яті інформацією для легшого запам'ятовування. 

Мнемотехніка – це свого роду схеми в основі яких лежать асоціації, що допомагають відтворювати інформацію. Останнім часом в дошкільних установах прийомами мнемотехніки користуються дуже активно і не тільки для роботи зі звичайними дітьми, а й для  корекції стану у малюків з відставанням у розвитку.

Для збереження в пам’яті  інформації, яку складно запам’ятати доцільно використовувати мнемотехніку. Так як вона дозволяє абсолютно точно відтворювати послідовність інформації. Формування асоціацій – є основним способом запам’ятовування.

 Оскільки методи запам’ятовування (спонукають) допомагають створювати в уяві яскраві образні ілюстрації для понять і визначень, то мнемотехніка забезпечує дуже глибоке розуміння матеріалу.

Мнемотехніка актуальна для дошкільнят тому, що  в них переважає наочно-образна пам'ять. Діти запам’ятовують мимоволі, просто якийсь предмет або явище, що потрапляють в поле зору дитини. А коли діти будуть запам’ятовувати щось  не підкріплене картинкою, то це не завжди матиме успіх.

Мнемотехніка – це одна з нових освітніх технологій, що допомагає кожній дитині комфортно та легко здобувати знання у будь-якому віці.

Мнемотехніка для дошкільнят сприяє розвитку асоціативного мислення і уяви, підвищенню уважності, збагаченню словникового запасу та формуванню зв'язного мовлення; допомагає розв’язати завдання логіко-математичного змісту: доводити свої твердження і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та узагальнювати інформацію.

Мнемотехніка має такі основні переваги у навчанні дошкільників:

- потужний розвиток візуального мислення;

- вироблення стійкої уваги (здатність до тривалої концентрації);

- формування здатності до ефективного самостійного навчання;

- зменшуються стреси від навчання;
- підвищується самооцінка дитини;
- збільшується об’єм пам’яті;
- дітям легше виділяти істотне, знаходити спільне і відмінне;
- підвищується інтерес до навчання.

СТРУКТУРА мнемотехніки

Мнемоквадрат            Мнемодоріжка                        Мнемотаблиця

 

 

 

 

 

 

 

У закладі дошкільної освіти мнемоніка застосовується в якості результативного методу запам’ятовування інформації.

 

Приклади використання мнемотехніки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для молодших груп у закладі дошкільної освіти застосовуються прості картки мнемоквадрати. Це яскраві поодинокі зображення, які можуть означати якесь слово, словосполучення, характеристику предмета чи спосіб дії. Після засвоєння простих карток вихователь ускладнює завдання, пропонуючи дитині готову мнемодоріжку, квадрат із 4 картинок «Прогулюючись» нею дитина вчиться складати просту розповідь із двох-трьох речень.

       В середній групі починають працювати з мнемотаблицями. Мнемотаблиці – зображення основних ланок, у тому числі схематичні, за якими можна запам'ятати і відтворити цілу розповідь або навіть вірш (від 4 до 16 позицій). Це аркуш картону 45х30 см, поділений на 6-8 квадратів (за кількістю характерних ознак предмета, або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Найчастіше це послідовні графічні замальовки віршів, оповідань або дій, які необхідно виконати.

Навчаючи старших дошкільників складанню описових розповідей, доцільно використовувати схеми-моделі. Діти вибудовують розповідь із дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, розмір, матеріал,  частини,  дії тощо. Спочатку таблиці складають вихователі (або батьки), потім до цього процесу можна залучити і дітей, таким чином, мнемотехніка вплине не тільки на розвиток пам'яті, але і на фантазію, візуалізацію образів дитиною.

Всі техніки мнемоніки для дітей повинні подаватися у вигляді гри. Дуже важливо правильно і точно підбирати малюнки і символи для таблиць, а зображення повинні бути зрозумілі і не викликати у дитини негативних асоціацій.

Не слід перевантажувати малюки напливом нової інформації, не потрібно змушувати запам’ятати якомога більше образів. Надалі це призводить до відмови працювати з картками.

         Малюкам складно контролювати свою увагу і пам’ять. У дітей виникають труднощі зі складанням речень, темпом і гучністю мовлення. Особливо важко запам’ятати абстрактні поняття, в зв’язку з тим, що у них переважає зорова пам’ять. Тому мнемотехніку доцільно використовувати вихователям для розвитку мови та асоціативного мислення.

        Саме мнемосхеми слугують дидактичним матеріалом у роботі з розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку як на заняттях так і в самостійній діяльності.

         Їх використовують для:
- збагачення словникового запасу;
- навчання складання оповідань;
- переказів художньоїлітератури;
- відгадування і загадування загадок;
- заучування віршів.

Мнемотехнічні прийоми допомагають дисциплінувати дітей, навчити їх основним нормам і правилам поведінки. Так діти вивчають правила поводження в дитячому садочку, в громадських місцях, на природі, правила гігієни, намагаються дотримуватись їх в іграх, повсякденній діяльності.

Маленькій дитині важко запам'ятати весь алгоритмдій, придуманий дорослими, тому наочні картинки, розшифровані на заняттях і самостійно переказані, дозволять дитині, щоразу підходячи до умивальника  або шафки з речами, легко відтворити етапи.

Прикладом мнемотехніки в закладі дошкільної освітиможуть бути таблиці, побудовані на зображенні послідовності процесів вмивання, миття рук,одягання, сервірування столу.

 

Основні прийоми мне­мотехніки для ефективного засвоєння ді­тьми текстової інформації:

- піктограма абстракт­ну або образну інформацію, яку потрібно запам’ятати,  схема­тично зображуємо за допомо­гою спрощених малюнків (об­разні піктограми) або малюнків, які за формою нагадують літери (буквені піктограми) чи цифри (цифрові піктограми);

- аналогія в інфор­маційних одиницях, які слід запам’ятати, знаходимо спільні ознаки, властивості, якості, тен­денції розвитку тощо;

- синтез об’єднуємо ін­формаційні одиниці, для яких не має значення послідовність, у єдиний інтегральний об­раз зі спільним асоціативним зв’язком;

- сюжет створюємо асоціативні зв’язки між інфор­маційними одиницями, «вплі­таючи» їх у сюжет оповідання, казки, притчі, розповіді тощо;

- фонетична асоціація для іншомовного чи невідомо­го дітям слова добираємо спів­звучне слово або його частину, що асоціативно пов’язана з нелексичним значен­ням цього слова;

-  колірний акцент для посилення запам’ятовуван­ня інформаційні одиниці виді­ляємо яскравим кольором.

Також у роботі з дітьми можна використовувати такі мнемотехнічні прийоми, як  трансформація, цифрообрази, тлумачення, зв’язування, логічні запитання, уособлення, небилиця, нумерація та інші. Ці прийоми дають змогу формувати у дітей низку вмінь і навичок, зокрема ті, що ста­нуть у пригоді під час роботи з текстовою інформацією, яку дітям зазвичай запам’ятовувати найскладніше.

Для дітей молодшого і середнього дошкільного віку необхідно давати кольорові мнемотаблиці, оскільки у дітей залишаються в пам’яті окремі образи: курча жовтого кольору, мишка сіра, ялиночка зелена. 

Для систематизації знань про сезонні зміни можна використовувати мнемотаблиці, мнемоланцюжки та колажі по блокам «Зима», «Весна», «Осінь», «Літо».

Як показує практика, традиційне вивчення віршів, що ґрунтується на механічному запам’ятовуванні, не поліпшує пам’ять та не формує навички вивчення віршів, тому сам процес вивчення віршів зазвичай викликає негативні реакції та психоемоційне перенавантаження. Тому у нагоді може стати методика  з використанням мнемотаблиць.

 Дітям дуже подобається малювати і працювати з мнемотаблицями. Мнемотаблиця – це схема, в яку закладена певна інформація. Оволодіння прийомами роботи з мнемотаблицями допомагає в розвитку основних психічних процесів – пам’яті, уваги, образного мислення, а також скорочує час навчання зв’язного мовлення дітей дошкільного віку.

 Мнемотаблиці особливо ефективні при розучуваннні віршів, допомагають зробити процес запам’ятовування більш простим, цікавим, творчим і швидким.

 Суть полягає в наступному: на кожне слово придумується картинка і таким чином, весь вірш замальовується схематично. Після чого дитина по пам’яті, використовуючи графічне зображення, відтворює вірш повністю. На початковому етапі дорослий пропонує готову план-схему. Дошкільник також активно включається в процес створення своєї схеми.

 Намальоване закарбовується в пам’яті краще, тому що закріплюється не лише слово, але й образ.

Пропозицію придумати або переказати казку діти зазвичай зустрічають радісно. Але щоб розповіді дітей були не одноманітні, логічно побудовані, істотну допомогу нададуть мнемотаблиці.

Робота на заняттях  за мнемотаблицями складається з трьох етапів:

1 етап: розгляд таблиці і розбір того, що на ній намальоване;

2 етап: здійснюється  перекодування інформації, тобто перетворення з абстрактних символів - слів в образи;

3 етап: після того, як перекодовано інформацію здійснюється переказ казки або розповідь на задану  тему. У молодших групах за допомогою вихователя, в старших – діти самостійно.

Переказу належить особлива роль у формуванні зв’язного мовлення. Тут удосконалюється структура мовлення, її виразність уміння будувати пропозиції. І якщо переказувати за допомогою мнемотаблиць, коли діти бачать всіх дійових осіб, то  вся увага дошкільнят вже концентрується на правильній побудові  відповіді, на відтворенні в своїй промові необхідних виразів.                                                                                                                                                                        Мнемотехніка дає змогу як індивідуального, так і групового підходу до розв’язання різних видів завдань. Пошук аналогій та логічних закономірностей, створення асоціативних зв’язків сприяє істотному зміцненню пам’яті, розвитку комунікативних та пізнавальних здібностей дошкільників.  

Мнемотехніка сприяє успішному засвоєнню дітьми знань, умінь та навичок, розвитку зв’язного мовлення, поліпшенню ефективності засвоєння нової інформації; розвиває комунікативні та пізнавальні здібності особистості, творче, логічне й образне мислення; формує навички самостійно навчатися; підвищує упевненість у власних можливостях.

Використання різноманітних прийомів мнемотехнології дозволяє дітям засвоїти потрібну інформацію значно краще та  зберегти  її на довгий термін, а  пригадування не викликає в дитини значних зусиль. Діти швидше оволодівають правильною звуковимовою мовою, зв’язним мовленням. У свою чергу це не тільки впливає на успішність навчання дитини, але й формує в неї бажання активно здобувати знання надалі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

 

  1. Білаш О.Н. Мнемотехніка в роботі з дітьми дошкільного віку // «Дитячий садок». - 2015. -№ 23.- С.12-15.
  2.  Богуш А. М. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / Авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Долинна О. П., Ільченко Т. С.,Коваленко О. В., Лисенко Г. М., Машовець М. А., Поніманська Т. І., Сідєльнікова О. Д., Шевчук А. С., Якименко Л. Ю. – Київ, 2012. –26 с.
  3.  Большева Т. В. Вчимося по казці. Розвиток мислення дошкільників за допомогою мнемотехніки: Навчально-методичний посібник. 2-е вид. испр. - СПб.: «ДИТИНСТВО-ПРЕС», 2005. - 96 с.
  4. Використання піктограм у роботі з дошкільниками / Використання піктограм в мовному розвитку і розвиток розумових процесів у роботі з дітьми дошкільного віку. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ped-kopilka.com.ua/blogs/ mari-petrenko/ispolzovanie-piktgram.html.
  5.  Ейдетика як засіб підготовки дитини до школи / Авт.-упоряд. М. Л. Кривоніс, О. Л. Дроботій. – Х.: Вид-во «Ранок», 2012. – 176 с.
  6. Копилова О. В. Використання символів у роботі з дошкільниками / О. В. Копилова, В. М. Ткаченко. – Х.: Вид-во «Ранок», 2009. – 56 с.
  7.   Крутій К. Л. Конспекти занять із художньо-мовленнєвої діяльності дітейсереднього дошкільного віку / К. Л. Крутій, О. П. Кулинич, Н. В. Погрібняк. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2013. – 164 с.
  8.  Мнемотехніка як ефективний засіб мовного розвитку дітей [Електроннийресурс] – Режим доступу: http://kr suzirya. edukit.dp.ua/portfoliopedagogiv/ volkova_l_l/innovacijni_ tehnologii/ mnemotehnika .
  9. Нестандартні прийоми розвитку мовлення [Електронний ресурс] – Режимдоступу: http://teremok32.cherkassydnz.com/?p=883 .-Оліферчук
  10. Т.В. Сучасні підходи до розвитку мовлення дітей дошкільного віку / Стаття «Освіта впродовж життя»
  11.  Полянська Т. Б. Використання методу мнемотехніки в навчанні розповіданню дітей дошкільного віку: Навчально-методичний посібник. - СПб.: ТОВ «ВИДАВНИЦТВО «ДИТИНСТВО-ПРЕС», 2010. - 64 с.
  12. Чепурний Г. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти// Тернопіль, Мандрівець, 2015.
  13.  Большева Т. В. Вчимося по казці. Розвиток мислення дошкільників за допомогою мнемотехніки: Навчально-методичний посібник. 2-е вид. испр. - СПб.: «ДИТИНСТВО-ПРЕС», 2005. - 96 с.
  14. Ушакова О. С., Гавриш Н.В. Знайомимо дошкільнят з художньою літературою: Конспекти занять. - М: ТЦ «Сфера», 1998. – 224
  15. https://dovidkam.com/porady/mnemotexnika-shho-ce-take.html
  16. https://naurok.com.ua/mnemotehnika-sutnist-ponyattya-ta-metodu-70377.html
  17. https://lesuxa.blogspot.com/p/blog-page.html

 

 

docx
Додано
21 вересня 2021
Переглядів
3391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку