Стаття "Використання штучного інтелекту для підтримки групової роботи на уроках інформатики"

Про матеріал
Анотація: у статті розглядаються можливості використання штучного інтелекту для підтримки групової роботи на уроках інформатики. Аналізуються сучасні інструменти штучного інтелекту, які сприяють організації ефективної командної взаємодії, підвищенню мотивації учнів та полегшенню управління груповими проєктами. Особлива увага приділяється застосуванню адаптивних технологій, що дозволяють враховувати індивідуальні потреби кожного учасника групи, а також оптимізувати процес навчання. У статті запропоновано практичні рекомендації для вчителів щодо впровадження штучного інтелекту в освітній процес, спрямованого на розвиток навичок командної роботи та інформатичної грамотності.
Перегляд файлу

Педагогічні науки

Світобаченко Олена Олександрівна

Вчитель  інформатики

Комунальний заклад

Харківський ліцей №72 Харківської міської ради

"ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ПІДТРИМКИ ГРУПОВОЇ РОБОТИ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ"

Анотація: у статті розглядаються можливості використання штучного інтелекту для підтримки групової роботи на уроках інформатики. Аналізуються сучасні інструменти штучного інтелекту, які сприяють організації ефективної командної взаємодії, підвищенню мотивації учнів та полегшенню управління груповими проєктами. Особлива увага приділяється застосуванню адаптивних технологій, що дозволяють враховувати індивідуальні потреби кожного учасника групи, а також оптимізувати процес навчання. У статті запропоновано практичні рекомендації для вчителів щодо впровадження штучного інтелекту в освітній процес, спрямованого на розвиток навичок командної роботи та інформатичної грамотності.

Ключові слова: штучний інтелект, групова робота, уроки інформатики, командна взаємодія, адаптивні технології, інформатична грамотність, інструменти штучного інтелекту, освітній процес.

Вступ. Штучний інтелект (ШІ) дедалі частіше стає невід’ємною частиною сучасної освіти, зокрема під час вивчення інформатики. Розвиток технологій відкриває нові можливості для підвищення ефективності навчального процесу, особливо у сфері організації групової роботи. Навчання інформатиці передбачає розвиток різноманітних навичок, зокрема вміння працювати в команді, вирішувати складні завдання та використовувати сучасні інструменти. У цьому контексті штучний інтелект виступає потужним інструментом для створення сприятливих умов для співпраці та розвитку інформатичної грамотності учнів.

Використання ШІ у груповій роботі дозволяє автоматизувати рутинні процеси, адаптувати завдання відповідно до індивідуальних потреб учнів, контролювати прогрес та сприяти кращому розподілу обов’язків у команді.

Наприклад, системи ШІ можуть допомагати вчителям відстежувати динаміку роботи кожного учасника групи, пропонувати корективи, а також забезпечувати учнів індивідуальними порадами. Такий підхід не лише сприяє покращенню взаємодії у команді, але й допомагає кожному учневі ефективніше засвоювати матеріал.

У цій статті розглядаються можливості використання штучного інтелекту для підтримки групової роботи на уроках інформатики. Аналізуються різні інструменти та платформи, засновані на ШІ, які можуть бути впроваджені у навчальний процес для розвитку навичок співпраці, розподілу обов’язків та критичного мислення. Окрім того, стаття надає практичні рекомендації для вчителів щодо ефективного використання штучного інтелекту у груповій роботі, що сприятиме активному залученню учнів та покращенню їхніх знань з інформатики.

Застосування штучного інтелекту (ШІ) у груповій роботі на уроках інформатики відкриває значні можливості для підвищення якості навчання та розвитку ключових навичок співпраці серед учнів. У сучасному освітньому середовищі групові проєкти стають все більш важливими, адже вони розвивають не лише технічні знання, а й соціальні компетенції, такі як комунікація, критичне мислення, планування та прийняття рішень. ШІ здатен забезпечити підтримку цього процесу, сприяючи організації, адаптації та моніторингу групової роботи в класі. Однією з ключових переваг використання ШІ у груповій роботі є можливість адаптації навчального процесу до індивідуальних потреб та рівня знань учнів. ШІ-системи, інтегровані в онлайн-платформи для навчання інформатики, дозволяють відстежувати прогрес кожного учасника групи, виявляти сильні та слабкі сторони, а також автоматично пропонувати завдання відповідної складності. Наприклад, платформи на основі ШІ можуть аналізувати внесок кожного учня в командний проєкт та надавати індивідуальні рекомендації, що допомагає вирівнювати рівень підготовки всіх членів команди. Такий підхід сприяє більш гармонійному та ефективному процесу співпраці, де кожен учасник має можливість вносити свій вклад в успішне виконання завдань.

Штучний інтелект також виступає потужним інструментом для організації та управління груповими проєктами. Вчителі можуть використовувати спеціалізовані системи ШІ для створення груп, розподілу завдань, а також для контролю виконання проєктів. Наприклад, ШІ здатен допомогти у формуванні збалансованих груп на основі аналізу навичок та рівня знань учнів.

Він може автоматично визначати, які учні добре розуміються на певних темах і можуть підтримувати інших у команді, а також розподіляти завдання відповідно до індивідуальних компетенцій учнів. Така організація групової роботи забезпечує ефективніше виконання проєктів та розподіл ролей у команді.

Для підтримки комунікації та співпраці між учнями під час групової роботи можуть використовуватися інтерактивні платформи на основі ШІ. Ці платформи забезпечують можливості для обміну ідеями, спільного обговорення завдань та спільного розв’язання проблем. ШІ-системи можуть автоматично аналізувати комунікаційні процеси в групі, виявляти труднощі в спілкуванні та пропонувати оптимальні способи вирішення конфліктних ситуацій. Наприклад, чат-боти на основі ШІ можуть слугувати модераторами обговорень, підказувати корисні джерела інформації, організовувати обмін повідомленнями та підтримувати злагоджену співпрацю в команді.

ШІ також може допомагати вчителям оцінювати процес і результати групової роботи. Завдяки алгоритмам машинного навчання системи ШІ здатні аналізувати діяльність кожного учасника, оцінювати його вклад у командний проєкт та формувати об’єктивні критерії оцінювання. Вчителі можуть отримувати детальні звіти про роботу учнів, у яких відображено не лише підсумковий результат, але й процес його досягнення. Такий підхід до оцінювання дозволяє враховувати індивідуальні зусилля кожного учасника та об’єктивно оцінювати групову діяльність.

Окрім цього, використання ШІ під час групової роботи на уроках інформатики сприяє підвищенню мотивації учнів. Системи ШІ можуть надавати миттєвий зворотний зв’язок, що дозволяє учням відразу бачити результати своєї діяльності та отримувати підказки щодо покращення. Наприклад, платформи для програмування на основі ШІ можуть автоматично виявляти помилки в коді та пропонувати рекомендації щодо їх виправлення. Такий підхід не лише допомагає учням розвивати свої навички програмування, але й сприяє формуванню впевненості у власних силах та стимулює до подальшого навчання.

Разом з тим, використання ШІ у груповій роботі на уроках інформатики вимагає обережного та відповідального підходу. Необхідно забезпечити конфіденційність даних учнів, обмежити доступ до особистої інформації та запобігти можливому упередженню в алгоритмах ШІ. Педагогам слід підходити до впровадження ШІ в навчальний процес з урахуванням етичних принципів та з акцентом на збереженні рівних можливостей для всіх учасників освітнього процесу.

Таким чином, використання штучного інтелекту для підтримки групової роботи на уроках інформатики має великий потенціал для покращення навчального процесу та розвитку ключових навичок учнів. ШІ здатен не лише організовувати, адаптувати та контролювати групову діяльність, але й сприяти розвитку співпраці, комунікації та творчого підходу до вирішення завдань. Успішне впровадження ШІ у навчання дозволяє підвищити мотивацію учнів, розкрити їхній потенціал та сформувати інформатичну грамотність, необхідну для життя в сучасному цифровому суспільстві.

Література

1.Тарасова О., Дорошко В. Методичні засади навчання основам штучного інтелекту учнів ліцеїв. Проблеми та перспективи розвитку науки, освіти і технологій в ХХІ столітті : збірник тез доповідей міжнародної науковопрактичної конференції (Ізмаїл, 27 січня 2023 р.) : у 3 ч. Ізмаїл : ЦФЕНД, 2023. Ч. 2. С. 64–65.₴

2.Биков В.Ю. Технології хмарних обчислень, ІКТ-аутсорсинг та нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ / В.Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – 2011. – No 10. – С. 8 – 23.

3.           DOU. Новини: Українські школярі 10-11 класів зможуть вивчати основиштучного інтелекту на уроках інформатики.

URL: https://dou.ua/forums/topic/34268/ (дата звернення: 07.11.2021)

4.           Балик Н. Р. Освітній STEM-проєкт «Штучний інтелект». Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи: Матеріали VII міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 8 квітня 2021 року, м. Тернопіль, Тернопіль: ТНПУ імені Володимира Гнатюка, 2021. С. 32–34.

5.           Семеріков С. О., Теплицький І. О. Штучний інтелект в курсі інформатики педагогічного ВНЗ. Інформаційні технології в освіті, науці і техніці : матеріали ІV Всеукраїнської конф. молодих наук. ІТОНТ–2004 (м.

Черкаси, 28–30 квітня 2004 р.). Черкаси, 2004. Ч. 2. С. 180-183.

pdf
Додано
28 вересня
Переглядів
86
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку