На гребні хвилі: вивчення іноземної мови за допомогою сучасних технологій навчання.
Наш світ не є статичним, він постійно змінюється й вимоги до життя, навчання, праці змінюються разом з ним. Нові реалії вимагають від педагогів та здобувачів освіти нових сучасніших підходів до світосприйняття, самореалізації та навчання. Під впливом новітніх технологій змінюються й мовні стандарти, які сприяють опануванню нових знань та застосуванню їх у повсякденному житті. На даний момент мова залишається єдиною універсальною базою мислення людини, а це означає, що вивчення іноземної мови потрібно розглядати не тільки як засіб спілкування, а й як засіб вдосконалення інтелектуальних здібностей особистості, розкриття її творчого потенціалу, креативності. Тому належне використання сучасних технологій навчання на уроці англійської мови є необхідним, адже воно підсилює мотивацію здобувачів освіти до вивчення мови, сприяє формуванню комунікативної, соціокультурної, інтелектуальної, мовної та мовленнєвої компетенцій, розкриває творчий потенціал. Завдяки творчій діяльності дитина самореалізовується, а, як відомо, самореалізація веде до особистісного зростання.
Перед педагогами сучасності стоїть задача на уроках іноземної мови застосовувати технології, які б сприяли розвитку кожного учня в умовах колективного навчання. Тому з радістю знайомимо вас з ними.
Одним із найпопулярніших сучасних методів вивчення нової лексики є флеш-картки. Така методика базується на інтервальному повторенні, що дає змогу запам’ятовувати слова, без проблем згадати будь-яке із них та сформувати активний словниковий запас. Відомий німецький психолог Герман Еббінгауз у ході своїх досліджень представив криву забування або криву Еббінгауза, яка була отримана внаслідок експериментального вивчення пам’яті в 1885 році. Учений пропонуєвав 5 повторів через певний проміжок часу: перше повторення одразу після прочитання, наступне – через 20 хвилин після першого. Повторення через 24 години після попереднього тощо. Проте, зараз існує безліч способів вивчення нового лексичного матеріалу методом інтервальних повторень за допомогою використання онлайн сервісів та мобільних додатків.
Існує ціла низка наукових досліджень, які підтверджують ефективність використання метода проєктів на уроках. Він достатньо швидко набув широкого розповсюдження в практиці навчання іноземним мовам. Робота над проєктом - це завжди творча, пошукова діяльність, яка не можлива без взаємодії всіх членів групи. Виконуючи творчі завдання, кожна дитина має можливість проявити власну ініціативу, фантазію, креативність, активність та самостійність у вирішенні проблеми. Робота над проєктом — це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говоріння і граматику. Під час використання методу проєктів одночасно застосовується ще одна сучасна технологія навчання – технологія співпраці. Основна ідея цієї технології полягає в створенні умов для активної спільної діяльності здобувачів освіти в різних навчальних ситуаціях (однією з яких і може бути створення проєкту). Діти об’єднуються в групи, отримують спільне завдання, обговорюють роль кожного і приступають до роботи для досягнення поставленої мети. Кожен відповідає не тільки за результат своєї роботи, але й за результат усієї групи.
Актуальним також залишається використання ігрових видів роботи на уроці іноземної мови.
Гра, як складна та захоплююча діяльність, вимагає великої концентрації уваги, тренує пам'ять, розвиває мислення та мовлення, сприяє процесу соціалізації особистості. Гра є одночасно і методом, і формою організації навчального процесу, а під час її застосування засвоюється до 90% інформації. Завдяки ігровим моментам у дітей посилюється мотивація та інтерес до вивчення предмета, в нашому випадку англійської мови. Плюс ігрового методу полягає в тому, що його можна застосовувати на будь якому етапі уроку, в процесі її можна ускладнювати, поширювати новими умовами тощо. Дуже важливим етапом, при використанні цього методу, є ознайомлення із правилами гри, які повинні бути короткими та чіткими. Найпростішим зразком гри є «What’s missing?»( можна використовувати картки або предмети на задану тематику) Педагог просить усіх гравців «Close your eyes» і, доки у всіх заплющені очі, прибирає картку або предмет. Після цього промовляє «Open your eyes» і гравцям потрібно здогадатись що ж зникло. Цю гру можна ускладнювати додаючи більшу кількість карток (предметів) та прибираючи не одну, а дві-три картки (предмета).
Eatable/ Uneatable: Аналог україномовної версії гри «Їстівне/ неїстівне». Для гри потрібен м’ячик.
Funny аlphabet: Діти по одному або парами «формують» по одній літері з англійського алфавіту, а інші учасники намагаються відгадати «зашифровану» букву.
A clever speaking parrot: В ролі clever speaking parrots є діти. Вчитель або дитина показує по одній картки із зображеннями (словами) і називає їх, допускаючи іноді помилки. Учасники (розумні папуги) повторюють тільки те, що названо правильно, а під час «помилки» закривають собі «дзьоб» «крилами».
Ігрова діяльність сприяє комунікативній спрямованості навчального процесу, активізації розумової діяльності учнів при опануванні англійської мови. Є засобом підвищення мотивації учіння, індивідуалізації навчання.