1
Форми проведення батьківських зборів у початкових класах
з використанням інтерактиву
Єгорова Олена Анатоліївна,
вчитель першої категорії
ХЛ № 158
У сім’ї закладається коріння, з якого виростають потім і гілки, і квіти, і плоди. Сім’я – це джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави.
До кожних батьківських зборів передує кропітка підготовча, цілеспрямована робота, що передбачає такі моменти:
- вибір актуальної теми заходу;
- визначення поточної та кінцевої мети зборів;
- проведення опитувань, мікродосліджень серед учнів та батьків;
- визначення виду використання форм роботи, їхніх принципів та послідовності;
- повідомлення, запрошення батьків та інших учасників зборів (фахівці, шкільний психолог, учителі, представники адміністрації освітнього закладу, керівники гуртків та секцій тощо);
- обладнання та оформлення місця проведення зборів.
Вибір теми батьківських зборів не може бути спонтанним або випадковим. Та чи інша тема, як правило, визначається відповідним напрямком в роботі класного керівника, бажано в активній співпраці з батьками. Я вважаю, що будь-які батьківські збори мають включати в себе ряд обов’язкових компонентів.
Першим серед таких компонентів називаю аналіз навчальних досягнень учнів класу. У цій частині зборів я знайомлю батьків тільки із загальними результатами навчальної діяльності своїх підопічних як спільноти класу. Відповіді ж на приватні запитання пропоную давати окремо, пізніше, в ході індивідуального спілкування з батьками.
Важливим та необхідним є також ознайомлення батьків зі станом соціально-емоційної атмосфери класу. Я ділюся результатами спостережень за поведінкою дітей у різноманітних шкільниїх ситуаціях, взаєминами в класному колективі.
Ще один компонент зборів, якого не можна залишити поза увагою,- це психолого-педагогічна просвіта. Підвищення рівня виховної компетентності батьків – це одне з найважливіших завдань педагога.
Традиційною складовою частиною спілкування з батьками на зборах є спільне обговорення організаційних питань, наприклад з приводу проведення екскурсій, класних святкових заходів, придбання необхідного обладнання, навчальних посібників тощо. У цій частині зборів передбачаю звітність про проведену роботу та інформація про намічені заходи, справи класу.
Готуючись до проведення батьківських зборів, продумую також організацію явки батьків. Найбільш доцільно повідомлюю і запрошую мам і тат на такий захід двічі (за 2 – 3 тижні до проведення зборів та безпосередньо за 3 – 4 дні з метою підтвердження інформації про дату та час проведення). Недостатньо лише зробити запис про заплановані збори в щоденниках учнів, я приділяю більш уваги до забезпечення відвідуваності батьків, наприклад оформлення квитків-запрошень.
На створення сприятливої атмосфери під час зборів має відповідний вплив і належне оформлення класу. На дошці або у вигляді презентації записую назву теми зустрічі з батьками, епіграф, цитата-вислови видатних людей, що стосується запланованої для обговорення проблеми. Доцільно використовую й наочний матеріал – плакати, заздалегідь приготовлені учнями роботи, порад-пам’яток тощо. Обов’язково дбаю про папір, ручки, олівці для батьків. Стільці та столи в приміщенні розставляю у відповідності до обраної форми проведення заходу.
2
Дуже зручно і подобається батькам робота в групах. Розподіляю на групи по різному. Наприклад: батьки дітей, яким подобаються уроки математики, уроки української мови, читання, уроки образотворчого мистецтва або художньої праці, уроки природознавства.
Також розподіляю на групи використовуючи цукерки, за кольором квітки. Кожний вчитель може обрати свій варіант, який підходить для роботи з батьками свого класу.
На початку року намагаюся скласти приблизну тематику батьківських зборів. Спробувала нову форму роботи з батьками: урок + батьківські збори + виховний захід. Дуже сподобалось і мені, і дітям, і батькам, яку і хочу запропонувати.
1. « Саджаємо сад »
Добрі слова – це сади,
Добрі слова – коріння;
Добрі думки – квіти,
Добрі справи – плоди.
Мета. Показати батькам і дітям, що треба бути добрими та милосердними. Як на літературних творах виховувати справжню людину. І як багато залежить від прикладу батьків.
Робота серед учнів і батьків проводиться в парах. У кожній парі деревце ( у дітей біле, у батьків різнокольорове).
Завдання для дітей. На гілках дерева написати важливі слова у житті ( злагода, друзі, мир, життя, добро...) і слова, які заважають у житті ( образи, хвороби, відсутність друзів...).Усі слова пишуть різними кольорами. Коли роботу закінчили, «саджають» дерева ( прикріплюють на дошці).
Завдання для батьків. На коріннях, гілках написати якими вони бачать своїх дітей у майбутньому ( веселі, розумні, дружні...). Батьки теж «саджають» дерева.
Підсумок. Який чудовий сад ми посадили! Кожне маленьке деревце виросте добрим, міцним і розумним, тому що біля нього завжди буде могутнє, мудре дерево (батьки).
2. « Чарівна квітка »
Мета. Показати батькам, що в учнівському колективі треба бачити не тільки свою дитину, а й інших дітей класу. Продовжити формувати колектив батьків, дружні стосунки між ними. Працювати так, щоб учнівський та батьківський колектив був як одне ціле.
Батьки працюють у групах. У кожній групі пелюстка ( як у квітки-семицвітки ).
Завдання. Обговорити, що необхідно зробити батькам, щоб об’єднатися в шкільну родину. Як допомогти вчителю та дітям, сформувати єдиний колектив батьків та дітей. Всі побажання пишуться на пелюстках. Потім лідер кожної групи розповідає та пояснює, що написано на пелюстці і прикріплює на дошку, де вже знаходиться серединка квітки з надписом «наш клас». У кінці батьківських зборів одержуємо «Чарівну квітку».
Підсумок. Все, що написали, в наших силах виконати, треба тільки мати бажання. З любов’ю і повагою ставитися один до одного.
3. Казки
Мета. Допомогти батькам поринути у казковий світ дитинства. Спробувати дізнатися, що батьки знають про навчання дітей, як собі уявляють шкільне життя учнів.
Робота в групах. Кожна група намагається скласти казку про 2 – В клас та намалювати малюнок на аркуші паперу (формат А-3). Після закінчення роботи, лідер кожної групи розповідає казку, малюнок вішає на дошку.
Обов’язково ці казки повинні послухати діти. Краще всього момент розповіді казок засняти, а потім показати дітям.
3
Підсумок. Діти повинні знати, що їх батьки цікавляться ними, що вони відчувають під час навчання.
4. Рука в руці
Мета. Показати батькам наскільки добре вони знають своїх дітей. Що саме не вистачає батькам у відношеннях з дітьми. Дати поради ( у вигляді пам’ятки ) батькам. Як спілкуватися з дитиною, розуміти її і надати своєчасну допомогу.
Спочатку робота проводиться з дітьми. У кожного рука ( вирізана долонька ), на кожному польчику треба написати відповідь на запитання ( їх п’ять ).
1. Хто друзі?
2. Який урок подобається?
3. Сварять батьки за погану оцінку чи ні?
4. Чим полюбляєш займатися?
5. Твої мрії?
На батьківських зборах, на ці запитання відповідають батьки ( відносно до дитини ). Потім роздаються долоні дітей і батьки порівнюють відповіді.
Підсумок. Батьки усвідомлюють на скільки добре вони знають чи не знають своїх дітей. Де потрібно приділити увагу при спілкуванні з дитиною. Роблять для себе висновок, що потрібно частіше обговорювати шкільні проблеми та довіряти один одному.
5. Лист у майбутнє
Мета. Кожний рік для дитини – це рік змін. Дати зрозуміти батькам, що діти змінюються. Довести, які зміни можуть відбуватися залежить від батьків, які повинні працювати разом із вчителем. Ознайомити батьків із типовими труднощами, які доводиться долати молодшому школяреві в навчальній діяльності.
Починаю батьківські збори зі слів: « Доброго дня, шановні батьки! Сьогодні ми знову зібралися разом, щоб обговорити ще одну важливу тему, пов’язану з нашими дітьми.
Якщо б я зараз вас запитала, якою б ви хотіли бачити свою дитину в майбутньому, років, так, скажімо, через п’ятнадцять, ви, певно, відповіли б, що в першу чергу – здоровою та щасливою. Проте, мабуть, будь-яка мати, будь-який батько хотіли б також бачити свою дитину успішною, розумною, освіченою.
Про те, що ми зможемо зробити сьогодні для того, щоб наші діти краще навчалися та інтелектуально розвивалися, ми напишемо їм лист у майбутнє.»
Краще такий лист писати на початку навчального року. У цьому листі батьки висловлюють бажання, а де які і надію на те, що дитина виростає особистісно, що досягає конкретної мети.
Листи читають батьки разом із дітьми наприкінці навчального року, разом радіють, або думають над чим треба працювати. Ці батьківські збори бажано проводити з батьками та дітьми разом.
Підсумок. Дорослі повинні знати, щоб дитина не зупинялася на півшляху до знань, щоб вона дійшла до мети, батьки не мають право лишатися осторонь, а повинні бути завжди з ними поруч.
6. Знайомство
Мета. Довести до батьків, що важливо знати не тільки дітей класу, а і їх батьків. Показати, що від відносин між батьками, залежить які відносини між дітьми. Як правило, батьки тримаються окремо один від одного, намагаються менше спілкуватися з іншими батьками, тому виникають різні ситуації, вирішити їх можна тільки разом на батьківських зборах.
Проводжу гру «Знайомство». Спочатку читаю характеристику учня, за якою батьки повинні впізнати чия це дитина. У характеристиці обов’язково повинні бути якості, які має тільки ця дитина. Батьки, які впізнали свою дитину, виходять, встають в коло ( утворюється група по 5 батьків), обов’язково беруться за руки. Протягом батьківських зборів усі батьки в групах розповідають про себе: чим люблять займатися ( фільми, книги, походи, цікаві історії ). Батьки усвідомлюють, що між ними багато спільного, що можна спілкуватися, дружити родинами, допомагати один одному. Усі розповіді батьків повинні звучати тільки з усмішкою, нести позитив.
Підсумок. Дружні стосунки між батьками – залог розвитку інтелектуального і творчого потенціалу дитини.
Намагаюся після кожних батьківських зборів довести, що попереду багато днів, які належить присвятити спільним справам та розвагам і просто щирому спілкуванню з дітьми. Тож, спілкуючись зі своїми доньками та синами, обов’язково подбати про головне людське вміння: вміння любити та прощати, співчувати і творити добро. Не шкодувати вільної хвилини на те, щоб у душі дитини відкрилися джерела доброти, краси, великодушності. Допомагати дитині знаходити моральні маяки для своєї подорожі по життю.
На завершення я хочу процитувати слова видатного грузинського педагога Ш.А.Амонашвілі: «Якщо люди самі не вміють літати, хай навчать літати своїх дітей. Притому літати високо, стрімко, далеко, красиво. І настане час, коли діти розкриють крила і злетять. А дорослі хай просто попрямують за дітьми, щоб уберегти їх від падіння. І тоді помітять, що, виявляється, вони теж злетіли...»