Міністерство освіти
Кафедра митодики фізики
Аспірантка
Данилова І.В.
Симінара, доповідь
Тема
"
Використання сучасних технологій в практиці роботи вчителя фізики"
Вступ
Світ останнім часом невпізнанно змінився і продовжує змінюватися. Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Сучасний світ змінюється настільки швидко, що в межах життя одного покоління відбуваються кардинальні зміни, які стосуються всіх сторін існування людини.
Як зазначається в Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті, одним з пріоритетів розвитку освіти є впровадження сучасних технологій, які розширюють можливості учнів щодо якісного формування системи знань[5], умінь і навичок, їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для навчальної діяльності учнів і вчителя.
Сучасні вимоги суспільства до освіти примушують фахівців у багатьох країнах світу переглянути якість і рівень шкільної освіти, що зумовило необхідність її реформування. Змінюються цілі та завдання, що постали перед сучасною освітою в інформаційному суспільстві, поступово на зміну традиційній системі навчання приходить особистісно-орієнтована, традиційні методи змінюються інноваційними, що передбачають зміщення акцентів у навчальній діяльності, її спрямування на інтелектуальний розвиток учнів за рахунок зменшення долі репродуктивної діяльності. Навчальний процес сьогодні повинен бути орієнтований на особистість учня і враховувати його індивідуальні особливості та здібності. У зв'язку з цим зрозуміло, що в основній школі назріла гостра необхідність в адаптації вчителів до нових умов роботи, ролей і мети, що швидко змінюються. Адже на уроці в комп'ютерному класі вчитель виступає вже не в ролі розповідача, а стає для своїх учнів швидше помічником й інструктором, «… менеджерами з навчання, а учні - їх клієнтами, як сьогодні ми є клієнтами юристів або професійних консультантів» (Дейвід Керр) [8].
Використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій ще за шкільною партою багато в чому визначає успішність майбутньої професійної підготовки нинішніх учнів. Оволодіння цими навичками протікає набагато ефективніше, якщо відбувається не тільки на уроках інформатики, а знаходить своє впровадження й розвиток на уроках інших предметів, що сприяє розвитку вмінь і навичок застосовувати, набуті на уроках інформатики, знання на практиці та в реальному житті. Однак цей підхід висуває нові вимоги до підготовки вчителя-предметника, ставить перед ним нові проблеми, змушує освоювати нову техніку й створювати нові методики викладання, засновані на використанні сучасних інформаційних технологій.
Ministry of Education Department of Physics Mitodics Graduate student Danilov IV Seminar, report Topic " The use of modern technologies in the practice of the teacher of physics " Introduction The world has recently and unknowingly changed and continues to change. The twenty-first century challenges all that surrounds us. The modern world is changing so fast that within the life of one generation, there are dramatic changes that affect all aspects of human existence. As noted in the National Doctrine of the Development of Education of Ukraine in the 21st Century, one of the priorities of the development of education is the introduction of modern technologies that empower students in the qualitative formation of the system of knowledge [5], skills and their application in practical activity, promote the development of intellectual abilities to self-study, create favorable conditions for the educational activities of students and teachers. The modern demands of society for education make experts in many countries of the world reconsider the quality and level of school education, which necessitated its reform. Changes in the goals and objectives of modern education in the information society, gradually replacing the traditional system of education comes person-oriented, traditional methods are replaced by innovative, which provide a shift of emphasis in educational activities, its focus on the intellectual development of educational development. . The educational process today should be focused on the personality of the student and take into account his individual characteristics and abilities. In this regard, it is clear that in primary school there is an urgent need to adapt teachers to new conditions of work, roles and goals that are changing rapidly. After all, in a classroom in a computer class, the teacher is no longer a storyteller, but rather becomes an assistant and instructor for his students, "… learning managers and students as their clients, as we are today as clients of lawyers or professional consultants" (David Kerr) [8]. The use of the latest technologies in modern society is becoming necessary in almost every sphere of human activity. Mastering the skills of these technologies at the school desk largely determines the success of future vocational training for current students. Mastering these skills is much more effective if it occurs not only in computer science lessons, but finds its introduction and development in other subjects, which promotes the development of skills and skills to apply the lessons learned in computer science, knowledge in practice and in real life. However, this approach poses new requirements for the preparation of the subject teacher, poses new problems forcing him to learn new techniques and create new teaching methods based on the use of modern information technologies.
教育部物理線束法研究生Danilov IV研討會,報告主題:“在物理老師的實踐中使用現代技術”引言世界近來在不知不覺中發生了變化,並且還在不斷變化。二十一世紀挑戰了我們周圍的一切。現代世界變化如此之快,以至於在一代人的生命中,發生了巨大變化,影響著人類生存的方方面面。正如21世紀烏克蘭國家教育發展學說中指出的那樣,教育發展的優先重點之一是引入現代技術,這些技術可以使學生在定性地形成知識體系[5],技能及其在實際活動中的應用,促進自學能力的發展,為學生和教師的教育活動創造有利條件。社會對教育的現代需求使世界許多國家的專家重新考慮學校教育的質量和水平,這需要對其進行改革。信息社會中現代教育目的和目標的變化,逐漸取代了傳統的以人為本的教育體系,以創新的方式取代了傳統的方法,這提供了教育活動重點的轉移,其對智力發展的關注教育發展。 。今天的教育過程應著重於學生的個性,並考慮到他的個性和能力。在這方面,很明顯,在小學,迫切需要使教師適應迅速變化的新的工作條件,角色和目標。畢竟,在計算機教室的教室裡,老師不再是講故事的人,而是成為他的學生的助手和講師,“……學習經理和學生作為他們的客戶,就像今天我們是律師或專業人士的客戶一樣顧問”(David Kerr)[8]。在幾乎所有人類活動領域中,現代社會都必須使用最新技術。在辦公桌上掌握這些技術的技能在很大程度上決定了當前學生未來職業培訓的成功。如果這些技能不僅發生在計算機科學課程中,而且在其他學科中得到介紹和發展,則掌握這些技能將更為有效,這可以促進技能和技能的發展,從而將計算機科學,實際知識和實際知識應用到課程中。生活。然而,這種方法對學科教師的準備提出了新的要求,提出了新的問題,迫使他學習新技術並根據現代信息技術的使用創建新的教學方法。
Використання інноваційних технологій навчання в практиці роботи вчителя фізики
інноваційна технологія навчання
У сучасній освіті існує певний парадокс: невідповідність між стратегічною метою освіти (а саме всебічний розвиток особистості дитини), закладеною в нормативних документах, і реальною діяльністю загальноосвітнього навчального закладу (надання умов певної суми знань, вироблення вмінь, набуття навичок, контроль та оцінювання цих знань і вмінь).
Розв'язати цей парадокс покликані інноваційні освітні технології, виникнення й розвиток яких зумовлені ступенем розвитку суспільства й науки. Ще Ян Амос Коменський намагався знайти такий загальний порядок навчання, при якому воно здійснювалося б за єдиними законами людської природи і вимагало б тільки «вмілого розподілу часу, предметів і методів» [1].
Головною причиною модернізації освіти стало те, що вимоги суспільства до якості підготовки учнів зростають, а навчання залишається усередненим. За таких умов активний пошук інструментів побудови ефективного навчального процесу для масового навчання .
У наш час у педагогіці широкого використання набули терміни: «освітня технологія», «педагогічна технологія», «технологія навчання», проте єдиного тлумачення цих понять немає. Поняття «технології» ввійшло в повсякденний педагогічний лексикон з початку 1990-х рр. Воно ввійшло в мову соціальних наук і практик, у тому числі і педагогічну, з наук і практик науково-технічних, виробничих. Такий перенос став можливим у рамках представлення про педагогічний процес (будь-якому іншому соціальному процесі) як штучно створеній керованій системі. З іншого боку, поняття технології в педагогіці стало вживатися в зв'язку зі зростаючою роллю інформаційних технологій у процесі утворення. Це редукувало визначення педагогічних технологій до застосування технічних засобів у педагогічному процесі.
Якщо звертатися до джерел поняття «технологія», то ми повинні зафіксувати, що воно походить із двох грецьких слів: tehne - мистецтво, майстерність і logos - слово, навчання. Таким чином, технологію можна визначити як усвідомлене практичне мистецтво, усвідомлену майстерність. Технологія вказує на конкретні способи і засоби здійснення професійної діяльності, з іншої сторони на результати. Ступінь досягнення за допомогою зазначених засобів і дій характеризує майстерність педагога.
За допомогою технології інтелектуальна інформація перекладається на мову практичних рішень. Тобто технологія - це способи діяльності й те, як особистість задіяна в цій технології [1].
У цілому за великої кількості визначень понять «технології навчання», «педагогічна технологія» їх функціонування можна описати такими важливими принципами (голланд. психолог Кларк Ван Парререн):
Принцип 1: викликати в учнів стійку мотивацію до навчання (це може базуватися на особистому досвіді учнів).
Принцип 2: навчати діалогічно, тобто в співпраці з учнями.
Принцип 3: навчати діагностично (постійне спостереження за навчанням, корекція, стимулювання).
Принцип 4: варіативність структури навчання.
Принцип 5: навчати у відповідному темпі, використовувати оптимальні засоби й способи.
Принцип 6: навчати й допомагати учням на рівні їх фактичних здібностей, а не на рівні зовнішніх характеристик відповідей учнів при виконанні навчальних задач.
Принцип 7: здатність учнів до рефлексії та оцінювання свого прогресу.
Принцип 8: забезпечення учнів такими наборами завдань для самостійної роботи, що допомагають уникнути «ригідності» дій, мислення.
Принцип 9: стимулювання ініціативи й творчості учнів.
Принцип 10: створення таких умов у класі, що сприятимуть формуванню соціально інтегрованої особистості учня.
Наприкінці 90-х років XX століття в педагогічній літературі з'явився новий термін -- «інноваційна технологія». Термін «інновація» означає внесення в навчальний процес нового (факти, методи, прийоми), що покращує діючу систему освіти.
Інноваційна освітня технологія - сукупність форм, методів і засобів навчання, виховання та управління, об'єднаних єдиною метою; добір операційних дій педагога з учнем, у результаті яких суттєво покращується мотивація учнів до навчального процесу.
Інноваційні технології навчання
Підготовка школярів до життя, праці й творчої діяльності закладається в загальноосвітній школі. Тому навчальний процес потрібно будувати таким чином, щоб заохочувати учнів до самостійної творчої діяльності, метою якої є засвоєння нових знань та їхнє успішне застосування на практиці. Педагогічна наука й шкільна практика скеровують свої зусилля на пошуки шляхів удосконалення освіти.
Одним із пріоритетних векторів розвитку освіти, згідно національної доктрини [6], є впровадження інновацій, інформаційних технологій до навчально-виховного процесу новітніх технологій навчання.
На даний момент відомо ряд педагогічних технологій, які дозволяють вчителям виконувати завдання сучасної освіти. Всі педагогічні технології класифікують за інстументально значущими та різноманітними системними ознаками [8] (додаток 1).
Однією з інноваційних технологій загальнго-педагогічного характеру, які впроваджуються в сучасних школах є технологія особистісно зорієнотованого навчання [5]. Особистісно зорієнтоване навчання - організація процесу навчання, в основі якої лежить визнання індивідуальності, самобутності, самоцінності кожної людини, що вимагає забезпечення розвитку і саморозвитку особистості учня виходячи із виявлення його індивідуального, неповторного, суб'єктивного досвіду, здібностей, інтересів, ціннісних орінтацій, можливостей реалізувати себе в пізнанні, навчальній діяльності, поведінці. Мета даної технології полягає в тому, щоб:
· визначити життєвий досвід кожного учня, рівень інтелекту, пізнавальні здібності, інтереси, якісні хаарктеристики, які спочатку треба розкрити, а потім розвинути в навчальному процесі;
· формувати позитивну мотивацію учнів до пізнавальної діяльності, потребу в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні школярів у межах соціокультурних та моральних цінностей нації;
· озброїти учнів механізмами адаптації, саморегуляції, самозахисту, самовиконання, необхідним для становлення самобутньої сучасної людини, здатної вести конструктивний діалог з іншими людьми, природою, культурою та цивілізацією в цілому.
В основі технології проблемного навчання [1], [5] створення вчителем самостійної пошукової діяльності школярів із розв'язання навчальних проблем, у ході якої формується нове знання, уміння, навички та розвиваються здібності дитини, активність, зацікавленість, ерудиція, творче мислення та інші особисто значущі якості.
Сутність пізнавального протиріччя .міститься у неможливості за допомого тих знань і способів діяльності, якими володіють школярі,вирішити протиріччя, що виникли.
Створювати проблемні ситуації на уроках фізики можна різними способами:
· зіткнення школяра з явищами, фактами, які вимагають теоретичного пояснення.
· спонукання учнів до аналізу зовнішніх суперечливих фактів, явищ, висловлювань;
· спонукання школярів до вибору із суперечливих фактів, висловлювань тих, які вважають вірними і обґрунтування свого вибору;
· спонукання до самостійного порівняння, зіставлення фактів, явищ, дій;
· спонукання до висування гіпотез, формулювання висновків та їх перевірки.
Проблемні ситуації на уроках фізики зручно створювати, з мого досвіду, при розв'язуванні різного виду задач; під час мотивації, використовуючи різні цікаві факти, прислів'я, приказки, загадки, поетичні рядки, літературні твори (Додаток 2)
Сучасна система навчання вимагає від учителя нових підходів до охоплення великого обсягу інформації. Неможливо одній людині знати все, навіть у вузькій сфері знання. Учні ж повинні мати зовсім інші навички: думати, розуміти суть речей, осмислювати ідей та концепції і вже на основі цього вміти шукати потрібну інформацію, аналізувати її та застосовувати в конкретних умовах, формулювати й відстоювати свою думку. Ми вчимо дітей фізики не тільки для того, щоб вони пізнали світ, а й навчилися думати, аналізувати, систематизувати, знаходити компроміси, виділяти головне, критично ставитися до будь-яких аргументів, вміти відстоювати свою позицію.
Елементи розвивального навчання я використовую під час проведення лабораторних та дослідницьких робіт, спостереження, при розв'язуванні експериментальних та якісних задач.
Ігрові технології навчання
Ігрові технології навчання [1] відрізняються від інших технологій тим, що гра:
v добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
· ефективний засіб активізації;
· мотиваційна за своєю діяльністю;
· дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
· багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
· переважно колективна, групова форма роботи;
· має кінцевий результат (матеріальний, моральний, психологічний);
· має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат.
Сучасна педагогіка вбачає цінності гри як педагогічного методу у комплексі з іншими методами. Але практика застосування ігрових технологій показує, що крім позитивних результатів дана технологія містить і ряд негативних аспектів. Тому я використовую на уроках не ігри, а ігрові ситуації, які дозволяють підвищити інтерес учнів до предмету; зробити уроки різноманітними, більш цікавими; вносить різноманітність в навчально-виховний процес та підвищує активність, навіть пасивних, учнів на уроках. З цією метою я використовую різні види ігор, серед яких «Снігова куля», «Слово - речення - запитання - відповідь», «Знайди помилку», «Магазин самообслуговування», «Запитай себе сам», «Хто більше», «Ланцюжок», «Фізичне доміно», «Кольорова стрічка», «Перевертні», «Сюрприз», «Вилучи зайве», «Знайди за описом», «Так - ні», «Розсипанка», «Найрозумніший», кросворди, ребуси, загадки, прислів'я, приказки. (Додаток 3)
Технологія розвитку критичного мислення [5] формує творче мислення, сприяє розвитку креативності. Критичне мислення необхідне під час розв'язування проблемних задач, формулювання висновків, оцінювання та прийняття рішень.
Сприймання, розуміння, усвідомлення та засвоєння навчальної інформації вимагає активної розумової діяльності, у тому числі критичного мислення. Критичне мислення - складний процес, який починається з ознайомлення з інформацією, а закінчується прийняттям рішення. Критичне мислення проявляється:
· у здатності людини самостійно аналізувати інформацію;
· умінні бачити помилки або логічні порушення у твердженні різних авторів;
· аргументувати свої думки (змінювати їх, якщо вони неправильні, і відстоювати, якщо вони вірні);
· прагненні до пошуку оптимальних і аргументованих рішень.
Інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.
Інтерактивні технології на уроках фізики дозволяють забезпечити глибину вивчення матеріалу. Учні опановують всі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка). Змінюється і роль учнів: вони стають активними, приймають важливі рішення. Проте кожна інтерактивна вправа потребує попереднього розгляду і навчання учнів для її проведення.
У своїй практиці я використовую такі інтерактивні вправи як «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», «Броунівський рух».
Інформаційні технології
Інформаційні технології - технології інформатики в поєднанні з іншими, пов'язаними з нею, технологіями [3], тобто це цілеспрямована організована сукупність інформаційних процесів з використанням засобів обчислювальної техніки, що забезпечує високу швидкість обробки даних, ефективний пошук інформації, розповсюдження даних, доступ до джерел інформації незалежно від місця їх розташування.
Інформаційна технологія в навчально-виховному процесі - це поєднання традиційних технологій навчання і технологій інформатики[3], які розширюють можливості учнів щодо якісного формування системи знань[5], умінь і навичок, їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для навчальної діяльності учнів і вчителя.
Причин комп'ютеризації навчання фізиці та астрономії можна назвати багато. У мережі є багато програмних продуктів, які учителі-предметники можуть використати під час проведення уроків із застосуванням нових інформаційних технологій. Подібні уроки дозволяють підвищити інтерес до вивчення предметів природничо-математичного циклу, активізувати їх пізнавальну діяльність, сприяють формуванню наукового світогляду.
Найсучаснішим комп'ютерним засобом навчання є мультимедіа, щоґрунтується на спеціальних апаратних і програмних засобах.
Однією з беззаперечних переваг засобів мультимедіа є можливість розроблення на їх основі інтерактивних комп'ютерних презентацій з фізики.
Презентація - це набір, послідовно змінюючих одна одну, сторінок-слайдів, на кожній з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки,схеми, відео-, аудіо- фрагменти, анімацію, використовуючи при цьому різніелементи оформлення. Вони не вимагають особливої підготовки вчителів йучнів та активно залучають останніх до співпраці.
Мною створено ряд комп'ютерних презентації за допомогою MS Power Point з використанням різноманітних ППЗ, рекомендованих Міністерством освіти і науки, та інтернет-ресурсів. Вони являють собою мультимедійні презентації, які складені відповідно до чинної програми з фізики. (Додаток 5)
На мій погляд, презентація - це зручна конструкція, в якій легко орієнтуватися. Аналіз науково-методичної літератури та періодичних видань показав, що мультимедійні презентації здатні реалізувати багато проблем у процесі навчання, а саме:
· використовувати передові інформаційні технології;
· змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
· полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;
· розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних вчених, тощо;
· реалізувати ігрові методи на уроках;
· здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
· дають можливість роздруківки плану уроку та внесення в нього заміток та коментарів;
· проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зв'язків;
· організовувати інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок;
· організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.
Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.
Проектна технологія
Однак сьогодення вимагає від освіти не забезпечення учнів певною сумою знань, а вміння отримувати знання самостійно, що можна забезпечити використанням не тільки однієї технології, а цілим комплексом технологій, поєднуючи їх протягом вивчення однієї теми. Найбільш вдало, на мою думку, сукупність певних технологій навчання можна застосувати під час створення проектів.
Проектна технологія - це інноваційна форма роботи організації освітнього середовища, в основі якої лежить комплексний характер діяльності тимчасового колективу спеціалістів в умовах активної взаємодії з навколишнім середовищем. Це сукупність певних дій, документів, текстів, призначених для створення реального об'єкта, предмета, різного роду теоретичного чи практичного продукту [7], [5], [1].
У основі методу проектів лежить розвиток учнівських пізнавальних навичок, уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення, формування навичок мислення високого рівня.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійність учнів - індивідуальну, парну, групову, - яку вони здійснюють упродовж певного часу; допускає можливість розв'язування певної проблеми; у ньому передбачається, з одного боку, необхідність використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого -- інтегрування знань, умінь із різних галузей науки та мистецтва. Результати виконаних проектів повинні бути «відчутними», тобто, якщо це теоретична проблема, то має бути запропоноване конкретне її розв'язування, а якщо практична - конкретний результат, готовий до впровадження.
Створення прооекту передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють розв'язати ту чи іншу проблему шляхом самостійних дій учнів з обов'язковою презентацією (викладенням) отриманих результатів. З іншого боку, ця технологія складається із сукупності дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
У основу методу проектів покладена ідея про спрямованість навчально-пізнавальної діяльності школярів на результат, який одержують під час вирішення тієї чи іншої проблеми. Зовнішній результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності. Внутрішній результат (досвід діяльності) стає безцінним надбанням учня, сполучаючи в собі знання та уміння, компетенції та цінності.
Сутність даного методу полягає в стимулюванні інтересу учнів до певних проблем, які передбачають володіння певною сумою знань, і шляхом проектної діяльності, котра передбачає рішення даної проблеми, показати практичне застосування набутих знань. У силу дидактичної сутності даний метод дозволяє:
· розв'язувати задачі формування інтелектуальних вмінь, критичного й творчого мислення;
· розвивати в учнів комунікативні навички, зокрема працювати в різних за складом групах, виконуючи різні за соціальним значенням функції;
· розвивати в учнів уміння користуватися різноманітними дослідницькими методами (збирати інформацію, факти, аналізувати їх з різних точок зору, висувати гіпотези, аналізувати, робити висновки та узагальнення).
В наш час метод проектів набув поширення та великої популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань і можливостей їхнього практичного застосування для розвитку конкретних проблем дійсності в спільній діяльності учнів. «Усе, що я пізнаю, я знаю. Знаю, навіщо це мені потрібно, де та як ці знання застосувати» - основна теза сучасного розуміння методу проектів, яка приваблює прибічників багатьох освітніх систем, що прагнуть знайти розумний баланс між академічними знаннями та прагматичними вміннями.
Висновки
Розвиток освіти ХХІ століття спонукає до оновлення методів та прийомів навчання, запровадження в навчально-виховний процес інноваційних технологій, сучасних концепцій та способів формування в учнів предметних та життєвих компетенцій. Застосування інноваційних технологій, які будуються на комплексному психологічному вивченні особистості всіх учасників навчально-виховного процесу, дає можливість позитивно розвивати їх інтелектуальну, соціальну, духовну сфери, сприяє соціальному самоствердженню й культурному самостворенню. Використання різноманітних освітніх технологій є результатом творчого підходу вчителя до справи.
Нам, вчителям, часто здається, що ми володіємо ключами від знань і, що саме ми, маємо передати їх дітям, вдало і старанно пояснивши, розтлумачивши. Але життя змінилось так, що школа більше не є монополістом знань і тому необхідно використовуючи сучасні інформаційні технології, йти в ногу з життям, щоб не бути викинутими не узбіччя.
Актуальність проблеми використання інноваційних технологій навчання на уроках фізики полягає в тому, що сучасні досягнення науки та техніки вимагають сучасних уроків, які враховують ці досягнення.
Фізика - унікальна дисципліна, найбільш механізована та точна, найбільш тісно пов'язана з навколишнім світом. Тому сприяти вивчення учнями фізики потрібно не для того, щоб вони стали фізиками, а для того, щоб вони навчилися думати, знаходити компроміси, аналізувати, систематизувати, узагальнювати, вміли відстоювати свої принципи. Фізика вчить критично ставитися до будь-яких аргументів. Зрозуміло, що на уроках фізики мають даватися глибокі й міцні знання, але важливо, щоб фізика допомагала формувати уявлення про роль людини в світі та роль даної науки в освоєнні світу людиною.
Таким чином, важливою умовою організації навчально-виховного процесу є вибір учителем раціональної системи методів і прийомів активного навчання, використання сучасних технологій у поєднанні з традиційними засобами. Процес навчання повинен бути організований так, щоб зорієнтувати дитину на досягнення нею цілей, які вона сама собі поставила.
Юнацтво повинно отримувати освіту не ту, що дається, а істинну; не поверхневу, а ґрунтовну, тобто - щоб розумна істота - людина привчилася керуватися не чужим розумом, а своїм власним, не тільки вичитувати з книжок та розуміти чужі думки… але й розвивати у собі здібність проникати у корінь речей і виробляти істинне їх розуміння та використання [5]. Людина повинна прагнути не знати якомога більше, а знати, які знання їй потрібні та вміти їх застосовувати. Дитинство - не період підготування до майбутнього життя, а повноцінне життя. Отже освіта має базувати не лише на знаннях, які коли-небудь у майбутньому знадобляться дитині, але й на тому, що вкрай необхідне сьогодні - на проблемах її реального життя. (Джон Д'юі)
Доцільно на уроках використовувати інноваційні технології разом із традиційними, що дозволяє урізноманітнити діяльність учнів, а саме:
· навчає здобувати знання самостійно;
· акумулює вміння користуватися здобутими знаннями для рішення нових завдань;
· сприяє набуттю комунікативних навичок і умінь (тобто умінь працювати в різноманітних групах, виконуючи різні соціальні завдання і ролі);
· надає можливість широких людських контактів в знайомстві з різними точками зору на одну проблему;
· навчає користуватися дослідницькими методами: збирати інформацію, факти, уміти їх аналізувати з різних точок зору, висувати гіпотези, робити висновки;
· надає можливість висловлювати свої власні думки.
Проте слід пам'ятати, що хоча педагогічні технології й вимагають високої активності вчителя й учня, враховують психологічні й особисті риси всіх учнів, вносять індивідуальні корективи в навчальний процес, сприяють прояву та зростанню самостійності учнів, все ж таки вони не забезпечують усім учням однаково високого результату розвитку й навченості.
Викладання - це мистецтво, а не ремесло - у цьому самий корінь учительської справи… вічно винаходити, вимагати, удосконалюватися - от єдиний можливий курс сучасного вчителя. (М. А. Рибникова)
Список використаної літератури
1. Андрєєва В.М., Григораш В.В. Настільна книга педагога.// Х.: Основа, 2006, 352ст.
2. Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
3. Використання інформаційних технологій на уроках фізики в основній школі. //Інтернет ресурси.
4. Мельник Л.С. Формування ключових компетентностей методами інтерактивного навчання. //Фізика в школах України. - Основа, 2008, №5, 32ст.
5. Наволокова Н.П., Андрєєва В.М. Практична педагогіка для вчителя. //Основа, Х.:, 2009, 120ст.
6. Національна доктрина розвитку освіти.
7. Петросян О.Р. Метод проектів на уроках фізики. //Фізика в школах України. - Основа, 2010, №6, 36ст.
8. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея.//Основа, Х.:, 2009, 88ст.
9. Цодікова С.О. Сучасні технології навчання на уроках фізики. //Інтернет ресурси.
10. Шарко В.Д. Сучасний урок. //К.: 2006, 224ст.