STEM — підхід до організації процесу навчання, який поєднує науку, технологію, інженерію та математику. Відповідно до нього, базою для набуття знань є проста та доступна візуалізація наукових явищ. Вона дозволяє легко освоїти знання з урахуванням практики, роботи з технологіями та глибокого розуміння природних процесів, ознайомлюючись з ними на практиці.
Головна мета STEM-освіти – виховати учня, здатного самостійно вивчати великі масиви інформації, користуватися новими технологіями та творчо підходити до пошуку рішень. Під час впровадження методів STEM-освіти у навчальний процес рекомендовано стежити за реакцією учнів та збирати зворотний зв'язок. Разом ви зможете зробити навчальний процес цікавим та плідним.
Застосовуючи STEM із маленькими школярами, важливо не обтяжувати їх складними процесами та довгими поняттями. Ціль вчителя у STEM-освіті для школярів початкової школи – продемонструвати та максимально просто пояснити зв’язки між процесами, а також – посприяти самостійності в навчанні. Цим цілям якнайкраще відповідають досліди.
Особливою формою міждисциплінарного STEАM-навчання є інтегроване навчання/діяльність, спрямоване на встановлення міждисциплінарних зв’язків, які сприяють розвитку цілісного і системного світогляду учнів та усвідомленню їхнього особистого ставлення до питань, що розглядаються на уроці.
🧪 Експеримент "Крокуюча вода"👉 Для цього знадобляться 5-10 пластикових стаканчиків (скільки вважаєте за потрібне), вода, харчовий барвник різних кольорів і паперові серветки. Розташуйте склянки в ряд, налийте трохи води в кожен другий стакан, а потім додайте в кожен барвник різного кольору. Після зробіть кілька смужок з паперових рушників і помістіть кожну з них в стакани - одним кінцем в стакан з водою, іншим - в порожній. В результаті вода поступово переміститься в порожні стаканчики, а в якості бонусу ви отримаєте цікаву художню інсталяцію.
🧪 Експеримент «Хмара в банці»Налийте в банку третину гарячої води, а зверху на сіточку чи марлю покладіть шматочки льоду. Незабаром ви побачите, як у банці з’являється справжня хмаринка. Якщо ви приберете кришку, хмаринка вилетить і розсіється в повітрі. На цьому прикладі ви зможете пояснити дітям колообіг води в природі, а також наочно показати, як вона стає парою, льодом і, зрештою, знову водою. Крім того, діти зрозуміють, як працюють природні явища, як от дощ, туман, сніг чи ожеледиця.
🧪 Експеримент «Вода й олія»Налийте в склянку воду, а потім – додайте олії. Попросіть дітей перемішати олію у воді, а потім, коли їм це не вдасться, запропонуйте вичерпати олію з води за допомоги ложки чи губки. Цей дослід продемонструє дітям різні властивості, що їх можуть мати рідини. На основі цього прикладу також вчителю буде легко пояснити, яку екологічну небезпеку становить нафта, що потрапляє у водні ресурси, обтягує їх плівкою та не пропускає кисень, необхідний для нормальної життєдіяльності флори й фауни.
Дроби. Утворення і запис дробів. Порівняння частин. Учні на уроці навчалися шукати частину від цілого та ціле за його частиною. Учні за допомогою LEGO, підручних матеріалів та фруктів пояснювали значення чисельника і знаменника дробу, продемонстрували здатність до самоорганізації та саморозвитку.
Learning. Apps.org. Онлайн-сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою або як індивідуальні вправи для учнів. Дозволяє створювати вправи різних типів на різні теми. Призначений для розробки, зберігання та використання інтерактивних завдань з різних предметів. Тут можна створювати вправи для використання з інтерактивною дошкою.https://learningapps.org/
Це навчальна платформа з вправами-іграми та можливістю створення змагань між учнями. Гру можна створити на комп’ютері чи в додатку і відправити посилання учням. Є можливість підключатися та грати в режимі реального часу з іншими гравцями у 180+ країнах світу. Процес перевірки розуміння, або обговорення якогось питання перетвориться в справжнюзахоплюючу гру!Kahoot https://kahoot.com/
Проведіть інтерактивні уроки, комбінуючи слайди із запитаннями. Удосконалена аналітика допоможе легко виявити прогалини в знаннях учнів та підвищити рівень оцінки, підтримати навчальний пульс класу та персоналізувати інструкції для здобувачів освіти, яким може знадобитися подальша робо-та. Розробники платформи пра-цюють над тим, щоб додати можливість поєднувати звіти з декількох завдань для того, щоб оцінити успіхи учнів з часом. Kahoot https://kahoot.com/
Class. Flow. Завдяки цьому додатку можна проводити дистанційні заняття, залучати не лише учнів на віддалені, а навіть інших вчителів до спільної праці. Завдяки інструментам програми можна використовувати інтерактивний дисплей в робочому процесі та пожвавити роботу у класі. Мотивувати учнів, заохочуючи позитивний прогрес, можна за допомогою цифрових значків. https://prometheanworld.com.ua/shop/activinspire/
Головна ціль STEM-освіти – виховати учня, здатного самостійно опановувати великі масиви інформації, вміти користуватися новими технологіями та творчо підходити до пошуку рішень. На цьому шляху вчитель може використовувати перевірені формати роботи, а може – покреативити та придумати власні. У впровадженні методів STEM-освіти в навчальний процес слідкуйте за реакцією учнів та збирайте зворотний зв’язок – разом ви зможете зробити навчальний процес цікавим та плідним.
Упровадження принципів STEM-освіти в навчальний простір Нової української школи сприяє створенню принципово нової моделі навчання з новими можливостями для вчителів і учнів. Використовуючи міждисциплінарний підхід, інтеграцію шкільних предметів, практичну спрямованість, дослідницько-проєктну діяльність під час проведення занять, орієнтуючись у своїй діяльності на концепції НУШ і STEM, ми зможемо побудувати сучасне, економічно стабільне, з високим рівнем технологізації, розумне та щасливе суспільство.