Робота над проектом. Створення креативних груп: «Науковці-Біологи », «Історики- Народознавці», «Натуралісти», «Поети»,«Письменники», «Художники», «Ерудити», «Математики ». Завдання для груп:«Науковці-Біологи ». Опрацювавши наукову літературу з цієї теми, з’ясувати про умови життя, будову тіла та інші цікаві факти про бджілок та джмелів. Повідомити про результати своєї праці .«Історики -Народознавці». Знайти прислів’я і приказки про джмелів та бджілок.«Натуралісти». Під час екскурсій і прогулянок та відвідин пасіки провести спостереження та зафіксувати коли джмелі та бджілки вперше весною з’являються на квітах.«Поети». Скласти вірші на бджолину тематику.«Письменники». Придумати казки та оповідання про бджілок та джмелів.«Художники». Створити ілюстрації до казок і оповідань.«Ерудити». Придумати загадки, ребуси і кросворди про джмелів і бджілок.«Комп’ютерний набір» . Друк зібраного матеріалу на комп’ютері.
Обов’язки бджіл залежать від віку комахи. З часом тіло робочої бджолизмінюється і виконує нові функції. З 1-го дня – чистити вулик. З 6-го дня – годувати личинок. З 12-го дня – будувати і ремонтувати воскові соти. З 19-го – охороняти вулик. З 26-го – облітати квіти, збирати пилокі нектар.
Живуть бджоли сім’ями. Дикі бджоли живуть у дуплах. Для свійських – людина будує вулики. Сім’я медоносної бджоли складається з кількох тисяч робочих бджіл. Найголовніша у бджолиній сім’ї – матка. Вона відкладає яйця. Живе матка 5 років. Якщо загине матка, то загине і вся бджолина сім’я. Робочі бджоли чистять і охороняють вулик, будують із воску соти, вигодовують личинок, збирають пилок та нектар з квітів.
Бджоли лікарі Мед дуже гарний омолоджувач, перевірено не одним косметологом. Кусаючи, бджола залишає своє жало і через декілька хвилин помирає. Мед найчастіше використовують в косметичній гігієні. Вважається, що він омолоджує шкіру. Прополіс та перга використовуються як і в косметології, так і при лікуванні багатьох хвороб . Як не дивно але навіть бджолиний підмор (тобто мертві бджоли) використовуються в медицині, і навіть не в народній, а в офіційній.
Якщо бджоли вилітають вранці-рано –на ясну погоду. Бджоли сидять на стінках вулика – буде спека. Бджоли вилітають із вулика і залишаються поблизу – буде дощ. Бджоли скупчилися на стінках вулика – на велику спеку. Якщо влітку мало дощів,буде багато меду. Ранній виліт бджіл – на ранню весну.
Як бджоли готуються до зими Готуючись до зими, бджоли не впадають у сплячку. З настанням холодів вони перестають рухатися, збиваються у купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжу-ють живитися медом і цукровим сиропом,який їм спеціально постачають бджолярі. А скупчуються вони на листках, які утво-рені чашечками з воску і називаються стільниками. Бджоли затикають пропо-лісом усі щілини, зменшують льоток.
Бджола – медоносна комаха, що збирає квітковий нектар і переробляє його на мед. Щоб отримати 1 кілограм меду, бджолам необхідно облетіти близько 1 млн. квіток. У бджіл 5 очей. Вони розрізняють білий, жовтий і синій кольори, але сліпі до червоного кольору. Медоносні бджоли живуть великими сім’ями, члени яких мають свої обов’язки:прибиральниці;збиральниці;приймальниці;годувальниці;вартові;розвідниціПро медоносні рослини розвідниці повідомляють танцями. Дрібненькими кроками, підстрибуючи, бджола описує невеликі кола, змінюючи напрямок руху. На своєму тілі вони приносять запах квітів. Якщо описують вісімку, то летіти слід далеко, а якщо коло – близько. Чим довший танок у комахи – тим більше можна його зібрати. Бджоли – миролюбні комахи.rrrrrrrrrr
Юні поети та казкарі Вірш : Бджілка летіла ,на квітку сіла . Нектару попила ,пилку поїла Дякувала квітці ,далі полетіла . Джміль летів ,на квітку сів, медку поїв . А квітка не проста ,кульбабка золота. Радіонова Налія Петрівна учениця 6 класу Прищепа Юрій Олександрович та Радіонова Налія Петрівна презентуютьсвої проекти про бджіл та джмелів.
Казка «Бджілка Мімі». Була собі бджілка Мімі. Ніхто з нею не хотів гратися ,тому бджілка вирішила полетіти до міста . Аж ось настав день, і вона полетіла до міста. Мімі літала містом і на неї всі поглядали . Літаючи ,вона залетіла до парку і зустріла натовп дітей ,які розглядали іншу бджілку та любувалися нею. Та інша , була така гарна ,така грайлива ,така чудова ,ніби актриса зі сцени. Мімі дуже їй заздрила , тому що вона відрізнялася від неї. Вони познайомилися ближче ,і міська бджілка сказала :мене звати Нікі . Після сказаного Нікі дуже зажурилася ,і сказала ,що в мене нікого немає з рідних , «я-сирота». Мої рідні загинули ,коли люди обробляли хімікатами поля . А в той час ,рідні Мімі всюди її розшукували ,і думали , що вже її не знайдуть . Мімі і Ніка порхали лукою з квіточки на квітку ,а коли добре стомилися вирішили перепочити . В кущах вони почули шарудіння та побачили Павучка. Павучок запитав :а ви хто такі ?Вони розповіли ,що їх звати Мімі та Ніка –ми «бджілки –чарівниці », та засумували . Тоді Павучок запитав ,може ви загубили свій рій ,мерщій повертайтеся назад ,бо на вас може чекати небезпека. Мімі сказала : ми повертаємося до мого дому ,де мене мабуть чекають рідні . Коли вони повернулися до свого вулика ,всі дуже раділи ,що Мімі жива і здорова . Нікі теж зраділа ,адже вона теж знову знайшла сім`ю . Шакалов Богдан Віталійович учень 4 класу Невгодівської філії .
Працьовитий, як бджілка. Ледачий, як трутень. Летить, як муха на мед. Добрий, як з медом. Допався, як циган до меду. Жовтий, як віск. Ласий, як ведмідь до меду. Припав до води, як муха до меду. Раді люди літу, як бджоли цвіту. Слова, як мед, а діла, як полинь. Тане сніг, як воскова свічка. Хвалить, як медом мастить. Учні до школи йдуть, як бджілки гудуть. Людина працьовита, як бджола. Робить, як бджоли у вулику. Спішить до хати, як бджоли до вулика. Людей зібралось на свято, як бджіл у вулику.
Що символізують бджоли. Бджола – символ Великої Богині; першопочатку світу; безсмертя; чистоти душі, творчої діяльності; працьовитості, невтомності. Уявлення про те, що бджоли живуть лише ароматом квітів, пізніше зробило їх ще й символом чистоти і помірності. У давніх слов’ян бджола символізувала кохання, бо поєднувала в собі “солод меду і гіркоту жала” На думку американського археолога Марії Гімбутас, бджола ще за часів неоліту була одним із втілень Великої Богині. У деяких міфологічних системах вона символізувала душу, Небо. Емблемою Афродіти (грецької богині вроди і кохання), а також Деметри, Діани і Персефони виступала саме бджола. Пізніше бджола стала емблемою Діви Марії. Українці називали бджолу "святою", німці давали їй назву "божа пташка" і "пташка Марії".
Цікаво знати • У світі налічується близько 20 тис. видів бджіл. Палеонтологія стверджує, що бджоли в тому вигляді, в якому вони представлені тепер, з'явилися 40 мільйонів років тому. Медоносна бджола махає крилами зі швидкістю 11400 разів на хвилину. Саме це створює характерне бджолине дзижчання. Бджола напрочуд сильна,бо може підняти в повітря предмет у два рази більший за її власну вагу; •Сила зору бджоли більша за орлину. Гострота зору цієї комахи у 150 раз більша, ніж у людини; •Бджола у вулику виконує “круговий танець”, якщо вона знайшла джерело корму на невеликій відстані від пасіки.♦ Бджоли – природжені математики та невтомні трудівниці . Коли вони починають будувати стільники, то завжди дотримуються точних розмірів. Коли бджола повертається із взятком, вона може нести з собою стільки нектару, скільки важить сама. У сонячний день бджола здійснює щонайменше 10 таких вильотів. Щоб зібрати 1 кг меду, бджола робить 65 тисяч вильотів, відвідуючи при цьому мільйони квіток. Щоб зібрати 5-6 кг меду із гречки, ці трудівниці повинні відвідати 8-9 мільйонів квіток.