. Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення.

Про матеріал
: розширювати й систематизувати знання учнів про основні небезпеки навколишнього середовища; навчити правил безпечної поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення; розвивати навички самозбереження і самозахисту в умовах загрози для життя; виховувати в учнів дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей.
Перегляд файлу

Тема .      Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру,           грози та в разі потрапляння в зону підтоплення.

Мета: розширювати й систематизувати знання учнів про основні небезпеки навколишнього середовища; навчити правил безпечної поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення; розвивати навички самозбереження і самозахисту в умовах загрози для життя; виховувати в учнів дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей.

Результати навчання

Наприкінці заняття учні :

називають ознаки надзвичайних ситуацій;

називають причини стихійних лих;

пояснюють правила поведінки в небезпечних ситуаціях

Обладнання і матеріали: аркуші паперу формату А3; олівці, фломастери, маркери, магнітики .

Що підготувати заздалегідь

Мультимедійна презентація «Стихійні лиха»

Тип уроку: комбінований з елементами тренінгу.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

 Зворотній зв'язок , актуалізація теми.

Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

А тепер поверніться один до одного, посміхніться і побажайте успіхів у навчанні.

Епіграф уроку: Незнання - поганий засіб позбавитися від біди (Сенека).               

Зверніть увагу на висловлювання  видатного філософа, а в кінці уроку ви мені скажете чи погоджуєтеся з цим висловлюванням?

Стартове завдання. (мозковий штурм: дати відповіді на питання.)

Діти, як ви думаєте ? Які правила співжиття на Землі має виконувати людство? (Любити й шанувати Землю.  Цінувати кожен день.   Піклуватися про рослин і тварин. Берегти багатства Землі.)

Вчитель: Живучи на Землі, люди не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослин і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і не рідко нам відповідає «взаємністю»: стихійними  лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називають надзвичайними.  

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів. Тема  сьогоднішнього уроку: Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення

Завдання уроку:

  •                   дізнатись про стихійні лиха природного походження;
  •                   навчитись правильно діяти під час сильного вітру, грози підтоплення;

розвивати навички самозбереження і самозахисту в умовах загрози для життя

Очікування. Інтерактивна  вправа «Кульбабка»  

  На листочках кульбабки напишіть свої очікування від уроку. Прикріпіть квіти на галявинку (дошку) й прокоментуйте їх

На  уроці  буде багато цікавої інформації,  робота в групах. Яких правил слід дотримуватись, щоб ми все встигли і дізналися більше корисного?

Повторення правил

бути активним

цінувати час

Посміхатися

говорити по черзі

працювати разом

дотримуватися правила піднятої руки

поважати думку іншого

 

IV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

Асоціативний кущ.  Ваші асоціації   до виразу «Надзвичайна ситуація» ( стихія, руйнування будівель, знищення майна, загибель людей, аварії, зсуви грунту                        

1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

        Надзвичайні ситуації – це ситуації, що загрожують життю багатьох людей, завдають значних збитків природі та людям Природні -виникають унаслідок стихійних лих. Техногенні – спричинені неправильним поводженням людей з технікою Стихійні лиха: землетруси,  повені, селі буревії, снігові замети, , зсуви, лісові пожежі 

Словничок термінів     Землетрус – підземні поштовхи, коливання та розриви земної поверхні внаслідок руху глибинних шарів планети. Землетрус – підземні поштовхи, коливання та розриви земної поверхні внаслідок руху глибинних шарів планети 

Якщо під час землетрусу ти перебуваєш на вулиці:

  •                   Відійди на відкрите місце.
  •                   Не підходь до пошкоджених будівель, мостів, стовпів, електромережі, обірваних проводів.
  •                   Не повертайся додому поки землетрус не закінчиться.
  •                   Якщо ти знаходишся в автомобілі, вийди з нього

Якщо землетрус застав тебе вдома

  •                   Перекрий газ, відключи електричний струм.
  •                   Не намагайся вийти з будівлі до припинення сильних поштовхів. Не вибігай на сходи: вони найшвидше руйнуються. Не користуйся ліфтом: він може застрягти і обірватися.
  •                   Не ховайся під столом, у ліжку.
  •                   Тримайся подалі від вікон, дзеркал, вітрин, щоб не травмуватися уламками та меблями.
  •                   Стань у безпечний куток, утворений наріжними стінами або в отворі дверей (двері треба відчинити) 

2. Робота з підручником (малюнок на с. 181,182)

- Чи правильно діють люди під час землетрусу?

3. Продовження розповіді вчителя

    Словничок термінів   Повінь – тимчасове затоплення суходолу внаслідок підйому води в природних водоймах.

 Через , що виникають Повені ?

  •                   через сильні та тривалі дощі;
  •                   якщо випадає багато снігу;
  •                   через вирубування лісу

- Як  можна врятувати людей  під час повені?

- Люди якої державної служби допомагали людям у порятунку?(ДСНС)

Словничок термінів.  Сель – бурхливий водний грязьовий або грязекам’яний потік. В Українських Карпатах із гір на міста й села часом сходять селі. На дороги та будівлі обрушуються швидкі потоки води з ґрунтом, уламками дерев, камінням.  

При повенях та селях необхідно

  •                   Уважно слухати повідомлення по радіо і телебаченню;
  •                   Швидко зібратися і взяти із собою пакет з документами, гроші, медичну аптечку. Бажано прихопити триденний запас продуктів, особливо питної води, теплий одяг та взуття;
  •                   Якщо оголошено про евакуацію треба прибути на пункт збору для відправлення в безпечне місце;
  •                   Якщо повінь або сель захопили зненацька, потрібно намагатися не потрапити у воду. Слід дістатися до найближчого пагорба чи залізти

 Діти, а які стихійні лиха трапляються у нашому краї .  (буревій, гроза, засуха,  снігові замети)

   Найхарактернішими для нашої місцевості стихійними лихами є грози та урагани, що супроводжуються зливами і градом. Тому якщо ви почули повідомлення про сильний вітер і можливі грози, що будете робити?

 (Краще залишитися вдома. Необхідно зачинит ивікна та кватирки і вимкнути з розеток електроприлади. Підчас грози не можна користуватися водогоном і телефоном) 

Дії під час грози                  Відключити в будинку всі побутові електроприлади, не стояти біля вікон і дверей, не користуватися водогоном;

  •                   Стільниковий телефон краще вимкнути, відмовитися від розмов по телефону;
  •                   Перебуваючи надворі не можна бігти, не варто розкривати парасольку, стояти під великими деревами;
  •                   На відкритому просторі краще присісти в суху яму чи канаву. Не лягати на землю, щоб не збільшувати площу розряду;
  •                   Не можна купатися у відкритих водоймах
  •                   А як правильно вести себе під час буревію. 
  •                   Руханка «Служби порятунку»
  •                   Вчитель пропонує учням, які бажають бути ведучими,  тримають номери телефонів рятувальних служб України (101, 102, 103, 104, ДСНС) на хмарках, називає ситуацію, а всім учням потрібно стати навколо того учня,  у якого потрібний номер телефону.

 

  •                   1.Крадіжка у квартирі 102
  •                   2.Травмування перехожого на слизькій дорозі 103
  •                   3.Наявність у квартирі запаху газу104
  •                   4.Ви потрапили у зону підтоплення ДСНС
  •                   5.За вікном чути крик про допомогу 102
  •                   6.Сонячний удар 103
  •                   7.Дим з вікон  101
  •                   8.На вулиці ви знайшли людину під завалами ДСНС

V. Осмислення, узагальнення й систематизація набутих знань

Практична  вправа : відпрацювання навичок  безпечної поведінки під час сильного вітру,  грози, підтоплення. Для роботи в групах ми повинні об’єднатися  в групи за кольорами  : Зелені « Буревій»,жовті «Гроза», голубі«Повінь»,

Робота в групах.« Буревій», «Гроза», «Повінь

1 група. Складіть алгоритм дій під час сильного вітру

2 група. Складіть алгоритм дій під час грози. 

3 група. Складіть алгоритм дій під час підтоплення

(Захист учнівських робіт)

2. Аналіз життєвих ситуацій.

Карточки із завданнями .

Буревій

1.Володя йшов через поле, коли зірвався сильний вітер, почалася буря. Хлопчик побіг, бо вирішив якнайшвидше добратися до села.

 

2.Світланка була в центрі міста, коли розпочався буревій. Вона вирішила перечекати негоду під балконом багатоповерхового  будинку.

 

 

Гроза

1.Наталя з Оленкою купалися в річці, коли подув сильний вітер. Дівчатка почулиг уркіт грому та побачили блискавку. Вони вирішили перечекати грозу у воді.

 

2.Денис йшов полем до свого села. Його шлях пролягав поблизу високовольтних ліній  електропередач. Коли почалася гроза.

 

Повінь

1.Олексій з друзями збирали ягоди в лісі, недалеко відрічки, коли почули сильний гуркіт (потім  з’ясувалося, що прорвало дамбу), і річка почала виходити з берегів.

 

2.Оленка та її родина дві доби не виходила з будинку через сильний дощ. Вночі вони прокинулися від того, що вода почала прибувати в будинок.

 

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань

     З якими природними стихіями ми сьогодні ознайомились? Які з них трапляються переважно влітку? Навесні? Восени? Взимку? навесні – повені, взимку – східснігових лавин) .

Робота в парі. Заповнити таблицю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зима

Весна

Літо

Осінь

Не залежать від пори року

снігопад

повінь

зливи

селі

землетрус

ожеледиця

 

град

зсуви

 

хуртовина

ранній льодостав

Гроза та блискавка

 

 

 

 

пожежі

 

 

 

Снігопад, ожеледиця, хуртовина, повінь, ранній льодостав, зливи, град, гроза та блискавка, пожежі,селі,зсуви,землетрус

 

 

 

 

«Юні дослідники»

Діти ,  вам було завдання дослідити «Як поводяться рослини і тварини -барометри перед зміною погоди». Наведіть приклади

Вправа « Капелюшок успіху »

Учні витягують із  капелюшка запитання  і пояснюють його.

  1.               Надзвичайні ситуації
  2.               Які бувають види надзвичайних ситуацій
  3.               Землетрус
  4.               Повінь
  5.               Буревій

VІІ Підсумок уроку. Домашнє завдання

Отже ми закінчуємо свій урок. Давайте ми з вами повернемося до Епіграфа уроку: Незнання - поганий засіб позбавитися від біди (Сенека). Чи погоджуєтеся ви з цим висловлюванням

Інтерактивна вправа «Бджілки». Візьміть зображення комахи, що знаходиться на вашій парті й прикріпіть її біля кульбабки, якщо ваші очікування справдилися, в противному випадку – нехай бджілка літає подалі від клумби з квітами (прокоментувати свій вибір).

Вправа «Підсумок по колу» (діти стають в коло і беруться за руки)

Продовжити фразу: «Я не розгублюся під час негоди, бо…»

Побажання. Давайте побажаємо один одному

 «Нехай проблеми та негоди не роблять нам в житті погоди. Хай нам щастить

Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника із вивченої теми

 § 28, заповнити таблицю 7 на ст. 185

Виставлення оцінок за урок.

Побажання вчителя дітям:

Лиха діти стережіться, та при цьому не губіться

Бо життя у нас одне, іншого не буде.

Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить

Хай всміхаються до вас і трава і квіти.

А тепер у добрий час, любі мої діти.

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня
Переглядів
339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку