Стратегії поведінки. Інстинкт. Біологічне значення інстинкту і научіння.

Про матеріал
Мета: сформувати знання учнів про стратегії поведінки тварин, інстинкт та научіння; дати поняття про біологічне значення інстинкту та научіння; розвивати уміння визначати вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки, логічно мислити та робити висновки; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Урок № 54

 

Тема. Стратегії поведінки. Інстинкт.  Біологічне значення інстинкту і научіння. 

Мета: сформувати знання учнів про стратегії поведінки тварин, інстинкт та научіння;  дати поняття про біологічне значення інстинкту та научіння; розвивати уміння визначати вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки, логічно мислити та робити висновки; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Учень/учениця: називає:

 - стратегії поведінки тварин;

 характеризує:  

- біологічне значення інстинкту та научіння;

- вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки;

 

Обладнання і матеріали:   малюнки, таблиці.

Базові поняття і терміни: стратегії поведінки, інстинкт, научіння, індивідуальний  розвиток.

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Методом фронтальної бесіди з’ясувати знання учнів про форми поведінки тварин і їх характеристику.
  2. Методи вивчення поведінки тварин.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Стратегії поведінки.

Видатний російський еколог Л.Г. Раменский сформулював уявлення про три типи стратегій (виживання) поведінки організмів, які назвав віолентами, патієнти і експлеренти і дав їм, крім того, образні назви левів, верблюдів і шакалів.                                 Віоленти ("леви") поширені в стабільних умовах середовища, багатими ресурсами. Вони відрізняються високою конкурентною здатністю, тобто мешкають "скрізь, де хочуть". При цьому "леви" не можуть пристосовуватися до поганих умов (дефіцит ресурсів харчування, шум) і тому при погіршенні умов гинуть. Приклади тварин-віолентів - вовк і ведмідь.                                              Патієнти ("верблюди") здатні мешкати в несприятливих умовах (переживати стрес). Для подолання стресу у них є спеціальні адаптації. Приклади тварин-патієнтів - лин і карась, які адаптовані до проживання в умовах вкрай низького вмісту кисню у воді. Експлеренти ("шакали") пристосовані до швидкого засвоєння рясних ресурсів при слабкій конкуренції. Тварини-експлеренти - це міський голуб, будинкові миша і щур, рудий тарган, мухи. Тварини-експлеренти є утилізаторами відходів. Так, личинки мух можуть протягом декількох днів повністю "переробити" труп великої тварини. Шкідливими є тварини-експлеренти, які мешкають в житлах людини. 

  1. Біологічне значення інстинкту та научіння.

Інстинкти — складна вроджена форма поведінки тварини, що властиві тваринам даного виду і виникають як реакція на дію зовнішніх і внутрішніх подразників й здійснюють велике значення для забезпечення виживання організму. Являють собою вони видові стереотипи поведінки, котрі з'являються на основі безумовних рефлексів. В ролі подразників, які запускають стереотипні поведінкові реакції організму, виступають стимули, що стосуються харчування, розмноження, захисту і інших потреб організму.

Материнський інстинкт шимпанзе котрий проявляється до новонародженого тигра
Материнський інстинкт шимпанзе котрий проявляється до новонародженого тигра.

Інстинкти характерні для будь-якого виду і різняться від безумовних рефлексів своїм рівнем складності. Це низка послідовно взаємопов'язаних один із одним рефлекторних актів.     За своєю природою інстинкти – це складні безумовні рефлекси (природжені).                                                                                             Групи інстинктів:                                                                                    1) харчові (добування їжі, запасання корму);                                      2)  захисні (спрямовані на збереження виду);                                               - пасивні («завмирання» при дотику, втеча);                                                 - активні (захист за допомогою зубів, рогів);                                       3) статеві (статевий потяг, парування, міграції риб на нерест);         4) батьківські (піклування про нащадків, будування гнізд, годування молодняка, навчення захисту, полювання).   

5) групові (взаємовідносини членів стада, зграї, рою або сімї).                      Поведінку комах визначають майже виключно інстинкти, у риб і птахів значну, а у савців переважну частину актів поведінки становлять не інстинкти, а умовні рефлекси.

Інстинктивна поведінка тісно повзана з процесами научіння, відбиття в памяті. Научінняіндивідуальне пристосування тварин до умов існування шляхом зміни природженої поведінки.                                    Значення інстинктів: вивчення інстинктів та їх використання має велике практичне значення для тваринництва, мисливського господарства, боротьби з шкідниками сільськогосподарський культур, переносниками інфекцій. Научіння сприяє формуванню навичок і наслідування відповідно до конкретних умов їхнього життя. Ці групи інстинктивних реакцій є спільними для всіх видів тварин.                     

 

ІV. Узагальнення і систематизація знань

Тест для самоконтролю

1. Для віолентів характерна: А) стійкість до порушень; Б) здатність переживати несприятливі умови; В) низька конкурентна здатність; Г) нестійкість до порушень.

2. Хатня миша по типу стратегії є: А) віолент; Б) патієнт; В) експлерент; Г) вірні всі відповіді.

3. Озерний лин є: А) віолент; Б) патієнт; В) експлерент; Г) вірні всі відповіді.

4. Інстинкт – це: А) індивідуальне пристосування до умов існування, Б) безумовні рефлекси, В) вроджена форма поведінки, Г) умовні рефлекси.

5. Научіння – це: А) індивідуальне пристосування до умов існування, Б) безумовні рефлекси, В) вроджена форма поведінки, Г) умовні рефлекси.

V. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника.

 

 

doc
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
5209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку