Урок № 54
Тема. Стратегії поведінки. Інстинкт. Біологічне значення інстинкту і научіння.
Мета: сформувати знання учнів про стратегії поведінки тварин, інстинкт та научіння; дати поняття про біологічне значення інстинкту та научіння; розвивати уміння визначати вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки, логічно мислити та робити висновки; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень/учениця: називає:
- стратегії поведінки тварин;
характеризує:
- біологічне значення інстинкту та научіння;
- вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки;
Обладнання і матеріали: малюнки, таблиці.
Базові поняття і терміни: стратегії поведінки, інстинкт, научіння, індивідуальний розвиток.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Видатний російський еколог Л.Г. Раменский сформулював уявлення про три типи стратегій (виживання) поведінки організмів, які назвав віолентами, патієнти і експлеренти і дав їм, крім того, образні назви левів, верблюдів і шакалів. Віоленти ("леви") поширені в стабільних умовах середовища, багатими ресурсами. Вони відрізняються високою конкурентною здатністю, тобто мешкають "скрізь, де хочуть". При цьому "леви" не можуть пристосовуватися до поганих умов (дефіцит ресурсів харчування, шум) і тому при погіршенні умов гинуть. Приклади тварин-віолентів - вовк і ведмідь. Патієнти ("верблюди") здатні мешкати в несприятливих умовах (переживати стрес). Для подолання стресу у них є спеціальні адаптації. Приклади тварин-патієнтів - лин і карась, які адаптовані до проживання в умовах вкрай низького вмісту кисню у воді. Експлеренти ("шакали") пристосовані до швидкого засвоєння рясних ресурсів при слабкій конкуренції. Тварини-експлеренти - це міський голуб, будинкові миша і щур, рудий тарган, мухи. Тварини-експлеренти є утилізаторами відходів. Так, личинки мух можуть протягом декількох днів повністю "переробити" труп великої тварини. Шкідливими є тварини-експлеренти, які мешкають в житлах людини.
Інстинкти — складна вроджена форма поведінки тварини, що властиві тваринам даного виду і виникають як реакція на дію зовнішніх і внутрішніх подразників й здійснюють велике значення для забезпечення виживання організму. Являють собою вони видові стереотипи поведінки, котрі з'являються на основі безумовних рефлексів. В ролі подразників, які запускають стереотипні поведінкові реакції організму, виступають стимули, що стосуються харчування, розмноження, захисту і інших потреб організму.
Інстинкти характерні для будь-якого виду і різняться від безумовних рефлексів своїм рівнем складності. Це низка послідовно взаємопов'язаних один із одним рефлекторних актів. За своєю природою інстинкти – це складні безумовні рефлекси (природжені). Групи інстинктів: 1) харчові (добування їжі, запасання корму); 2) захисні (спрямовані на збереження виду); - пасивні («завмирання» при дотику, втеча); - активні (захист за допомогою зубів, рогів); 3) статеві (статевий потяг, парування, міграції риб на нерест); 4) батьківські (піклування про нащадків, будування гнізд, годування молодняка, навчення захисту, полювання). 5) групові (взаємовідносини членів стада, зграї, рою або сімї). Поведінку комах визначають майже виключно інстинкти, у риб і птахів значну, а у савців переважну частину актів поведінки становлять не інстинкти, а умовні рефлекси. Інстинктивна поведінка тісно повзана з процесами научіння, відбиття в памяті. Научіння – індивідуальне пристосування тварин до умов існування шляхом зміни природженої поведінки. Значення інстинктів: вивчення інстинктів та їх використання має велике практичне значення для тваринництва, мисливського господарства, боротьби з шкідниками сільськогосподарський культур, переносниками інфекцій. Научіння сприяє формуванню навичок і наслідування відповідно до конкретних умов їхнього життя. Ці групи інстинктивних реакцій є спільними для всіх видів тварин.
|
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Тест для самоконтролю
1. Для віолентів характерна: А) стійкість до порушень; Б) здатність переживати несприятливі умови; В) низька конкурентна здатність; Г) нестійкість до порушень.
2. Хатня миша по типу стратегії є: А) віолент; Б) патієнт; В) експлерент; Г) вірні всі відповіді.
3. Озерний лин є: А) віолент; Б) патієнт; В) експлерент; Г) вірні всі відповіді.
4. Інстинкт – це: А) індивідуальне пристосування до умов існування, Б) безумовні рефлекси, В) вроджена форма поведінки, Г) умовні рефлекси.
5. Научіння – це: А) індивідуальне пристосування до умов існування, Б) безумовні рефлекси, В) вроджена форма поведінки, Г) умовні рефлекси.
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника.