Розроблено відповідно до модельної навчальної програми «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Самойлов А. М., Тагліна О. В., Утєвська О. М.)
Структура та закономірності функціонування екосистем. Побудова ланцюга живлення. Анна Сидоренко
Номер слайду 2
Назвіть основні рівні організації життя. Чому інфузорію-туфельку можна розглядати на двох рівнях організації життя?Чим рівні організації живого різняться міжсобою? Поясніть на прикладах.. Дайте визначення поняттям «Вид», «Популяція»Пригадаємо…
Номер слайду 3
Ми часто вживаємословосполучення, у яких є слово«система»: Сонячна система,комп’ютерна система, системаосвіти, соціальна система, живасистема. Що є спільного у всіхнаведених понять? Чи можнаназвати вашу школу системоюабо елементом (частиною) якоїсьіншої системи?Поміркуйте та обговоріть ситуацію
Номер слайду 4
Слово «екосистема» складається з двохслів. Перше — це грецьке слово «ейкос», яке означає місцеперебування, або житло. Друге слово — «система». Тобто це система, у якій мешкають живі істоти. В екосистемі є неживі компоненти, наприклад, сонячне світло, вода, опади, повітря, ґрунт тощо, та живі компоненти — різноманітні організми. Система — сукупність взаємопов’язаних компонентів, які утворюють єдине ціле. Назви, які ти знаєш екосистеми?
Номер слайду 5
Екосистема ( екологічна система) — це сукупність популяцій організмів різних видів у межах певної ділянки середовища існування, які взаємодіють між собою таким чином, що виникає колообіг речовин та енергії між живим і неживим компонентами системи. Розгляньте малюнки, на яких зображені різні екосистеми. Назвіть компонентицих екосистем. Які компоненти можна об’єднати в групи?
Номер слайду 6
Закономірності функціонування екосистем. Живі організми можуть використовуватидля процесів життєдіяльності або енергію світла, або енергію хімічних реакцій. Відкритий мікрофон. Що я знаю про фотосинтез?Переглянь анімацію та перевір свої знання!
Номер слайду 7
Усі організми в екосистемі, які здатні утворювати органічні речовини з неорганічних, називають продуцентами.
Номер слайду 8
Утворені продуцентами органічні речовини використовуються іншими організмами. Оскільки ці організми є споживачами готових органічних речовин, їх називають консументами. До консументів належать тварини, гриби та багато бактерій. Наприклад, гусінь живиться листям продуцентів-рослин. Вона є консументом першого порядку. Так називають усіх рослиноїдних тварин. Коли пташка з’їдає гусінь,тобто живиться консументом першого порядку, цю пташку вже називають консументом другого порядку, і так далі. Таким чином в екосистемах утворюються ланцюги живлення, або харчові ( трофічні) ланцюги (слово «трофе»у перекладі з грецької означає «харчування», «їжа»).
Номер слайду 9
Ланцюг живлення (трофічний ланцюг) — це послідовно взаємопов’язані видиорганізмів, де кожен попередній вид є їжею для наступного: продуцент (кукурудза) → консумент 1-го порядку (миша) → консумент 2-го порядку(змія) → консумент 3-го порядку (сова).
Номер слайду 10
Тема. Побудова харчового ланцюга. Мета: Обладнання та матеріали: картки з завданнями. Хід роботи1. Складіть ланцюги живлення із запропонованих прикладів організмів. Практична робота
Номер слайду 11
У реальних екосистемах один вид може живитися різними організмами або бути джереломїжі для декількох видів одночасно. У результаті цього утворюються харчові (трофічні) мережіживлення.
Номер слайду 12
Унаслідок життєдіяльності живих організмів в екосистемі накопичуються різні продуктижиттєдіяльності: екскременти, залишки шкіри, волосся, пір’я, опале листя, гілки тощо. Із часом усі організми також помирають. Чому жв екосистемах не накопичуються відмерлі органічні рештки? А все це тому, що існує ще одна група організмів — редуценти. До редуцентів належить чимало представників грибів, бактерій, личинок, хробаків та інших тварин. Редуценти розкладають відмерлі рештки. Під час повного розкладання органічних речовин утворюються вуглекислий газ, вода та різні мінеральні речовини, які потрапляють у навколишнє середовище й повторновикористовуються продуцентами для створення нових органічних речовин..
Номер слайду 13
Увідповідніть терміни з їхніми визначеннями. Перегляньте навчальний відеоролик про консументів, редуцентів і продуцентів. Знайдіть до цих термінів українські відповідники, які звучать у цьому ролику.
Номер слайду 14
Твої враження від уроку: Було цікаво…Мені знадобиться у житті…Тепер я можу…Я не зрозумів…
Номер слайду 15
Опрацювати с.15-19 Підготуйте STEAM-проєкт «Дизайн штучноїекосистеми "Акваріум"»Змоделюйте оптимальну за складом модель екосистеми «Акваріум», яка могла б повноцінно функціонувати. Продумайте способи автоматичногорегулювання показників середовища (температури, рівня кисню тощо). Презентуйте ваш проєкт у вигляді схем, малюнків чи інфографіки з переліком видів. Домашнє завдання:
Номер слайду 16
Джерела використаної інформації: Біологія : підруч. для 7 кл. закл. загал. серед. освіти / [О. В. Тагліна, А. М. Самойлов, О. М. Утєвська, Л. В. Довгаль]. — Х. : Вид-во «Ранок», 2024. — 240 с. : іл.https://ua.izzi.digital/DOS/750785/750789.html