Презентація до модельної навчальної програми «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Самойлов А. М., Тагліна О. В., Утєвська О. М.)
Поміркуйте й обговоріть ситуацію. Ми часто вживаємо словосполучення, у яких є слово «система»: Сонячна система, комп'ютерна система, система освіти, соціальна система, жива система. Що є спільним у всіх наведених понять?
Номер слайду 3
Слово «система» перекладається з грецької, як «сполучення», «ціле» або «з’єднання». Система — сукупність взаємопов’язаних компонентів, які утворюють єдине ціле. Будь-яка система складається з окремих частин — компонентів. Ці компоненти об’єднуються, впливають один на одного й залежать один від одного. У системі всі частини взаємопов’язані
Номер слайду 4
Екосистема (екологічна система) — це сукупність популяцій організмів різних видів у межах певної ділянки середовища існування, які взаємодіють між собою таким чином, що виникає колообіг речовин та енергії між живим й неживим компонентами системи. Тобто це система, у якій мешкають живі істоти.
Номер слайду 5
В екосистемі є неживі компоненти, наприклад, сонячне світло, вода, опади, повітря, ґрунт тощо, та живі компоненти — різноманітні організми.
Номер слайду 6
Живі організми можуть використовувати для процесів життєдіяльності або енергію світла, або енергію хімічних реакцій. Усі організми в екосистемі, які здатні утворювати органічні речовини з неорганічних, називають продуцентами (від англійського слова a producer — виробник).
Номер слайду 7
Що ви знаєте про процес фотосинтез?
Номер слайду 8
продуцентимають здатність здійснювати процес фотосинтезу, тобто використовувати для живлення сонячну енергію.кущідереваводоростітраваціанобактерії
Номер слайду 9
Розгляньте малюнки, на яких зображені різні екосистеми. Назвіть компоненти цих екосистем. Які компоненти можна об'єднати в групи?
Номер слайду 10
Ланцюг живлення (трофічний ланцюг) — це послідовно взаємопов’язані види організмів, де кожен попередній вид є їжею для наступного:продуцент (пшениця, зерно)консумент 1-го порядку (миша) консумент 2-го порядку (гадюка)консумент 3-го порядку (змієїд)
Номер слайду 11
Утворені продуцентами органічні речовини використовуються іншими організмами. Оскільки ці організми є споживачами готових органічних речовин, їх називають консументами (від англійського слова a consumer — споживач).тваринигрибибактерії
Номер слайду 12
Жук живиться листям продуцентів-рослин, то її називають консументом першого порядку. Так називають усіх рослиноїдних тварин. Жаба з’їдає жука, тобто живиться консументом першого порядку, цю жабу вже називають консументом другого порядку, і так далі. Таким чином в екосистемах утворюються ланцюги живлення, або харчові (трофічні) ланцюги (слово «трофе» у перекладі з грецької означає «харчування», «їжа»).
Номер слайду 13
Унаслідок життєдіяльності живих організмів в екосистемі накопичуються різні продукти життєдіяльності: екскременти, залишки шкіри, волосся, пір’я, опале листя, гілки тощо. Із часом усі організми також помирають. Група організмів, що розкладає відмерлі частини організмів називається — редуценти (від англійського слова a reducer — зменшувач, перетворювач). Чому ж в екосистемах не накопичуються відмерлі органічні рештки?
Номер слайду 14
Редуценти розкладають відмерлі рештки, замикаючи обмін речовин в екосистемі.бактеріїгрибиличинки, хробаки Під час повного розкладання органічних речовин утворюються вуглекислий газ, вода та різні мінеральні речовини, які потрапляють у навколишнє середовище й повторно використовуються продуцентами для створення нових органічних речовин.
Номер слайду 15
У реальних екосистемах один вид може живитися різними організмами або бути джерелом їжі для декількох видів одночасно. У результаті цього утворюються харчові (трофічні) мережі живлення.
Номер слайду 16
STEAM-проєкт «Дизайн штучної екосистеми "Акваріум"Змоделюйте оптимальну за складом модель екосистеми «Акваріум», яка могла б повноцінно функціонувати. Продумайте способи автоматичного регулювання показників середовища (температури, рівня кисню тощо). Презентуйте ваш проект у вигляді схем, малюнків чи інфографіки з переліком видів. Оцініть проекти один одного І одна одної та оберіть кращі три моделі.на виконання дається 2 тижніОцініть проекти один одного та одна одної, оберіть кращі три моделі.