1
Відділ освіти Болградської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет відділу освіти
«Створення і застосування інтерактивних сервісів,
як спосіб підвищення якості інформаційного обслуговування
користувачів шкільної бібліотеки»
Вчитель інформатики та технології
Криничненської ЗОШ І-ІІІ ступенів:
Ноуренко Марія Василівна
Бібліотекар
Криничненської ЗОШ І-ІІІ ступенів:
Демирова Софія Георгіівна
2020 р.
Анотація
Бібліотечна інновація – це оригінальна, нестандартна ідея, методика, проект, які виходять за межі існуючих канонів і традиційних форм і відображають новий підхід до змісту і організації бібліотечного обслуговування, до технології управління бібліотекою.
У шкільних бібліотеках в сучасних умовах комп’ютерних технологій назріла необхідність застосовувати нові інформаційні технології в роботі з читачами. Ця діяльність будується виходячи з актуальних сучасних завдань шкільної бібліотеки, враховуючи важливе завдання виховання у читачів культури читання, комунікаційної та інформаційної культури.
У цьому напрямку у Криничненської школьної бібліотеці основна увага приділена використанню мобільних технологій в оптимізації роботи . Використання таких технологій дозволить значно розширити інформаційний простір бібліотеки і зробити його практично безмежним. Учасники знайомляться з поняттям "QR-код", освоять технологічні прийоми "мобільного" роботи з інформаційними об'єктами, представленими у вигляді QR-кодів, отримають практичні навички установки програмного забезпечення для мобільних телефонів / смартфонів, роботи з мобільними версіями соціальних мереж. Також отримають нові знання щодо створення та застосування інтерактивного сервісу “Генератор хмари ключових слів Word Cloud.pro”.
Учні 8-х класів школи візьмуть участь у вікторині, присвяченій черговій річниці Т.Г.Шевченка, застосовуючи дані сервіси в роботі.
Учні 10-х класів спробують застосувати отримані знання, прийнявши участь в QR бібліо-квесті, присвяченому черговій річниці Одеської області
Учні 11 класів на уроках інформатики вивчали тему « Інтерактивні сервіси», зокрема, познайомившись з "Генератором хмари ключовими слів Word Cloud.pro" розробляли графічні зображення для шкільній бібліотеці.
Организатор проекту: вчитель інформатики Криничненської ЗОШ школи та бібліотекар шкільної бібліотеки
Початок: 01 січня 2020р. по теперешний час.
Учасники : учні, педагоги та батьки Криничненської ЗОШ
Плановані результати проекта:
*учні познайомляться з принципом "цифрового захоплення" через уявлення і читання інформації в форматі "швидкий відгук"
*встановлять на своїх мобільних пристроях програму-рідер QR-кодів
*стануть активними і мобільними "читачами" QR-кодів
*освоять веб-сервіси для створення власних QR-кодів
*створять або розширять QR-каталоги, QR-теки, віртуальні книжкові виставки, заходи з використанням QR-кодів,
*а також в процесі роботи учасники зберуть скарбничку практичних ідей і варіантів використання даної технології роботи з інформацією в проектній роботі.
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………5-6
1.Використання QR-коду в бібліотечній діяльності…………………………7
1.1. Інструкція з використання QR-коду в бібліотеці………………...8-11
1.2 QR-візитка - візитна картка на базі QR-коду……………………12-13
2.Інтерактивний сервіс “Генератор хмари ключових слів……………….. 14-15
2.1“Генератор хмари ключових слів Word Cloud.pro” у бібліотечний діяльності……………………………………………………………………..16-17
3.Бібліотечний QR-квест, присвячений черговій річниці Одеської області.………………………………………………………………………..18-28
ВСТУП
«Бібліотека допомагає людині усвідомити свою духовну сутність»
Бібліотека - один з найдавніших культурних інститутів. За довгий період людської історії її соціальні функції зазнали істотних змін. Призначенням перших бібліотек було зберігання документів. З часу свого виникнення до сьогоднішніх днів бібліотека еволюціонувала від сховища знань для небагатьох обраних до самого популярного і універсального джерела інформації.
У 50-60 роках бібліотека виконувала свого роду «хату-читальню», далі в 70-80 роках молодь і все свідоме населення країни тяглася в бібліотеку, як до джерела і центру отримання нових знань, відомостей, В 90-і роки роль бібліотек значно змінюється.
У теперішній же час відчувається помітне відставання в розвитку бібліотек від рівня сучасного суспільства, і тому в традиційному своєму розумінні в житті сучасного суспільства бібліотека відіграє все меншу роль.
У наше століття електронних технологій, єлектронна бібліотека в Інтернеті - це теж в деякому роді бібліотека. Але насправді схожість закінчується назвою: в ній немає ні бібліотекарів, ні формулярів, ні терміну повернення. Та й взагалі її створюють самі читачі. Це просто вільний сховище інформації, звідки Ви зможете отримати за лічені хвилини.
Так що ж таке бібліотека в сучасному суспільстві? В даний час бібліотека на жаль наближається до функції музею. Це сховище вже не інформації (як було раніше), а книг. Це саме сховище книг як предметів. Цінність все більше і більше представляє книга як екземпляр, а інформацію, яка в ній знаходиться, ви вже практично завжди можете отримати, навіть не відкриваючи.
Звичайно, залишаються ще наукові бібліотеки та бібліотеки в школах, і вже зараз в наукових бібліотеках вам практично не видають книгу додому, ви працюєте з нею в читальному залі.
Процеси, що відбуваються в сучасному суспільстві, впливають на бібліотеки. У сучасному світі бібліотека повинна постійно розвиватися. Уже недостатньо просто зберігати і видавати книги. Ритм життя сучасного суспільства зараз дуже швидкий і читачеві тепер не просто потрібні КНИГИ, йому потрібні можливості.
По-справжньому сучасні бібліотеки почали впроваджувати інформаційні технології: створюють електронні каталоги, оцифровує книги і навіть запускають медіа-теки
Уявіть собі ідеальну бібліотеку: ви сидите в читальному залі за комп'ютером. Ви можете одночасно працювати з книгами в цій бібліотеці і звертатися за додатковими даними іншої бібліотеки за спеціальною міжбібліотечної мережі через Інтернет, швидко отримувати ці дані, роздруковувати ваші фрагменти книг і робити копії.
Ось що потрібно зараз сучасному користувачеві бібліотеки, такі вимоги висуває зараз суспільство до бібліотек.
Сучасна бібліотека руйнує свої фізичні кордони, переходить з реального простору у віртуальний. З одного боку, вона пропонує доступ до інформаційних ресурсів, що належать іншим бібліотекам, з іншого - сама стає інтерактивною, оцифровує свої фонди і співпрацюючи з іншими бібліотеками через Інтернет. Виходить свого роду міжбібліотечний абонемент, тільки без пересилання книг і навіть без безпосереднього постійного участі бібліотекаря, бібліотекар лише моделює цей процес.
1.Використання QR-коду в бібліотечній діяльності
Будущее не в мобільному, а в мобільності….
Сьогодні при роботі з читачем неможливо обійтися без інформаційно-комунікативних технологій, які стрімко увійшли в бібліотечну діяльність, відкривши принципово нові можливості для її вдосконалення, вони назавжди змінили звичну діяльність наших бібліотек і впливають на кожну грань бібліотечної роботи. Стає буденною справою робота в інтернеті, з електронною поштою, з пошуковими системами та іншими ресурсами - сьогодні це повсякденне життя наших бібліотек.
Є кілька варіантів використання QR-коду в бібліотечній діяльності:
1. Як «швидкої» реклами сайту, блогу, сторінки в соціальній мережі.
2. Як ігровий і пізнавальний елемент при проведенні масового заходу: посилання на додаткові матеріали, ігри, інтерактивні плакати, корисні ресурси, список рекомендованої літератури, заздалегідь підготовлені бібліотекарями.
3. В якості матеріалу до виставки, новинкам: до книги можна прикріпити QR-код, прочитавши який, читач отримає додаткову інформацію про книгу, автора, список літератури.
4. Як засіб доступу до каталогу, електронної бібліотеки, повнотекстової бази даних бібліотеки.
5. Для проведення квесту.
1.1. Інструкція з використання QR-коду в бібліотеці
1. Заходимо на сайт http://qrcoder.ru/.
2. В поле «Посилання на сайт» вводимо потрібну адресу і натискаємо «Створити код». Також можна вставити текст або візитну картку:
3. Справа бачимо код для вставки в блог або можемо зберегти картинку-код, натиснувши правою клавішею:
Наш код готовий:
Тепер ми можемо розмістити його в блозі, на сайті або роздрукувати як рекламне оголошення. Читачі, скачавши спеціальну програму на телефон, наприклад, «QR Code» і направивши камеру на зображення, переходять по посиланню, зазначеної раніше в поле «Посилання на сайт»
Де і як можна використовувати QR-код
Завантаження книг. За допомогою QR-коду можна завантажити книгу на свій смартфон з віртуальної книжкової полиці. Віртуальна книжкова полиця представляє зображення книг, на корінці яких завдано QR-код, за допомогою якого можна скачати в мобільний пристрій книги. Представлено 37 книг електронних творів казахстанської, російської, зарубіжної, дитячої літератури. Скористатися сервісом може кожен власник смартфона або планшета з підтримкою 3G або Wi-Fi. Щоб завантажити книгу, досить навести камеру мобільного пристрою на індивідуальний QR-код віртуальної книги, і завантажити файл в електронному вигляді через мобільний Інтернет або безкоштовну мережу Wi-Fi.
Контакти. Додайте QR-коди на візитках бібліотеки, читацьких квитків, формулярах, книжкових кишеньках, щоб штрих код направляв на сторінку бібліотеки в соціальних мережах або веб-сайт, блог бібліотеки, щоб допомогти вашим користувача знайти вашу бібліотеку швидше. Можна вкладати QR-код в кишеньку книги, щоб направити користувача на електронний варіант даної книги в мережі Інтернет, якщо, припустимо для нього краще електронна версія.
Екскурсія по бібліотеці. Щоб допомогти читачам-новачкам освоїтися в бібліотеці і зорієнтуватися в розташуванні її відділів. Можна на карті-схемі бібліотеки вказати QR-коди з поясненнями або розмістити QR-коди в різних частинах бібліотеки. Можна використовувати фотографії з QR-кодами на посилання веб-сторінок, що вказують розташування відділів бібліотеки, які інформують про графік роботи і т.д. Ось так, наприклад:
Реклама. Закладки, візитки, листівки, плакати - це всього лише кілька місць, де ви можете розмістити QR-коди. Ці коди можуть посилатися на сайт бібліотеки, календар плану бібліотечних заходів, електронні бази даних, конкретне відео ваших заходів, на фотоальбоми і т.д.
Презентація. На бібліотечну заході під час показу слайдів або відеоматеріалів презентації можна забезпечити читачів роздатковим матеріалом з QR-кодами для доступу до презентації або додаткових матеріалів сайту. Можна розмістити QR-коди і на самому PowerPoint слайді. Користувачі зможуть сканувати їх з екрану.
Завантаження книг. За допомогою QR-коду можна завантажити книгу на свій смартфон. Але всі твори повинні мати статус суспільного надбання.
Книга з підключенням. Використання QR-кодів на обкладинках книг, щоб забезпечити доступ до довідкових матеріалів про автора, віртуальній виставці або додаткової інформації про книгу.
Онлайн-читання. QR-коди можуть бути використані для доступу читачів до онлайн-контенту, електронній бібліотеці і можливості онлайн-читання електронних книг і журналів. Наприклад, створити роздатковий матеріал з посиланнями на вірші, розповіді, присвячені певним святам.
Акції. "Відскануйте код, візьмить участь у розіграші" на вашій сторінці в соціальних мережах або на сайті.
QR-квест. Можна використовувати QR-коди в навчанні, організувавши квест-гру -QR-Полювання за скарбами. Учасники гри можуть стати детективами або брати на себе інші ролі. У пошуку скарбу вони використовують QR-коди, розміщені по всій бібліотеці, для збору доказів і розслідування, розгадуючи якусь таємницю або вирішуючи завдання.
Вікторини. Якщо бібліотечний сайт практикує всілякі вікторини та тематичні конкурси, то QR-коди можуть бути розміщені на будь-якому типі аркуша паперу або роздаткового матеріалу. Використовуйте посилання, щоб надати учасникам відео або аудіо з питаннями конкурсу. Листи з QR-кодами також можуть надавати посилання на сторінки з інтерактивними завданнями або онлайн вікторинами.
Інформаційний стенд.Помістіть зображення обкладинок книг науково-популярної літератури на дошці оголошень. QR-коди можуть направляти читача на сторінки сайту зі списками книг, пов'язаних однією науково-популярною темою, які регулярно оновлюються.
Карти. QR-коди можна розмістити на картах, наприклад, на карті світу. QR-коди можуть містити інформацію про подорож або короткі відомості про культуру та історію окремих місць, посилання на книги про вашу державу і області. QR-коди можуть бути розміщені на карті на території держави і пов'язані з інформацією про книгу, що розповідає про цю державу. Різні за кольором коди можуть представляти різні епохи в історії.
Преимущество использования QR-кодов в библиотеках:
QR-код виступає як інноваційна технологія для сприяння популяризації книг,авторів і компетенції самої бібліотеки; QR-код - це ефективний спосіб надання додаткової інформації для читача; QR-код - мобільність, широке охоплення відвідувачів, компактність. Все це робить даний вид QR-бібліотек найпопулярнішим і найпоширенішим.
2.Інтерактивний сервіс “Генератор хмари ключових слів
Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) - це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати матеріал з теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Можливості використання хмари слів:
- скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту;
- прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку;
- скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари;
- створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова;
- показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;
- перетворити нудний текст в цікаву головоломку;
- написати зашифровану листівку другові;
- розповісти про письменника, використовуючи слова з «хмари»;
- скласти характеристику образу літературного героя;
- зробити "хмарку" підказок до диктанту, кросвордів тощо;
- повторити основні поняття теми, що вивчаєтся і т.д.
Сервисни програми:
Хмару слів можна легко згенерувати власноруч з використанням спеціальних програм.
Word It Out – безкоштовний англомовний сервіс для створення хмар слів, який є одним з найпростіших і зручних у використанні.
Word Cloud Generation – англомовний сервіс для створення тегових хмар, який має найбільш зручну інтуїтивно зрозумілу навігацію.
Word Art – багатофункціональний англомовний сервіс для створення хмар слів. З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми.
Wordcloud.pro – генератор, що дозволяє створювати яскраві хмари певних форм (з використанням базових шаблонів чи авторські).
2.1.“Генератор хмари ключових слів Word Cloud.pro” у бібліотечний діяльності:
Завдання 1.За допомогою хмарки слів розкажіть про письменницю Крістіне Нестлінгер та героїв повісті "Конрад, або Дитина з бляшанки"
Завдання 2. Дати характеристику героям роману Жуля Верна "П'ятнадцятирічний капітан", використовуючи слова із "хмари". У своїй розповіді використовувати цитати з зображень
Завдання 3.За поданими хмарами слів підготуйте розповідь про біографію
Т. Шевченка
Завдання 4. Знайдіть героїв книг М.Ю.Лермонтова
3. Бібліотечний QR-квест, присвячений черговій річниці Одеської області
Для початку ділимося на 5 команд, вибираємо капітанів і девіз команди.
2.Знайдіть книгу, в якій можна прочитати отриманий Вами фрагмент. Візьміть закладку
(на закладках зазначений номер стола із завданням) в книзі і рухайтеся далі.
3.На кожному столику розкладені завдання. Потрібно розкодувати і вирішити приклад
4.Переходимо до конвертів. в кожному з них таке завдання (знайти повітряну кулю з назвою тварини)
5. Декодіруя картинку, приклеїти в потрібне місце.
6. Наступний крок. Раскодувати зображення.
7. Карта Одеської області з QR-картками(додаток 1), які пропонується приклеїти.
Розкодувати квадрати з кодами і приклеїти місто до карти
Вітаю Вас на QR-фініші! Ви успішно пройшли QR-квест!
5. Висновки:
Сучасна шкільна бібліотека - це насамперед інформаційно-ресурсний центр, пріоритетними завданнями якого сьогодні є формування інформаційної культури особистості учнів і зміцнення соціального партнерства школи в оновленому соціокультурному середовищі. ІКТ дозволяють зробити роботу з керування дитячим читанням і прищеплення культури читання більш цікавою, різноманітною й ефективною.
Сучасні технології мають значний потенціал для популяризації книги, залучення до читання й можуть використовуватися як у масовій, так і в індивідуальній роботі з учнями. Використання мережевих інтерактивних технологій дозволяє не тільки залучати до читання, а й формувати навички інформаційної грамотності, а також навички групової роботи й співпраці.