Початок навчання у школі є важливим етапом у житті дитини. Відбувається дуже багато змін. Тому матеріал містить рекомендації щодо успішної адаптації першокласників у школі.
Із досвіду роботи
Давидової Ірини Миколаївни,
вихователя групи продовженого дня
Володимирівської філії
Томаківського НВК "ЗОШ І-ІІІ ст. ДНЗ" №1
Початок навчання у школі є важливим етапом у житті дитини. Відбувається дуже багато змін. Змінюються умови життя й діяльності - нові стосунки , контакти й обов'язки. Змінюється соціальний статус - був дитиною, став школярем , і вчать не мама з татом чи бабуся з дідусем , а школа. Усе життя маленького першокласника підпорядковане тепер школі.
Про період , пов'язаний з адаптацією дитини в школі , багато написано наукових праць , адже саме в перші місяці починає формуватися система стосунків дитини із однолітками , учителями , які вплинуть на подальше навчання . стиль спілкування та самореалізацію.
Звикання до школи проходить нешвидко. Згідно зі статистикою , тільки 50 відсотків дітей пристосовуються до нових умов протягом півроку. Іншим потрібно більше часу. Багато першокласників хворіють у перші місяці навчання: скаржаться на головний біль , втому . перевантаження . іноді плачуть.
На успішність адаптації впливають деякі фактори:
- готовність організму дитини до початку систематичного навчання , до навантажень ;
-стан здоров*я:
-чи відвідувала дитина дитячий садок:
-особливості життя дитини в сім*ї:
-психогогічна готовність
до шкільного життя:
-режим дня у школі та
вдома.
Якщо першокласник успішно адаптується,це відразу видно. Навчання викликає радість , у дитини відсутній страх перед невідомим. Учень справляється із програмою . із задоволенням виконує домашні завдання. Гарно . доброзичливо спілкується із однокласникам вчителем.
Задля успішної фізіологічної та психологічної адаптації у нормативних документах прописані певні особливості організації навчально-виховного процесу в перших класах, як-то:
-навчання відбувається лише в першу зміну;
- уроки тривають 35 хв.;
- перші два тижні не більше трьох уроків на день;
-перерви тривають від 15 хв.;
-на кожному уроці проводять фізкультурні хвилинки ;
-домашні завдання не передбачені ;
-один день на тиждень є розвантажувальним;
- протягом першого місяця навчання один урок на день проводять надворі ;
-оцінювання здійснюється словесно;
-оцінки не фіксують у шкільній документації;
- для груп подовженого дня передбачено денний сон (півтори години) та облаштування відповідних кімнат;
- основним методом навчання першокласників є гра.
Щоб адаптація першокласника була успішною ,повинні виконуватися такі умови:
- треба враховувати інтереси дитини , її власна думка повинна враховуватися:
-і в школі , і в сім*ї повинен панувати мікроклімат любові, взаємоповаги;
учитель та вихователь повинні демонструвати віру в успіх дитини;
- ні в якому разі не давати негативну оцінку дитині, не критикувати;
- акцентувати увагу на успіхах дитини , а не на невдачах;
-у навчанні та вихованні використовувати гру , наочність;
-уроки . заходи проводити тільки на позитивних емоціях ;
-не допускати стресові ситуації на уроках.
Надзвичайно важливе місце в адаптації дитини до школи належить сім*ї. Тому важливо надавати батькам рекомендації з урахуванням індивідуальних особливостей їхньої дитини.
Як можуть допомогти батьки?
1. Пояснити дитині, що означає «бути школярем» та для чого це потрібно. Розповідати про школу, про існуючі в ній правила, щоб дитина була обізнана і, відповідно, відчувала себе впевнено, не боялася і не сумнівалася у своїх здібностях.
2. Продумати режим дня і суворо його дотримуватися.
3. Навчити першокласника задавати вчителю питання (не боятися і т.д.).
4. Розвивати навички емоційного контролю, вміння підкорятися правилам.
5. Пояснити, що означає «акуратно», «старанно», формувати самооцінку.
6. Розвивати комунікабельні здібності.
7. Підтримувати бажання вчитися.
8. Вислуховувати уважно дитину, радити, як діяти в тій чи іншій ситуації.
9. Активно взаємодіяти з учителем і шкільним психологом.
5 важливих правил у
спілкуванні з дітьми.
Діти часто не розуміють власних потреб
та почуттів, але у кожного з них є 5
найбільших потреб, які у кожної дитини
виявляються в різній мірі. Знання цих
потреб будуть корисні не лише батькам,
а і вчителям. Деякі діти найбільше цінують
час, який проводять з ними батьки, для інших важливіші подарунки чи допомога, а є діти які цінують обійми. Батькам корисно
знати про ці важливі потреби, щоб завжди мати тісний контакт з власними дітьми, а також вплів на них.
1. Слова підтримки – Дорослі рідко хвалять дітей, частіше помічають помилки ніж досягнення. Якщо для Вашої дитини найважливішою Вашою допомогою є слова підтримки – хваліть.
2. Час – Вам необхідно потрапити у світ вашої дитини. Постарайтеся, щоб його інтереси стали Вашими. Не жалкуйте для дитини часу. Грайте, навчайтеся, розмовляйте дивлячись в очі дитині, так, щоб дитина знала, що Ваш дорогоцінний час належить лише їй.
3. Подарунки – Не зловживайте подарунками. Вони можуть втратити вплив на Вашу дитину, а у дитини сформується неправильна система цінностей. Якщо Ви ретельно вибираєте подарунок, даруйте його зі словами «Цей подарунок я вибрав тому, що дуже люблю тебе». Навіть відмовляючись, щось подарувати можна виражати любов. Наприклад «Ні, ми не будемо купувати змію, я дуже сильно люблю тебе».
4. Допомога – Батьки постійно допомагають своїм дітям, але наступного разу, коли зробите для дитини щось особливе, скажіть, що це ви робите тому, що дуже любите його.
5. Ласка – Кожній дитині необхідна ласка. Але є діти для яких ласка найцінніший вияв любові батьків. Важливо знайти індивідуальний підхід для кожної дитини. Якщо у Вас багато дітей, пам`ятайте всі вони різні та по своєму неповторні. Враховуйте вік дітей, темперамент, індивідуальні особливості.
Отож , від того , які умови створять маленькому першокласнику дорослі-учителі , батьки , шкільний психолог , вихователі- залежить . яким буде місце дитини у школі, чи буде їй там комфортно і затишни , чи навпаки.