СТВОРЕННЯ
ВИХОВНОГО СЕРЕДОВИЩА
ДЛЯ СТАНОВЛЕННЯ
ЗРОСТАЮЧОГО ПАТРІОТА УКРАЇНИ
Луцьк – 2020
Відповідальна за випуск:
ЗОЯ ПАРФЕНЮК, директор Навчально-методичного центру професійнотехнічної освіти у Волинській області
Технічна підтримка:
ЛЮДМИЛА ПАНАСЮК, директор Колківського вищого професійного училища
Упорядник матеріалів:
СВІТЛАНА ЮРЧЕНКО, методист Навчально-методичного центру
професійно-технічної освіти у Волинській області
Адреса досвіду:
Колківське вище професійне училище
вул. Грушевського, 43 смт. Колки Маневицький район
44661
Досвід схвалено навчально-методичною радою Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Волинській області. Протокол № _______від ________________ року
1 Карта обліку об’єкта передового педагогічного досвіду 7
Візитна карта училища 8
Візитна карта дирекції училища 10
Рішення про вивчення досвіду роботи 14
План вивчення педагогічного досвіду 15
Анотація про досвід 17
2 Опис досвіду роботи 19
Вступ 19
Технологія досвіду 21
Результативність досвіду 29
Висновок 30
Список використаної літератури 31
3 Додатки (в електронному варіанті)
3.1 Додаток 1:
Педагоги. Випускники 32
Вони тут працювали Господарі землі і техніки: вчились і навчають
З історії училища Соціальні партнери
Успішні випускники
3.2 Додаток 2:
Напрацювання 32
Майстерня національно-патріотичного виховання, збірник
Діяльність щодо створення школи сприяння здоров’ю, опис
Професійному роду – нема переводу, з досвіду профорієнтаційної роботи, збірник
Робота з громадськими організаціями, доповідь
3.3 Додаток 3: Управлінсько-методичні матеріали 32
Структурна схема системи роботи з національно-патріотичного виховання
Структурна схема методичного супроводу організації національно-патріотичного виховання
План виховної роботи училища
План роботи училища з національно-патріотичного виховання План місячника «Виховуємо громадянина – патріота України»
План заходів тижня національно-патріотичного виховання
«Україна у нас одна!»
План виховної роботи класного керівника
План роботи гуртка «Берегиня»
План роботи гуртка «Вишиванка» План роботи гуртка «Юний патріот»
Про підсумки проведення місячника на тему «Виховуємо громадянина-патріота України», наказ
Циклограма щомісячної роботи вихователя гуртожитку
Анкета «Патріот»
3.4 Додаток 4:
Методична комісія класних керівників 33
План методичної комісії класних керівників
Звіт методичної комісії класних керівників
Теми, над якими працюють члени методичної комісії
3.5 Додаток 5:
Профорієнтаційна робота
З досвіду профорієнтаційної роботи
Робітнича професія Родовідне дерево
Твори
3.6 Додаток 6:
Сценарії заходів
Вода найсмачніша у рідному краї, з криниці, де батько і мати пили, виховна година
Героїв Україна пам’ятає, вечір пам’яті
Духовні джерела, звіт про експедицію з історичного краєзнавства з активним способом пересування – лижний рух по рівнині за маршрутом Колки-Куликовичі
Конкурс патріотичної пісні і строю
Нашому роду нема переводу
Нащадки козацької слави, конкурс
Старовинне містечко Колки, виховний захід
Творчий звіт «Україна» Художник Д. Д. Довбушинський
Свято Масляної
3.7 Додаток 7:
Презентації 33
Були учнями, а зараз захищають Україну
Волонтерська діяльність
Історія нагородження найкращої групи З досвіду організації національно-патріотичного виховання З досвіду роботи класного керівника Шуляковської Ж.С.
Колківська учнівська республіка Найсмачніша вода з тої криниці, з якої пили твої батьки Презентація вихователя гуртожитку Писарської Н.М.
Майстерня з національно-патріотичного виховання
Робота з громадськими організаціями
Соборність
Старовинне містечко Колки
3.8 Додаток 8:
Відеододатки 34
Вечір пам’яті
Конкурс патріотичної пісні
Розгортання найбільшого прапора України
3.9 Додаток 9: Фотосвітлини 34
Педагогічний колектив
Учнівська республіка
Патріотичні заходи
Профорієнтація Оформлення закладу
Тема досвіду: Створення виховного середовища для становлення зростаючого патріота України.
Адреса досвіду: Колківське вище професійне училище, вулиця Грушевського,
43, смт. Колки, Маневицький район, 44661.
Директор училища: ПАНАСЮК ЛЮДМИЛА ГРИГОРІВНА
Заступник директора з навчально-виховної роботи училища:
ГИЧКО НАТАЛІЯ ГРИГОРІВНА
Заступник директора з навчальної роботи училища:
САДЮК ГАЛИНА ВАСИЛІВНА
Практичний психолог училища: КАЛУШ НАТАЛІЯ ВАСИЛІВНА
Зміст досвіду: Освітньо-виховне середовище Колківського вищого професійного училища є засобом патріотичного виховання, основою системних формуючих впливів предметного, соціального, інформаційного оточення. Виховний простір освітнього закладу забезпечує цілеспрямований, педагогічно організований розвиток особистості, сприяє становленню особистості як громадянина-патріота з активною життєвою та громадянською позицією, який виявляє національну гідність, знає і вміє цивілізовано відстоювати свої громадянські права, виконує конституційні і громадянські обов’язки, сприяє громадянському миру, єдності і злагоді в суспільстві, є конкурентно спроможним, може успішно самореалізуватися в соціумі.
Хто, коли вивчав досвід: Досвід вивчала Юрченко Світлана Йосипівна, методист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Волинській області протягом 2017-2019 років. У якій формі узагальнено досвід: Досвід узагальнено у формі опису.
Ким схвалений досвід: Досвід схвалено рішенням навчально-методичної ради Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Волинській області.
Де зберігаються матеріали про досвід: Матеріали досвіду зберігаються у Навчально-методичному центрі професійно-технічної освіти у Волинській області.
Заходи із запровадження досвіду: Презентація досвіду на обласних методичних секціях заступників директорів з навчально-виховної роботи, класних керівників, друк статей про досвід у фахових всеукраїнських виданнях, в інформаційно-методичному віснику «Професійна освіта Волині».
Висновки: Елементи досвіду можливі для подальшого впровадження в закладах професійної (професійно-технічної) освіти області.
Колківське вище професійне училище є одним із найстаріших професійно-технічних навчальних закладів, з яким пов’язана історія становлення і розвитку професійно-технічної освіти Волинської області. Заклад відкрито 13 лютого 1963 року. На той час навчалося 210 учнів за професіями тракторист, механізатор тваринницьких ферм, електромонтер сільської електрифікації.
У 1976 році заклад переведено в розряд середнього сільського професійно-технічного училища, в якому поряд з технічною освітою була введена загальноосвітня підготовка. У 1979 році училище вибороло І місце серед сільських професійно-технічних навчальних закладів України, було нагороджено перехідним Червоним прапором Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради, у 1980 році занесено на Республіканську дошку пошани. У 1984 році Державним комітетом професійно-технічної освіти СРСР було вивчено і узагальнено роботу педагогічної ради училища. Досвід роботи педагогічної ради училища впроваджували на той час усі професійно-технічні заклади Радянського Союзу. З 1986 року на базі училища працювала Республіканська школа передового педагогічного досвіду.
З 1990 року училище почало готувати спеціалістів з професій «кухаркондитер»,«кравець».
У 1992 році згідно наказу Міністерства освіти України № 78 від 24 липня 1992 року Колківське СПТУ-24 було реорганізовано у вище професійне училище.
Сьогодні в училищі навчається 420 учнів, які здобувають професії «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва, категорій «А1», «А2»,«В1», «Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування, ІІ розряду», «Водій автотранспортних засобів, категорій «В», «С», «Кухар. Кондитер (III-IV розрядів)», «Кухар (ІІІ-V розрядів)».
Високий професіоналізм педагогів дає можливість експериментувати, успішно розробляти і впроваджувати нові технології і методики організації навчально-виховного та виробничого процесу.
У 2004 році згідно спільного наказу Міністерства освіти і науки України та Міністерства аграрної політики України № 192 від 11.03.2004 на базі училища створено Навчально-практичний центр з підготовки і перепідготовки робітників сільськогосподарського виробництва.
З 2004 року розпочато співпрацю з Поліською дослідною станцією Національного наукового центру «Інститут грунтознавства та агрохімії імені О.Н. Соколовського», інститутом грунтознавства та агрохімії імені О. Н. Соколовського (м. Харьків).
Училище співпрацює з Волинським обласним центром зайнятості, Департаментом агропромислового розвитку Волинської обласної державної адміністрації, Волинським інститутом захисту ґрунтів, насіннєвим господарством «Волинь-Нова», ТОВ «Науково-виробнича компанія «Аватар».
У 2016 році створено перший в системі П(ПТ)О України Центр професійної кар’єри, на базі якого у партнерстві з Інститутом професійнотехнічної освіти Національної академії педагогічних наук України здійснювався експеримент всеукраїнського рівня на тему «Організаційнопедагогічні умови створення і функціонування Центру професійної кар’єри учнівської молоді».
Сьогодні до послуг здобувачів освіти 29 навчальних кабінетів, 9 майстерень, 7 лабораторій, автотрактодром, трактородром, гуртожиток на 400 місць, бібліотека, їдальня на 300 посадочних місць, актова зала на 300 посадочних місць, 3 спортивні зали, стадіон.
Здійснюється міжнародна співпраця з Олустверською школою обслуговування та сільської економіки Республіки Естонія. Відбувається обмін делегаціями в рамках проєктів «Представлення досвіду Естонії для підтримки реформи професійної освіти в Україні», «Надання досвіду Естонії для підтримки реформ професійної освіти в України». Здобувачі освіти тричі брали участь у міжнародному конкурсі з оранки та у міжнародному святі варення.
Училище співпрацює із вищими навчальними закладами різних рівнів акредитації. Випускники продовжують навчання у Східноєвропейському національному університеті імені Лесі Українки (спеціальність «Готельноресторанна справа»), Одеській національній академії харчових технологій, Національному університеті харчових технологій (м. Полтава), Луцькому національному технічному університеті, Львівському національному аграрному університеті, Львівському національному університеті ветеринарної медицини та біотехнології ім. С. З. Ґжицького, Володимир-Волинському та Горохівському аграрних коледжах, Волинському державному коледжі технології та бізнесу.
Прізвище, ім’я, по батькові ПАНАСЮК ЛЮДМИЛА ГРИГОРІВНА. Місце роботи Колківське вище професійне училище.
Посада директор.
Працює на посаді директора з 2012 року.
Стаж роботи на посаді директора 8 років. Освіта вища.
Педагогічний стаж 30 років.
Кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії».
Педагогічне звання «викладач-методист».
Трудовий шлях пройшла від майстра виробничого навчання до директора Колківського вищого професійного училища.
Характеристика діяльності вмілий організатор, ефективний управлінець, не зупиняється на досягнутих успіхах, постійно у творчому піднесенні, в пошуку нового, інноваційного, має власне бачення перспектив розвитку освітнього закладу, визначила пріоритетні напрямки його розвитку та успішно і результативно їх вирішує – це модернізація навчально-виховного процесу, впровадження сучасних інноваційних педагогічних і виробничих технологій, зміцнення та оновлення матеріально-технічної бази, створення всіх необхідних умов для повноцінного професійного, інтелектуального і духовного розвитку кожного здобувача освіти.
Прізвище, ім’я, по батькові САДЮК ГАЛИНА ВАСИЛІВНА.
Місце роботи Колківське вище професійне училище.
Посада заступник директора з навчальної роботи.
Працює в училищі з 1985 року.
Педагогічний стаж 45 років.
Кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії».
Педагогічне звання «викладач-методист».
Характеристика діяльності координатор діяльності викладачів предметів загальноосвітньої підготовки, властиво високий професіоналізм, досконало володіє методами педагогічної роботи, досвідчений управлінець, впроваджує ефективні форми організації позаурочної виховної роботи, надає педагогам кваліфіковану допомогу у підготовці матеріалів для участі у різноманітних конкурсах різного рівнів, постійно в творчому пошуку, приділяє особливу увагу вихованню національно свідомого патріота, особистості сильної духом, впевненої у власних силах, працьовитої з властивим почуттям естетичного смаку, автор статей всеукраїнського, обласного рівнів, педагогічних напрацювань.
Прізвище, ім’я, по батькові ГИЧКО НАТАЛІЯ ГРИГОРІВНА.
Місце роботи Колківське вище професійне училище.
Посада заступник директора з навчально-виховної роботи.
Працює на посаді з 2013 року.
Стаж роботи на посаді 7 років.
Освіта вища.
Закінчила вищий навчальний заклад Рівненський державний гуманітарний університет у 2005 році.
Спеціальність вчитель інформатики.
Працює в училищі з 2002 року.
Педагогічний стаж 28 років.
Кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії».
Педагогічне звання «викладач-методист».
Характеристика діяльності володіє прийомами і методами управлінської діяльності та педагогічної роботи, вміло організовує діяльність учнівського колективу та учнівського самоврядування училища, ефективно і результативно організовує діяльність виховних служб закладу, використовує досягнення педагогічної науки, методики, виявляє високий рівень ініціативи та творчості, використовує в управлінській діяльності комп’ютерні технології.
Педагогічна діяльність у 2017 році вивчено досвід роботи з проблеми «Формування в учнівської молоді досвіду соціальної дії», як керівника європейського клубу, досвід внесено в картотеку ППД НМЦ ПТО у Волинській області.
Прізвище, ім’я, по батькові КАЛУШ НАТАЛІЯ ВАСИЛІВНА.
Місце роботи Колківське вище професійне училище.
Посада практичний психолог.
Працює на посаді з 2012 року.
Стаж роботи на посаді 8 років.
Освіта вища.
Кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої кваліфікаційної категорії». Характеристика діяльності володіє ефективними методами психологічного забезпечення виховного процесу, проводить результативну інформаційнопросвітницьку роботу серед здобувачів освіти, надає консультативну допомогу педагогам, користується беззаперечним авторитетом серед учнівської молоді, що дозволяє ефективно і результативно проводити індивідуально - корекційну та індивідуально - превентивну роботу з вихованцями училища, впроваджує у навчально-виховний процес досягнення психологічної науки.
Громадська діяльність суміщає посаду практичного психолога з посадою класного керівника, очолює методичну комісію класних керівників училища.
навчально-методичної ради Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Волинській області (витяг)
від 23.11.2016 р.
Про стан методичного забезпечення з реалізації Концепції національнопатріотичного виховання дітей та молоді у професійно-технічних навчальних закладах області
Заслухавши та обговоривши питання «Про стан методичного забезпечення з реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді у професійно-технічних навчальних закладах області», навчальнометодична рада вирішила:
2. Навчально-методичному центру професійно-технічної освіти у Волинській області:
2.2. Вивчити досвід роботи Колківського вищого професійного училища з проблеми «Створення виховного середовища для становлення зростаючого патріота України».
2017-2019 роки
Голова навчально-методичної ради ЗОЯ ПАРФЕНЮК
«Затверджую»
Директор НМЦ ПТО
З.І.Парфенюк
06.03.2017 року
№ з/п |
Заходи |
Термін виконання |
|
І. Організаційно-підготовча робота |
|
1 |
Опрацювати літературу з питання «Створення виховного середовища для становлення зростаючого патріота України» |
Березень-квітень 2017р. |
2 |
Розробити структуру подачі змісту опису досвіду роботи. Визначити матеріали для формування додатків до опису досвіду роботи, визначити форму представлення досвіду. |
Квітень 2017р. НМЦ ПТО |
|
ІІ. Вивчення досвіду |
|
1 |
Вивчити систему роботи дирекції з проблеми «Створення виховного середовища для становлення зростаючого патріота України»: |
Вересень 2017р.грудень 2018р. НМЦ ПТО
|
1.1 |
Вивчити планування виховної діяльності училища. Опрацювати: - план роботи закладу; - плани роботи класних керівників, вихователів гуртожитку, керівників гуртків, бібліотеки. |
|
1.2 |
Ознайомитися із системою виховної роботи училища: - учнівське самоврядування: структура, робота структурних елементів, плануюча документація, зміст діяльності; - роль бібліотеки у національно-патріотичному вихованні; - робота гуртків, клубів, спортивних секцій; - робота Ради гуртожитку: структура, напрямки роботи, плануюча документація; - традиції закладу, патріотичні ігри, фестивалі, проєкти; - робота з батьками; - роль соціальних партнерів у системі національнопатріотичного виховання; - організація дозвілля та відпочинку; - літнє таборування. |
|
2 |
Відібрати зразки методичних розробок виховних заходів, сценарії проведених заходів |
Січень – червень 2019р. |
|
|
|
|
ІІІ. Узагальнення та впровадження досвіду |
|
1 |
Систематизувати зібраний матеріал, описати досвід роботи дирекції та педагогічного колективу, зробити необхідні висновки |
Жовтень 2019р. - березень 2020р. |
2 |
Узагальнити вивчений досвід, зробити опис досвіду за структурою: вступ, обґрунтування цінності досвіду, компоненти технології досвіду, результативність досвіду, висновки |
Березень-вересень 2020 року |
3 |
Обговорити результат вивчення досвіду на навчальнометодичній раді НМЦ ПТО |
Грудень 2020р. |
4 |
Матеріали з досвіду роботи дирекції помістити в обласну картотеку передового педагогічного досвіду професійнотехнічної освіти області |
Грудень 2020р. |
5 |
Матеріали досвіду роботи дирекції Колківського ВПУ представити на засіданні методичної секції заступників директорів з навчально-виховної роботи |
Січень 2021р. |
№ з/п |
Заходи |
Термін виконання |
Виконавці |
1 |
Зробити опис досвіду роботи дирекції Володимир-Волинського ВПУ за схемою: - Наказ про організацію роботи НМЦ ПТО з вивчення, узагальнення та впровадження перспективного педагогічного досвіду у 2015 році; - Анотація на матеріали досвіду; - Опис досвіду: вступ, технологія досвіду, результативність досвіду, висновки |
2020 р. |
НМЦ ПТО |
2 |
Підготувати додатки: - структура виховної роботи; - плани виховної роботи навчального закладу, окремих навчальних груп, вихователя гуртожитку; - структура, план роботи учнівського самоврядування училища, Ради гуртожитку; - сценарії окремих виховних заходів загально училищних, у гуртожитку різних за формою проведення; - результати моніторингових досліджень: анкетування, вивчення думки учнів та рівня сформованості національно-патріотичної свідомості; - світлини виховних заходів. |
2020 р. |
Дирекція Колківського ВПУ |
Тема досвіду: Створення виховного середовища для становлення зростаючого патріота України.
Автор досвіду: Колківське вище професійне училище.
Адреса досвіду: Колківське вище професійне училище,
вул. Грушевського, 43,
смт. Колки, Маневицький район, 44661
Роки вивчення та оформлення досвіду: 2017-2020 роки.
Важливість проблеми: В усі часи патріотичне виховання було пріоритетним у системі виховання особистості. Сьогодні, коли Українська держава відстоює свою територіальну цілісність, суверенітет і незалежність, виховання громадянина-патріота є особливо актуальним, оскільки саме від особистості, від її сформованого ціннісного ставлення до держави та Батьківщини залежатиме подальша доля Української держави, її цілісність, збереження державності, економічне процвітання та демократичний розвиток. В умовах сьогоденних викликів та загроз виховання патріотизму, як якості особистості, набуває особливої ваги. Патріотизм має стати базовою якістю особистості, його невід’ємною рисою, переконанням та усвідомленням. Для виховання патріотичної якості мають бути створені відповідні умови, виховне середовище і важлива роль у створенні таких умов, у формуванні такого виховного середовища належить педагогам, освітнім закладам.
Актуальність досвіду: Процеси формування громадянського суспільства в Україні, становлення єдиної нації вимагають перегляду змісту проведення виховної роботи в закладі. В орієнтирах Міністерства освіти і науки України щодо національно-патріотичного виховання сказано, що «головне завдання закладів освіти так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності. Завдання педагогів полягає у тому, щоб слова «Україна», «патріотизм» набували для дитини особливого сенсу, тобто сприймалися «не лише розумом, а й серцем». Досвід Колківського вищого професійного училища є актуальним, бо враховує потреби суспільства та держави на виховання такої особистості – людини-патріота, яка «серцем» сприймає Україну, серцем і душею живе українським.
Наукова новизна досвіду полягає у створенні в закладі виховного середовища, яке формує особистість, у виборі ефективних напрямків виховного впливу на вихованців, залучення всього педагогічного колективу від класного керівника, керівника гуртка та спортивних секцій, викладачів загальноосвітньої підготовки та майстрів виробничого виховання до виховання та формування особистості здобувача освіти як громадянина та патріота із сформованою громадянською компетентністю.
За характером новизни досвід є раціоналізаторський. Дирекція закладу вміло поєднує завдання, визначені нормативно-правовими документами з виховної роботи, національно-патріотичного виховання з власними авторськими напрацюваннями щодо змісту національно-патріотично-виховної діяльності, вибору доцільно ефективних методів, форм організації виховної роботи з метою формування у здобувача освіти національно-патріотичних почуттів, якостей та рис характеру громадянина-патріота, громадянина-українця.
Суть досвіду: В закладі створено виховне середовище спільного буття здобувача освіти і педагога, середовище виховного впливу на особистість, яке сприяє вихованню і самовихованню, розвитку і саморозвитку здобувачів освіти, середовище національно-духовної та художньо-естетичної культури, яке впливає на виховання і формування здобувача освіти як цілісної особистості, розвиває його творчий, інтелектуальний, професійний потенціал, сприяє становленню міжсуб'єктних взаємодій, створено виховний простір соціальних, культурних, життєвих виборів особистості, що дозволяє здобувачеві освіти набути досвіду соціальної дії.
Складові досвіду:
1. Створення виховного середовища, яке відповідає принципу «виховує все, виховують всі».
2. Зміст, форми, методи, засоби, прийоми національно-патріотичного виховання відповідають віковим та індивідуальним особливостям, інтересам та запитам здобувачів освіти.
3. Єдність урочної, позаурочної і позашкільної роботи, навчального матеріалу уроку і змісту позаурочних заходів.
4. Єдність складових національно-патріотичного виховання громадянського, військово-патріотичного, духовно-морального виховання у поєднанні з іншими напрямами виховання.
5. Інтеграція щодо формування національної свідомості з формуванням європейського світогляду та світобачення.
6. Взаємодія виховних впливів закладу, сім’ї, громадськості.
Результативність досвіду: здобувачам та випускникам училища притаманні патріотичні якості та риси характеру, патріотична самосвідомість та громадянська відповідальність, активна життєва і громадянська позиція, вони активно проявляють себе в різноманітних обласних, районних, міських, всеукраїнських та міжнародних конкурсах, заходах, проєктах, беруть участь у патріотичних акціях, виявляють ініціативу та творчість, активність у відстоюванні демократичних прав і свобод, гідно виконують конституційний обов’язок, стають на захист Батьківщини.
Досвід рекомендовано для використання в роботі закладів професійної (професійно-технічної) освіти Волинської області.
ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ КОЛКІВСЬКОГО ВИЩОГО ПРОФЕСІЙНОГО УЧИЛИЩА
Патріотизм – це сплав почуття й думки,
осягнення святині - Батьківщини – не тільки розумом, а й передусім серцем…
В. Сухомлинський
Патріотичне виховання є одним із важливих напрямків виховання особистості, оскільки саме патріотичність виступає визначальною рисою у становленні особистості як громадянина країни, від активності якого залежить доля держави - добробут і процвітання, цивілізаційний вибір суспільного руху, збереженість незалежності і суверенітету.
Формування патріотичності залежить від багатьох чинників, але основою мають бути певні умови, які повсякчас впливатимуть на формування патріотичних знань, патріотично-емоційних переконань, глибоких усвідомлень на патріотичну дію і прийняття патріотичних рішень. Такою формуючою умовою, ефективним засобом виховного впливу є виховне середовище.
Виховне середовище – це сукупність об'єктів і суб'єктів, які впливають на виховання здобувача освіти, це середовище спільного буття, перетворене на процес розвитку і самореалізації особистості, це життєтворчий простір, в якому виховна система охоплює весь педагогічний процес, інтегруючи навчальні заняття, позаурочні заходи, позаурочне життя здобувачів освіти, різноманітну діяльність освітнього закладу.
Створення виховного середовища є важливим завданням для керівника закладу освіти, бо «надає можливість педагогові комплексно впливати на виховання та формування особистості, створює для здобувача освіти стимулюючу мотивацію до патріотично направленої діяльності, де він проявляє себе як ініціатор, організатор, учасник, відносини будуються на принципах суб’єктності, активності, добровільності, зацікавленості, а діяльність набуває не стихійного, а свідомого характеру» (12).
Дирекції Колківського вищого професійного училища вдалося створити таке виховне середовище, де системно, цілеспрямовано здійснюється педагогічний процес, направлений на виховання, розвиток та формування особистості, на виховання молодої людини з активною життєвою позицією, виховання громадянина та патріота, який «готовий самовіддано розбудовувати Україну, як суверенну, демократичну, правову державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права, виконувати конституційні і громадянські обов’язки, сприяти громадянському миру, єдності і злагоді в суспільстві, бути конкурентноспроможним, успішно самореалізуватись в соціумі» (6).
Інноваційність досвіду полягає в тому, що дирекція, педагогічний колектив спираючись на нормативні документи, досягнення педагогічної науки, використовуючи елементи передового педагогічного досвіду впроваджують авторські напрацювання щодо змістового наповнення процесу патріотичного виховання, використання активних, інтерактивних, дієво-практичних форм патріотичного виховання учнівської молоді.
Педагогічний колектив Колківського вищого професійного училища нараховує 64 педагоги. Адміністративний склад закладу - директор, заступники директора з навчально-виробничої роботи, з навчально-виховної роботи, з навчальної роботи, методист. Навчається 406 здобувачів освіти.
Виховний процес у групах здійснюють 16 класних керівників. Працює методична комісія класних керівників.
Педагогічний колектив училища працює над методичною темою «Удосконалення уроку, поліпшення його ефективності та якості через впровадження інноваційних технологій». Методична комісія класних керівників працює над методичною темою «Майстерність організації педагогічної взаємодії на уроках та в позаурочній діяльності».
На базі училища працює 12 предметних гуртків, вокальний гурток, молодіжний клуб «Дозвілля», історичний клуб «Пошук», психологічний гурток «Етика та психологія сімейного життя», краєзнавчі гуртки «Берегиня», «Відродження», «Пошук», спортивні секції з настільного тенісу, футболу, волейболу, важкої атлетики, гурток «Служба Безпеки Здоров’я», євроклуб «Крок в ЄС».
Заклад співпрацює з Олустверською школою обслуговування та сільської економіки Республіки Естонія з 2016 року, освітніми закладами Республіки Польща з 2014 року, Республіки Литва з 2015 року.
Колківське вище професійне училище стало осередком національнопатріотичного виховання учнівської молоді, в якому склалася ефективна система роботи з виховання у здобувачів освіти патріотизму, небайдужого ставлення до свого міста, села, краю, Батьківщини, справжнього господаря і творця.
Патріотичне виховання у Колківському вищому професійному училищі здійснюється в урочний, позаурочний час і направлений на забезпечення різнобічного розвитку здобувачів освіти, їх соціальної активності, що проявляється в особистій здатності до самостійного мислення, суспільної діяльності, успадкування духовних надбань українського народу і формується через рівневі компоненти - патріотичні переконання, патріотичну свідомість, патріотичну діяльність. В закладі розроблено модель випускника - патріота Колківського вищого професійного училища, якому властиві дотримання Конституції України, розуміння і сприйняття української ідеї, любов до української культури, української мови, національних свят, традицій, пошана до історичної пам’яті, готовність до захисту своєї Батьківщини, сприяння розбудови незалежної України, дбайливе ставлення до національних багатств, збереження та зміцнення здоров’я. Щороку проводиться анкетування щодо визначення рівня сформованих патріотичних цінностей, якостей та рівневого компоненту.
Національно-патріотичне виховання здійснюється у комплексі з громадянсько-патріотичним, духовно-моральним, військово-патріотичним вихованням.
Робота з патріотичного виховання проводиться згідно річного плану, планів виховної роботи усіх виховних служб відповідно до цільової мети, завдань, визначеного змісту та напрямів роботи. Радою методичного кабінету розроблено тематику заходів, які проводяться педагогічним колективом - викладачами, майстрами виробничого навчання, класними керівниками, вихователями гуртожитку в комплексі упродовж років навчання здобувача освіти в училищі.
На сайті закладу створено сторінку «Виховуємо патріотів», де міститься інформація про проведені заходи патріотичного змісту.
Щороку на початку навчального року проводиться місячник «Виховуємо громадянина-патріота України», у плані якого традиційним стало проведення конкурсу патріотичної пісні і строю.
Важливим атрибутом держави, складовою її конституційного ладу є державна символіка. Вона впливає на формування нації, є своєрідним індикатором державності. Саме тому виховання поваги до державних символів проходить в училищі через усі заходи. Державна символіка розміщена в коридорі у загальнодоступному естетично оформленому місці, у навчальних кабінетах, використовується при проведенні урочистих заходів. На початку навчального тижня проводиться церемоніал підняття Державного Прапора та програвання Державного Гімну України, усі урочистості в закладі розпочинаються з Гімну України. До державних свят, Днів Незалежності, Державного Прапора, Міжнародного дня рідної мови, дня української писемності та мови, всесвітнього дня вишиванки проводяться заходи з вшанування державних та національних символів.
Не менш важливим аспектом формування національно самосвідомої особистості є виховання поваги та любові до державної мови (6). З цією метою в закладі щорічно проводяться декади української мови та літератури, День української писемності та мови, літературні вітальні, конкурси знавців рідної мови, інформаційні години, бібліотечні уроки. Учні разом з педагогами долучаються до всеукраїнського радіодиктанту національної єдності, беруть участь у всеукраїнських та міжнародних конкурсах з української мови імені Петра Яцика, Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, всеукраїнських конкурсах творчості дітей та учнівської молоді «За нашу свободу», «Об’єднаймося ж, брати мої!» у номінаціях «Образотворче мистецтво», «Декоративно-вжиткове мистецтво», «Література», «Історія» .
Проводяться заходи з вивчення історії та культури України: вечори, наукові конференції, шевченківські літературні свята «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине... От де, люде, наша слава, Слава України!», «З Кобзарем у серці», «Літературними стежками України», вивчення творчості письменників Волині, вечори поезії Лесі Українки, Івана Франка, екскурсії в музейну кімнату Колківського Народного аматорського театру, картинну галерею Данила Довбушинського, зустрічі з Волинськими письменниками, історичні читання, тематичні історичні екскурсії, екскурсії-подорожі Україною, історичними місцями Волині, Колківського краю.
За досягнуті успіхи у навчанні, громадській діяльності здобувачі освіти преміюються триденною поїздкою в Карпати з підйомом на найвищу гору України - Говерлу.
Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості здійснюється на прикладах героїчної боротьби Українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності (6) через відзначення державних свят, які символізують боротьбу українського народу за становлення своєї державності, відстоювання своїх прав і свобод, цивілізаційний вибір, демократичний розвиток, захист державності, суверенітету, цілісності - Дні Незалежності, Державного прапора, Конституції України, Захисника України, Гідності та Свободи, Героїв Небесної Сотні, Пам’яті та Примирення, Перемоги над нацизмом у Європі, завершення Другої світової війни та пам’ятних дат в історії українського державотворення – битви під Крутами, День Соборності, пам’яті жертв Голодомору та політичних репресій, жертв геноциду кримськотатарського народу та боротьби за свої права. В переліку інших заходів - акції пам’яті «Ветеран живе поруч», «Запали свічку пам’яті», вшанування учасників бойових дій в Афганістані, до Дня українського козацтва, ланцюг Соборності, «Дзвони Чорнобиля», до Днів скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні, партизанської слави, Героїв Майдану, розстріляних у Бабиному Яру.
Виховується шанобливе ставлення до героїко-визвольного руху, патріотів національно-визвольних змагань, учасників АТО/ООС російсько-української війни. Проводяться акції пам’яті, флешмоби «Україна – єдина країна», «Голуб миру», «Ми за єдину Україну», тиждень Миру, «Герої серед нас», зустрічі з воїнами АТО та демобілізованими, уроки мужності «Хай вічною буде пам’ять тим, хто склав свої голови на жертовнику нації», «Подвиг солдата», вечори та уроки пам’яті «Героїв Україна пам’ятає», «Їх славні імена в літописі України в боротьбі за незалежність та територіальну цілісність», «Схилімо голови в пошані». Зібрано матеріал, інформації про героїчні вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході АТО/ООС, волонтерів та інших громадян, які зробили значний внесок у зміцнення обороноздатності України. В пам’ять про Героїв Небесної Сотні, випускників училища, полеглих за Україну в зоні АТО/ООС внаслідок російсько-української війни висаджено алею троянд, створено Куточок Пам’яті.
За перемогу у Всеукраїнському конкурсі «За нашу Свободу» учні училища нагороджені дипломами та грамотами Міністерства оборони України.
Створено патріотичний гурток «Пошук». Членами гуртка підготовлено проєкт «Дорогами слави і безсмертя» про діяльність партизанських загонів, підпільних організацій, загонів руху Опору, військових формувань, зібрано матеріали про героїчні вчинки українських військовослужбовців, випускників училища, бійців добровольчих батальйонів російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний вклад у зміцнення обороноздатності України. Укладено альбом «Випускники училища на захисті України».
Члени гуртка «Пошук» є лауреатами обласного конкурсу пошуководослідницьких робіт учнівської молоді «Дорогами слави і безсмертя», присвяченого 70-й річниці звільнення України від фашистських загарбників з напрямку «Діяльність партизанських загонів, підпільних організацій, загонів руху опору, військових формувань інших країн», здобули І місце в обласній конференції «Ми – громадяни України. Її майбутнє в наших руках», І місце в конкурсі «А ми тую славу збережемо», присвяченого 70-й річниці перемоги над нацизмом в Європі в роки Другої світової війни за роботу «Українська повстанська армія в умовах національно-визвольних змагань середини ХХ століття».
Приділяється увага вихованню таких якостей як любов до малої Батьківщини, рідної землі, її історії, природи, традицій, культури. Ці складові «якості патріотизму» формують почуття дбайливого ставлення до своєї землі, свого роду, виховують почуття господаря та потребу зберегти і захистити свій рідний край, свою Батьківщину, культивують кращі риси української ментальності - працелюбність, свобода, справедливість, доброта, чесність, бережливе ставлення до природи, сприяють вихованню почуття патріотизму, глибокої любові до рідного краю.
Здійснюється робота щодо залучення учнів до вивчення та збереження історико-культурної спадщини українського народу. Вихованці закладу залучаються до проведення краєзнавчих розвідок, досліджень за результатами яких підготовлено учнівські проєкти «Визначні місця та важливі об’єкти мого міста/села», «Волинь від краю до краю», «Старовинне містечко Колки», «Духовні джерела». Здійснено краєзнавчу розвідку на лижах у с. Куликовичі з метою дослідження видатних місць краю.
Свою роль у пропагуванні історико-культурної спадщини українського народу, формуванні національної свідомості, патріотичних переконань відіграють гуртки «Берегиня», «Дивосвіт», фольклорний «Калинонька», «Юний рятувальник-захисник», клуби «Відродження», «Духовність», «Пошук», які проводять краєзнавчі експедиції з вивчення історії краю, його традицій, звичаїв, обрядів, здійснюють екскурсії, туристичні походи по визначних місцях Колківщини, Маневиччини, зібраний матеріал оформляється і використовується для написання пошуково-дослідницьких робіт, презентується на обласному етапі всеукраїнської історико-географічної експедиції «Історія міст і сіл України», «Моя Батьківщина – Україна», де гуртківці займають щороку призові місця.
Важливою складовою патріотичного виховання у сьогоднішніх умовах зовнішніх викликів і загроз з боку Російської Федерації є військово-патріотичне виховання, зорієнтоване на формування у зростаючої особистості готовності до захисту України, розвиток бажання здобувати військові професії, проходити службу у Збройних Силах України (6). Важливим засобом виховання в молоді «патріотичного духу» та військового вишколу стали конкурс патріотичної пісні та строю, спортивно-патріотична гра «Звитяга», козацькі забави, які формують патріотичний дух, фізичну загартованість, ідейну переконаність, витривалість, здоровий спосіб життя, виховують на традиціях українського народу, українського козацтва. Щороку вихованці училища беруть участь у всеукраїнських спортивно-патріотичних іграх «Джура», «Ватра», «Гурба – Антонівці», «Звитяга».
Свою громадянську позицію, ставлення до подій російсько-української війни здобувачі освіти демонстрували в есе «Війни крило торкнулося дому», написанні фотоописів «Сімейні династії та захисники Вітчизни у моїй родині», під час круглих столів, учнівських дискусій, дебатів.
Проводиться комплекс тематичних виховних заходів, де тема єдності народу України, цілісності території держави, самовідданості і патріотизму захисників України, підвищення престижу військової служби та професії захисника Вітчизни, підготовка до захисту Української держави є головною метою. Це уроки Мужності, військово-спортивні змагання, зустрічі-розмови з військовими комісарами про види військової служби та реформу українського війська, тематичні уроки та усні журнали, години спілкування «Стосунки між народами», працює військово-патріотичний гурток «Юний патріот». Проведені заходи надають учням досвіду патріотичних дій, сприяють вихованню у дусі патріотичного обов'язку.
Важливим напрямом роботи патріотичного виховання є залучення здобувачів освіти до дієво-практичної діяльності. Цьому сприяє волонтерська, благодійна діяльність, участь в якій допомагає оволодівати певними практичними навиками та вміннями – встановлення соціальних зв'язків, прояв соціально значущої ініціативності, формує якості пожертвування вільним часом в ім'я України, здійснення альтруїстичних вчинків. В училищі створено і активно працює волонтерський загін «Поклик», в полі зору якого допомога дітям дитячих будинків, особам з обмеженими фізичними можливостями, ветеранам війни та праці, людям похилого віку, воїнам захисникам України, сім’ям учасників АТО/ООС, родинам, які вимушено покинули свої домівки у результаті окупації окремих територій східної України.
Учні-волонтери долучилися до участі у всеукраїнських акціях допомоги воїнам Збройних Сил України, учасникам АТО/ООС - «Лист пораненому», «Допоможемо солдату», «Святий Миколай - воїнам», «Хвиля доброти», «Добро жменями», «Зігріймо воїнів АТО теплом наших сердець!», змістом яких став збір продуктів, медикаментів, організація виставок-продажу, майстер-класів по збору коштів для АТО. Учні-волонтери плетуть маскувальні сітки, виготовляють устілки, випікають для відправлення на передову випічку, пишуть листи, малюнки, надають шефські волонтерські послуги воїнам АТО/ООС, мешканцям Старочорторийського будинку престарілих, бійцям, які перебувають на реабілітації в невродиспансері селища Липини, відвідують поранених воїнів, які перебувають на лікуванні у Волинському обласному госпіталі для інвалідів війни.
Систематично проводиться акція «Спільними зусиллями», в рамках якої було відправлено на Схід в зону АТО 4 маскувальні сітки, понад 1000 пар устілок, продукти харчування, одяг, засоби гігієни, власна випічка, паски, печиво. За волонтерську допомогу бійці АТО надсилають учням листи-подяки.
У рамках учнівського проєкту «Я і Україна: Почни з себе» до Дня Незалежності України разом з волонтерами селища прикрасили в’їзд у селище Колки. Під час тижня «Герої серед нас» зібрали матеріали про випускників училища, які знаходяться у зоні АТО, оформили куточок про загиблого командира мінометного розрахунку, колишнього учня Дмитра Брика, оформили альбом «Герої серед нас», створили Книгу Пам’яті та Подвигу.
Члени волонтерського загону долучаються до акції «Від серця до серця», «Поспішаймо робити добро», розповсюджують благодійні квитки, виручені кошти направляють на допомогу дітям, батьки яких постраждали на Майдані під час Революції Гідності, дітям військовослужбовців, які загинули в зоні АТО, та тих, які перебувають на бойовому посту, захищаючи Україну.
Діяльність волонтерського загону відмічена грамотами, подяками обласних організацій, різних державних структур України. Дирекція Колківського ВПУ отримала подяку від митрополита Луцького і Волинського, була нагороджена медаллю «За жертовність та любов до України».
Громадянсько-патріотичне виховання, як складова національнопатріотичного виховання, передбачає формування в учнів громадянських якостей, визначення своєї громадянської позиції у ставленні до актуальних проблем суспільства. З цією метою проводяться інформаційні години з повідомленням про новини в Україні, світі, працює Стіна правди, де учні можуть висловити свою позицію із запропонованої теми для обговорення, організовуються виховні батли «Точка зору».
Активним є учнівське самоврядування, створене у формі учнівської Колківської республіки. Самоврядування має свою сторінку на сайті закладу, де інформує про проведені заходи, підготовлені проекти. За ініціативи лідерів учнівського самоврядування проводяться екологічні толоки, акції «Казка на нашому подвір’ї», «Посади дерево», здійснюється щороку висадка в навчальному господарстві калини, бузку, кущів ягід. В пам’ять про Героїв Небесної Сотні, випускників училища, полеглих в зоні бойових дій АТО учні висадили алею троянд, створили клумбу на Театральному майдані в місті Луцьку, посіяли чорнобривці обабіч центральної вулиці Колок, здійснюють прибирання біля пам’ятників, обелісків і стел селища, проводять акції «Зробимо Україну чистою», «Допоможи солдату», «Небесна Сотня в квітах проросте», «Посади свою троянду».
Щороку проводиться акція «Казка в нашому подвір’ї», під час якої кожна група представляє створені на училищній території квіткові композиції з використанням волинських елементів, створено відпочинкову зону, прикрашену клумбами з декором національних оберегів.
Працює європейський клуб «Крок в ЄС», діяльність якого спрямована на формування особистості нової формації - активної, ініціативної, дієвотворчої з критичним мисленням, яка вміє комунікувати, вільно володіє іноземними мовами, толерантно ставиться до інших народів та національностей, що проживають в Україні, виявляє повагу до їхньої культури, традицій та звичаїв. Клубівці залучаються до проведення акцій, заходів, що стимулюють творчість, ініціативу, працювали над соціальним проєктом «Я і Україна: почни з себе», здійснили фарбування мосту в с. Колки у жовтоблакитних кольорах за кошти, які зібрали у проїзджих водіїв, намалювали вишитий рушник на в’їзді в селище, виготовили баки для сортування сміття, проводять тематичний тиждень «Землю на якій живемо Україною зовемо».
Члени клубу вчаться умінню співпрацювати й контактувати з представниками інших національностей, презентувати в світі свою країну, її культуру і побут, спілкуватися з ровесниками зарубіжних країн, проводити інформаційно рекламну діяльність, проводять інформаційно-просвітницькі заходи для учнів училища - знайомлять з життям, побутом народів країн Європейського Союзу на теми «Різдво в Польщі», «Французька весна у Колках», «Україна – європейська держава», «Європа починається з нас», проводять конкурс творів «Я - європеєць». Щороку проводиться День Європи. Налагоджено зв’язки з навчальними закладами Республіки Польща, Республіки Литва.
Одним з важливих завдань національно-патріотичного виховання є формування духовних цінностей особистості в її гуманістичному аспекті, що передбачає моральну стійкість, милосердя і любов до людей, бажання та вміння чинити опір злу, спокусі й самовиправданню при порушенні моральних вимог. Успішній реалізації завдань щодо виховання в учнів духовних і моральних цінностей сприяють широка мережа різнопрофільних гуртків, клубів, спортивних секцій, які стали осередками національно-патріотичного виховання учнівської молоді в позаурочний час, змістовно організована виховна діяльність у гуртожитку, де у вільний від занять час організовуються віртуальні екскурсії заповідними місцями України, проводяться конкурси «Люби і знай свій рідний край», організовуються вечорниці на теми «Запрошуємо на Калиту», «Свято Колодія», «Свято дівочої долі», «До нас завітав Святий Миколай».
Для посилення ролі родини у процесі національно-патріотичного виховання молоді, підвищення педагогічної культури батьків проводяться батьківські збори на теми «Родина – найвища цінність на землі», «Моя земляземля моїх батьків», «Суть і особливості козацької педагогіки. У чому суть неписаних законів кодексу козацької лицарської честі?», «Україна – наш спільний дім, її доля у наших руках», дні відкритих дверей, працює батьківський лекторій, опрацьовується кращий досвід сімейного виховання, який презентується на загальних батьківських зборах, батьківських конференціях, батьки залучаються до спільного проведення виховних заходів до Дня знань, Дня вчителя, Дня студента, Дня здоров'я, свята Матері, 8 березня, Нового року, випускного вечора, родинних свят «В родинному колі», «Учень року закладу», «Посвята у професію».
Чільне місце у національно-патріотичному вихованні належить загальноосвітнім та спецпредметам. Своїм предметом викладачі доносять до учнів ідею української державності, акцентують увагу на патріотизмі і моральності діячів визвольного руху, проводять дослідження творчості митців, чиї імена були безпідставно забуті, використовують матеріали з історії розвитку науки в Україні, розказують про внесок вітчизняних учених у розвиток світової науки, подвижницьку діяльність українців за кордоном, які прославили і прославляють Батьківщину своїми обдаруваннями. На уроках виробничого навчання навчальний матеріал доповнюється інформацією про досягнення вітчизняної науки, нові виробничі технології.
Проводиться робота з популяризації робітничої професії. Зібрано матеріал про робітничі династії, створено стендовий куточок «Вони тут навчались, а зараз навчають», де викладена інформація про 4 покоління, які навчалися і навчають, проводиться свято робітничих професій, підготовлено проєкт «Профорієнтаційному роду нема переводу» про робітничі професії хлібороба, механізатора, організовуються майстер-класи для вихованців дошкільних закладів, молодших школярів, учнів середніх і старших класів з професій кухар, кухар-кондитер, водій, тракторист.
Центральним осередком патріотичного виховання є бібліотека закладу. Тут проводяться бібліотечні уроки, зустрічі з волинськими письменниками, борцями за визволення і незалежність України, відомими людьми Волинського краю, Маневиччини, свідками Голодомору, обговорення історикодокументальних фільмів. Працюють змінні тематичні виставки «Жінки в історії України / Волині», «Волинь літературна», «Духовні храми України / Волині», «Державні символи України», «Українці в світі», «Повернуті із забуття», «Україна єдина», «Конституція – основний закон нашого життя».
Психологічна служба в особі практичного психолога допомагає учням сформувати психологічну стійкість, готовність до виконання складних та відповідальних завдань, толерантне ставлення до людей різного віросповідання, національного походження, запобіганню проявам девіантної поведінки, вчить долати стрес, працює індивідуально з тими, у кого недостатньо сформовані патріотичні переконання. Проводяться анкетування на теми «Я - патріот», «Толерантність», «Чи вважаєте себе патріотом України», «Лідерські здібності», на виявлення рівня сформованої якості доброти, щодо здорового способу життя, соціометрія, визначення статусу здобувача освіти в групі, діагностика вад особистісного розвитку. Систематичними є заняття з елементами тренінгу на різні морально-етичні теми, проводяться тематичні години спілкування психолога із здобувачами освіти на теми військової служби, професійного становленню, як прийти до успіху, інші відповідно запитів учнів.
Училище співпрацює з органами місцевого самоврядування, молодіжними національно-патріотичними, громадськими організаціями, медичними установами, культурними центрами, фондами - Волинським обласним відділенням Дитячого фонду України, Всеукраїнським благодійним фондом «Серце до серця», Товариством Червоного Хреста, Волинською обласною організацією Української спілки ветеранів Афганістану, з якими проводяться спільні заходи, акції, телерадіол марафон «Поспішаймо робити добро».
Учні, педагоги беруть участь у проведенні масових заходів у селищі до днів Перемоги, Незалежності, Захисника Вітчизни, Дня селища, вшанування жертв Голодомору 1932-1933 років, пам’яті героїв УПА, АТО/ООС, допомагають у загально селищній толоці приуроченої Великоднім святам, підтримують порядок біля пам’ятників, розташованих у селищі. З працівниками установ селища проводять спільні акції «Милосердя», «Ти можеш їм допомогти», «Ветеран живе поруч». За участю членів первинної організації ветеранів війни і праці смт. Колки, хорового колективу «Надстир’я» організовуються спільні концерти, вечорниці до Дня інвалідів та людей похилого віку, з селищною бібліотекою проводяться тематичні вечори, літературні свята на теми «Як парость виноградної лози, плекайте мову…», «Чужиною забрані долі», «День пам’яті та надії», «Герої Майдану», зустрічі з видатними людьми Волинського краю, спільно із селищною амбулаторією впроваджується програма спортивно-оздоровчої роботи, з обласним Центром планування сім’ї та репродукції людини, Центром практичної психології сім’ї «Любисток» - виховні заходи на теми «Життя без шкідливих звичок», «СНІД – загроза людству».
В училищі здійснюється методичний супровід національно-патріотичного виховання: працюють творча лабораторія педагогів з проблеми «Організація навчально-виховного процесу з учнями на основі української етнопедагогіки», творчі групи з розробки тематичних заходів, підбору матеріалів, надання методичної допомоги у їх проведенні. Членами творчих груп розроблено дидактичні матеріали для позаурочних заходів, укладено збірники текстів для диктантів та переказів, збірники «Кобзарська слава України», «Гетьмани України», зібрано матеріали про письменників Волині, розроблено рекомендації для вивчення їх на уроках позакласного читання.
Працює постійно-діюча виставка напрацювань «Виховуємо патріота», створено педагогічний клуб з обміну досвідом та авторськими напрацюваннями, проводяться педагогічні читання, сформовано картотеку ППД педагогів закладу, області, України, своїм досвідом педагоги діляться на сторінках інформаційно-методичного вісника «Професійна освіта Волині».
Питання національно-патріотичного виховання систематично розглядаються на засіданнях методичних комісій, науково-методичної ради, інформаційно-методичних нарадах, нарадах при директору та заступниках з навчальної та виховної роботи, відображаються в наказах «Про стан національно-патріотичного виховання у групах ІІ курсу», «Про здійснення національно-патріотичного виховання під час вивчення суспільно-гуманітарних предметів», «Про підсумки місячника «Виховуємо громадянина – патріота України», «Про підсумки предметно-методичного тижня «Земля моїх батьків – моя земля».
На засіданнях педагогічної ради розглядаються питання «Створення системи роботи з національно-патріотичного виховання учнів в училищі», «Шляхи національно-патріотичного виховання учнів», «Роль учнівського самоврядування у вихованні особистості з активною життєвою позицією», «Взаємодія педагогів та батьків у формуванні громадянської позиції учнів», «З досвіду роботи викладача історії та правознавства з національно-патріотичного виховання учнів», «З досвіду роботи класного керівника з формування в учнів активної життєвої позиції», «Роль бібліотеки у здійсненні краєзнавчої роботи».
Результативність досвіду роботи можна визначити за показниками індикаторів ефективності національно-патріотичного виховання, які викладені у Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України.
За показниками індикаторів ефективності національно-патріотичного виховання у здобувачів освіти Колківського вищого професійного училища:
- підвищився рівень знань про видатних особистостей українського державотворення, визначних українських учених, військових, підприємців, провідних діячів культури, мистецтв, духовних провідників українського народу;
- підвищився рівень розуміння процесів складної віковічної боротьби українського народу за незалежність України у XX столітті, важливість і необхідність продовження боротьби за збереження незалежності у нинішній час ХХІ століття;
- збільшився обсяг знань про історію, культуру, мистецтво рідного краю, особливості історико-культурного розвитку регіонів України;
- з’явилася готовність до виконання обов'язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України, випускники добровільно стають на захист Батьківщини, гідно виконують свій конституційний обов’язок, за роки російсько-української пішли добровольцями на захист територіальної цілісності України;
- здобувачі освіти пишаються своїм українським походженням, громадянством, шанують національні традиції, українську культуру.
Випускникам, здобувачам освіти притаманні патріотичні якості та риси характеру, патріотична самосвідомість та громадянська відповідальність, активна життєва і громадянська позиція, ініціативність. Випускники закладу є успішними на ринку праці, досягають високих результатів праці.
В учнів сформоване почуття проявляти турботу, виявляти допомогу тим, хто її потребує.
Здобувачі освіти активно проявляють себе в різноманітних обласних, районних, міських, всеукраїнських та міжнародних конкурсах, заходах, проєктах, є переможцями обласних конкурсів «Сонце України в наших руках», «Різдво йде», «З цілющого джерела черпаємо наснагу»; щорічно виборюють призові місця у Всеукраїнському конкурсі освітньо-патріотичної творчості дітей та учнівської молоді «За нашу Свободу!»; представляли Україну у міжнародних конкурсах з професійної майстерності, в іграх нескорених; беруть участь у патріотичних акціях, виявляють ініціативу та творчість, активність у відстоюванні демократичних прав і свобод; стають членами обласних громадських патріотичних організацій, членами обласного студентського самоврядування.
Педагогічний та учнівський колективи відзначений подякою від 46 окремого батальйону спеціального призначення «Донбас-Україна» за допомогу у справі захисту Української держави. Окремі здобувачі освіти нагороджені грамотами Міністра оборони України.
Педагогічний колектив відзначений подякою за вагомий внесок у розвиток національно-патріотичних почуттів учнів та допомогу в організації та проведенні всеукраїнської гри «Звитяга -2016», нагороджений за національнопатріотичну та волонтерську діяльність медаллю «За жертовність та любов до України».
Досвід роботи дирекції, педагогічного колективу Колківського вищого професійного училища з проблеми «Створення виховного середовища для становлення зростаючого патріота України» заслуговує схвалення і занесення в картотеку передового педагогічного досвіду області.
В училищі створені умови для виховання, формування здобувача освіти як цілісної особистості, як громадянина, патріота України.
В закладі виховує все – оформлення училищної та прилеглої територій, естетика і зміст наповнення коридорних стінок, чистота, наповнення, розміщення робочих місць у навчальних кабінетах, створені «відпочинкові зони» на території і в самому училищі, кімнати психологічного спокою, актова, спортивна і конференц зали, їдальня у стилі українських традицій, училищне відпочинкове кафе, озеленення, наочна агітація.
В закладі виховують всі – педагогічний колектив, обслуговуючий персонал, учнівське самоврядування, здобувачі освіти, члени клубів, гуртків, секцій.
В училищі сформувався творчий педагогічний колектив, який має свої педагогічні традиції, постійно знаходиться у педагогічному пошуку, проявляє цікаві ідеї, педагогічні знахідки, співпрацює з науковими установами, громадськими організаціями, освітніми закладами України, країнами Європи, має авторські напрацювання, бере участь у міжнародних проєктах, обласних виставках дидактичних і методичних посібників, у всеукраїнських конкурсах фахової майстерності, ефективно впроваджує у навчально-виховний процес досягнення педагогічної науки, має авторські напрацювання, успішно і результативно вирішує державну політику щодо виховання учнівської молоді.
Напрацьований досвід з проблеми «Створення виховного середовища для становлення зростаючого патріота України» може бути використаний іншими закладами професійної (професійно-технічної) освіти області, України.
1. Конституція України, 28.06.1996 р. редакція від 01.01.2020 р.
2. Закон України «Про освіту», 05.09.2017 р. № 2145-VIII, редакція від
16.11.2020р.
3. Закон «Про повну загальну середню освіту», 16.01.2020 р. № 463-ІX, редакція від 01.08.2020 р., 764-ІХ
4. Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту»,
10.02.1998 р., № 103/98-р, редакція від 01.01.2019 року.
5. Стратегія національно-патріотичного виховання, Указ Президента України від 18.05.2019 № 286/2019.
6. Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України, наказ МОН України від 29.07.2019 № 1038 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641»,
7. Орієнтовне положення про організацію і проведення виховної роботи в професійно-технічних навчальних закладах МОН України, наказ МОН України № 257 від 16.04.2002 р.
8. Методичні рекомендації щодо організації та проведення виховної роботи в професійно-технічному навчальному закладі, лист МОН України № 1/9-252 від 09.07.2001 р.
9. Програма «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», наказ МОН України № 1243 від 31.10.2011 р.
10. Програма «Нова українська школа» у поступі до цінностей, протокол № 22.1/10-3356 від 27.08.2018 р. вченої ради Інституту модернізації змісту освіти МОН України.
11. Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році, лист МОН України № 1/9-523 від 16.08.19 р.
12. Жарова О.П. Освітньо-виховне середовище педагогічного університету як засіб патріотичного виховання майбутніх педагогів, 2016р.
13. Остапійовський О.І. Патріотичне виховання та його соціальні аспекти у творчому доробку В.О.Сухомлинського, Педагогічний пошук, 2016 р., № 4. Інтернет джерела:
Сайт МОН України, сторінка Національно-патріотичне виховання за
посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robota-tazahist-prav-ditini/nacionalno-patriotichne-vihovannya
Вікіпедія, вільна інтернет енциклопедія
ДОДАТКИ
1 Вони тут працювали
2 Господарі землі і техніки: вчились і навчають
3 З історії училища
4 Соціальні партнери
5 Успішні випускники
1 Майстерня національно-патріотичного виховання, збірник
2 Діяльність щодо створення школи сприяння здоров’ю, опис
3 Професійному роду – нема переводу, з досвіду профорієнтаційної роботи, збірник
4 Робота з громадськими організаціями, доповідь
1 Структурна схема системи роботи з національно-патріотичного виховання
2 Структурна схема методичного супроводу організації національнопатріотичного виховання
3 План виховної роботи училища
4 План роботи училища з національно-патріотичного виховання
5 План місячника «Виховуємо громадянина – патріота України»
6 План заходів тижня національно-патріотичного виховання «Україна у нас одна!»
7 План виховної роботи класного керівника
8 План роботи гуртка «Берегиня»
9 План роботи гуртка «Вишиванка»
10 План роботи гуртка «Юний патріот»
11 Про підсумки проведення місячника на тему «Виховуємо громадянина-патріота України», наказ
12 Циклограма щомісячної роботи вихователя гуртожитку
13 Анкета «Патріот»
1 План методичної комісії класних керівників
2 Звіт методичної комісії класних керівників
3 Теми, над якими працюють члени методичної комісії
1 З досвіду профорієнтаційної роботи
2 Робітнича професія
3 Родовідне дерево
4 Твори
1 Вода найсмачніша у рідному краї, з криниці, де батько і мати пили, виховна година
2 Героїв Україна пам’ятає, вечір пам’яті
3 Духовні джерела, звіт про експедицію з історичного краєзнавства з активним способом пересування – лижний рух по рівнині за маршрутом Колки-Куликовичі
4 Конкурс патріотичної пісні і строю
5 Нашому роду нема переводу
6 Нащадки козацької слави, конкурс
7 Старовинне містечко Колки, виховний захід
8 Творчий звіт «Україна»
9 Художник колківчанин Д. Д. Довбушинський
10 Свято Масляної
1 Були учнями, а зараз захищають Україну
2 Волонтерська діяльність
3 Історія нагородження найкращої групи
4 З досвіду організації національно-патріотичного виховання 5 З досвіду роботи класного керівника Шуляковської Ж.С.
6 Колківська учнівська республіка
7 Найсмачніша вода з тої криниці, з якої пили твої батьки 8 Презентація вихователя гуртожитку Писарської Н.М.
9 Майстерня з національно-патріотичного виховання
10 Робота з громадськими організаціями
11 Соборність
12 Старовинне містечко Колки
1 |
Вечір пам’яті |
2 |
Конкурс патріотичної пісні |
3 |
Розгортання найбільшого прапора України |
1 Педагогічний колектив
2 Учнівська республіка
3 Патріотичні заходи
4 Профорієнтація
5 Оформлення закладу
6 Участь у проекті «Здоровий спосіб життя»