Найбільша цінність – це здоров’я
На моє переконання, здоров’я – це найбільший скарб людини. Матеріальні цінності, які щодня засліплюють нам очі, затьмарюють також і розум, і така важлива річ, як здоров’я, стає другорядною. Проте є чимало людей, зокрема й молодих, які самі шкодять своєму здоров’ю, уживаючи алкоголь, наркотики та палячи тютюн. Хоча про важливість берегти здоров’я наш народ говорить у прислів’ях і приказках з давніх давен. Про здоров’я і здоровий спосіб життя у народі є чимало прислів’їв і приказок: „ Найбільше багатство- здоров’я”; „У здоровому тілі- здоровий дух”; „Хто про здоров’я дбає, тому і Бог помагає”. У мене інколи складається враження, що люди, тільки захворівши, розуміють, що позбавлені чогось надзвичайно важливого в житті. Берегти здоров’я треба з дитинства, а хвороби легше попередити, ніж лікувати. Здоровий спосіб життя має бути завданням кожного з нас, якщо ми сподіваємось на щасливе майбутнє. Довести свою думку я можу такими аргументами. По-перше, людина, яка в молодості не шанувала своє здоров’я, не почуватиметься добре в старості. Страшно собі уявити, що наше майбутнє в наших руках. По-друге, якби люди більш уважно ставилися до себе та свого самопочуття, вони значно менше часу витрачали би на лікарні. Щоб бути здоровим потрібно небагато: харчуватися корисно, робити фізичні вправи, часто бувати на свіжому повітрі, а також позитивно ставитися до життя. Вчені кажуть, що люди з почуттям гумору живуть довше, а хворіють рідше. Отже, здоров’я та здоровий спосіб життя – це запорука не тільки щасливого майбутнього, а й багатьох інших речей: успіху, стабільності та життєвого спокою.
Здоров’я – не власна справа кожної людини. Здорова людина живе повноцінним життям і приносить велику користь суспільству. Однак багато в чому наше здоров`я залежить від нас самих і ми самостійно робимо вибір. Тому зробімо вибір на користь свого здоров’я! Проблема здоров’я стала сьогодні однією з найбільш актуальних в Україні, оскільки стан громадського здоров’я виступає важливим показником збереження і розвитку людського потенціалу будь- якої країни. Організм — це єдине ціле. За допомогою нервової системи встановлюється зв'язок між усіма органами організму. Одним з основних завдань, яке сучасне суспільство ставить перед собою, є формування особистості, яка прагне самореалізації, в тому числі через здоровий спосіб життя. Справедливими є слова: «Гроші втратив – нічого не втратив, час втратив – багато втратив, здоров’я втратив – все втратив». Адже здоров’я – це не тільки відсутність хвороб або фізіологічних дефектів, а стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя. Виходячи з цього, однією з найважливіших умов самореалізації людини - є свідоме ведення здорового способу життя.
Інформація про негативний вплив шкідливих звичок доступна але однотипна, що перешкоджає процесу її інтеріоризації. Погіршення здоров’я населення сьогодні стало загальнодержавною проблемою. Цей факт пов’язують із цілою низкою об’єктивних причин таких як: зниження матеріального добробуту значної частини населення, погіршення екологічної ситуації, недосконалість інфраструктури охорони здоров’я, збільшення навчального навантаження учнівської молоді, відсутність сформованої системи культури здоров’я в суспільстві.
Проте не можна не відзначити все зростаючий останнім часом інтерес до здорового способу життя. Рано чи пізно починаєш замислюватися, що спосіб життя, який зараз ведеш, не кращим чином позначається на здоров’ї. Найчастіше людина починає замислюватися про свій спосіб життя і здоров’я, коли виникає якась проблема, з’являється хвороба чи нездужання. Турбота про своє здоров’я не має бути проблемою, турбота про своє здоров’я повинна бути способом життя. Здоровим способом життя!
Позитивним є те, що отримані результати демонструють досить високий рівень активності молоді. Але хоча молодь і називає здоров’я своєю цінністю, проте тільки третина опитаних вважає, що вона добре піклується про нього і до найефективніших заходів для підтримання здорового способу життя відносить активний відпочинок на природі, оптимальний режим праці та відпочинку, відмову від шкідливих звичок.
Отож, варто пам’ятати, що формування здорового способу життя є набагато ефективнішою й економічно доцільнішою стратегією, ніж постійне збільшення витрат на лікування наслідків нездорового способу життя, яке, до того ж, не забезпечує бажаного результату.
Фізичне здоров’я (благополуччя) характеризує рівень розвитку і функціональні можливості органів і систем людського організму.
Базовими показниками фізичного здоров’я є робота серця, стан імунної системи і здатність організму засвоювати кисень. Ознаки фізичного здоров’я: чиста гладка шкіра, здорові зуби, блискуче, міцне волосся, рухливі суглоби, пружні м’язи, здорове серце, відчуття бадьорості протягом дня, висока працездатність.
Фізичне здоров’я забезпечує енергію для повсякденного життя, полегшує адаптацію до навколишнього середовища (наприклад, до погодних умов), допомагає виживати в екстремальних ситуаціях. Воно підвищує наші шанси захиститися від інфекцій і уникати травм, а також швидко одужувати, якщо захворів. Для підтримки фізичного здоров’я важливо повноцінно відпочивати, мати нормальну вагу тіла, піклуватися про свою фізичну форму, особисту гігієну, а також проходити регулярний медичний огляд і лікуватися в разі потреби. Також важливо уникати шкідливого впливу на організм тютюну, алкоголю, інших психоактивних і токсичних речовин.
Ознаками фізичного нездоров’я можуть бути:
• порушення сну,
• відсутність апетиту,
• нездатність витримувати фізичні навантаження,
• порушення травлення,
• зіпсовані зуби,
• нездорова шкіра,
• підвищена стомлюваність,
• загальна слабкість.
Не існує «здоров’я міра», за допомогою якого можна було б точно виміряти рівень свого здоров’я. Тому кожен оцінює його суб’єктивно (за власними критеріями). Тут важливо бути реалістом. Якщо під здоров’ям розуміти п’ять років без будь-яких хвороб і здатність пробігати марафонську дистанцію, небагато хто назве себе здоровим. А коли розуміти здоров’я як баланс і здатність швидко одужувати — чимало людей переконані, що вони здорові.
Психологічне благополуччя
Більшість людей вважає себе здоровими, якщо у них немає ознак порушення фізичного здоров’я. Однак вони можуть мати захворювання, навіть хронічні чи невиліковні, які не виявляються жодними аналізами і пов’язані з порушеннями їхньої ментальної (емоційної, інтелектуальної чи духовної) сфери.
Наше психологічне благополуччя залежить від того, що ми думаємо про себе, як долаємо стреси, засвоюємо інформацію і приймаємо рішення. Найважливішим критерієм психологічного благополуччя є відчуття психологічної рівноваги, яку пов’язують із гармонійною організацією психіки та її можливістю адаптуватися до стресів.
Бути здоровим – це модно.
Здоров’я – це найвище благо, дароване людині природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. На жаль, досить часто ми (діти – через необізнаність, дорослі – через легковажність) бездумно розтринькуємо цей дарунок, забуваючи, що втратити здоров’я легко, а повернути – дуже важко, інколи неможливо. Як не прикро, природа дарує здоров’я з однією умовою: його потрібно належним чином підтримувати, зміцнювати, тренувати. Якщо ж людина порушує цю умову, то Природа відбирає здоров’я і дарує його комусь іншому з тією ж умовою. Збереження і зміцнення здоров’я молодого покоління – найважливіша функція шкільної освіти. На законодавчому рівні вона закріплена законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту». Одним із пріоритетних напрямів реформування виховання учнів, як зазначено в Державній національній програмі «Освіта», є забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей, охорона та зміцнення їхнього здоров’я. Отже, школа і вчитель несуть правову та моральну відповідальність за здоров’я школярів, повинні створювати позитивну ауру, культ здоров’я в класі, в школою і в сім’ї. Останнім часом через різноманітність та багатоаспектні форм навчання, виникає необхідність вивчення їх впливу на фізичне та психічне здоров’я дітей. Це актуальна проблема, оскільки окремі освітні моделі, програми, підручники можуть мати негативний вплив на здоров’я учнів або ж ніяк не сприяють його покращенню, бо не враховують основних наукових засад фізичного та психічного розвитку дитини. І тому сьогодні набуває актуальності і практичної значущості проблема створення педагогічних технологій, які б не тільки зберігали, а й покращували здоров’я дітей. Відомо, що традиційно в освіті переважає уявлення про здоров’я як по сукупність фізичних показників. Тому, як правило, основні зусилля спрямовані на їх поліпшення. При цьому майже зовсім не приділяється увага розвитку психічного та соціального здоров’я. Шкільний вчитель, орієнтований переважно на інтелектуальні досягнення учнів, залишає без уваги розвиток емоційної, конфліктної, комунікативної компетентності, що складає основу психічного і соціального здоров’я учнів. Збереження і розвиток здоров’я мають стати змістом масової педагогічної практики, стрижнем сучасної освіти. Причина погіршення здоров’я школярів, вважаю, полягає не стільки в несприятливих умовах життя, скільки в недостатній увазі до створення відповідних умов педагогічного процесу, застосування здоров’язберігаючих і здоров’я. формуючих навчальних технологій. І вирішення цієї проблеми здійснюється за такими напрямами:
- створення відповідного шкільного середовища;
- використання здоров’язберігаючих і здоров’я формуючих технологій і технік у процесі навчання;
- освіта в галузі здоров’я.
Перший напрямок – створення шкільного середовища – достатньо традиційний: це і виконання санітарно-гігієнічних норм, організація якісного харчування школярів, обладнання класів і рекреацій з урахуванням ідеї розвитку здоров’я дітей. Тобто весь простір школи має працювати на розвиток фізичного здоров’я дитини.
Другий напрямок – це наявність у школі педагогічних технологій і технік, органічно вбудованих у навчальний процес, що формують і розвивають здоров’я дитини. Розроблена в нашій школі програма по зміцненню і збереженню здоров’я посилює всі види діяльності й активності дітей, створює позитивну емоційну атмосферу на уроках, знижує розумове навантаження дітей, враховує вікові фізіологічні і психологічні закономірності розвитку учнів. Зокрема, для формування правильної постави дітей, на всіх уроках у початковій школі використовуються сольові мішечки, що дає можливість значно знизити процент захворюваності на сколіоз та короткозорість. Всі вчителі на уроках проводять по 2-3 фізкультхвилинки, вправи для очей, що побачили сьогодні на уроках наших вчителів. Обов’язковими на уроці є релаксаційні паузи; елементи валеології, що сприяють формуванню здорового способу життя. Систематично проводяться зустрічі з лікарями-спеціалістами. Тематика таких зустрічей різноманітна, всі вони направлені на збереження й розвиток психічного і соціального здоров’я школярів. Регулярно проводяться поглиблені медогляди, що дає можливість виявити і попередити захворювання на ранніх стадіях. В школі ведуть паспорти здоров’я на кожного учня, в яких фіксуються результати таких медоглядів, результати спостережень за фізичним, психічним і соціальним розвитком школярів протягом всього періоду навчання в школі. Планується створення та впровадження в роботу школи спеціальні щоденники зміцнення здоров’я. Вся робота в школі направлена на формування психічного здоров’я, а саме: стійкість до стресів, інтелектуальну витривалість, позитивну самооцінку, готовність до саморозвитку і самореалізації.
Третій напрямок – освіта в галузі здоров’я передбачає не тільки розкриття цієї проблеми в навчальних предметах, а й передачу цих знань і спільну освітню діяльність учителів та учнів. Таким чином, вся робота вчителів початкових класів нашої школи направлена на те, щоб допомогти дітям усвідомити, що здоров’я – це прекрасний дарунок, першооснова щастя людини, тому треба його берегти й зміцнювати. При цьому ми враховуємо всі сфери здоров’я: фізичне, психологічне й соціальне, що дає можливість зберегти і зміцнити здоров’я кожного школяра.
Здоров'я – це єдине, що не можна купити за гроші та обміняти на золото. Ваше здоров'я - це те, що визначає вашу тривалість життя. І чим більш недбало ви до нього ставитеся, тим менше відповідно будете жити. Зрештою, бути здоровим – це модно! Багато людей зараз живуть, так ніби у них ще 9 життів. Шкідливі звички, відсутність спорту та банальної гігієни, все це призводить до проблем, хвороб та інших недугів, які ускладнюють життя і не дають насолодитися ним сповна. Але навіть усвідомлення цього їх не зупиняє. Але в порівнянні з 20 століттям, 21 століття пропагує здоровий спосіб життя, нехай не всі його приймають. Якщо раніше було модно стояти з сигаретою в руці, то зараз модно ходити в тренажерний зал. Спорт – це здоров'я. А коли здорова людина займається спортом, це похвально подвійно.
Зараз стало популярно їсти корисну їжу, пити якісну воду та дихати очищеним повітрям. Все це вважається модним, але не кожен собі це може дозволити. Ніні купити їжу та питво без добавок дуже складно, це практично неможливо. Вона або шалено дорога, або недоступна. Але є вихід, вихід вирощувати самому або знайти людину, яка вирощує сама і купувати у нього. Ті, хто цього по справжньому хочуть, хочуть бути здоровими, не потребуватимуть грошей, все, що потрібно - це бажання.
Що б займатися спортом, не обов'язково купувати дорогий абонемент в спортзал, досить знайти майданчик, неподалік від будинку та спокійно займатися там. Адже вам насправді потрібен спорт, а не комфортний душ або стоянка. Люди часом плутають справжні потреби з потребами, які їм нав'язують рекламою.
Як говоритися, в здоровому тілі - здоровий дух, і тут не можна не відзначити, що людина в хорошій фізичній формі живе куди веселіше, ніж людина з зайвою вагою та шкідливими звичками. Бути здоровим запрограмовано нашою природою, а ми всіляко намагаємося переписати цю «програму».
Ви помічали, як проходить ранок курця або людини, схильної до пияцтва? Це пом'яте обличчя та перегар, мішки під очима та тремтячі пальці, невже так насправді вони і хочуть починати свій день замість того, що б прокинувшись посміхнутися новому дню, прийняти душ та з'їсти свій сніданок, ці бідолахи тягнутися за сигаретою або пивом що б похмелитися. Про яку здорову сім'ю може йти мова, якщо хоча б один з батьків веде не здоровий спосіб життя? Така сім'я приречена на боротьбу добра та зла. Ростити дітей необхідно лише в умовах здорового життя, інакше не чекайте нічого доброго, коли дитина підросте. Уберегти від усього ви природно не зможете, але дати основу до правильного життя здатен кожен. Не забувайте, що завжди знайдеться той, для кого ви служитимете прикладом. Будьте здорові та щасливі.
Який вид спорту обрати: Усім відомо, що спорт – це життєво необхідна діяльність для кожної людини. Якщо не займатись спортом, то ваше тіло помститься вам хворобами. Ну, вже якщо ви нарешті зрозуміли, що спорт необхідний та не потребуєте моралей, то пора обирати, який саме спорт вам потрібен і чим ви дійсно будете займатися з задоволенням. Багато в чому вибір спорту, яким ви будете займатися, залежить від кількості вільного часу, що у вас є, а також від ваших цілей та уподобань. Для початку, вам просто необхідно зрозуміти, навіщо вам спорт і що саме ви хочете з його допомогою досягти? Тільки після цього можна вибирати напрямок тренувань та все інше. Якщо ви почнете займатися спортом, не визначившись, навіщо це вам, то толку від таких занять не буде і ви через тиждень, якщо не раніше, закинете його. Підтримувати себе в спортивній формі – це вже один з важливих стимулів до заняття спортом. Незалежно від того, який вид спорту ви виберете, ви вже здобудете життєрадісність та гарний настрій, до того ж ваше самопочуття покращитися та впевненість у собі ще більше зросте. Якщо у вас багато вільного часу, то ви можете займатися будь-яким видом спорту, поступово збільшуючи навантаження. Якщо у вас не завжди є час, то ви самі обираєте собі по яких днях ви бігаєте, або ж працюєте на тренажерах. Якщо ж часу немає зовсім, а мати хорошу форму та здоров'я ви все ж хочете, то вам швидше за все підійде займатися спортом вечорами, нікуди не поспішаючи, розмірено та спокійно йти до поставленої мети красивого та здорового тіла. Вибирати потрібно, спробувавши все що можна, інакше, як ви будете знати, що це вам не підходить, якщо ви ніколи не спробували? Ще дуже важливі внутрішні відчуття при занятті спортом, якщо при запливі брасом ви відчуваєте неймовірне блаженство та задоволення всередині та зовні, то це саме ваша ступінь спортивного навантаження, це ж саме стосується й інших видів спорту. Але й поспішати не варто. Деякі види спорту захоплюють на початку, а потім починають набридати. Мабуть ви помічали, що коли починаєш вивчати щось – тобі цікаво, а коли все знаєш – то інтерес пропадає. Так от, що б цього не допустити, необхідно хоча б місяць позайматися тим чи іншим видом спорту, щоб зрозуміти, чи не набридне він вам через місяць Якщо все гаразд і ви задоволені, то ви на вірному шляху та можете спокійно йти до свого вдосконалення. З метою попередження асоціальної поведінки також проводяться зустрічі учнівської молоді з наркологами, венерологами, представниками кримінальної міліції у справах дітей, під час яких відбуваються години спілкування «Правовий статус ВІЛ-інфікованих та хворих на СНІД дітей», «Життєві навички безпечної поведінки» тощо. У зв’язку з технічним прогресом суспільства, в навчальних закладах міста активно використовуються інноваційні технології. Поширюється практика проведення конкурсів на кращу мультимедійну презентацію учня, класу з тем «Туберкульозу – ні!», «Віл/Снід очима підлітків», «Діти і наркоманія». Неслухівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів. Під час проведення тематичних тижнів боротьби зі СНІДом, толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих, пропаганди здорового способу життя на вищезазначених пристроях на перервах та в позаурочний час демонструються навчально-популярні тематичні відеоролики, соціальні реклами, слайди презентацій про питання захворюваності на ВІЛ/СНІД та туберкульоз. Крім того, протягом всього навчального року учні регулярно таким чином ознайомлюються із інформацією про здоровий спосіб життя, корисність спорту та правильної поведінки в суспільстві. Звісно, в інших навчальних закладах в класних кімнатах, актових залах використовуються в даному напрямі проектори та екрани, але лише під час проведення певних виховних годин, загальношкільних тематичних заходів. Під час проведення уроків біології, основ здоров'я популярною стають практичні заняття в ігрових формах «Відповідальність вибору» та «Аркуш із секретом» («Чорнильна пляма»). Під час виконання правил і вимог цих занять діти дізнаються про шляхи ураження хворобою, важливість оберігання від випадкових статевих відносин, необхідність користування контрацептивами, року учнями виготовлялися стіннівки, плакати, малюнки, оформлювались класні куточки «Жити в світі, де є ВІЛ», «Спасибі, ні!», «Здоровим бути здорово». Поширюється практика групового обговорення ситуацій, що зображені на таких виробах. Також в кожному навчальному закладі учнями були виготовлені санбюлетені відповідної тематики, що розповсюджувались як серед школи так і серед мешканців мікрорайонів, де вони розташовані. Важливу роль у впровадженні здоров’язберігаючих технологій відіграють й заняття з фізичної культури, спортивні змагання тощо. Учителем фізичної культури було розроблено та втілено в життя проект «Спорт проти СНІДУ», в рамках якого учні брали участь у спортивних змаганнях та закріплювали в свідомості важливу істину «здоровий спосіб життя попереджає смертельні хвороби». Під час проведення виховних годин в старших класах все частіше використовується практика впровадження диспутів та дискусій за відповідними темами «Діти і наркоманія», «СНІД поряд з нами. Проблеми шкідливих звичок», «СНІД – лихо чи провина людства?», «Чи можуть бути повноцінними членами суспільства ВІЛ-інфіковані люди?», «Чи можна уберегтися від ВІЛ?» тощо. Освіта у галузі здоров’я на основі навичок має поєднувати:
набуття необхідних знань та умінь;
вироблення певного ставлення;
формування конкретних навичок позитивної поведінки, прагнення до збереження та зміцнення здоров'я.
Інформаційно-просвітницький підхід, що домінував протягом багатьох років, виявився неефективним у вирішенні завдань формування мотивації до здорового способу життя, профілактики тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотиків, поширення ВІЛ-інфекції та інфекцій, що передаються статевим шляхом (ІПСШ). Сьогодні визначальним на уроці стає не надання готових знань, перетворення пояснень вчителя на колективну, групову, самостійну роботу учнів уже на етапі засвоєння і сприйняття нового матеріалу. Такий підхід сприяє оволодінню системою знань і вмінь, необхідних для здорового та безпечного життя, застосування їх на практиці. Під час проведення уроку слід створювати атмосферу зацікавленості кожного учня як в індивідуальній роботі, так і в роботі всього класу, стимулювати учнів до використання різноманітних способів виконання завдань на уроці, заохочувати їх до самостійної роботи без побоювання помилитися, відповісти неправильно.
Забезпечення умов для розвитку творчих і розумових здібностей є важливим в організації і проведенні кожного уроку. Для цього слід пропонувати учням, які передбачають різних розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, класифікація, конкретизація, абстрагування тощо), розвивають увагу, пам'ять та творчість. Під час уроку необхідно створювати ситуації, в яких кожний учень, незалежно від ступеня його готовності до уроку, виявлятиме ініціативу, самостійність і винахідливість у способах роботи, а під час оцінювання обов’язково треба аналізувати відповіді, підкреслюючи самостійність, оригінальність, бажання шукати та знаходити різноманітні способи виконання завдань.
Будь-які навички набуваються в діяльності через прийняття конкретних рішень, відпрацювання різних моделей поведінки. Тому я частіше відходжу від традиційних уроків і намагаюсь залучати школярів до активної участі у процесі здобуття знань.
Особливого значення набуває формування мотиваційної сфери учня: його прагнення бути здоровим, приймати доцільне рішення щодо протидії та профілактиці інфекційних хвороб, ВІЛ/СНІДу. Учень на уроці повинен бути налаштованим на ефективний процес пізнання, мати особисту зацікавленість, розуміти, що й навіщо він виконуватиме. Отже, необхідно використовувати такі методи, які сприяють розвитку пізнавальних мотивів учня.
На уроках використовую інтерактивні методи навчання: робота в групах, дискусії, аналіз життєвих ситуацій, рольові ігри, дебати, «мозковий штурм» тощо. Порівняно з традиційними методами навчання, головною перевагою інтерактивного навчання є постійна, активна взаємодія всіх учасників навчального процесу, що найефективніше сприяє формуванню соціально-психологічних компетентностей у школярів. Цьому найбільш сприяють уроки, які проводяться у формі тренінгу.
Тренінг – це форма проблемного навчання, що орієнтована на відпрацювання й закріплення ефективних моделей поведінки, максимально активну участь учнів, взаємообмін досвідом та використання ефективної групової взаємодії. Суттєвою перевагою тренінгової роботи є те, що вона дає можливість вивчити та розглянути різні складні життєві ситуації, здобувши певний життєвих ситуацій. Таким чином, інтерактивні технології розвивають мислення, вчать активно діяти, виховують самостійність, навчають застосовувати отримані знання на практиці.
На уроках основ здоров’я повинен панувати особливий психологічно-доброзичливий мікроклімат. Він має бути таким, щоб учні з радістю і зацікавленістю працювали, накопичували нові знання, розширювали світогляд, набували корисних навичок. На уроках-тренінгах учні навчаються і засвоюють набагато більше, адже доброзичлива атмосфера сприяє творчій діяльності учнів, знижує «здоров’я тривалість» навчального процесу.
Ефективність навчання основ здоров’я залежить від багатьох факторів, головним із яких є якісна підготовка вчителів. Для досягнення максимальної ефективності, вчителю необхідно:
• Ознайомитися з сучасною концепцією здоров’я, безпеки і розвитку, принципами навчання на засадах засвоєння життєвих навичок.
• Оволодіти сучасними педагогічними методиками, передусім, інтерактивними і тренінговими формами групової роботи.
• Використовувати якісні навчально-методичні матеріали і достовірну додаткову інформацію.
• Забезпечувати підтримку батьків, колег, громадськості.
• Бути відданим справі навчання дітей, розуміти і визнавати актуальні потреби, інтереси і вікові можливості учнів.
• Використовую різноманітні форми й методи роботи, створюйте атмосферу зацікавленості кожного учня як в індивідуальній роботі, так і в роботі всього класу.
• Стимулюю учнів до використання різноманітних способів виконання завдань на уроці, заохочую їх до самостійної роботи без побоювання помилитися, відповісти неправильно.
• Пропоную учням завдання, які передбачають виконання різних розумових операцій: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, класифікація, конкретизація, категоризація, абстрагування тощо, розвивають увагу, пам'ять та творчість.
• Створюйте ситуації, в яких кожен учень, незалежно від ступеня його готовності до уроку, виявлятиме ініціативу, самостійність і винахідливість у способах роботи.
• Обговорюйте з учнями наприкінці уроку не лише те, про що ми дізналися (що опанували), а й те, що сподобалось (не сподобалось), які будуть пропозиції, що треба зробити інакше.
• Під час опитування (виставляння оцінок) аналізуйте відповіді, підкреслюйте самостійність, оригінальність, бажання учня шукати та знаходити різноманітні способи виконання завдань.
Інтерактивні методи навчання на уроках основ здоров´я сприятимуть розвитку життєвих (психосоціальних) навичок учнів, кращому відпрацюванню та дотриманню певних моделей поведінки, які допоможуть зберегти та покращити власне здоров’я. За допомогою всіх форм навчальної та позакласної роботи формується фундамент основ збереження життя та зміцнення здоров’я, учні навчаються життєвим вмінням і навичкам.
Під час інтерактивного навчання учень стає не об’єктом, а суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку (це особливо важливо для старшокласників). Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє його ефективності. Завдяки ефекту новизни та оригінальності інтерактивних методів зростає цікавість учнів до процесу навчання, діти навчаються ефективній роботі в колективі