Сучасна особистісно зорієнтована модель навчання
Кінець XX ст. для України став періодом утрати багатьох орієнтирів, викликав потребу пошуку нових підходів у всіх сферах суспільного життя, у т. ч. і в освіті.
Стара система освіти вичерпала себе, тому настала потреба зміни стереотипів мислення, пошуку нової парадигми формування особистості.
Розробка сучасної концепції освіти у своїй основі передбачає переорієнтацію на методологію особистісно зорієнтованого навчання, що об'єктивно випливає з тих змін, які відбуваються зараз у державі. Отже, у центрі зусиль школи сьогодні повинна бути особистісно зорієнтована модель навчання й виховання. Лише при такому підході людина стає "мірою всіх речей", вищою незаперечною цінністю, альфою та омегою суспільного розвитку. Основною формулою виховання стає формула "людина – мета, а не засіб". Це означає: кожна людина заслуговує на повагу, визнання її індивідуальних поглядів, інтересів, суджень.
Такий підхід вимагає нових шляхів формування особистості, переходу з інформативної форми навчання за домінуючої ролі вчителя на індивідуально диференційовану, особистісно зорієнтовану модель, яка грунтується на засадах гуманізації та гуманітаризації освіти.
Концептуально-порівняльна характеристика традиційної (класичної) й інноваційної педагогіки нині, у процесі становлення, виглядає так (табл. 7.1).
Таблиця 7.1
Концептуально-порівняльна характеристика традиційної (класичної) та інноваційної педагогіки
Педагогічний критерій |
Традиційна педагогіка |
Інноваційна (розвивальна) педагогіка |
1. Мета навчання |
Передача знань, умінь, навичок. |
Розвиток здібностей. |
2. Інтегративна назва школи |
Школа пізнання життя. |
Школа життєвого саморозвитку, розвитку мислення. |
3. Головний девіз педагога |
Роби, як я. |
Думай, як зробити. |
4. Кредо педагога |
Я – над вами. |
Я – разом із вами. |
5. Роль учителя |
Носій інформації, пропагандист знань. |
Організатор діяльності учнів, їх співпраці з учителем, консультант, який скеровує навчальний процес. |
6. Функція педагога |
Повідомлення Знань. |
"Вирощування людини". |
7. Стиль викладання |
Авторитарний. |
Демократичний. |
8. Стиль і взаємодії вчителя й учнів |
Монологічний (із боку вчителя). |
Діалогічний. |
9. Домінуючий метод навчання |
Інформаційний. |
Проблемно-пошуковий. |
10. Форми організації занять |
Фронтальні, Групові. |
Індивіду альні-групові. |
11. Домінуюча діяльність учнів |
Слухання, участь у заучуванні, робота за алгоритмом. |
Самостійна, пошукова, пізнавальна, творча діяльність різних видів. |
Головними функціями особистісно зорієнтованої моделі навчання є такі:
Поняття "гуманізм" уключає в себе любов до людей, повагу до них, доброту й чуйність, нетерпимість до зла. Отже, гуманізація вимагає відходу від погляду на дитину як об'єкт впливу й перенесення акценту на розвиток у ній духовного, збагачення культурними цінностями, Отже, не дитину потрібно пристосовувати до освіти, а навпаки.
При цьому гуманізація процесу навчання, як і педагогічного процесу в цілому, виконує регулятивну функцію й стосовно кожного компонента цього процесу (за С. П. Бондар):
Гуманізація освіти розв'язується також через гуманітаризацію, яка виступає як розкриття та використання гуманістичного потенціалу всіх навчальних предметів, особливо загальногуманітарного циклу, вивчення яких дає змогу розвивати в учнів загальну ерудицію, збагачувати духовну культуру, формувати морально-етичні цінності;
Отже, навчання, побудоване на принципі гуманізації, – це місткий, виважений процес, спрямований на становлення особистості. Він передбачає переорієнтацію мети навчання, урахування особистісних цілей та інтересів учня, наповнення олюдненим змістом шкільних предметів, застосування активних методів і форм навчання, де оволодіння знаннями здійснюється в процесі пошуку істини, зіткнення думок, розвиток самоконтролю із самооцінки. Усе це й сприяє творчому, духовному розвитку школяра.
Отже, особистісно зорієнтоване навчання – це навчання, в основі якого – особистість людини, її самобутність, самооцінка, суб'єктивний досвід котрої спочатку розкривається, а потім співвідноситься зі змістом освіти. Це навчання виходить із визнання унікальності кожної людини, її індивідуальної життєдіяльності.
У сучасних моделях особистісно зорієнтованого навчання можна виділити такі [7, с. 9-12], як:
Технологічно особистісно зорієнтована модель навчання передбачає спеціальне конструювання навчального тексту, дидактичних матеріалів, методичних рекомендацій для його використання, визначення типів навчального діалогічного спілкування вчителя з учнями та форм контролю за особистісним розвитком дитини в процесі оволодіння знаннями й уміннями.
Нижче подано найбільш типові зразки таких навчальних, дидактичних матеріалів, які набувають поширення в загальноосвітніх навчальних закладах/ Вони дають можливість формувати в учнів здатність до прийняття змін і пристосування до них, спроможність до критичного мислення та правильного вибору, здатність до виявлення та успішного розв'язання проблем, творчість, уяву, винахідливість, піклування про інтереси колективу, країни, довкілля й ін. Такі підходи в організації навчального процесу ґрунтуються на розумінні того, що діти активно навчаються, коли внутрішньо готові до навчання та активно задіяні в процесі цього навчання.
Роль педагога при цьому полягає у встановленні відповідних цілей для кожної окремої дитини й групи в цілому, у позитивній реакції на інтереси учнів, у повазі до особистіних сильних і слабких сторін кожної дитини, у підтриманні природовідповідності поведінки дитини та в стимулюванні партнерського навчання.
На яких принципах будується особистісно зорієнтоване навчання [2, с. 3]?
Такий підхід надає освіті доступного, гуманно-демократичного характеру;
Так створюється цілісний педагогічний процес гуманізації особистості.