Плавання суден. На тіло, яке буде знаходитися в рідині діють дві сили. Сила тяжіння і сила Архімеда. Вони діють у різних напрямках, сила тяжіння вертикально вниз, сила Архімеда вертикально вгору. Умовою плавання двох тіл, буде рівність сили тяжкості і сили Архімеда. Якщо густина тіла буде більше густини рідини, то тіло в цій рідині буде тонути. Якщо густина тіла буде менше густини рідини, то тіло буде спливати в цій рідині. Якщо густини тіла і рідини будуть рівними, то тіло залишиться в рівновазі усередині рідини. Наприклад, якщо шматок заліза опустити у воду, то він потоне. А якщо цей самий шматок опустити в ртуть, то він спливе. Розглянемо тепер плавання суден
Номер слайду 5
Як плавають судна?Як плавають суду? Судна, які плавають озерами, річками, морями й океанами, побудовані з різних матеріалів., кожен з яких матиме свою густину. Наприклад, корпуси великих суден найчастіше виготовляють з сталевих аркушів. Кріплення теж виготовляються з металу. У споруді корабля використовуються безліч різних матеріалів як більшою, так і меншою густиною, ніж густина води.
Номер слайду 6
Як судна залишаються на плову?Розберемося, як же судна залишаються на плаву, коли вони виготовлені з таких предметів. Тіло, яке занурюють у воду, витісняє своєї зануреної у воду частиною стільки води, що її вага буде дорівнює вазі тіла в повітрі. Це справедливо для будь-якого тіла, тому судна кораблів не є винятком. Вага води, що витісняється підводною частиною судна, буде дорівнює вазі судна в повітрі. Сталевий брусок у воді тоне, проте сталеві судна плавають. Пояснюється це тим, що занурена частина човника витісняє води достатньо, для того щоб архімедова сила і сила тяжіння зрівноважились. Іншими словами середня густина сталевого судна за рахунок повітря всередині нього набагато менша від густини води. Тому наше судно плаває на поверхні. Саме ця властивість лежить в основі конструкції всіх суден.
Номер слайду 7
Середня густина суден набагато менша за густину води, тому судна плавають на її поверхні, занурюючись на відносно невелику частину свого об'єму.
Номер слайду 8
Коли нове судно спускають на воду, воно починає занурюватися в неї. Через деякий час, коли архімедова сила зрівноважиться силою тяжіння, воно перестає занурюватися. Глибину, на яку судно занурюється у воду називають осадкою. Осадка судна змінюється залежно від навантаження судна, та від того, в річковій чи морській воді воно перебуває. Для кожного судна існує своє максимально допустиме значення осідання. Це значення відзначають на корпусі корабля червоною лінією. Її ще називають ватерлінія.
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Значення ватерлінії і водотоннажності судна. Водотоннажністю, називається вага води, яка буде витіснена судном, при зануренні його в воду до ватерлінії. Тобто водотоннажність - це максимальна відмітка ваги, яке може мати судно разом з вантажем. Наприклад, зараз для перевезення нафти будують судна водотоннажністю 5 000 000 к. Н і більше. Ці судна разом з вантажем можуть мати масу понад 500 000 тонн. Вантажопідйомністю судна називається водотоннажність судна за вирахуванням з нього ваги самого судна. Вантажопідйомність - це величина, яка показує, скільки вантажу може взяти судно.
Номер слайду 11
Повітроплавання Повітроплавання ( аеронавтика) — керовані або некеровані польоти в атмосфері Землі на літальних апаратах легше повітря (на відміну від авіації, що використовує літальні апарати важчі за повітря). Аеростат — вид літальних апаратів політ якого, повністю або частково, зумовлений дією закону Архімеда. Види аеростатів •Не керовані–повітряні кулі•Керовані–дирижаблі•Привязані
Номер слайду 12
Люди вже давно використовують повітряні кулі (аеростати), що здіймаються завдяки заповненню їхньої оболонки гарячим повітрям або легким газом. На повітряну кулю в повітрі діє виштовхувальна сила. Середня густина повітряної кулі менша від густини повітря, тому виштовхувальна сила більша за силу тяжіння і куля піднімається.
Номер слайду 13
Перший політІмовірно перший успішний політ на повітряній кулі здійснив священик-єзуїт, Бартоломео Лоренцо де Гусмао. Сталася ця урочиста подія в 1709 році в присутності королівських осіб і знаті. У Франції перша повітряна куля, наповнена теплим повітрям, була винайдена і піднята в повітря в 1783 році братами Этьенов і Жозеф Монгольф'є. По імені творців такі повітряні кулі називаються «монгольф’ерами»
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Повітряні кулі наповнені легким газом (переважно гелієм) називають шарльєрами
Номер слайду 16
Останнім часом набули поширення повітряні кулі, наповнені гарячим повітрям, - сучасні монгольф’єри.
Щоб куля піднявся вище, досить сильніше нагрівати повітря в ньому, збільшивши полум'я пальника. Щоб куля знизив висоту, необхідно зменшити полум'я пальника. При певній температурі вага кулі і кабіни може стати дорівнює виштовхувальної сили, тоді куля повисає в повітрі, і з нього можна проводити спостереження.
Номер слайду 19
Дякую за увагу!
Номер слайду 20
1) параграф 292) сторінка 196-197 Домашнє завдання: 1) Опрацювати параграф 292) Експериментальне завдання на сторінці 1913) Повторити у розділі “Тиск. Закон Архімеда. Плавання тіл” найголовніше.