Тема: Будь природі другом!
Мета: формувати у молодших школярів розуміння єдності, системності природи, залежності існування живого від стану навколишнього середовища, об’єктивну закономірність як трофічних, так і причинно-наслідкових зв’язків у природі; навчати берегти, як живу природу, так і неживу; виховувати свідоме і раціональне пізнання навколишнього світу без завдання йому шкоди, навіть і ненавмисно.
Хід свята
1-й учень:
Із щирим привітом,
Із лагідним словом
Ми вас привітати
В світлиці готові.
Заходьте, заходьте!
І будьте, як вдома.
Ми зичимо щастя
І друзям, й знайомим,
І хліб – паляницю
На цім рушникові
Підносимо ми вам
В знак шани й любові.
2-й учень:
Є у системі сонячній
Планета, що зветься Земля.
І я вам скажу, що кращої
За неї ніде нема!
Бачиш – у полі квіти,
Чуєш – співають пташки,
Річки і озера синії,
Гори, ліси, поля.
Серед усіх найкраща
Планета твоя – Земля.
Всюди сміються діти,
Все це – тобі берегти.
Ведуча. Мудра природа навчає нас у будь-яку пору.
Птахи вчать співу.
Бджолиний рій учить дисципліни трудової, навчає жити в труді та по справделивості.
А дерева всіх порід, увесь веселий лісовий рід дружби вчить міцної.
Чого навчає нас природа?
1-ша зупинка «Добавляночка».
Хто чим славиться?
Соловейко – … (піснею).
Джерельце – … (своєю вродою).
Колосок – … (зерном).
Сонечко – … (ласкою і теплом).
Квітка – … (ніжним запахом).
Ведуча.
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
2-га зупинка «Ми все знаємо». (вікторина)
1. Чи може корінь рослини зруйнувати камінь?
2. Чому рослина Аїр, що росте по берегах ставків і річок, називають «татарським зіллям»?
3. Яка гірка трава популярна в нашій медицині?
4. Які квіти пахнуть тільки вночі?
5. Найпопулярніші в світі лікарські овочеві рослини?
6. Назвіть перші весняні квіти.
7. Чому не можна чіпати пташиних яєць у гніздах?
8. Коли і як літають павуки?
9. Які птахи відлітають із нашої місцевості навесні, щоб повернутися восени?
10. Чи є в наших лісах тварини, на яких не діє отрута гадюки?
11. Хто з лісових звірів розвішує гриби для сушіння?
12. Що станеться з бджолою, якщо вона укусить?
13. Які птахи прилітають до нас першими?
14. Яким стане камінь, якщо його кинути у море?
15. Чи може йти дощ 2 дні поспіль?
16. Де на Землі віє тільки південний вітер?
3-тя зупинка «Загадкова»
1. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
2. Стоять красуні на воді,
Вінки в них білій золоті. (Лілеї)
3. Колоситься в полі жито,
Там знайшов я синю квітку.
Квітка пишна, чарівна
Та, нажаль – бур’ян вона. (Волошка)
4. Я завжди в усякі дні
Все стою в однім вбранні,
І свитину цю, що маю,
Взимку й влітку не скидаю. (Ялина)
5. Влітку зеленіє,
Восени жовтіє,
Впаде – почервоніє. (Листя)
6. У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
7. Зелененькі їжачки
Почіплялись на гілки.
Хто зірветься з деревини,
Той колючу шубку скине. (Каштан)
8. Що воно за диво птиця?
Світла денного боїться.
Дзьоб крючком, великі очі,
І не спиться їй щоночі. (Сова)
9. Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний я маю,
Шкідників я здобуваю. (Дятел)
10. Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів, обід приніс –
Кілька жабенят
Для своїх малят. (Лелека)
11. Одяг багатий, сам сліпуватий,
Живе без віконця, не бачить сонця. (Кріт)
12. Узимку спить,
Літом бринить,
Понад квітами літає,
Солодку росу збирає. (Бджола)
13. Голос тоненький,
Ніс довгенький.
Хто його уб’є,
Той свою кров проллє. (Комар)
4-та зупинка «Музично – поетична».
Тріпоче серце спійманої птиці.
В руках моїх не чує доброти.
— Я дам тобі водиці і пшениці.
Моя пташино, тільки не тремти!
— Хіба потоки загубили воду,
Хіба в полях уже зерна нема?
Пусти мене, мій хлопче, на свободу.
І все, що треба, я знайду сама.
— Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,
В своїх руках, легеньких, як вітрець.
Хіба неволя це? Хіба це важко —
Від мене взяти кілька зеренець?
— Пусти мене! Мені, дитино мила,
Дорожча воля, ніж зерно твоє!
Страшна, хоч навіть лагідна, та сила,
Яка розкрити крилець не дає!
— Лети! Співай у небі гомінкому;
Хоч і маленький, зрозумів я все.
Моя рука ніколи і нікому
Ні кривди, ні біди не принесе!
Учениця:
Метелика ловити я не хочу:
Він — квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
щоб радісно було мені й тобі!
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу!
І ні стеблинку, гілку чи травинку
Я не ображу: це – страшенний гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх...
Учень:
Як виросту — збудую хату,
На хаті колесо приб’ю,
А там я поселю крилату
Лелечу клекітну сім’ю.
Нехай розводиться, гніздиться
По всіх деревах і хатах.
Нехай мені щоночі сниться,
Що я літаю, наче птах.
5-та зупинка «Увага! Увага».
Ідучи в парк, у ліс, чи в поле, на екскурсію, у туристичний похід, на прогулянку, згадай, що все, що тебе оточує, милує зір, слух, дає насолоду – все це твоє, і все це необхідно залишити чистим і неушкодженим, і все це належить усім, і повинно радувати всіх, а не тебе одного.
Пам’ятай:
1. Кожен зелений листок, кожна травинка збагачує у повітря киснем. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай їх даремно!
2. Найкрасивіша квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
3. Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців - ліки і їжа. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, тим краще і швидше ростуть дерева. Не знищуй неїстівних грибів!
4. Не галасуй у весняному лісі, не вмикай надто голосно музику. Ти злякаєш пташку, вона злетить із гнізда: яєчка, які вона насиджувала, захолонуть, і з них ніколи не виведуться пташенята. Не шуми - послухай, як шумить ліс!
5. Якщо ти знайшов гніздечко, не зачіпай його, бо пташка помітить, що її житло виявлено, і може залишити його, навіть якщо там уже відкладено кілька яєць. Поспостерігай за гніздом непомітно, обережно, і ти побачиш багато цікавого.
6. Не лови барвистих метеликів, які літають над квітами на квітниках, на лузі. Вони самі схожі на казкові квіти і нікому не завдають шкоди.
7. Нема чистішої та смачнішої води, ніж джерельна. Подивись, як схиляються до джерела трави і квіти, кущі і дерева. Вони оберігають його від посухи, захищають від пилових бур. Не скаламуть джерело! Охороняй його чистоту! Чиста вода - велике багатство.
8. Ти хочеш принести додому лісові квіти? Збери їх перед тим, як ітимеш додому, і знай – скромний, невеличкий букет усім говорить, що ти свідома людина, бережлива, добра. А про що свідчить оберемок лісових квітів?
9. Для того, щоб згубити молоде дерево – потрібні хвилини, а виростити - роки. Не ламай черемхи, не каліч інших квітучих дерев, кущів!
10. Рана на рослині - рана на живому тілі. Якщо ти назбираєш букет лісових суниць, знай: скільки гілочок у букетику, на стількох рослинах залишились рани, і всі вони довго хворітимуть, а багато й зовсім загине.
11. Ніщо не губить усе живе так швидко і безжалісно, як вогонь. Байдужість, що призвела до пожежі, - злочин і перед природою, і перед людьми. Простеж, щоб у лісі не залишилось навіть іскри непогашеного вогню.
12. Об покинуту консервну банку, скло може поранитись і загинути лісовий звір. Нагріте сонцем скло може спричинити пожежу. Не залишай після себе сміття в лісі! Хай твоє місце відпочинку буде чистим, а рештки їжі залиши пташкам на гілках, звірам – на пеньку, комахам – на землі.
Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо,- від неї. Ти відплати їй своєю добротою, увагою, чесним поводженням, і вона буде ще щедрішою.