Інноваційне інтегроване заняття з формування мовленнєвої компетентності дітей старшого дошкільного віку з елементами театралізації, народознавства та використання ляльки-персони
«Українські страви. День українського вареника»
Мета:
Виховна: Виховувати почуття гордості за свою Батьківщину, за свій народ, за свою мову, почуття патріотизму, любов до України та її традицій.
Розвиваюча: Продовжувати збагачувати активний словник дітей. Розвивати світогляд, широту думки.
Навчальна: формувати в дітей знання про Україну, її національні страви. Дати уявлення про продукти що є корисними для людей. Формувати навички утворювати прикметники від слів-назв круп. Залучати дітей до вивчення прислів’їв, приказок. Вчити шанувати українські обряди. Продовжувати роботу над спілкуванням з лялькою-персоною.
Методи й прийоми:
Наочні: інтерактивні методи використання коректурних таблиць, сигнальних карток
Словесні: вживання прислів’їв, жартівливих монологів, загадок, використання ляльки-персони
Ігрові: д/вправа «Мікрофон», д/г «Ложку передавай- страву називай», інсценування
Словникова робота: активізувати мовлення дітей іменниками, прикметниками, дієсловами; правильно узгоджувати їх в числі, роді, часі
Робота з батьками: словникова робота, вивчення монологів українською мовою, підготовка святкового вбрання
Хід заняття.
І. Комунікативна діяльність:
1-дитина: Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром.
Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі,
Щоб жилось по правді! Щоб жилося в мирі!
В-ль: Доброго дня Вам, дітки. Давайте привітаємося один з одним.
Скажи(звертається до хлопчика), як тебе звати?
Хлопчик: А як мого тата.
В-ль: Ну то скажи, як тебе кличуть, коли час їсти?
Хлопчик: О, мене їсти кликити не треба, я сам прихожу.
(В-ль підходить до дівчинки, яка вдає,що плаче)
В-ль:Чого ти плачешь?
Дівчинка: Загубила гривню.
В-ль: На тобі дві, та тільки не плач
(дитина взяла гривню, плаче ще дужче)
В-ль: Та чого ж ти плачеш?
Дівчинка: Якби не загубила ту гривню, то вже мала би три.
В-ль(звертається до хлопчика): ---- чому ти такий замурзаний? Я навіть можу вгадати, що ти сьогодні їв.
Хлопчик: Ну то вгадайте.
В-ль: Яєчню.
Хлопчик: А от і не вгадали, то яєчню я вчора їв.
В-ль(звертається до наступної дитини)---- а тебе мама вчора посилала кіз рахувати?
Хлопчик: Так.
В-ль: Ну що, порахував?
Хлопчик: Та нарахував дев’ять, а одна коза так стрибала, що я не міг її порахувати.
В-ль: А ось Карина і Богдан. Богдане, ти поділив ті три тістечка, що я тобі дала порівну на себе і Каріну?
Хлипчик: Еге, тільки ніяк не міг поділити порівну три, тому то я спершу одне з’їв.
В-ль: --- , а ти була вчора у зубного лікаря?
Дівчинка: Була.
В-ль: Ну й що? Тепер зуб вже не болить?
Дівчинка: Не знаю, він у лікаря.
В-ль: --, а тобі сподобалося на весіллі?
Хлопчик: Ні
В-ль: Чому?
Хлопчик: Бо всі там наїлися чогось гіркого й весь час про це кричали.
Дитина: Наталю Миколаївно, а Назар мене побив.
В-ль: Треба було дати йому здачі.
Хлопчик: А я дав ще перед тим.
В-ль: А, оно он як.
Дівчинка: Наталю Миколаївно! Чи любите ви слухати казки?
В-ль: Авжеж, моя дитино!
Дівчинка: Хочете, щоб я вам розсказала?
В-ль: Певно.
Дівчинка Вона зовсім не довга
В-ль: Та розсказуй вже.
Дівчинка: Була собі ….Пляшка з олією, і я….її….розбила.
В-ль: Ох, і гарна ж казка.
Та й жартівники ж сьогодні мої діти, от молодці, розвеселили!!!!
В-ль: Добрий день , кажу я всім:
І дорослим, і малим!
Добрий день, любі друзі!
Яке чудове привітання «Добрий день». Це означає, що у нас гарний настрій, хороше на серці. Добрий день - це означає, що всі ми бажаємо один одному добра.
-А ви любите смачненько поїсти?
-Які ваші улюблені страви?
-Що готують ваші мами?
-Смачно готувати- це велика майстерність. Українці завжди славилися смачною кухнею.
(Стукіт в двері)
- Діти, хтось до нас прийшов. Давайте подивимось – хто там?
(Заходить гість з іншої країни, Він приносить чіпси, кока-колу).
- Хто ти такий? Чого до нас завітав?
Гість – Мене звати Санчо. Я прийшов до вас, бо подорожую по різних країнах. Лечу на літаку – та бачу таку гарну землю: де річки та озера, ліси та безмежні поля. Такої краси я ще не бачив. Що це за країна? Що за люди тут живуть? Розкажіть мені. А за це я вас пригощу подарунками, їх я привіз з Америки.
- Діти давайте нашому гостю розкажемо про нашу країну.
ІІ. Пізнавальна діяльність: ( д/вправа «Мікрофон»)
Гість – Дякую, діти, я все зрозумів – ви живете в дуже гарній країні. У вас дуже гарні, привітні люди. Ходіть до мене – подивіться, що я вам привіз, які гостинці
(діти роздивляються)
- Діти а такі страви корисно їсти, чи ні?
- Чому? (відповіді дітей)
Д/г «Корисне чи ні?»
Діти отримують по дві карти( зелену, червону).Вихователь показує картинки з продуктами харчування, стравами. Якщо їжа корисна- показують зелену картку, якщо некорисна-червону.
- Ти, Санчо, зрозумів вже, що цієї їжі їсти не можна? Вона шкідлива.
- Діти, а давайте розкажемо Санчо про страви, які їдять в нашій Україні. Вони смачні і корисні.
(сідають на місця)
-На обід сім’я збиралася разом. Кожен за столом мав своє місце. Першим сідав за стіл господар, за ним- господиня, потім старі батьки, останніми-малі діти. Їли разом з великої миски дерев’яними ложками. За столом заборонялося стукати ложками, голосно розмовляти, сміятися. Найголовнішою стравою на столі був хліб. З хлібом їли навіть кашу.
Популярна в українців каша: і гречана, і вівсяна, і пшоняна.
-Як називається каша із пшоном? (пшоняна)
- Із рисом? (рисова)
- З гречкою? (гречана)
- З вівсом? (вівсяна)
- З пшеницею? (пшенична)
- З гарбузом? (гарбузова)
- А ще печуть в Україні пироги, пампушки, також популярні галушки (це різані або рвані шматки прісного тіста, зварені на воді або молоці). Люблять українці й сало, голубці, капусняк, куліш.
Фізкультхвилинка:
«ВЕЛЕТНІ»
Раз-два! Дружно встали,
Всі ми велетнями стали (руки вгору)
Руки в сторони, як крила, (змахи руками)
І на пояс — три-чотири.
Вправо-вліво повернулись,
Нахилились і прогнулись.
Раз — присіли, два — присіли.
І на місце дружно сіли.
В-ль: Українці люблять готувати ще одну страву. Щоб дізнатися яку, відгадайте загадку.
Місили, місили, ліпили, ліпили,
А тоді-хіп, та в окріп!
В масло та сметану.
Хто зуміє вгадати, того будемо частувати.
Про що мова?
Діти разом: Про вареники.
Страву з різною начинкою готують в усьому світі.
Вихователь роздає кожній дитині коректурні таблиці на тему «Вареники» та картки синього, зеленого, червоного кольору .
А ви знаєте, що люди створили пам’ятник улюбленому варенику(демонстрація фото з пам’ятниками)
Гра «Ложку передавай- страву називай»
Діти стають у коло і передають ложку, промовляючи слова: «Українські ми малята, будем страви називати». Дитина, у якої на закінчення фрази опиниться ложка, називає українську страву (борщ, вареники, пампушки, галушки, сало, гречаники, капусняк, голубці, картопля, куліш, юшка, узвар, каша).
В-ль: Санчо, скажи будь ласка, чи сподобалася тобі наша розповідь про нашу країну та наші національні страви?
Гість – Дякує. Каже, що дізнався багато про Україну та українців. Вони гарні, щедрі, гостинні. І страви в них дуже смачні і корисні.
Але мені вже час. Мені тепер є що розповісти про Україну у себе вдома .До нових зустрічей.
В-ль: Діти, але це ще не усі гості. Давайте привітаємося з казковими гостями.
Інсценування казки «Колосок»
В-ль: Діти, чи правильно вчинив Півник? Яке прислів’я доречне до цієї казки? ( Без труда не виловишь рыбку из пруда, Без труда нема плода, Діло майстра величає!, Праця чоловіка годує, а лінь марнує.…та ін.)