Мета:
ознайомити учнів з різними видами зимуючих птахів;
довести до свідомості дітей про необхідність збереження пернатих;
розвивати спостережливість і інтерес до птахів;
виховувати бережливе ставлення до природи;
сприяти духовному збагаченню школярів.
Обладнання: музичне оформлення; годівнички; малюнки учнів;
гніздо синички, презентація.
Хід свята
Звучить пісня «Как прекрасен этот мир».
Виходить Матінка-Природа
Матінка-Природа:
Доброго дня, любі діти! Ви чуєте цю чарівну музику!? Вона нас закликає зупинитися й подивитися навкруги. Так, нас оточує прекрасний світ, сповнений чудес і таємниць. А ми інколи проходимо повз них і навіть не помічаємо. Інколи буває намагаємося розгадати яку-небудь із загадок природи.
Надзвичайним, дивним, чудовим є світ птахів! Уявіть собі: пташки – великі і маленькі населяють усі куточки нашої планети. Вони чарують нас своїм співом, різнобарв’ям оперення. Без пташиного щебету світ був би не цікавим, нудним!
Звучить пісня «Марш юннатів»,
1 учень
З давних-давен люди спостерігали за птахами, їхньою поведінкою, рухами і просто милувалися ними.
2 учень
Друзі, ви вже, мабуть, знаєте, що деякі птахи відлітають на зиму у теплі краї, а інші, найсміливіші, залишаються зимувати. Зараз ми довідаємося, які це птахи, але для цього нам потрібно відгадати кілька загадок від Матінки-Природи.
Матінка-Природа.
1. Із сонечком рано встає пташеня!
Цвірінька, стрибає, шука черв’яка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташечка – це … (горобець).
2. Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (дятел)
3. Пір’я має біле, як сніг, і чорне, як жук,
Тріщить, крутиться, як біс,
І повертається знову в ліс. (сорока)
4. Подивіться: у дворі
В чорних шапках ці птахи.
Ще й червоні фартушки.
Одягли собі пташки.
Значить сніг і холоди
Наближаються сюди.
Через те тепер і ви
зовете їх як …. (снігурі)
5. В хвойнім лісі я живу,
Там пісні співаю.
Шишки дуже я люблю,
З них зернятка маю.
В лісі я ще санітар,
А зовуть мене… (шишкар).
Матінка-Природа.
Молодці! Ви всі загадки відгадали! Тепер всіх зимуючих птахів знаєте.
3 учень
А знаєте, діти, що про птахів не тільки загадки, а й багато віршів складали та пісень співали. Давайте подивимося, що ви нам підготували.
Інсценізація вірша І. Блашкевича «Взимку».
Автор.
Ой, мороз! Який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Скачуть – плачуть горобці:
Горобці.
Дайте нам зерна, ців – ців!
Автор.
А синички – невеличкі просять:
Синички.
- Дайте рукавички!
Автор.
Снігурі сидять вгорі,
заздрять дуже дітворі.
Снігурі.
- Вам, дівчатка і хлоп’ятка,
Тепло, бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки,
Й на обід – ані зернинки.
Автор.
Як почув Василь пташок,
Одягнувся в кожушок,
Взяв пшона і хліба скибку,
На подвір’я вибіг швидко,
Всіх пташок нагодував,
І здалось, мороз – пропав:
Горобці защебетали,
І синичкам тепло стало.
Звучить пісня про птахів.
4 учень
А знаєте ви, що в давнину на пташок навіть гадали.
Так, наприклад, на Синичкин день, або День зустрічі зимуючих птахів, що відзначали вдавнину на Русі у листопаді 12 числа, русичі готували годівнички для синиць і гадали на неї: кидали крихти хліба й кусочки сала, а потім спостерігали: якщо синичка спочатку буде клювати сало, то у домі буде розводитись живність, а якщо – хліб, то буде у домі достаток!
Матінка-Природа.
Діти, а ви любите природу, пташок?
А що вам відомо про синицю, як вона виглядає? Хто з вас може намалювати її словесний портрет.
У цієї пташки жовті грудки, а по них чорна смужка проходить, а спинка у синички зелена і шапочка на голові сіро-зелена. Очі в неї чорні, а от щічки – біленькі.
Матінка - Природа.
Яка ж ти молодець! Спостережлива, уважна, такий чудовий портрет намалювала.
Діти, а що вам іще відомо про синичок?
Хлопчик з класу.
Літом синички живуть у лісах, бо це осідлий птах. А взимку із лісу перебираються ближче до житла людини. Вони зовсім не бояться людей, люблять заглянути у вікно, квартирку, перевірити, що лежить на балконі.
Матінка – Природа.
А що ще про них відомо?
Дівчинка з класу.
Синиці дуже не посидючі, дуже рухливі, не мають спокою з ранку до вечора.
Матінка-Природа.
Так, насправді вони дуже схожі з вами, дітки. Напевно ви вже теж засиділись і вам хочеться пограти.
Гра «Синички – стрибунці».
Креслимо велике коло (місце, де розсипане насіння, діаметром 5 м). Гравці – синички розташовуються поза колом. У середині кола великий птах. Ворона стає в середину кола. Синиці повинні скакати на одній нозі. Вони то заскакують у коло, то вискакують з нього. Ворона, бігаючи по колу, не дає синичкам збирати зерно і «клює їх», доторкуючись рукою до гравців, які заскочили в коло. Синички, яких клюнула ворона вибувають з гри. Змінювати ногу можна тільки після трьох підскоків. Ворона може доторкатися синички тільки в межах кола.
Матінка – Природа.
Молодці. Сідайте на свої місця.
5 учень
Друзі, знаєте, що я приніс на нашу зустріч? Гніздо синички (показує дітям) Як ви думаєте, з чого воно?
Відповіді дітей.
Із тонких гілочок, сухих стебельців трав, моху, лишайників, лоток синички устилають шерстинками, пуховим пір’ям.
Матінка-Природа.
А чи знаєте ви, що самка синички викладає у гнізді 10-15 яєць з червоно-коричневими плямами, висиджує пташенят 2 тижні. Самець в цей час приносить корм для самки.
Іще цікаво: пташенята вилупляються не одночасно! Вигодовують потомство обоє батьків. За літо синички виводять пташенят двічі.
6 учень
Цікаво, що синиці живуть зграєю, яка налічує 10-15 птахів. Вони дуже корисні, бо протягом усього року очищають наші ліси і сади від шкідників.
7 учень
Іще одна цікавинка: за одну добу синичка з’їдає стільки корму, скільки важить вона сама!.
Матінка-Природа.
А чим люблять поласуватися птахи взимку? Чи знаєте ви про це? Зараз перевіримо.
Гра «Визнач корм».
У грі беруть участь 6 учнів (по одній до кожної пташки). Учні закріплюються за пташками. Перед пташками ставлять по одній годівничці. На окремому столі у різних мішечках знаходяться різні корма, враховуючи і ті, що пташки не їдять зовсім. Завдання дітей: нагодувати пташку (насипати в годівничку саме той корм, яка дана пташка полюбляє).
Матінка-Природа.
Як добре ви справилися з цим нелегким завданням. Я впевнена, що ви не залишите голодними взимку птахів, що зимують біля ваших будинків.
8 учень
Я знаю, що ви багато готувалися, коли йшли на наше свято. І підготували цікаві легенди та перекази про птахів. Розкажіть усім, що ви дізналися цікавого.
9 учень.
В Україні кажуть, що сови і пугачі погодять від кішок, тому в них котячі голови. І їхній крик нагадує крик кішки. Поява сови і пугача поблизу села наводить нудьгу і смуток на всіх жителів. А їх крик на хаті віщує пожежу або смерть.
Матінка – Природа.
Послухайте уважно голоси сови та пугача.
Звуки птахів (Пугач, сова)
10 учень.
Також є цікавий переказ про дятла. Кажуть, що якби послухати вночі біля гнізда дятла, то можна виразно почути, як він стогне. Це в дятла болить голова від того, що він цілодобово, без перестанку довбає дерево. Послухайте звуки дятла.
Звуки птахів (Дятел)
Матінка- Природа.
Птахи – це пісня і політ! Їхні голоси ми чуємо вдень і вночі. Часто ми можемо заслухатися чарівним пташинним співом. А чи взмозі ви їх розпізнати, друзі! Давайте пограємо в гру «Впізнай голоси птахів». Прослухавши уважно спів, спробуйте назвати птаха.
Гра «Впізнай голоси птахів»
Звуки птахів
11учень
А зараз для всіх вас сюрприз. До нас завітала гостя ___________ із пташкою в клітці. Розкажіть, будь ласка хто це? Чому ця пташка залишилася в нас зимувати?
Матінка – Природа
Птахи – наші вірні помічники, захисники лісів, полів, садів від шкідників і гризунів. Тому їх треба охороняти і берегти. Про них потрібно піклуватися і допомогати їм особливо взимку.
1 учень.
Поки жити планета ця буде,
Поки світ ще в полоні краси,
Бережіть птахів, людоньки – люди.
Хай чарують їх голоси.
2 учень.
Не стріляйте у лебедів білих,
Не вбивайте синичок малих,
Вони менші брати і несмілі,
Тож давайте полюбимо їх.
3 учень.
Шануй, примножуй скарб неоціненний,
Який вручила нам свята земля.
Насаджуй сад і прочищай джерельця.
І скривдити не дай маленьких пташенят.
4 учень
Ніколи не зробимо шкоди
Тварині ми в ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають пташки у гаю.
5 учень
Ми друзі їх вірні і щирі,
Бо ми бережем повсякчас,
Пташок, що літають у вирій
І всіх, хто зимує у нас.
Пісня «Дружба»
Матінка-Природа.
Ось і підійшло до закінчення наше свято. А зараз, любі друзі, ви одягайтесь, ми підемо на вулицю в повісимо годівнички, щоб пташки були ситими взимку. А всіх присутніх ми запрошуємо на відкриття шкільної пташиної їдальні.
1-А клас