Мета : розширити знання учнів про птахів, роль і місце їх у природі; ознайомити із різновидністю зимуючих птахів нашого краю; розкриваючи залежність життя птахів від поведінки людини, формувати почуття причетності до проблем довкілля; активізувати бажання учнів допомагати птахам; виховувати доброту, чуйність; розвивати комунікативну компетенцію, кмітливість уяву, уважність, логічне мислення, збагачувати словниковий запас;
формувати екологічну компетентність, виховувати бажання допомагати птахам узимку.
Обладнання:костюми птахів, макет куща, презентація «Зимуючі птахи»,годівнички, буклети про допомогу зимуючим птахам.
Хід заходу
Ведучий. Мальовнича, цікава, розмаїта земля українська в різні пори року.
Її простори багаті незліченними дарами природи. Одним з них є птахи. Ведучий. Рухливість і спритність, яскраве, барвисте і різноманітне вбрання, різноголосі співи - усе це робить птахів особливою окрасою рідної природи. Ведучий. Та птахи не тільки окраса нашого довкілля – вони щирі помічники і друзі людини. Знищуючи величезну кількість комах, гризунів та інших шкідників, птахи оберігають сади і лани, дерева в лісах і гаях.
Ведучий. Кожен, хто любить і цінує природу рідного краю, повинен постійно дбати про її збагачення, вміти зберігати і розумно використовувати її скарби.
Ведучий. Отож необхідно завжди охороняти птахів, стежити за тим, щоб ніхто не кривдив їх, не збирав яєчок, не руйнував гнізд, не здіймав галасу там, де вони гніздяться.
Ведучий. Особливу увагу треба приділити дрібним комахоїдним пташкам, які залишились у нас зимувати. Більшість з них гніздяться біля садиб.
Ведучий. Сьогодні ми дізнаємось багато цікавого про зимуючих птахів нашого краю.
Разом:«Зустріч з зимуючими птахами » починається!
Ведучий. Ось і знову зима білоброва
Побілила поля і хати,
Заквітчала у іній діброву, Через річку наводить мости. Ведучий. Гуляють білі сніговиці
Тріщить мороз, гудуть вітри
Сидять зажурені синиці,
І повзики і снігурі.
Ведучий. Дзьобатий дятел діловито
У стовбур стука, не дріма
Але тепер йому не літо – Кругом зима, кругом зима! Ведучий. А сніг летить, а вітер злиться
І навіть щиглик на біду
Хоч звичка в нього – бадьориться .Притих від кущиком в саду. Ведучий. Із лісосмуг, де свищуть сніговиці,
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці У садки до нашого села.
Ведучий. Сніжинки білі не комахи А ковдра біла – не тепло І повели розмову птахи Про те, що буде, що було.
(Інсценізація вірша)
Синиця: Скільки тут пташок співало
Веселилося щодня
Коли сонце пригрівало
І літала комашня
Кожен кущик, кожну гілку
Обсідали залюбки
Щоб не шкодили ніскільки
Їм зажерливі жучки
А тепер кругом зима – Ні комашечки нема.
Всі птахи: А тепер кругом зима!
Ні комашечки нема!
Дятел: Ой було, було, було
Всюди зелено цвіло
Хто працює, а не спить
Досхочу міг їсти й пить
Пробудився на зорі – Застрибав по корі –
Де сховався жучок
Короїд, черв’ячок…
Лиш прицілився – стук, стук!
І уже у дзьобі жук. А тепер кругом зима – Їжі доброї нема!
Снігур: Рід наш, друзі, не з добра
Взяв наймення – снігура Крихти їжі на бігу Ми шукаємо в снігу.
Та бува це не завжди:
Не знайшов, то й так сиди.
Тільки як воно сидіть, - Ще примерзнемо, глядіть, Краще стриб – стриб – стриб, -
Може їжі знайшли б (стрибає навколо кущика) Та дарма! Знову їжі нема.
Всі птахи: Стриб, стриб, стриб І дарма, ой зима, зима, зима! Щиглик: Не чути свисту – щебету
У нашому саду
Невже звикають до шепоту
В пташиному роду
Давайте обміркуємо
Обдумаємо всі: як лихо перебудемо
Горобець:Ой, як холодно, як зябко, Дуже змерзли в мене лапки,
Скрізь глибокий сніг лежить.
Що нам їсти, що нам пить?
Сорока:Вам пора про все забуть, Скре-ке-ке!
Чим сидіти й сумувати,
Краще лісом політати,
Може щось смачне знайдеться,
А за тим й зима минеться. (Виходить зі сцени)
Сойка: Ох вже ця мені сорока, Невсидюча білобока,
Завжди всюди облітає, Все почує і все знає.
Шишкар:Знову лютая зима Снігу нам ще наміта
Сорока:Скре-ке-ке! Поки ви отут журились
Я смачненько поживилась, Там пшениця і пшонце, І свіженьке є сальце. Там щодня змітають сніг, Їжі вистачить на всіх.
Там прекрасні годівнички.
Хтось з вас хоче подивиться?
Ворона:То чого ми сидимо, Швидше до них летимо! Гей, сороко, не спіши, Нам дорогу покажи! ( Діти-птахи вибігають з класу)
Ведучий: У садок до годівничок Позліталися пташки.
Всі смачним поласували
І здалось – мороз пропав Горобці защебетали
І синичкам тепло стало
Ведучий: Любі пташки!
Не летіть, почекайте хвилинку!
Ми запрошуємо вас
На гостину до малят
Ведучий:Ну, пташечки, не мовчіть!
Нам про себе розкажіть.
(Діти-пташки розповідають про себе і разом
презентація «Зимуючі птахи») Синичка
Шубка з сірого пушку, Скачу в жовтім фартушку, Чорний шарфик та шапчина.
Хоч маленька я пташина,
Та корисна трудівниця,
Називаюся ... (Синиця)
Ведучий: Дуже красивими та працьовитими пташками є синички. Вони великі трудівниці. Готуватись до
зимового голоду починають ще весною або влітку. І до зими ця маленька пташечка може назбирати і сховати до 15 кг насіння і зернят. Проте взимку не завжди їм вдається знайти схованку. Тому доводиться шукати їжу під снігом або харчуватися у годівничках.
Горобець
Цвінь-цвірінь!
Я бідовий хлопчина в сірій сорочині
По дворах стрибаю, крихти підбираю…(горобець)
Ведучий: Горобчики також зимують в Україні. Хоча і невибагливі у виборі їжі, проте взимку ці маленькі сірі пташечки потребують допомоги людини. Харчуються
насінням, зерном, хлібними крихтами. Сім’я горобців за час годівлі одного виводка знищує до 30 тисяч комах. А, як відомо, таких виводків буває по два або три за весняно-літній сезон. Отже, горобці дуже допомагають, особливо у великих населених пунктах, де вони майже єдині санітари деревних насаджень.
Дятел
Вірно людям я служу, Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і довгий маю,
Шкідників ним добуваю...(дятел)
Ведучий:Цікаво спостерігати за зимівлею дятлів. Зимують вони у дуплах, які самі й видовбують. Зазвичай дятли харчуються комахами, ягодами і насінням, але взимку їхній раціон значно звужується. Їх рятує насіння ялинових і соснових шишок. І попри невелику кількість їжі, дятли є дуже щедрими птахами і з легкістю можуть поділитися їжею з іншими пернатими.
Снігур
Маєм грудочки червоні, І чорні крильця в нас міцні.
На крилах зиму ми приносим,
І звуть нас просто ……снігурі.
Ведучий: Як це не дивно звучить, але чим більші морози, тим спокійнішими виглядають снігурі. Зазвичай вони літають невеликими зграйками до 10 осіб. У люті морози снігурі сидять нерухомо і лише час від часу «оживають», щоб з’їсти якунебудь ягідку чи насіння. Особливо полюбляють снігурі ягоди горобини.
Шишкар
Озира зимовий ліс,
На морозі чищу ніс.
Для коханих пташеняток
У гніздечку у цей час –
Пуху, шишок і зерняток
На всю зиму я припас.(Шишкар)
Ведучий:Ялиновий шишкар – невеличкий птах, трохи більший за горобця. В Україні гніздиться у хвойних лісах Карпат і Криму; під час зимових мандрівок залітають і в інші області. На відміну від інших птахів, шишкар виводить пташенят узимку. Уявляєш, навколо двадцяти – тридцяти градусний мороз, а в гнізді у нього яйця, або голенькі пташенята лежать. Годуються вони в основному насінням сосен, ялин. В урожайний рік шишкарям узимку вдосталь корму. От вони і починають мостити гнізда та виводити пташенят у ситну для них пору року. Будує його лише самка з гілочок хвойних дерев, лишайника, м’яких корінців, вимощує мохом, шерстю, пір’ям.
Сойка
То стрекочу, а то крячу,
Часто в лісі навіть ойка,
А зовуть мене ...(сойка) .
Ведучий:Ці красиві птахи теж завчасно готуються до зими. Але взимку вони харчуються переважно жолудями. Ще восени сойки шукають жолуді і ховають у дуплах дерев, між корінням, під пеньками. Причому ховають лише відбірні жолуді. Завдяки хорошій пам’яті ці птахи з легкістю знаходять свої схованки.
Біла латка, чорна латка
Невеличка – сніжно-біла, по дереву скаче…(сорока)
Ведучий: Сорока є також зимуючою пташкою. ЇЇ часто називають білобокою, та й не даремно. З боків пір’ячко у неї біленьке, а голова, крила та хвіст чорні, як у ворони. Хвіст у
сороки особливо гарний — довгий та прямий, як стріла. Пір’я на ньому не просто чорне , а з гарним зеленуватим відблиском. Сороку не переплутаєш ні з одним іншим птахом. Її неможливо переплутати і завдяки гучному типовому тільки для сороки крику . Всім також відома її звичка красти і ховати блискучі предмети.
Ворона
Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, –
«Кар, кар, кар!»,– усе кричить.
(Ворона)
Ведучий:Ворони є найбільшими представниками загону горобцеподібних. Довжина ворони варіюється в межах 48-56 см. Самець крупніше самки, маса ворони самця становить 700-800 грам, самки важать від 460-550 гр. Довжина крила самця ворони досягає 27-30 см, у жіночої особини крила виростають від 25 до 27 см. Сильні крила у більшості видів відрізняються загостреною формою. Розмах крил ворони становить близько 1 м.
Щиглик
Голос я хороший маю,
І гарненький одяг.
Реп’яшок я полюбляю,
Бо я пташка…..щиглик
Ведучий: Щиглик - веселий, жвавий, спритний, з гарним
оперенням птах, представник родини в'юркових. Його пісня вирізняється своєрідністю різних звукових відтінків. Щиглики - невеликі птахи, масою до 20 г. Довжина тіла щиглика близько 12 см, розміром приблизно з горобця, проте набагато стрункіші.
Синичка: У зимовий скрутний час?
Пожалійте, діти, нас!
Для горобчика й синички
Ви зробіть-но годівнички.
Щиглик: Різних зерен покладіть – Більше пташок прилетить. Вас добром згадаєм ми У весняні й літні дні:
Горобець:Шкідників вб’єм без промашки
Й заспіваєм вам пісень. Порятуй, дитино, пташку, Як їй зиму пережить.
Сорока: Обережно, о дитятко,
Стіл щодня змети – І ці крихти в годівничку Пташці принеси.
Ведучий: А чи знаєте ви, діти, чим можна підкормлювати пташок? (діти відповідать)
1. Пташок можна підкормлювати насінням соняшника, гарбуза, кавуна, коноплі, дині, проса.
2. Також можна збирати насіння бур’янів: кінського щавлю, мишиного горошку, лободи, головки реп’яшків лопуха.
3. Пташок можна також кормити крихтами білого хліба. Крихти чорного хліба для пташок шкідливі.
4. Залюбки пташки їдять сир, вершковий маргарин. Синиці та дятли полюбляють клювати несолоне сало та м’ясо.
Синичка: А чи знають, діти, правило? Корм до годівничок треба підсипати щодня, інакше ми зневіримося і не будемо прилітати.
Щиглик: Минула зима була скрутною. Часом, бувало, підлечу до годівнички, а там — порожньо. Так і лягав спати голодним.
( діти звертаються до пташок і дарують годівнички) 1.Кожен клас старався для пташок
І зробив їм цей подаруночок Та, звичайно, і батьки нам допомогли.
2. Годівничка ось оця – Для малого Горобця.
Ти смакуй і не соромся, Клич і друзів своїх в гості.
3. А оце для Дятла й Сойки. Тут і хліб, і булки-слойки.
Вам усе, що до вподоби.
Лаштували здобу. 4. Є у нас ще й годівниця І для жвавої синиці.
Тут і крихти, і зернятка Для веселого пташатка.
Сорока: А щоб ви не забували про нас , даруємо пам᾿ятки про те, як допомагати нам. (птахи-діти вручають дітям пам’ятки)
ПАМ᾿ЯТКА.
1. До пташок слід ставитись бережливо, адже вони друзі лісів.
2. Під час гніздування та висиджування птахами яєць не кричи, не шуми в лісі.
3. Якщо знайшов пташине гніздо, зразу ж тихенько відійди від нього.
4.Не вбивай пташок, не руйнуй їхніх гнізд, не бери додому пташенят.
5. Учися слухати спів птахів, милуватися їх красою, адже птахи – окраса природи. 6. Кожен день узимку насипай птахам корм у годівничку, навесні приготуй будиночки для птахів.
7.Птахів не можна годувати:
- чорним хлібом, бо він набухає у дзьобиках птахів і може викликати їх загибель. - солоними горішками, чіпсами, коксовою стружкою, сухариками – у природі такої їжі не існує і для птахів вона шкідлива Птахи: Нам пора відлітати, дякуємо,діти.
Ведучий: У скрутний зимовий час
Залишаються у нас
Дятел, ворон, горобець,
Галка, щиглик і норець,
Ведучий: Омелюх і сорока, гамірлива білобока,
Та синички з снігурами, Та вівсянки з шишкарями.
Серед розсипу снігів
Чути їхній мужній спів
Ведучий:А зараз пограмо гру і перевіримо,як ви запам'ятали назви зимуючих птахів. Гра « Птахи, звірі, риби»
(Коли я називаю птаха ви імітуєте, що ви летите, коли звіра плещите в долоні, коли рибу – прикладаєте руку до ротика і мовчите ,як риба) Дятел Лисиця Окунь Синичка Щука Заєць Сорока Снігур
Ведмідь Карась Лящ Собачка Шишкар Котик Мишка Ворона Білка
Гра «Прочитай назву птаха»
Розгадати зашифровані назви зимуючих птахів.
тел + яд = дятел глик + щи =щиглик йос + ка = сойка горб + очки = горобчики нора + во = ворона ніс + гур = снігур ця + сини = синиця шик + шар = шишкар ос + рока =сорока
Поетична хвилина. (Діти читають вірші про птахів.)
«Горобчики»
В зимові дні на стовпчиках,
На вітах, на дахах
Сидять малі горобчики У сірих піджачках.
Сидіти б їм під стріхами, Чекати б їм тепла,
Та жаль, що всюди віхола Поживу замела.
Сніги, мов білі килими, І долі ні зерна.
Я хліба накришила їм, Посипала пшона. Горобчики наїлися,
І, наче у теплінь,
Всі радо розлетілися:
Цвірінь-цвірінь-цвірінь!( Грицько Бойко)
«Браконьєр»
«Стук-тук!.. Стук-тук-тук!..» — В лісі злинув перестук.
Злинув різко — і завмер.
— Може, в лісі браконьєр?
«Стук-тук-тук!..» — ізнов лунає. — Браконьєр сосну рубає?
«Стук-тук-тук!..»
— Агей, спішіть, Браконьєра ізловіть!
Забігаєм з трьох сторін. « Стук-тук-тук!..» — Аж ось і він!
— Де?..
— Та ось же, на сосні!..
Стало соромно мені:
«Стук-тук!..
Стук-тук-тук!..» —
Дятел випурхнув на сук.(Петренко Микола)
«Чепурна синичка»
Є у лісі хатка,
Хатка невеличка.
В ній живе-зимує Чепурна синичка.
Хоч кругом надворі
Холодно, сніжисто,
А у хатці тепло, Затишно і чисто.
Простирадла з листя,
Подушки мов з вати,
Та не любить пташка Довго в ліжку спати. Як почне світати — Вже вона співає.
Піснею синичка
Весну наближає.( Дмитро Мегелик)
«Телефон»
Телефон появився в сороки, Завдає всім базіка мороки: І сові, і вороні, і лису, І бобру, що живе біля лісу. Про останні тріскоче новини І по три, й по чотири години.
А учора що клята вчинила?
До ведмедя в барліг подзвонила. Пробудився ведмідь, а надворі Ще сніжинки блищать, наче зорі. І ревів клишоногий, і плакав — Півзими недоспав, бідолаха.
Тож над лісом, над гаєм і бором Звірі й птахи вигукують хором:
— Доки жах цей терпіти нам, доки?
Відключіть телефон у сороки!( Петро Сорока)
Ведучий: Ось і наближається до кінця наша зустріч, ми сподіваємося, що ви дізналися багато цікавого про зимуючих птахів. Зрозуміли, чому взимку вони потребують особливої опіки і уважного ставлення збоку людей. А закінчити хочемо такими словами:
Наш дивний світ такий, як казка, Он в небі хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка!
Все в ньому гарне і живе.
Ведучий: Он квітка полум᾿ям палає,
І ясне сонечко блищить,
Чарівна пташечка співає…
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.