Формую на уроці предметну компетентність: про групи тварин, про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин, про особливі ознаки тварин; розвиваю вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки; виховую бережливе ставлення до тваринного світу, бажання охороняти і примножувати їх.Тип уроку: комбінований.
Використовую різну наочність :малюнки тварин, комп'ютер з презентацією уроку, маркерну дошка, підручник, таблички зі словами, конверти із завданнями, кубик «Блума», корзина із завданнями, картки для прийому «Гронування». 6 цеглинок LEGO.
Урок ЯДС 3 клас
(До підручника І. Жаркової, Л. Мечник, Л. Роговської,
Л. Пономарьової, О. Антонова. Частина 1
За програмою О. Я. Савченко.Тернопіль. Підручники і посібники-2020)
Тема: Тварини – організми. Пристосування тварин до способу життя
Мета: Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: малюнки тварин, комп’ютер з презентацією уроку, інтерактивна дошка, підручник, таблички зі словами, конверти із завданнями, кубик «Блума», корзина із завданнями, картки для прийому «Гронування». 6 цеглинок LEGO.
Хід уроку
I. Організаційний момент
- Продзвенів уже дзвінок, починаємо урок. Любі діти, у нас на уроці присутні гості. На гостей уважно гляньмо, усмішками привітаймо. Поверніться. Візьміться за руки, посміхніться, передайте один одному тепло і добрий настрій. Сіли.
1.Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
2.Очікування: - Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-А я бажаю, щоб ваші очікування здійснилися. І ви досягли Палацу знання, Успіху, Визнання.
3.Важливий аспект – погода у нас!
Увага! Запрошую зараз у клас Синоптика. Він про погоду розкаже,
Знання свої в галузі цій він покаже.
Синоптик – сьогодні -…(називає дату), день тижня -…(називає день), 2022рік.
Надворі холодно, температура повітря…, стан неба…. Опади….
Отже, погода зимова, сприятлива. Бажаю всім гарного настрою і плідної праці на уроці.
4.Сонце сяє у ясній блакиті
Теплим променем цілує світ.
А в класі нашому привітному
Для крісла автора настала мить.
II. Актуалізація опорних знань
- Щоб дізнатись тему нашого уроку, розгадаймо кросворд.
1. Кросворд «Тварини»
1. Швидко скрізь вона літає,
|
л |
а |
с |
т |
і |
в |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
в |
е |
д |
м |
і |
д |
ь |
б |
і |
л |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
о |
р |
о |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
м |
и |
ш |
а |
|
|
|
|
п |
і |
в |
е |
н |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
и |
с |
и |
ц |
я |
|
|
Безліч мошок поїдає,
Під дахом гніздо будує,
Тільки в нас не зимує.
2. Влітку гуляє,
а взимку спочиває.(ведмідь)
3. Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.
4. І своє дитя не забула, і чужих нагодувала.
5. Хвостик, як ниточка,само як калиточка,
а очі як насінинки.
6. На подвір’ї ходить птах
І співає по складах.
7. В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
А як вийде полювати,
Бережись, мишва хвостата.
- Прочитайте слово у виділених клітинках. ( Тварини)
2. Асоціативний кущ
- Коли ви чуєте слово «тварини», що одразу спадає на думку?
- Потрібно до слова тварини, дібрати ознаки, які стосуються цього слова.
3. Бесіда
- До якої природи належать тварини?
- Що ще належить до живої природи?
- Зараз за допомогою кіл Венна пригадаємо, що спільного у тварин та рослин, та які у них відмінності?
III. Створення проблемної ситуації. Повідомлення теми і мети уроку
Отже, сьогодні ми залишаємо царство рослин і переходимо до царства тварин, покровителькою якого є фауна. Тема нашого уроку : Тварини. Різноманітність тварин.
Колись люди вірили в богів – покровителів усього живого на землі. Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому й стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний світ - фауною.
На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів тварин, а в Україні поширено приблизно п’ятдесят тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.
Ви багато вже знаєте про тварин, але наша задача - впорядкувати ці знання, а також розширити їх.
- Подивіться на малюнок (слайд). Яких тварин ви бачите? Чи всі вони однакові? Чим вони різняться? (розміром, забарвленням, способом живлення, способом пересування). Деякі організми можна побачите лише під мікроскопом. А синій кит - довший за три великі автобуси. (слайд)
2. Вправа «Гронування» (Написати спосіб переміщення тварин)
На галявині щоднини
Всі збираються тварини.
Вчить малечу кожна мати
Повзать, плавать чи літати.
Тварини: літають, повзають, ходять, бігають, плавають, стрибають.
На дошці прикріплений перелік назв тварин: ластівка, ведмідь , вуж, заєць, щука, метелик.
Ви уважно на дошці прочитайте -
Швидко відповідь давайте:
Хто із них лише літає? (Діти називають.)
Хто в житті тільки стрибає? ...
Хто спокійно походжає, бо для цього лапи має? ...
Хто навчився лише повзати? ...
А хто вміє лише пливати? ...
Що потрібно для життя тваринам?
(вода, тепло, рослини, світло, кисень, повітря).
3. Розповідь вчителя
- Діти, наука, яка вивчає тварин називається зоологія (табличка на дошці), а вчених, які вивчають тварин – зоологами. Хоча всі тварини різні, проте багато з них мають щось подібне. За спільними ознаками зоологи об’єднали тварин у групи. Не за кольором, не за розмірами, не за способом харчування, а саме за істотними ознаками (за тими, яких немає у інших тварин). Наше завдання навчитися розрізняти тварин за їх характерними ознаками.
4. Казка
- Послухайте казку «Як жабка собі хатку шукала» «Поч.освіта» с. 13
Як жабка собі хатку шукала
Почула жаба, що тварини у лісі побудували собі хатинки. Захотілося їй теж у хатинці жити. Пострибала вона на галявину і стукає до хатки з написом «Птахи»:
- Я жабка-скрекотушка, пустіть мене до себе жити!
-А з хатки її горобець запитує:
-А у тебе пір'ячко є?
- Ні, — відповідає жаба.
-А крильця і дзьоб у тебе є?
- Ні, — говорить жаба.
- Тоді ти не птах, іди до іншої оселі жити.
Поскакала жаба до іншої хатинки — з написом Комахи». Стукає у двері й каже:
-Я жабка – скрекотушка, пустіть мене до себе жити!
А коник запитує її:
- Чи-у тебе шість ніг?
- Тільки чотири, кум-кум! — закумкала у відповідь жаба.
- Тоді ти не комаха, іди в іншу хатку жити, — засюрчав коник.
Поскакала жабка до третьої хатинки з написом «Звірі» й проситься:
-Я жабка-скрекотушка, пустіть мене до себе жити!
А зайчик запитує її:
-У тебе є шерсть?
- Ні, немає!
- Може, ти годуєш своїх дитинчат молоком? — задумливо питає ведмедиця.
- Ні, — зітхнула жабка.
- Тоді ти не звір, шукай собі інше житло, — хитнувши рогами, сказав олень.
Засмутилася жабка, що не пустили її до жодної хатки, і пострибала до річки.
- Допоможемо жабці знайти свою оселю?
5. Робота з підручником (с.118-119)
Кожна дитина виймає зі скриньки конверт.
Завдання:
Опрацювати відповідний текст у підручнику с.100-102 і підготувати коротку доповідь за планом.
План
1) Назва групи тварин
2) Наведи приклади
3) Особливості зовнішньої будови
4) Істотні ознаки цієї групи
Ι. – плазуни, птахи, звірі
ΙΙ. – риби, земноводні
ΙΙΙ.- комахи, павукоподібні,
ΙV. – черви, молюски, ракоподібні
Словничок: зоологія, черви, молюски, ракоподібні, павукоподібні, земноводні, плазуни.
-Отже, до якої групи тварин належить жабка (земноводні).
Фізкультхвилинка
Всі ми звикли до порядку,
Дружно робимо зарядку.
Йшли ведмедики малі, (Кроки на місці.)
І присіли до землі. (присідання.)
Потім встали, руки в боки,
І зробили три підскоки.
Потім розминали плечі. (Руки до плеча, кругові рухи.)
Руки вгору, опустили
І за парти тихо сіли.
IY. Узагальнення і систематизація знань
1.Гра «Знайди зайве»
Прочитай і підкресли зайве у кожній групі.
2.Угадай тваринку ( презентація з лего)
3. Сенкан.
4.Інтерактивна вправа «Кубування».
Учитель повертає до учнів сторони куба з написами, а учні називають представників тварин, які там мешкають.
5. Поетична хвилинка – робота в групі
Прочитайте вірш. Про яких тварин в ньому йдеться? Підкресліть їх назву. До якої групи тварин вони належать?
Вірш Марії Пригари "Пташиний сад"
Пташиний сад! Пташиний сад!
У балці, на полянці!
Сюди веселих пташенят
Приводять мами вранці.
Чижиха перша мчить в садок,
Сідає на ялинці.
Вона аж трьох своїх діток
Сама несе на спинці.
Такі ж пухнасті та малі
Синочок і дві дочки.
Бринять, мов дзвоники, в гіллі
Тоненькі голосочки.
Сорока з донькою летить
І каже їй на вухо:
— Ти ж, доню, тихо тут посидь,
Бо скажуть — цокотуха!
Із дятлом вдвох біжить синок,
Чубате дятленятко.
Він зразу виліз на сучок
І стукає, як татко!
А вже вільшаночка співа:
— Ставайте в пари, діти! —
Росу обтрушує трава,
Під сонцем пахнуть квіти!
І сто веселих пташенят
Підспівують вільшанці.
Пташиний сад! Пташиний сад
У балці, на полянці!
Гра «Математичні дії» -робота в групі.
Виконайте дії і прочитайте назви тварин.
ВІЛ-Л+ВЦЯ=…вівця
ПІОН-ОН+ВЕ+НЬ=…півень
ІНД+КРИК-КР=…індик
КОРА-А+ОВАЛ-Л=…корова
КРІТ-Т+ЛЬОН-ОН=…кріль
-Як одним словом можна назвати цих тварин? (свійські).
6. Складіть пазл. – робота в парі
Яку тварину бачите? До якої групи тварин вони належать? (У конверті розрізані малюнки коника –стрибунця і мурахи). До якої групи тварин вони належать? Героями якого твору є ці тварини? (байка Л. Глібова «Коник- стрибунець», яку ми вивчали на уроці літ. Читання). Діти, а що ви знаєте про ці тварини?
7. Хвилинка –цікавинка
8. Вправа «Засели будиночки»
На дошці прикріплені будиночки з назвами груп тварин: звірі, птахи, риби, комахи, земноводні, плазуни. В кожної дитини на парті є вирізана з паперу тваринки. Діти по черзі швиденько виходять і кріплять свою тваринку до відповідного будиночка.
9.Танграм –викладіть тварину і до якої групи вона належить.
10. Вибіркова робота.
11. «Народ скаже, як зав’яже»
12. Уявна подорож лісом.
13. Гра «Хто де живе?
14. Гра на уважність «Світлофор»
Якщо почуєте назву звірі – піднімаєте червоний колір, птахи – зелений, комахи – жовтий.
Сорока, метелик, комар, зайчик, коник, білочка, сова, дятел, мурашка,оса, синиця, ведмідь, снігур, джміль, шпак.
- Молодці! Всі були уважними.
V. Закріплення знань
VΙ. Підсумок
Наш урок підходить до завершення.
- Який чудовий світ оточує нас! Скільки в світі цікавих тварин. Вони наповнюють наш світ і наше життя.
І ми ще неодноразово будемо звертатися до таємниць цього світу. Любі діти! Я впевнена, що ви багато зрозуміли на сьогоднішньому уроці, багато над чим замислилися.Сподіваюся.що ви будете уважнішими, терплячішими та милосерднішими. Пам’ятайте слова Антуана де Сент-Екзюпері, які він вклав у вуста Маленького Принца:»Ми відповідаємо за тих, кого приручили». Тому з увагою ставтеся до тварин, адже вони потребують нашого захисту і нашої допомоги. Пам’ятайте, що
Все на Землі, все треба берегти,
І птаха, й звіра, і оту травинку…
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти лише її частинка,
Так,частка – невелика і залежна,
Цю істину сприймай беззастережно,
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.
- Тварини, як і рослини, народжуються, дихають, живляться, ростуть, старіють, вмирають. Це означає, що тварини належать до живої природи.
- Вони живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.
Тварини виконують роль санітарів у природі. Вони «прибирають» із поверхні землі всі відмерлі організми. Водяні тварини очищують воду від забруднення. А чистота води не менш важлива, ніж чистота повітря і землі. Тварини дають нам їжу, одяг, житло, ліки і навіть світло. Роль диких тварин із часом перебрали на себе свійські. Вони забезпечили людство продуктами харчування і сировиною: шкірою, шерстю, шовком, воском, тягловою силою і «транспортом».
Під керівництвом учителя учні встають, подумки кладуть на праву долоню знання, з якими прийшли на урок, на ліву - ті, що отримали на уроці. За командою вчителя долоньки з'єднуються (знання об'єдналися), і діти хором кажуть «Спасибі» собі і оточуючим за роботу на уроці.
VΙΙ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника ( 31, С.100-103) і підготувати розповідь про улюблену тварину.
https://vseosvita.ua/library/ads-prezentacia-tvarini-3-klas-503975.html
1