Урок на тему: "Тварини – організми. Пристосування тварин до способу життя"

Про матеріал

Формую на уроці предметну компетентність: про групи тварин, про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин, про особливі ознаки тварин; розвиваю вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки; виховую бережливе ставлення до тваринного світу, бажання охороняти і примножувати їх.Тип уроку: комбінований.

Використовую різну наочність :малюнки тварин, комп'ютер з презентацією уроку, маркерну дошка, підручник, таблички зі словами, конверти із завданнями, кубик «Блума», корзина із завданнями, картки для прийому «Гронування». 6 цеглинок LEGO.

Перегляд файлу

Урок ЯДС 3 клас

(До підручника І. Жаркової, Л. Мечник, Л. Роговської,

Л. Пономарьової, О. Антонова. Частина 1

За програмою О. Я. Савченко.Тернопіль. Підручники і посібники-2020)

  

Тема: Тварини – організми. Пристосування тварин до способу життя

Мета: Формування ключових компетентностей:

  •                   Вміння вчитися: організовувати свою навчальну діяльність у взаємодії з учителем, інформаційними засобами; виробляти навички дослідницької роботи та спостереження;
  •                   Громадянська: формувати здатність усвідомлювати роль людини в збереженні природи.

Формування предметних компетентностей:

  •                   формувати уявлення про групи тварин;
  •                   про значення тварину природі і цінність їх для людей;
  •                    про види тварин;
  •                   про особливі ознаки тварин;
  •                   розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки;
  •                   виховувати бережливе ставлення до тваринного світу, бажання охороняти і примножувати їх.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: малюнки тварин, комп’ютер з презентацією уроку, інтерактивна дошка, підручник, таблички зі словами, конверти із завданнями, кубик «Блума», корзина із завданнями, картки для прийому «Гронування». 6 цеглинок LEGO.

Хід уроку

I. Організаційний момент

- Продзвенів уже дзвінок, починаємо урок. Любі діти, у нас на уроці присутні гості. На гостей уважно гляньмо, усмішками привітаймо. Поверніться. Візьміться за руки, посміхніться, передайте один одному тепло і добрий настрій. Сіли.

1.Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

2.Очікування: - Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

-А я бажаю, щоб ваші очікування здійснилися. І ви досягли Палацу знання, Успіху, Визнання.

3.Важливий аспект – погода у нас!

Увага! Запрошую зараз у клас Синоптика. Він про погоду розкаже,

Знання свої в галузі цій він покаже.

Синоптик – сьогодні -…(називає дату), день тижня -…(називає день), 2022рік.

Надворі холодно, температура повітря…, стан неба…. Опади….

Отже, погода зимова, сприятлива. Бажаю всім гарного настрою і плідної праці на уроці.

4.Сонце сяє у ясній блакиті

Теплим променем цілує світ.

А в класі нашому привітному

Для крісла автора настала мить.

 

II. Актуалізація опорних знань

- Щоб дізнатись тему нашого уроку, розгадаймо кросворд.

1. Кросворд «Тварини»

1. Швидко скрізь вона літає,

 

л

а

с

т

і

в

к

а

 

 

 

 

 

 

в

е

д

м

і

д

ь

б

і

л

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

к

о

р

о

в

а

 

 

 

 

 

 

м

и

ш

а

 

 

 

 

п

і

в

е

н

ь

 

 

 

 

 

 

 

 

л

и

с

и

ц

я

 

 

Безліч мошок поїдає,

Під дахом гніздо будує,

Тільки в нас не зимує.

2. Влітку гуляє,

а взимку спочиває.(ведмідь)

3. Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Пухова руденька шуба

Із сосни стриба на дуба.

4. І своє дитя не забула, і чужих нагодувала.

5. Хвостик, як ниточка,само як калиточка,

а очі як насінинки.

6. На подвір’ї ходить птах

 І співає по складах.

7. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

А як вийде полювати,

Бережись, мишва хвостата.

 

- Прочитайте слово у виділених клітинках. ( Тварини)

2. Асоціативний кущ

- Коли ви чуєте слово «тварини», що одразу спадає на думку?

- Потрібно до слова тварини, дібрати  ознаки, які стосуються цього слова.

3. Бесіда

- До якої природи належать тварини?

- Що ще належить до живої природи?

- Зараз за допомогою кіл Венна пригадаємо, що спільного у тварин та рослин, та які у них відмінності?

hello_html_m2961cc57.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Створення проблемної ситуації. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Розповідь вчителя

Отже, сьогодні ми залишаємо царство рослин і переходимо до царства тварин, покровителькою якого є фауна. Тема нашого уроку : Тварини. Різноманітність тварин.

Колись люди вірили в богів – покровителів усього живого на землі. Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому й стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний світ - фауною.
На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів тварин, а в Україні поширено приблизно п’ятдесят  тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.

 Ви багато вже знаєте про тварин, але наша задача - впорядкувати ці знання, а також розширити їх.

- Подивіться на малюнок (слайд). Яких тварин ви бачите? Чи всі вони однакові? Чим вони різняться? (розміром, забарвленням, способом живлення, способом пересування). Деякі організми можна побачите лише під мікроскопом. А синій кит - довший за три великі автобуси. (слайд)

2. Вправа «Гронування» (Написати спосіб переміщення тварин)

На галявині щоднини

Всі збираються тварини.

Вчить малечу кожна мати 

Повзать, плавать чи літати.                

 

 

Тварини: літають, повзають, ходять, бігають, плавають, стрибають.

  • Як тварини пересуваються? (слайд)

На дошці прикріплений перелік назв тварин: ластівка,  ведмідь , вуж, заєць, щука, метелик.
          Ви уважно на дошці прочитайте -

Швидко відповідь давайте:

Хто із них лише літає?      (Діти називають.)

Хто в житті тільки стрибає?      ...

Хто спокійно походжає, бо для цього лапи має?     ...

Хто навчився лише повзати?     ...

А хто вміє лише пливати?     ...

  • Де живуть  тварини ? ( Тваринний світ дуже різноманітний. Тварини можна зустріти скрізь у природі . Там, де для них є їжа, схованка від ворогів, місце для влаштування  житла : у воді й на суші, під землею, у повітрі.            ( Показ малюнка )

Що потрібно для життя тваринам?

(вода, тепло, рослини, світло, кисень, повітря).

3. Розповідь вчителя

  - Діти, наука, яка вивчає тварин називається зоологія (табличка на дошці), а вчених, які вивчають тварин – зоологами. Хоча всі тварини   різні, проте багато з них мають щось подібне. За спільними ознаками зоологи об’єднали тварин у групи. Не за кольором, не за розмірами, не за способом харчування, а саме за істотними ознаками (за тими, яких немає у інших тварин). Наше завдання навчитися розрізняти тварин  за їх характерними ознаками.

 

                   

 

 

 4. Казка

- Послухайте казку «Як жабка собі хатку шукала» «Поч.освіта» с. 13

Як жабка собі хатку шукала

Почула жаба, що тварини у лісі побудували собі хатинки. Захотілося їй теж у хатинці жити. Пострибала вона на галявину і стукає до хатки з написом «Птахи»:

- Я жабка-скрекотушка, пустіть мене до себе жити!

-А з хатки її горобець запитує:

-А у тебе пір'ячко є?

- Ні,  відповідає жаба.

-А крильця і дзьоб у тебе є?

- Ні,  говорить жаба.

- Тоді ти не птах, іди до іншої оселі жити.

Поскакала жаба до іншої хатинки  з написом Комахи». Стукає у двері й каже:

 жабка  скрекотушка, пустіть мене до себе жити!

А коник запитує її:

- Чи-у тебе шість ніг?

- Тільки чотири, кум-кум!  закумкала у відповідь жаба.

- Тоді ти не комаха, іди в іншу хатку жити,  засюрчав коник.

Поскакала жабка до третьої хатинки з написом «Звірі» й проситься:

-Я жабка-скрекотушка, пустіть мене до себе жити!

А зайчик запитує її:

-У тебе є шерсть?

- Ні, немає!

- Може, ти годуєш своїх дитинчат молоком?  задумливо питає ведмедиця.

- Ні,  зітхнула жабка.

- Тоді ти не звір, шукай собі інше житло,  хитнувши рогами, сказав олень.

Засмутилася жабка, що не пустили її до жодної хатки, і пострибала до річки.

- Допоможемо жабці знайти свою оселю?

5. Робота з підручником (с.118-119)

Кожна дитина виймає зі скриньки конверт.

Завдання:

Опрацювати відповідний текст у підручнику с.100-102 і підготувати коротку доповідь за планом.

План

1) Назва групи тварин

2) Наведи приклади

3) Особливості зовнішньої будови

4) Істотні ознаки цієї групи

Ι. – плазуни, птахи, звірі

ΙΙ. – риби, земноводні

ΙΙΙ.- комахи,  павукоподібні,

ΙV. – черви, молюски, ракоподібні

  • Отже, про які групи тварин ви дізнались від своїх однокласників? (слайд)

 

Словничок: зоологія, черви, молюски, ракоподібні, павукоподібні, земноводні, плазуни.

-Отже, до якої групи тварин належить жабка (земноводні).

Фізкультхвилинка

Всі ми звикли до порядку,

Дружно робимо зарядку.

Йшли ведмедики малі,  (Кроки на місці.)

І присіли до землі. (присідання.)

Потім встали, руки в боки,

І зробили три підскоки.

Потім розминали плечі. (Руки до плеча, кругові рухи.)

Руки вгору, опустили

І за парти тихо сіли.

 

IY. Узагальнення і систематизація знань

1.Гра «Знайди зайве»

Прочитай і підкресли зайве у кожній групі.

2.Угадай тваринку ( презентація з лего)

3. Сенкан.

4.Інтерактивна вправа «Кубування».

Учитель повертає до учнів сторони куба з написами, а учні називають представників тварин, які там мешкають.

5.  Поетична хвилинка – робота в групі

Прочитайте вірш. Про яких тварин в ньому йдеться? Підкресліть їх назву. До якої групи тварин вони належать?

Вірш Марії Пригари "Пташиний сад"

Пташиний сад! Пташиний сад!
У балці, на полянці!
Сюди веселих пташенят
Приводять мами вранці.
Чижиха перша мчить в садок,
Сідає на ялинці.
Вона аж трьох своїх діток
Сама несе на спинці.
Такі ж пухнасті та малі
Синочок і дві дочки.
Бринять, мов дзвоники, в гіллі
Тоненькі голосочки.
Сорока з донькою летить
І каже їй на вухо:
— Ти ж, доню, тихо тут посидь,
Бо скажуть — цокотуха!
Із дятлом вдвох біжить синок,
Чубате дятленятко.
Він зразу виліз на сучок
І стукає, як татко!
А вже вільшаночка співа:
— Ставайте в пари, діти! —
Росу обтрушує трава,
Під сонцем пахнуть квіти!
І сто веселих пташенят
Підспівують вільшанці.
Пташиний сад! Пташиний сад
У балці, на полянці!

Гра «Математичні дії» -робота в групі.

Виконайте дії і прочитайте назви тварин.

ВІЛ-Л+ВЦЯ=…вівця

ПІОН-ОН+ВЕ+НЬ=…півень

ІНД+КРИК-КР=…індик

КОРА-А+ОВАЛ-Л=…корова

КРІТ-Т+ЛЬОН-ОН=…кріль

-Як одним словом можна назвати цих тварин? (свійські).

6. Складіть пазл. – робота в парі

 Яку тварину бачите? До якої групи тварин вони належать? (У конверті розрізані малюнки коника –стрибунця і мурахи). До якої групи тварин вони належать? Героями якого твору є ці тварини? (байка Л. Глібова «Коник- стрибунець», яку ми вивчали на уроці літ. Читання). Діти, а що ви знаєте про ці тварини?

7. Хвилинка –цікавинка

8. Вправа «Засели будиночки»

На дошці прикріплені будиночки з назвами груп тварин: звірі, птахи, риби, комахи, земноводні, плазуни. В кожної дитини на парті є вирізана з паперу тваринки. Діти по черзі швиденько виходять і кріплять свою тваринку до відповідного будиночка.

9.Танграм –викладіть тварину і до якої групи вона належить.

10. Вибіркова робота.

11. «Народ скаже, як зав’яже»

12. Уявна подорож лісом.

13. Гра «Хто де живе?

14. Гра на уважність «Світлофор»

Якщо почуєте назву звірі – піднімаєте червоний колір, птахи – зелений, комахи – жовтий.

Сорока, метелик, комар, зайчик, коник, білочка, сова, дятел, мурашка,оса, синиця, ведмідь, снігур, джміль, шпак.

- Молодці! Всі були уважними.

V. Закріплення знань

VΙ. Підсумок

  •                   Ми багато говорили за якими ознаками можна поділити тварин на групи. А чи можна їх поділити на такі групи: «погані» і «добрі»? А чому?
  •                   Всі тварини, навіть ті, які нам здаються непривабливими, злими, приносять природі велику користь. Крім того, вони всі живі істоти. Згадайте про це, коли просто заради забави, у вас виникне бажання вбити коника або метелика, підстрелити голуба, кинути палку або каміння у беззахисне цуценя або кошеня. Всі тварини потребують нашої допомоги, захисту. В природі все знаходиться в рівновазі. І тільки людина може її порушити. Але про це ми поговоримо на наступних уроках.

Наш урок підходить до завершення.

-         Який чудовий світ оточує нас! Скільки в світі цікавих тварин. Вони наповнюють наш світ і наше життя.

І ми ще неодноразово будемо звертатися до таємниць цього світу. Любі діти! Я впевнена, що ви багато зрозуміли на сьогоднішньому уроці, багато над чим замислилися.Сподіваюся.що ви будете уважнішими, терплячішими та милосерднішими. Пам’ятайте слова Антуана де Сент-Екзюпері, які він вклав у вуста Маленького Принца:»Ми відповідаємо за тих, кого приручили». Тому з увагою ставтеся до тварин, адже вони потребують нашого захисту і нашої допомоги. Пам’ятайте, що

Все на Землі, все треба берегти,

І птаха, й звіра, і оту травинку…

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті, ти лише її частинка,

Так,частка – невелика і залежна,

Цю істину сприймай беззастережно,

Якщо береш, то треба віддавати,

Коли й надалі хочеш царювати.

-         Тварини, як і рослини, народжуються, дихають, живляться, ростуть, старіють, вмирають. Це означає, що тварини належать до живої природи.

-         Вони живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.

Тварини виконують роль санітарів у природі. Вони «прибирають» із поверхні землі всі відмерлі організми. Водяні тварини очищують воду від забруднення. А чистота води не менш важлива, ніж чистота повітря і землі. Тварини дають нам  їжу, одяг, житло, ліки і навіть світло. Роль диких тварин із часом перебрали на себе свійські. Вони забезпечили людство продуктами харчування і сировиною: шкірою, шерстю, шовком, воском, тягловою силою і «транспортом».

  1.               Рефлексія
  2.               – Чи справдились ваші очікування?
  3.               – Що нового дізналися про тварин?
  4.               – Що для вас було найцікавішим?
  5.               – Який настрій наприкінці уроку?

Під керівництвом учителя учні встають, подумки кладуть на праву долоню знання, з якими прийшли на урок, на ліву - ті, що отримали на уроці. За командою вчителя долоньки з'єднуються (знання об'єдналися), і діти хором кажуть «Спасибі» собі і оточуючим за роботу на уроці.

VΙΙ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника ( 31, С.100-103) і підготувати розповідь про улюблену тварину.

 

 

 

https://vsimosvita.com/konspekt-uroku-z-prirodoznavstva-3-klas-quot-tvarini-riznomanitnist-tvarin-quot/

 

https://naurok.com.ua/urok-prirodoznavstva-3-klas-tvarini---zhivi-organizmi-riznomanitnist-tvarin-u-prirodi-101921.html

 

https://naurok.com.ua/urok-prirodoznavstva-3-klas-tvarini---zhivi-organizmi-riznomanitnist-tvarin-u-prirodi-101921.html

 

https://vseosvita.ua/library/ads-prezentacia-tvarini-3-klas-503975.html

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
7 березня 2023
Переглядів
1063
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку