Т. Г. Шевченко "Реве та стогне Дніпр широкий"

Про матеріал
продовжити ознайомлення учнів із творчістю великого Кобзаря; вдосконалювати навички правильного виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; творчу уяву; виховувати любов до художнього твору; спонукати зацікавленість до творчості Т. Г. Шевченка.
Перегляд файлу

Урок літературного читання

4 клас

Тема: Т. Г. Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий»

Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю великого Кобзаря; вдосконалювати навички правильного виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; творчу уяву; виховувати любов до художнього твору; спонукати зацікавленість до творчості  Т. Г. Шевченка.

Обладнання: виставка дитячих книг про Т. Г. Шевченка,  презентація,    прослуховування пісні за QR -кодом на с. 100 підручника.

                                                               

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організація класу

                                                              Пролунав дзвінок-

                                                              Починаємо урок.

                                                              Працюватимем старанно,

                                                              Щоб урок пройшов не марно.

                                                              Щоб почути у кінці,

                                                              Що у нашім дружнім класі

                                                              Діти- просто молодці!

2. Девіз уроку

                                                             Ти зосередься, до праці мерщій,

                                                             Усі перешкоди здолати зумій.

                                                             Працюй наполегливо швидко, старанно,

                                                             Щоб кожна хвилина не тратилась марно.

3. Вступне слово вчителя

- Хочу розпочати сьогоднішній урок віршем. Послухайте та поміркуйте, про кого він.

         Всі його ми батьком звемо,                                      Всю осяяв Україну

         Так від роду і до роду:                                              Поглядом він  

         променистим.

         Кожний вірш свій і поему                                  Ясен досвіт ще не сходив,-

         Він присвячував народу.                                    А йому перед очима

         Він любив усе прекрасне,                                  Дружба радісна народів,

         Все ненавидів потворне,-                                  Як зоря, палала зрима.

         І його ім’я не згасне,                                         Ось чому в сім’ї великій

         Світлий образ – неповторний.                         У цвіту садів прекрасних

         Чисту матір і дитину                                         Буде жити він вовіки

         Він прославив серцем чистим,                        Як безсмертний наш сучасник.

-         Так, дійсно, цей вірш присвячено Тарасу Григоровичу Шевченку, і написав його видатний український письменник Павло Тичина.

-         Що цікавого ви знаєте про життя і творчість Т. Г. Шевченка?

-         Пригадаємо коли ж народився Т. Г. Шевченко?

          Дата 9 березня 1814 пам’ятна в історії української літератури. Тоді темної ночі перед світанком у с. Моринці на Звенигородщині у хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда  блиснув на все село вогник. Народилася нова кріпацька душа для пана , а для України-її великий співець- Т. Шевченко.

          Ім’я Т. Шевченка невіддільно пов’язане з Україною. Україна- це Шевченко, а Шевченко- це Україна. У ньому наша історія, наша мрія, наша надія.

          Шевченко був справжнім народним співцем , бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання , бо сам їх пережив. Через усе життя проніс Великий Кобзар палку любов до рідної землі, до неньки України.

          У своїх творах нагадував про минулу славу України . Ім’я Великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб.  Цей скарб- його чудові твори , в яких струменить любов до Батьківщини  та турбота про її майбутнє. Наш сьогоднішній урок – це одна сторінка минулого, історія нашої держави, доповнення наших знань про великого співця України – Тараса Григоровича Шевченка.

-Пригадаємо вірші Т.Г. Шевченка, які ми з вами вивчили.

 

   4. Конкурс на краще читання віршів Т. Г. Шевченка.

ІІ. Вправи для вдосконалення читацьких навичок

Складіть і прочитайте прислів’я.

 

 

 

Шевченко Тарас наче…                                                             зорі.

Шевченкові твори сяють мов…                                                не забудем.

Ми Шевченка славить будем і ніколи не …                            Сонце для нас.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

1.Вступна бесіда

           - Український народ ніколи не забуде свого славного сина. Думи поета живуть у серцях людей, у піснях, у народних переказах, рядках книг, у маминих піснях-колисанках, у співучій українській мові.

            Шевченко для нас- це не тільки те, що вивчають, а й те , чим живуть. Нам, нащадкам посилав він свої заповіді.

                                                          Свою Україну любіть,

                                                          Любіть її: Во время люте,

                                                          В останню тяжкую мінуту

                                                          За неї Господа моліть…

-                Минають віки, стирають написи на камені, тліють книги, руйнуються будинки, але слово Шевченкове житиме вічно.

                                                          Батьку рідний і далекий.

                                                          Непокорений Тарасе!

                                                          Линуть високо лелеки.

                                                          В голубім промінні часу.

                                                          Ті лелеки- ваші вірші.

                                                          Під крильми- вся Україна,

                                                          Круговидами- ланами,

                                                          Щоб у кожну йшли родину.

 

-І, мабуть,  у кожній родині є книга, яку поет писав усе життя.

2. Розгадування кросворда.

    -Вставивши пропущені слова, ми прочитаємо назву цієї книги.

1)… вишневий коло хати. (Садок)

2) Поговорим тихесенько в … з тобою.(Неволі)

3) Додолу … гне високі,

     Горами хвилі підійма…(Верби)

4) …моя вечірняя,

     Зійди над горою.(Зоре)

5) Поклала… коло хати

     Маленьких діточок своїх.(Мати)

6) Реве та стогне …широкий…(Дніпр)

 

             Люблять  і шанують твори Кобзаря. Його вірші надихають українців на боротьбу за незалежність і демократію, а згодом мрія                        Т. Г. Шевченка про вільну батьківщину здійснилася; на карті світу з’явилася незалежна держава  -  Україна!

 

3. Читання прислів’я.

 

                   Шевченків «Кобзар» - то для народу- великий дар.

-                     Шануймо, вивчаймо Шевченкове слово!

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

          - Сьогодні на уроці ми ознайомимось ще з одним твором видатного поета , який став народною піснею,- це вірш «Реве та стогне Дніпр широкий…». Будемо вдосконалювати навички виразного читання, проаналізуємо репродукції картин до твору, послухаємо музичні твори та перетворимося на художників.

 1) Читання вірша вчителем  і перегляд відеоролика посилання на відео: https://youtu.be/7MVIDKUIWQA

2) Читання вірша учнями:

   *напівголосне;

   *читання в парі.

3) Бесіда з елементами вибіркового читання.

    -Яку пору доби описано у вірші? Прочитайте рядки з вірша.

    -Які птахи згадуються в творі?

    -З чим порівнює автор місяць?

    -Про які дерева йдеться у вірші? Як їх описує автор?

    -На скільки уявних картин можна поділити вірш? ( На три.)

    -Що відтворив поет у першій картині? ( Він відтворив силу бурі на Дніпрі, завивання вітру,         нагинання дерев до землі.)

   -Що зобразив автор на другій картині? (Захмарене небо, місяць, що виглядає із-за хмари.)

   -Яка за характером, настроєм третя картина? ( Спокійна, адже автор показав , що природа   вгомонилася, все стихло.)

   -За допомогою яких слів авторові вдалося зобразити грізні сили природи, як живих істот?

4. Фізкультхвилинка.

                                                        Встало вранці ясне сонце,

                                                        Зазирнуло у віконце.

                                                        Ми до нього потяглися,

                                                        За промінчика взялися.

                                                        Будем дружно присідати,

                                                        Сонечко розвеселяти.

                                                        Сіли, встали, сіли, встали.

                                                        Бачте, як розвеселились.

                                                        Стало сонце танцювати,

                                                      Нас до танцю припрошати.

                                                      Нумо, разом, нумо, всі

                                                      Потанцюймо по росі!

 

5. Читання вірша учнями за строфами

    - Прочитайте першу строфу грізно, голосно, виражаючи жестами настрій природи.

    - Другу строфу прочитайте протяжно, задумливо.

    - Прочитайте третю строфу тихо, загадково.

 

6. Аналіз змісту вірша

   - Коли може відбуватися таке явище в  природі?

   - З чим поет порівнює місяць?

   - Як ви розумієте вислів «Ще треті півні не співали?»

 

7. Гра «Добери прикметники»

    Дніпр… (широкий).

    Верби…( високі).

    Місяць…(блідий).

    Море…(синє).

 

8. «Добери риму»

     Завива -…(підійма).

     Виглядав-…(потопав).

     Гомонів-…(скрипів).

 

9.Вправа «Сенкан»

 

  1. Іменник ( тема вірша).
  2. Два прикметники (описуємо іменник).
  3.  Три дієслова (називають дії, пов’язані з іменником).
  4. Речення з трьох слів.
  5. Висновок (синонім до іменника).
  1. Дніпро.
  2. Могутній, широкий.
  3. Тече, біжить, стогне.
  4. Дніпро-найбільша річка України.
  5. Дніпро-символ.

 

10. Слухання пісні «Реве та стогне Дніпр широкий»

            - Зараз ми послухаємо пісню «Реве та стогне Дніпр широкий…» у виконанні Національного заслуженого академічного українського народного хору імені Г. Верьовки. Спробуйте уявити все те, що хотів передати автор словами і музиканти – музикою.

   (Посилання на відео: https://youtu.be/B55iQHZ-_g або за QR-кодом на с 100 підручника.)

-         Як ви вважаєте , чому цей вірш став піснею?

-         До яких почуттів спонукала вас ця пісня? ( Любов до рідного краю, до своєї Батьківщини.)

-         Що навіває вам ця пісня? ( Сум, біль, тугу за рідним краєм.)

11. Продовження роботи за підручником (с.99)

       Робота за репродукціями картин.

-         Твори Т. Шевченка надихали не лише композиторів, але й художників.

-         Розгляньте репродукцію картини-ілюстрації Катерини Штанко  «Реве та стогне Дніпр широкий». Що ви бачите на ній?

-         Переглянемо ще деякі роботи видатних художників (с.100). Перед вами – репродукція картини українського живописця-пейзажиста Миколи Бурачека «Реве та стогне Дніпр широкий». Чи можна назвати її пейзажем?

-         Які перші враження від побаченого?

-         Що зображено на картині?

-         Яким настроєм пронизана вся картина?

-         До яких асоціацій спонукають вас предмети, зображені на полотні?

-         Як авторові вдалося зобразити бурю  на Дніпрі, місяць?

-         Що надає зображеному відчуття тривожності, страху перед силами природи?

-         Які фарби переважають на картині?

-         Наступна репродукція картини українського художника  Федора Панка під такою самою назвою. Яким ми бачимо Дніпро на ній?

-         Чи перегукуються кольори з попередніми роботами  художників?

-         Як різні митці зобразили грізні сили природи? Порівняйте.

-         Які з-поміж репродукцій подобаються вам більше? Чому?

11. Хвилина творчості.

Спробуйте створити власну ілюстрацію до цього твору.

 

V. Заключна частина

1. Бесіда

-    Через які види мистецтва ми сьогодні сприймали твір Тараса Шевченка «Реве та стогне

Дніпр широкий»?

-         Що вам сподобалося більше : читати, слухати, роздивлятися чи самому виконувати?

-         Що об’єднує всі ці твори мистецтва?

VІ. Підсумок уроку

      Рефлексія «Загадкові листи».

      *Сьогодні на уроці я дізнався…

      *На уроці я запам’ятав…

      *Найкраще мені вдалося…

      * Найкраще мені  сподобалось…

      *Труднощі виникали…

      *Дякую за…

 

VІІ. Домашнє завдання

      Вивчити напам’ять вірш Т.Г. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий» (с.99-100).

          

 

    

 

                                    

 

 

                                                         

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Тетяна Базін
Додано
14 лютого
Переглядів
227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку