Предмет Літературне читання
Клас 4
Тип уроку Урок засвоєння нових знань
Тема: Монографічне вивчення творчості Тараса Шевченка.
Розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему, основну думку твору, розуміти основний зміст описаних фактів, подій, вчинків персонажів.
Мета: продовжити знайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т.Г.Шевченка, вчити визначати тему та основну думку твору, ділити текст на логічно завершені частини, складати план, удосконалювати виразність читання; розвивати творче мислення, уяву, збагачувати словник молодших школярів; виховувати повагу до поета, любов до рідного краю, до рідної мови.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, збірка поезій Т.Г.Шевченка для дітей, слайди презентації про життя поета, текст оповідання, малюнки до оповідання.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався –
До уроку підготувався.
Зараз сядуть лиш дівчатка,
а за ними і хлоп’ятка.
ІІ. Актуалізація опорних знань
У кожного народу є поети, яких знають усі: і дорослі, і діти. Для українського народу таким поетом є Тарас Григорович Шевченко. Його ще називають великим Кобзарем, бо він є дійсно співцем українського народу, його душею. Раніше кобзарів було багато в Україні, вони ходили селами й містами країни, співали пісні та грали на кобзі. На нашій виставці ви бачите твори Т.Г.Шевченка для дітей і його найвідомішу збірку поезій – „Кобзар”.
- Діти, що вам відомо про Т.Г.Шевченка?
- Які з творів поета ви вже читали, вчили напам’ять? Пригадайте.
Складання назв віршів Т. Шевченка із розсипанки слів.
- Із розсипанки слів складіть назви творів Т. Г. Шевченка, які ви вже читали
«з-під, вода, Тече, явора»
«край, палає, Світає, неба»
«моя, Зоре, вечірняя»
«калина, у лузі, Зацвіла, червона»
«землю, Встала, сонну, весна, чорну, розбудила»
«ранВці»
«жнаКня»
- Про який твір почули вперше («Княжна»).
Поема «Княжна» – це один із перших творів, написаних Кобзарем у засланні.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
- На сьогоднішньому уроці продовжимо знайомство з життям і творчістю
Т.Г. Шевченка.
ІV. Опрацювання матеріалу, що вивчається
У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України – великий поет. Це сталося 9 березня 1814 року. Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе – смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло. На 12 році життя Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько. Хлопчик, залишившись круглою сиротою, був недоглянутим і беззахисним. У нього рано проявилися здібності до малювання. Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, 13-річним пасе ягнят. А потім стає козачком пана Енгельгарда.
22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку.
У 1840 році вийшла у світ книга віршів «Кобзар». За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри. Через 10 років поета звільнили.
Помер Т.Шевченко 10 березня 1861 року.
А) Опрацювання статті мовчки.
- Що нового ви дізналися із статті?
Б) Вибіркове читання.
- Де зберігаються рукописи поета?
- Що знаходиться на бульварі Тараса Шевченка у Києві?
- Що зберігається у Національному музеї Тараса Шевченка?
Встало вранці ясне сонце,
(потягування)
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
(присідання)
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачите, як звеселили.
Стало сонце танцювати,
(танцювальні рухи)
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюєм по росі.
- А зараз послухаєте, як Шевченко згадує своє рідне село, рідну хату.
- Підготуйтеся відповісти, чому оповідання має таку назву?
4) Опрацювання оповідання «Про себе»
А) Слухання оповідання
Вчитель читає. Для полегшення сприймання ілюструє малюнками.
Б) Словникова робота
Покрівля – дах.
На причілку – бокова стіна будинку.
Клуня – будівля для зберігання снопів, сіна.
Косогір – схил гори, горба.
Збіжжя – зернові рослини.
Мідний шаг – копійка.
Левада – присадибна ділянка землі з сінокосом, городом, садом.
Царина – околиця, край села.
Півверсти – половина верстви, що становила 1,06 км.
Барильце – діжка.
Чумаки – на Україні в XV—XIX ст. – візник і торговець, який перевозив на волах хліб, сіль, рибу та інші товари для продажу.
Мажа – чумацький віз.
5)Аналіз змісту оповідання
6) Поділ тексту на частини. Складання плану
План
V. Підсумок уроку
- Чи сподобався вам урок?
- Над чим працювали на уроці?
- Що запам’ятали?
- Що нового взяли для себе?