Монографічне вивчення творчості Тараса Шевченка

Про матеріал
Тема: Монографічне вивчення творчості Тараса Шевченка. Розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему, основну думку твору, розуміти основний зміст описаних фактів, подій, вчинків персонажів. Мета: продовжити знайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т.Г.Шевченка, вчити визначати тему та основну думку твору, ділити текст на логічно завершені частини, складати план, удосконалювати виразність читання; розвивати творче мислення, уяву, збагачувати словник молодших школярів; виховувати повагу до поета, любов до рідного краю, до рідної мови.
Перегляд файлу

Предмет       Літературне читання

Клас              4

Тип уроку  Урок засвоєння нових знань

 

Тема: Монографічне вивчення творчості Тараса Шевченка.

           Розвиток умінь самостійно усвідомлювати та визначати тему, основну думку твору, розуміти основний зміст описаних фактів, подій, вчинків персонажів.

 

Мета: продовжити знайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т.Г.Шевченка, вчити визначати тему та основну думку твору, ділити текст на логічно завершені частини, складати план, удосконалювати виразність читання; розвивати творче мислення, уяву, збагачувати словник молодших школярів; виховувати повагу до поета, любов до рідного краю, до рідної мови.

 

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, збірка поезій Т.Г.Шевченка для дітей, слайди презентації про життя поета,  текст оповідання, малюнки до оповідання.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу до уроку

 

Всі почули ви дзвінок –

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався –

До уроку підготувався.

Зараз сядуть лиш дівчатка,

а за ними і хлоп’ятка.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.     Вступне слово учителя

У кожного народу є поети, яких знають усі: і дорослі, і діти. Для українського народу таким поетом є Тарас Григорович Шевченко. Його ще називають великим Кобзарем, бо він є дійсно співцем українського народу, його душею. Раніше кобзарів було багато в Україні, вони ходили селами й містами країни, співали пісні та грали на кобзі. На нашій виставці ви бачите твори Т.Г.Шевченка для дітей і його найвідомішу збірку поезій – „Кобзар”.

 

  1.     Виступи учнів

- Діти, що вам відомо про Т.Г.Шевченка?

- Які з творів поета ви вже читали, вчили напам’ять? Пригадайте.

Складання назв віршів Т. Шевченка із розсипанки слів.

- Із розсипанки слів складіть назви творів Т. Г. Шевченка, які ви вже читали

«з-під, вода, Тече, явора»

«край, палає, Світає, неба»

«моя, Зоре, вечірняя»

«калина, у лузі, Зацвіла, червона»

«землю, Встала, сонну, весна, чорну, розбудила»

«ранВці»  

«жнаКня»

-         Про який твір почули вперше («Княжна»).

Поема «Княжна» – це один із перших творів, написаних Кобзарем у засланні.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

- На сьогоднішньому уроці продовжимо знайомство з життям і творчістю

Т.Г. Шевченка.

 

ІV. Опрацювання матеріалу, що вивчається

 

  1.     Розповідь вчителя про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка

    У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України – великий поет. Це сталося 9 березня 1814 року. Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе – смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло. На 12 році життя Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько. Хлопчик, залишившись круглою сиротою, був недоглянутим і беззахисним. У нього рано проявилися здібності до малювання. Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, 13-річним пасе ягнят. А потім стає козачком пана Енгельгарда.

      22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку.

У 1840 році вийшла у світ книга віршів «Кобзар». За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри. Через 10 років поета звільнили.

     Помер Т.Шевченко 10 березня 1861 року.

 

  1.     Опрацювання статті про поета «Тарас Шевченко»

А) Опрацювання статті мовчки.

- Що нового ви дізналися із статті?

Б) Вибіркове читання.

- Де зберігаються рукописи поета?

- Що знаходиться на бульварі Тараса Шевченка у Києві?

- Що зберігається у Національному музеї Тараса Шевченка?

 

 

 

  1.     Фізкультхвилинка

 

 

Встало вранці ясне сонце,

(потягування)

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

(присідання)

Сонечко розвеселяти.

Встали-сіли, встали-сіли.

Бачите, як звеселили.

Стало сонце танцювати,

(танцювальні рухи)

Нас до танцю закликати:

Нумо разом, нумо всі

Потанцюєм по росі.

 

- А зараз послухаєте, як Шевченко згадує своє рідне село, рідну хату.

- Підготуйтеся відповісти, чому оповідання має таку назву?

 

4) Опрацювання оповідання «Про себе»

А) Слухання оповідання

Вчитель читає. Для полегшення сприймання ілюструє малюнками.

Б) Словникова робота

Покрівля – дах.

На причілку – бокова стіна будинку.

Клуня – будівля для зберігання снопів, сіна.

Косогір – схил гори, горба.

Збіжжя – зернові рослини.

Мідний шаг – копійка.

Левада – присадибна ділянка землі з сінокосом, городом, садом.

Царина – околиця, край села.

Півверсти – половина верстви, що становила 1,06 км.

Барильце – діжка.

Чумаки – на Україні в XV—XIX ст. –  візник і торговець, який перевозив на волах хліб, сіль, рибу та інші товари для продажу.

Мажа – чумацький віз.

 

5)Аналіз змісту оповідання

 

6) Поділ тексту на частини. Складання плану

План

  1.      Стара біла хата.
  2.      Сад.
  3.      Тихий потічок.
  4.      Кубічний білявий хлопчик.
  5.      Цікавість хлопчика.
  6.      До залізних стовпів.
  7.      Зустріч з чумаками.
  8.      «-Онде, онде наша хата!»
  9.      Вечеря біля хати.
  10.                         Дума про залізні стовпи.

 

V. Підсумок уроку

- Чи сподобався вам урок?

- Над чим працювали на уроці?

- Що запам’ятали?

- Що нового взяли для себе?

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Прус Олеся
Додано
22 лютого
Переглядів
215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку