Мета уроку:розуміти культурні й політичні чинники, що спонукали поета до написання твору «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»;усвідомити ідейно-художній зміст твору та його моральних настанов;удосконалювати навички коментування, аналізу ліро-епічних творів, проводити аналогії з реальним життям;виховувати патріотизм, що за будь-яких обставин необхідно залишатися з народом, його цінностями.
Згадаймо!Що таке послання?Це епістолярно-публіцистичний вірш, написаний у формі звернення до певної реально існуючої особи (або багатьох осіб). 1843-1847 роки - це… Період «Трьох літ» у творчості Т. Шевченка. Яка тема та ідея послання? Тема: показ змодельованого образу національної еліти, визначення її політичних та морально-етичних орієнтирів. Ідея: заклик до самоусвідомлення народу, пробудження його національної гідності, пристрасне заперечення національного і соціального гноблення народів. Які настрої наявні у творі?Сум, гнів, погроза, суперечка, пересторога, заклик.
Ідейно-тематична спорідненість з поемою «Сон»Як і в поемі «Сон» («У всякого своя доля...»), у посланні Т. Шевченко художньо розкрив найголовніший соціальний конфлікт свого часу - протистояння закріпаченого народу й панів-кріпосників. Проте в «І мертвим, і живим, в ненарожденим…» ця суперечність набула нових відтінків. З одного боку, поет продовжує тему «земляків», а з іншого – увиразнює її. Т. Шевченко розгортає думку про те, що і пан, і пригноблені селяни – нащадки «славних прадідів великих», які боролися за Україну, її волю.
Чому ж вони «правнуки погані»?Перебуваючи в Україні, Тарас Григорович пильно придивлявся до дворянської інтелігенції. Він прагнув пізнати її інтереси, духовні запити, рівень освіченості, ставлення до історичного минулого та сучасного життя трудового люду. Виявилося, що більшість дворян — реакціонери і конформісти. Вони були задоволені політикою самодержавства, вірні йому і зовсім байдужі до громадських справ свого краю, його минулого й сучасного. Їх цікавило тільки особисте збагачення, основним джерелом якого була нещадна експлуатація кріпаків, своїх же земляків. Конформізм – пасивне, пристосовницьке прийняття головних стандартів у поведінці, безапеляційне визнання існуючих порядків, норм і правил, безмовне схиляння перед авторитетами.
Бесіда. У чому трагізм ліричного героя?Герой чіткіше від інших бачить неподобства сучасного йому життя; інші люди загрузли в особистих щоденних турботах, а він бачить зло і неправду. До чого автор закликає цих «нелюдів»?Схаменутись, тобто перестати кривдити кріпаків; по-справжньому, а не на словах полюбити свій народ і свою країну, брататися з «нижчими» верствами свого народу.
Чому звернення до панів переходить у гнівну інтонацію?Шевченка обурює, що пани, зневажливо ставлячись до національних традицій, їздять за кордон і звідти привозять тільки «великих слов велику силу та й більш нічого»; вважаючи себе освіченими людьми, передовими, пани преспокійно «шкуру деруть з братів незрячих, гречкосіїв». Перед чим і в якій формі застерігає поет панів? До рішучої боротьби проти царизму поет закликав ще на початку «Посланія». Тут він продовжує цей мотив розгортати, малюючи в образі біблійного страшного суду можливу селянську революцію. Яке ставлення автора до реакційних слов’янофільських прагнень українських панів? Негативне, бо слов’янофіли хотіли зверхності російськогоцаря
Робота з крилатими висловами{EB344 D84-9 AFB-497 E-A393-DC336 BA19 D2 E}Цитата. Коментар«В своїй хаті своя й правда,І сила, і воля»«Нема на світі України,Немає другого Дніпра,А ви претеся на чужину. Шукати доброго добра»Шукати правду не за кордоном,а на власній землі в єднанні з народом; заклик до патріотичного служіння власному народові й до творіння національної культури, близької і потрібної йому«Учітесь, читайте,І чужому научайтесь,Й свого не цурайтесь!»«Якби ви вчились так, як треба,То й мудрість би була своя». Бути освіченими, не просто переймати прогресивні ідеї з інших країн, а й не забувати рідну культуру як першооснову національного буття«Обніміться ж, брати мої,Молю вас, благаю!»Заклик до єднання інтелігенції з народом, братерства, спільної праці на благо України
Тестові завдання 1. За що поет дорікає панству?а) Вони багато їдять і сплять. б) Не читають класичної літератури.в) Правдою торгують і Бога зневажають. г) Байдужі до долі дітей-сиріт. 2. Т. Шевченко називає Україну...а) Великою руїною. б) Пограбованою і приниженою.в) Квітучим раєм. г) Дівчиною-красунею. 3. Поет у творі критично ставиться до тих, хто:а) Не цікавиться історичним минулим рідного краю. б) Намагається виїхати за кордон.в) Зневажає мову. г) Відцурався від народних традицій.style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on
4. Україна у творі порівнюється...а) Із тихим раєм. б) Кутком світла і тепла.в) Дивовижною планетою. г) Дівочою красою. 5. На думку Т. Шевченка, правду, силу і волю можна відчути виключно...а) На небі. б) У чужому краю.в) У рідній країні. г) Неподалік від місця, де ти народився. 6. Знаючи всі мови слов’янського люду, письменник дорікає теперішньому поколінню в тому, що воно...а) Не вивчає рідної мови. б) Говорить суржиком.в) Не складало віршів і пісень українською. г) Намагається залишити Україну і виїхати за кордон.style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on
Прослухати на каналі You. Tube послання «І мертвим, і живим, і ненарожденим…» у виконанні народного артиста України Федора Стригуна https://youtu.be/_q. I3 D-0 WDVo. Дати розгорнуту відповідь на запитання: чи стала, на вашу думку, незалежна Україна «своєю хатою», надійною домівкою для мільйонів її громадян? Свою відповідь аргументуйте.