Т. Шевченко «І мертвим, і живим, і ненарожденним…». Продовження теми «землячків» у посланні

Про матеріал
Мета уроку: розуміти культурні й політичні чинники, що спонукали поета до написання твору «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»; усвідомити ідейно-художній зміст твору та його моральних настанов; удосконалювати навички коментування, аналізу ліро-епічних творів, проводити аналогії з реальним життям; виховувати патріотизм, що за будь-яких обставин необхідно залишатися з народом, його цінностями.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тарас Шевченко «І мертвим, і живим, і ненарожденним…». Продовження теми «землячків»у посланніУкраїнська література9 клас

Номер слайду 2

Мета уроку:розуміти культурні й політичні чинники, що спонукали поета до написання твору «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»;усвідомити ідейно-художній зміст твору та його моральних настанов;удосконалювати навички коментування, аналізу ліро-епічних творів, проводити аналогії з реальним життям;виховувати патріотизм, що за будь-яких обставин необхідно залишатися з народом, його цінностями.

Номер слайду 3

Згадаймо!Що таке послання?Це епістолярно-публіцистичний вірш, написаний у формі звернення до певної реально існуючої особи (або багатьох осіб). 1843-1847 роки - це… Період «Трьох літ» у творчості Т. Шевченка. Яка тема та ідея послання? Тема: показ змодельованого образу національної еліти, визначення її по­літичних та морально-етичних орієнтирів. Ідея: заклик до самоусвідомлення народу, пробудження його національної гідності, при­страсне заперечення національного і соціального гноблення народів. Які настрої наявні у творі?Сум, гнів, погроза, суперечка, пересторога, заклик.

Номер слайду 4

Ідейно-тематична спорідненість з поемою «Сон»Як і в поемі «Сон» («У всякого своя доля...»), у посланні Т. Шевченко художньо розкрив найголовніший соціальний конфлікт свого часу - протистояння закріпаченого народу й панів-кріпосників. Проте в «І мертвим, і живим, в ненарожденим…» ця суперечність набула нових відтінків. З одного боку, поет продовжує тему «земляків», а з іншого – увиразнює її. Т. Шевченко розгортає думку про те, що і пан, і пригноблені селяни – нащадки «славних прадідів великих», які боролися за Україну, її волю.

Номер слайду 5

Чому ж вони «правнуки погані»?Перебуваючи в Україні, Тарас Григорович пильно придивлявся до дворянської інтелігенції. Він прагнув пізнати її інтереси, духовні запити, рівень освіченості, ставлення до історичного минулого та сучасного життя трудового люду. Виявилося, що більшість дворян — реакціонери і конформісти. Вони були задоволені політикою самодержавства, вірні йому і зовсім байдужі до громадських справ свого краю, його минулого й сучасного. Їх цікавило тільки особисте збагачення, основним джерелом якого була нещадна експлуатація кріпаків, своїх же земляків. Конформізм – пасивне, пристосовницьке прийняття головних стандартів у поведінці, безапеляційне визнання існуючих порядків, норм і правил, безмовне схиляння перед авторитетами.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Бесіда. У чому трагізм ліричного героя?Герой чіткіше від інших бачить неподобства сучасного йому життя; інші люди загрузли в особистих щоденних турботах, а він бачить зло і неправду. До чого автор закликає цих «нелюдів»?Схаменутись, тобто перестати кривдити кріпаків; по-справжньому, а не на словах полюбити свій народ і свою країну, брататися з «нижчими» верствами свого народу.

Номер слайду 8

Чому звернення до панів переходить у гнівну інтонацію?Шевченка обурює, що пани, зневажливо ставлячись до національних традицій, їздять за кордон і звідти привозять тільки «великих слов велику силу та й більш нічого»; вважаючи себе освіченими людьми, передовими, пани преспокійно «шкуру деруть з братів незрячих, гречкосіїв». Перед чим і в якій формі застерігає поет панів? До рішучої боротьби проти царизму поет закликав ще на початку «Посланія». Тут він продовжує цей мотив розгортати, малюючи в образі біблійного страшного суду можливу селянську революцію. Яке ставлення автора до реакційних слов’янофільських прагнень українських панів? Негативне, бо слов’янофіли хотіли зверхності російськогоцаря

Номер слайду 9

Робота з крилатими висловами{EB344 D84-9 AFB-497 E-A393-DC336 BA19 D2 E}Цитата. Коментар«В своїй хаті своя й правда,І сила, і воля»«Нема на світі України,Немає другого Дніпра,А ви претеся на чужину. Шукати доброго добра»Шукати правду не за кордоном,а на власній землі в єднанні з народом; заклик до патріотичного служіння власному народові й до творіння національної культури, близької і потрібної йому«Учітесь, читайте,І чужому научайтесь,Й свого не цурайтесь!»«Якби ви вчились так, як треба,То й мудрість би була своя». Бути освіченими, не просто переймати прогресивні ідеї з інших країн, а й не забувати рідну культуру як першооснову національного буття«Обніміться ж, брати мої,Молю вас, благаю!»Заклик до єднання інтелігенції з народом, братерства, спільної праці на благо України

Номер слайду 10

Тестові завдання 1. За що поет дорікає панству?а) Вони багато їдять і сплять. б) Не читають класичної літератури.в) Правдою торгують і Бога зневажають. г) Байдужі до долі дітей-сиріт. 2. Т. Шевченко називає Україну...а) Великою руїною. б) Пограбованою і приниженою.в) Квітучим раєм. г) Дівчиною-красунею. 3. Поет у творі критично ставиться до тих, хто:а) Не цікавиться історичним минулим рідного краю. б) Намагається виїхати за кордон.в) Зневажає мову. г) Відцурався від народних традицій.style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 11

4. Україна у творі порівнюється...а) Із тихим раєм. б) Кутком світла і тепла.в) Дивовижною планетою. г) Дівочою красою. 5. На думку Т. Шевченка, правду, силу і волю можна відчути виключно...а) На небі. б) У чужому краю.в) У рідній країні. г) Неподалік від місця, де ти народився. 6. Знаючи всі мови слов’янського люду, письменник дорікає теперішньому поколінню в тому, що воно...а) Не вивчає рідної мови. б) Говорить суржиком.в) Не складало віршів і пісень українською. г) Намагається залишити Україну і виїхати за кордон.style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 12

Прослухати на каналі You. Tube послання «І мертвим, і живим, і ненарожденим…» у виконанні народного артиста України Федора Стригуна https://youtu.be/_q. I3 D-0 WDVo. Дати розгорнуту відповідь на запитання: чи стала, на вашу думку, незалежна Україна «своєю хатою», надійною домівкою для мільйонів її громадян? Свою відповідь аргументуйте.

pptx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
3491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку