Т. Шевченко " Заповіт"

Про матеріал
Поглиблення знань про творчість Шевченка, історія написання заповіту, ознайомлення з сучасною музичною обробкою вірша
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку «Заповіт» - твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбуття свого народу, віра в нього.

Номер слайду 2

План уроку Перевірка домашнього завдання Історія виникнення “Заповіту” Перегляд відео “ Як умру, то поховайте...” Виразне читання “Заповіту” Прослуховування “Заповіту” у виконанні рок-музиканта М.Осадчого Визначення теми та головної думки поезії Визначення художніх засобів, використаних у “Заповіті” Закріплення вивченого на уроці матеріалу (метод “мікрофон”)

Номер слайду 3

Мотивація навчальної діяльності Сьогодні на уроці ми ознайомимося з одним із найвизначніших поетичних творів великого поета Т. Г. Шевченка. Цей твір відомий не лише в Україні, а й далеко за її межами, про це свідчить той факт, що ”Заповіт” перекладений п’ятдесятьма мовами світу. А про що ж цей твір, яка його головна думка і в чому полягає його унікальність ми і дізнаємося впродовж уроку.

Номер слайду 4

Випереджальне завдання. вдумайтесь у зміст твору і дайте відповіді на питання: Які асоціації стосовно ліричного героя твору у вас виникнуть (хто звертається й до кого з рядками поезії)? Які почуття виникають у вас, коли слухаєте цей вірш?

Номер слайду 5

Історія створення і видання поезії « Заповіт» Листопад 1845 року видався мокрий, вітряний і холодний. Шевченкові ця погода дошкуляла дужче, ніж зазвичай, бо тоді він, працюючи в складі Археографічної комісії, мусив увесь час їздити по селах і містах, змальовувати старовинні церкви, монастирі, незвичайні будівлі. Вранці поет виїхав із села В'юнище до Андрушіва, у дорозі змок до нитки. Весь день його морозило, і надвечір він повернувся до В'юнища зовсім хворим. Довелося злягти в чужій хаті. Думи роєм носилися в голові, просилися на папір. Хворіючи, поет написав своє посланіє «І мертвим, і живим, і ненарожденним…», «Минають дні, минають ночі» і ще кілька ліричних творів. Про хворобу поета дізнався його щирий приятель, переяславський лікар Андрій Козачковський і негайно ж перевіз Тараса Григоровича з В'юнища до себе у Переяслав. У хворого почалося двостороннє запалення легенів. У той час мало хто видужував від цієї хвороби. Це знав і лікар, знав і поет. Після 20 грудня хворому погіршало, становище його було майже безнадійним. Тарас Григорович лежав у чистій, теплій, затишній кімнаті, сумно дивився у стелю і думав про свою останню годину, про долю України, про майбутнє рідного народу. В уяві виринав Дніпро, лани широкополі і села, що нагадували поетові писанку. Було боляче, що залишилися невиспіваними його думи, що гарячу, чисту, нерозтрачену любов до рідного народу доведеться забирати з собою в домовину. Ось у таку годину Шевченкові страшенно захотілося сказати народові, Україні, своїм друзям тепле щире слово, і на папері лягли рядки: «Як умру, то поховайте…». Вірш написано на Різдво — 25 грудня 1845 року. Шевченко не знав тоді, що ця його поезія стане дуже популярною піснею, народним гімном, бойовим закликом до боротьби не тільки в його батьківщині, але й далеко за її межами. Не думав ні про славу, ні про почесті, ні про можливу кару за свої сміливі думки. Він тільки хотів — може, в останній раз — сказати народові про те, що думав, що почував. То був його заповіт. На щастя, міцний організм переміг хворобу, і через два тижні поет уже вирушив на Чернігівщину з тим же таки завданням Археографічної комісії. «Заповіт» пішов у люди: його переписували в десятках і сотнях примірників, передавали з рук у руки, вивчали напам'ять, аж поки твір потрапив на сторінки невеликої збірки «Новыя стихотворѣнія Пушкина и Шевченки», що була надрукована у Лейпцигу 1859 року, пізніше — у Львові (1863) та Санкт-Петербурзі (1867). Великого поширення він набув під час перевезення тіла Шевченка до України. Значна заслуга в цьому художника Григорія Честахівського, який навчив «Заповіту» багатьох із тих людей, що прийшли на Чернечу гору попрощатися з Кобзарем.

Номер слайду 6

“Заповіт” слова: Т. Шевченко https://youtu.be/SoQ9KN3hSNg (перегляд презентації)

Номер слайду 7

Т. Г. Шевченко

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Як умру, то поховайте Мене на могилі,

Номер слайду 10

Серед степу широкого, На Вкраїні милій,

Номер слайду 11

Щоб лани широкополі,

Номер слайду 12

І Дніпро, і кручі

Номер слайду 13

Було видно, було чути Як реве ревучий.

Номер слайду 14

Як понесе з України У синєє море

Номер слайду 15

Кров ворожу

Номер слайду 16

… Отоді я І лани, і гори

Номер слайду 17

Все покину і полину До самого Бога Молитися… а до того Я не знаю Бога

Номер слайду 18

Поховайте та вставайте, Кайдани порвіте

Номер слайду 19

І вражою злою кров'ю Волю окропіте.

Номер слайду 20

І мене в сім'ї великій, В сім'ї вольній, новій,

Номер слайду 21

Не забудьте пом'янути Незлим тихим словом.

Номер слайду 22

https://youtu.be/xw1owdTy81M Тарас Шевченко – Заповіт у виконанні рок-музиканта М. Осадчого

Номер слайду 23

Змістовні частини “Заповіту” 1 частина: заклик поета поховати його на Україні, любов до рідної країни, її широка картина. 2 частина: заклик до боротьби, до повалення існуючого ладу, ненависть до кріпосників. 3 частина: мрії про нове суспільство після знищення кріпацтва.

Номер слайду 24

Тема поезії: зображення почуттів поета, викликаних суспільним становищем України (кріпацтвом).

Номер слайду 25

Головна думка: заклик до українського народу знищити існуючий лад й побудувати нове, вільне суспільство на Україні. Це є життєвим кредо поета. (Кредо – провідні думки, переконання).

Номер слайду 26

Художні засоби в поетичних творах Епітет – художнє означення Метафора – перенесення ознак одного предмета на інший за схожістю чи подібністю Метонімія – перенесення ознак одного предмета на інший за реально існуючим між ними зв'язком

Номер слайду 27

Художні засоби твору. Робота в групах: І група – знаходять в тексті твору епітети, зазначаючи, які з них виражають любов, а які ненависть. ІІ група – виписують метафори ІІІ група – визначають метонімію ІV група – знаходять тавтологію

Номер слайду 28

Закріплення вивченого матеріалу (використовується метод “Мікрофон”) Що нового ви дізналися про Т. Шевченка та його творчість? Скількома мовами був перекладений ”Заповіт”? Які події відбулися в житті поета, що він вирішив написати цей твір? Яка головна думка твору?

Номер слайду 29

Підсумок уроку Помер Т. Г. Шевченко в Петербурзі, де й був похований на Смоленському кладовищі. Але в тому ж 1861 році був перепохований на Україні поблизу міста Канева. І видно йому тепер і Дніпро, і кручі, і широкополі лани. Отже, «Заповіт» Тараса Шевченка – програмний твір поета, неповторний поетичний заповіт у світовій поезії, з яким він звернувся до народу. До 1845 року історія української поезії не знала такого прямого заклику до боротьби проти царизму. Напевно, ви відчули і в цьому творі, як Т. Г. Шевченко ненавидів панів-кріпосників, як його обурювала вся кріпосницька система. Цей твір надзвичайно точно підтвердив його життєве кредо – не коритись панам, боротись проти проклятого панства, проти всього ладу.

Номер слайду 30

Домашнє завдання: Вивчити “Заповіт” напам‘ять Додаткове завдання: Підготувати повідомлення про перепоховання Т. Шевченка на Чернечій горі

ppt
Додано
23 жовтня 2022
Переглядів
386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку