«Технічне обслуговування механізму газорозподілу»

Про матеріал
Урок теоретичного навчання з теми: «Технічне обслуговування механізму газорозподілу» для здобувачів освіти закладів професійної (професійно-технічної освіти). його можна використовувати за різної форми проведення уроків (онлайн та офлайн).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

уроку теоретичного навчання

на тему:

«Технічне обслуговування механізму газорозподілу».

                 

 

 

 

                                                 Викладач предмету:

                                                                              «Спецтехнологія» за професією:

                                                                      «Слюсар з ремонту колісних                  транспортних засобів»

                                                                              Олександр ЩЕРБИНА.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Київ 2024

Зміст.

  1. Анотація
  2. Зміст………………………………………………………………2
  3. Вступ……………………………………………………………...3
  4. Основна частина…………………………………………………4
  5. Висновки…………………………………………………………15
  6. Список використаних джерел…………………………….…….17
  7. Додатки…………………………………………………………..18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

ГРМ – це частина двигуна, яка наче і не вимагає особливої уваги при експлуатації сучасного автомобіля і роками не потребує обслуговування, але якщо зовсім забути про сервісний регламент, може статися лихо, – яке, ймовірно, закінчиться капітальним ремонтом чи навіть заміною двигуна. Тому знати будову, особливості та типові проблеми цього механізму корисно кожному автовласнику, не кажучи вже про фахівців, які працюють в автомобільній сфері.

ГРМ – це газорозподільний механізм. Найважливіший компонент будь-якого двигуна внутрішнього згоряння. Без нього двигун не зможе функціонувати в принципі. Адже саме ГРМ керує впускними та випускними клапанами, через які в циліндри потрапляють повітря або робоча суміш і відводяться у випускний колектор відпрацьовані гази. А оскільки ключові процеси повинні відбуватися в певні моменти часу, від ГРМ потрібна особлива точність — похибки неприпустимі. І, звичайно, величезну роль відіграє надійність його деталей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема програми. Технічне обслуговування автомобілів.

Тема уроку.  Технічне обслуговування механізму газорозподілу.

Мета уроку:

навчальна:  навчити виявляти  несправності механізму газорозподілу автомобілів   та робити  регулювання теплового зазору.

     розвиваюча: розвивати пізнавальну самостійність, увагу, мислення, вміння орієнтуватись у виробничих умовах, професійну компетентність;

     виховна: виховувати інтерес та любов до обраної професії, акуратність, вміння раціонально та економно використовувати  ресурси,  почуття відповідальності за доручену роботу.

Тип уроку:  урок вивчення нового навчального матеріалу

Вид уроку:  інтерактивний

Форма організації навчальної діяльності: робота групами

Методи проведення уроку: пояснювально – ілюстративний, інформаційно – комунікативний, демонстраційний.

Міжпредметні зв’язки:

виробниче навчання: тема «Технічне обслуговування та ремонт автомобілів»

охорона праці: тема «Основи безпеки праці в  галузі»

фізика: тема «Властивості металу при нагріванні»

Методичне забезпечення уроку:

  • Технічні засоби: мультимедійні засоби навчання ( комп’ютер, мультимедійна дошка. мультимедійний проектор)
  • Натуральні зразки: стенд , набір щупів , набір слюсарних ключів, мікрометр
  • Наочні посібники: плакати, стенди, відео, презентація

             

 

 

 

 

Структура уроку

І. Організаційний момент ( 1 хв.)

 Добрий день.  Прошу   командира групи зробити відмітку  у листку відвідування відсутніх.

ІІ.  Оголошення теми та мети уроку( 2 хв.)

Вступне слово викладача: Газорозподільний механізм забезпечує наповнення циліндрів двигуна горючою сумішшю і випуском відпрацьованих газів у відповідності з прийнятим для двигуна порядком роботи циліндрів і фазами газорозподілу. До деталей газорозподільного механізму відносяться: розподільний вал, клапани та направляючі втулки, пружини з деталями кріплення, важелі приводу клапанів.

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку  «Технічне обслуговування механізму газорозподілу»

Знання, які ви здобудете сьогодні, стануть вам у пригоді, коли ви будете самостійно працювати на виробництві, а також при технічному обслуговуванні  власного автомобіля Для цього ви повинні  навчитись  виявляти  несправності механізму газорозподілу автомобілів, а також вивчити можливі способи їх усунення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      IІ. Актуалізація опорних знань.

Розріз головки циліндрів по випускному клапану

1 – головка циліндрів;
2 – випускний клапан;
3 – масловідбивний ковпачок;
4 – важіль клапана;
5 – корпус підшипників розподільчого валу;
6 – розподільчий вал;
7 – регулювальний болт;
8 – контргайка болта;
А – зазор між важелем та кулачком розподільчого валу

Схема механізму приводу розподільчого валу та допоміжних органів

1 – зірочка розподільчого валу;
2 – ланцюг;
3 – заспокоювач ланцюга;
4 – зірочка валика приводу масляного насоса;
5 - зірочка колінчастого валу;
6 – обмежувальний палець;
7 - черевик натягувача;
8 – натягувач ланцюга

Розріз натягувача ланцюга

1 – ковпачкова гайка;
2 – корпус натягувача;
3 – стрижень;
4 – пружинне кільце;
5 – пружина плунжера;
6 – шайба;
7 – плунжер;
8 – пружина;
9 – сухар;
10 - пружинне кільце

Щоб відповісти на поставлені питання необхідно пригадати ті знання, які ми з вами здобули на попередніх уроках.

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу

Використовуючи   плакати та стенд двигуна пояснюю ознаки несправності механізму газорозподілу. 

Основні несправності газорозподільного механізму
В процесі експлуатації автомобіля в газорозподільному механізмі можуть виникнути такі несправності, як погане прилягання клапана до гнізда, неповне відкриття клапана, розтягнення ланок приводний ланцюга.

Ознакою неповного відкриття клапана служать стуки в двигуні і падіння потужності. Причиною цієї несправності є великий зазор між стержнем клапана та носком коромисла.

До несправностей газорозподільного механізму слід віднести також знос шестерень розподільного валу, збільшення поздовжнього зміщення розподільного валу і зависання клапанів внаслідок відкладення на їх стрижнях смолистих речовин.

Виявлені несправності необхідно усувати в такий спосіб: нагар видалити, поламану пружину замінити, засмолені стрижні клапанів промити бензином. Порушений зазор між стержнем клапана та носком коромисла відновлюють регулюванням. При значному зносі деталей газорозподільного механізму двигун ремонтують.

Збільшення зазору викликає стукіт клапанів, а зменшення - спалах в карбюраторі або хлопки в глушнику. При великому зазорі зменшується величина опускання клапана і скорочується тривалість його відкриття, в результаті чого погіршується наповнення циліндра горючою сумішшю і видалення з нього продуктів згоряння, а потужність двигуна знижується.

Розтягування приводний ланцюга призводить до порушення фаз газорозподілу, внаслідок чого утруднюється пуск двигуна і зменшується його потужність.

Пропоную відрегулювати тепловий зазор, подивимось на відео (відео додається)

Впускний клапан починає відкриватися з випередженням, тобто до підходу поршня до верхньої мертвою точци (в.м.т.) на відстань, відповідно 12° повороту колінчастого валу до в.м.т. Це необхідно для того, щоб клапан був повністю відкритим, коли поршень піде вниз, і через повністю відкритий впускний отвір надійшло по можливості більше свіжої горючої суміші. впускний клапан закривається з запізненням, тобто після проходження поршнем нижньої мертвої точки (н. м. т.) на відстані, відповідному 40 ° повороту колінчастого валу після н.м.т.

Внаслідок інерційного напору струменя усмоктуваної горючої суміші вона продовжує надходити в циліндр, коли поршень уже почав рух вгору, і тим самим забезпечується краще наповнення циліндра. Таким чином, впуск практично відбувається за час повороту колінчастого валу на 232 °. Випускний клапан починає відкриватися ще до повного закінчення робочого ходу, до підходу поршня до н. м. т. на відстань. відповідне 42 ° повороту колінчастого валу до н.м.т. В цей момент тиск в циліндрі ще досить великий, і гази починають інтенсивно закінчуватися з циліндра, в результаті чого їх тиск і температура швидко падають. Це значно полегшує роботу двигуна під час випуску та оберігає двигун від перегріву. Випуск продовжується і після проходження поршнем в.м.т., тобто коли колінчастий вал повернеться на 10 ° після в.м.т. Таким чином, тривалість випуску становить 232 °.

Існує такий момент (22 ° повороту колінчастого валу близько в.м.т. коли відкриті одночасно обидва клапани - впускний і випускний. Таке положення називається перекриттям клапанів. Із - за малого проміжку часу перекриття клапанів не призводить до проникнення відпрацьованих газів у впускний трубопровід, а, навпаки, інерція потоку відпрацьованих газів викликає підсмоктування горючої суміші в циліндр і тим самим покращує його наповнення.

Описані фази газорозподілу мають місце при зазорі 0,30 мм між кулачком розподільного валу і важелем приводу клапана на холодному двигуні. Щоб забезпечити узгодженість моментів відкриття і закриття клапанів з кутами повороту колінчастого валу (тобто забезпечити правильну установку фаз газорозподілу), на зірочках колінчастого і розподільного валів маються мітки  і а також  на блоці циліндрів і  (виступ) на корпусі підшипників розподільного валу. Якщо фази газорозподілу встановлені правильно, то при положенні поршня четвертого циліндра в в.м.т. в кінці такту стиснення мітка 41 на корпусі підшипників розподільного валу повинна збігатися з міткою 42 на зірочці розподільного валу, а мітка 48 на зірочці колінчастого вала з міткою 47 на блоці циліндрів.

Коли порожнину приводу розподільного валу закрита кришкою, то положення колінчастого валу можна визначити по мітках на шківі колінчастого валу і кришці приводу розподільного валу. При положенні поршня четвертого циліндра в в.м.т. мітка на шківі повинна збігатися з міткою на кришці приводу розподільного валу. Розбіжність міток на один-два ланки ланцюга призводить до ударів клапанів про поршень і відмови двигуна в роботі. Для забезпечення нормальної роботи двигуна зазори між кулачками і важелями приводу клапана встановлюються рівними 0,15 мм на холодному двигуні.

Ці зазори необхідні для того, щоб забезпечити правильну роботу механізму газорозподілу при тепловому розширенні деталей на працюючому двигуні, (відхилення величини зазорів у різних клапанів на одному двигуні не повинен перевищувати 0,02-0,03 мм. Якщо зазори відрізняються від зазначеної величини, то фази газорозподілу спотворюються: при збільшеному зазорі клапани відкриваються із запізненням і закриваються з випередженням, а при недостатньому зазорі відкриваються з випередженням і закриваються з запізненням. Якщо зазору немає, то клапани залишаються трохи прочиненими постійно, що різко скорочує довговічність клапанів і сідел.

Зазори між кулачками і важелями приводу клапанів встановлюються таким чином: повернувши колінчастий вал за годинниковою стрілкою до збігу мітки 42 на зірочці розподільного валу з міткою 41 на корпусі підшипників, що відповідає кінця такту стиснення в четвертому циліндрі, встановлюють зазор у випускного клапана четвертого циліндра (восьмий кулачок) і впускного клапана третій циліндр (шостий кулачок). Потім, послідовно повертаючи колінчастий вал на 180, встановлюють зазори у клапанів решти циліндрів в порядку.

Для установки необхідного зазору слід: тримаючи гайковим ключем регулювальний болт 17 важеля, іншим ключем послабити контргайку болта, вставити між важелем і кулачком розподільного валу щуп товщиною 0,15 мм і гайковим ключем загортати або відкручувати регулювальний болт  з подальшим затягуванням контргайки, поки при затягнутою контргайці щуп не буде входити з легким защемленням.

Перевірка збігу настановної мітки на зірочці колінчастого валу з міткою на блоці циліндрів

Мітки вказані стрілками.

Перевірка збігу настановної мітки на зірочці розподільного валу з міткою на корпусі підшипників

1 – мітка на зірочці;
2 – мітка на корпусі підшипників

 

 

1. Зазори регулюйте на холодному двигуні, попередньо налаштувавши натяг ланцюга. Після регулювання зазор має бути 0,14-0,17 мм.

2. Поверніть колінчастий вал за годинниковою стрілкою до збігу мітки на зірочці розподільного валу з міткою на корпусі підшипників, що відповідатиме кінцю такту стиснення у четвертому циліндрі. У цьому положенні регулюється зазор у випускного клапана 4-го циліндра (8-й кулачок) та впускного клапана 3-го циліндра (6-й кулачок).

 

3. Послабте контргайку регулювального болта важеля.

Послідовність регулювання зазорів у клапанному механізмі
 

Кут повороту колінчастого валу

Номер циліндра, у якому відбувається такт стиснення (кінець)

Номер регульованих клапанів (кулачків)

4

8 та 6

180 °

2

4 та 7

360°

1

1 та 3

540°

3

5 та 2

4. Вставте між важелем і кулачком розподільного валу плоский щуп А.95111 товщиною 0,15 мм і гайковим ключем загортайте або відвертайте болт 2 з наступним затягуванням контргайки 3, поки при затягнутій контргайці щуп 1 не буде входити.

5. Після регулювання зазору у випускного клапана 4-го циліндра та впускного клапана 3-го циліндра послідовно повертайте колінчастий вал на 180° і регулюйте зазори, дотримуючись черговості, вказаної в таблиці.

Процес регулювання демонструю власним прикладом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Систематизація знань

Викладач: А зараз давайте перевіримо, що ви зрозуміли, як засвоїли  новий матеріал. Ділимо клас на дві команди

 Викладач ставить питання, а учні відповідають. Перемагає той, хто дав більше правильних відповідей. У визначенні переможця викладачу допомагає експерт.

  1. Які є ознаки несправності механізму газорозподілу?
  2. Причини втрати потужності двигуна?
  3. Причини сторонніх шумів механізму газорозподілу?
  4. Яка послідовність дій при проведенні ТО механізму газорозподілу?
  5. Назвіть вимоги охорони праці при проведенні робіт з механізмом газорозподілу

 

  1.  Газорозподільний механізм служить для

  1.        подачі горючої суміші в циліндри двигуна
  2.        перетворення палива в горючу суміш
  3.        своєчасної подачі горючої суміші в циліндри двигуна і випуску відпрацьованих газів
  4.        подачі горючої суміші у двигун

 

 

  1. Що з переліченого є ознакою несправності механізму газорозподілу?

1)Відведення автомобіля вбік

2)Втрата потужності

3)Витікання палива

4)Пізній момент запалювання

 

3.Нещільне прилягання клапанів до гнізд виявляють за такими ознаками:

1)велика задимленість

2)зменшенням компресії

3)підтікання охолоджувальної рідини

4)збільшення потужності

  

   4.Причинами нещільного закриття клапанів можуть бути:

1) відсутність зазору між стержнем клапана та носком коромисла

2)занадто густе мастило

3)залягання компресійних кілець

4)зношення гальмівних колодок

 

5. Регулювання теплових зазорів клапанів проводиться

1)на холодному двигуні

2на прогрітому двигуні

3на гарячому двигуні

4різниці немає

 

6.  При якому положенні поршня відбувається регулювання клапана

1)поршень знаходиться при такті впускання

2) поршень знаходиться наприкінці такту стискання

3) поршень знаходиться наприкінці такту робочого ходу

4) поршень знаходиться наприкінці такту випуску

 

7. Для регулювання зазору між стержнем клапана та носком коро-

мисла треба:

1)обертати розподільник запалювання

2) крутити контргайку й регулювальний гвинт на коромислі

3) обертати рульове колесо

4) зняти бензонасос

 

8.Чим перевіряється тепловий зазор клапана:

1) щупом круглим

2)щупом плоским

3)штангенциркулем

4)щупом квадратним

 

9.Який тепловий зазор клапана в нашому випадку?

1) 0,15 мм

2) 0,25 мм

3) 0,30 мм

4) 0,5мм

10. Притирання клапанів проводиться

1)напилком

2)надфілем

3)мілким абразивним кругом

4)абразивною пастою

 

Відповіді

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

3

2

2

1

1

2

2

2

1

4

 

 

 

 

 

VI. Підсумок уроку

 

Учні діляться враженнями:

Всі молодці, гарно працювали на уроці. Отримали оцінки наступні учні (називаю учнів і оцінки).

 

VІІ. Видача домашнього завдання.

Вирішити проблемну  ситуацію. Власник автомобіля, після самостійного  проведення ТО механізму газорозподілу почув сторонні шуми  під час роботи двигуна. Ваші дії…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел.

 

1.  Кисликов В.Ф., Лущик В.В. Будова і експлуатація автомобілів: Підручник. К.: Либідь, 2002. – 400с.

2.  Лудченко О.А., Технічне обслуговування і ремонт автомобілів, 20035. 

3.  Родичев В.А., Родичева Г.И. Тракторы и автомобили – М.: Высш. школа, 1982. – 320с.

4.https://mechanic.pto.org.ua/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=4611&Itemid=1543

5.https://www.autoprospect./vaz/2101-zhiguli/3-12-raspredelitelnyjj-val-i-ego-privod.html

6.http://avtomir.dn.ua/nespravnosti-grm-dvyguna-avtomobilya/

7.https://монолит.укр/structure-avto/grm/

8.https://www.youtube.com/watch?v=adZJYxmYC5o


  

Виконав________________________________

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Виконав________________________________

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Виконав________________________________

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Виконав________________________________

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Виконав________________________________

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Виконав________________________________

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Виконав________________________________

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
19 березня
Переглядів
503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку