Технологічна картка до уроку з теми "Вітаміни."

Про матеріал
Анотація Розвиток навичок самостійної роботи учнів на уроках біології– важливий компонент навчально-виховного процесу. Навчити учнів самостійно здобувати знання та удосконалювати навички і вміння – таке завдання стоїть перед кожним викладачем. Для цього необхідно озброїти учня прийомам виконання завдань, виробити певні алгоритми опрацювання того чи іншого матеріалу, підготувати відповідні наочні посібники для кабінету, які були б завжди перед очима учнів. Самостійна робота на уроках біології має велике навчальне й виховне значення. Вона може дати бажані наслідки лише тоді, коли викладач застосовуєїї у певній системі та послідовності; правильно керує нею; працює в тісному контакті з викладачами інших предметів. У роботі представлено різні види завдань по організації самоосвітньої навчально-пізнавальної діяльності учнів на різних етапах уроку, які використовуються при вивченні курсу «Біологія і екологія» Дотримано взаємозв’язок різних видів самостійної роботи: робота зі схемою, таблицями, підручником, опорним конспектом. Використано інтерактивні технології кооперативного навчання, які сприяють інтенсифікації навчального процесу, заохочують час, розвивають навички самоосвіти та творчого потенціалу учня. Робота містить завдання підвищеної складності, завдання для перевірки знань та закріплення умінь та навичок. “Майстерність викладача в тому ,щоб розвивати творче мислення і бажання здобувати знання учнями ” А.Енштейн Зміст педагогічних методів і технологій 1.1. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності. 1.1.1. Бесіда 1.2. Формування нових понять 1.2.1. Клостир, завдання для нього 1.2.2. Робота в групах 1.2.3. Використання технологій критичного мислення (робота з текстом) 1.3. Узагальнення і систематизація знань 1.3.1. Вправа «Працюємо в комаді» 1.3.2. Вправа «Вільний мікрофон» 1.3.3. Рольова гра 1.4. Підбиття підсумків уроку шляхом методу «так чи ні» 1.5. Домашнє різнорівневе завдання. Ефективність дидактичного та роздаткового матеріалу: <Матеріали дають змогу економити час на уроці; < Матеріали дають змогу використовувати 12-бальну систему оцінювання навчальних досягнень учнів; < Матеріали забезпечують засвоєння та поглиблення знань і способів дій на рівні їх застосування і у новій ситуації.
Перегляд файлу

 

Методична розробка уроку в формі технологічної карти .

І курс рівень стандарту
Тема уроку. Вітаміни, їх роль в обміні речовин

Мета уроку:
 

 Навчальна – сформувати поняття про основні групи вітамінів та їх роль в обміні речовин

 Розвивальна – розвивати вміння аналізувати, визначаючи наслідки гіпо- та гіпервітамінозу

 Виховна - виховувати кумунікативну та здоров´язберігаючу компетенцію, усвідомлення важливості

 ролі вітамінів  процесах обміну речовин   

Обладнання уроку: підручник «Біологія і екологія» 10кл.В.І.Соболь, таблиця : «Вітаміни»             

 презентація навчального матеріалу Power Point,роздатковий матеріал: ілюстрації,та  картки-завдання,тексти

 з навчальним матеріалом,алгоритм виконання клостира.

 

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Компетенції учнів на уроці:

Основні поняття

Основні знання

Основні вміння

Вітамін, авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз

Водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни, роль вітамінів у метаболізмі, хвороби, пов’язані з нестачею чи надлишком вітамінів, джерела основних вітамінів

Визначення за симптомами гіповітамінозу які вітаміни необхідні людині.

Збереження вітамінів у продуктах харчування

Хід уроку
 

Етап уроку

Час

Завдання етапу

Зміст

Методи і прийоми

ФОНД*

Діяльність
викладача

Діяльність
учня
 

Органі-зацій -ний

2 хв

Підготува -тися до діяльності на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф до уроку:Мало мати,

гарний розум,  Головне –гарно його приміняти

(Р.Декарт)

      Настрій               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Як ви розумієте цей вислів ? Хто такий Декарт і на якому предметі ви чули це прізвище?

             

 

Готовність до уроку. Привітання.

Викладач пропонує визначити свій настрій на початку уроку, скористав -шись смайликами Картинки по запросу три смайлика 

 

Викладач розвиває комунікатив-ну компетенцію учнів.

Готовність до уроку. Привітання.

Учні обирають смайлик, що відповідає їх настрою

Картинки по запросу три смайлика

 

 

 

 

 

Короткий обмін думками серед учнів.

Актуалізація

4 хв

Повторення вивченого матеріалу, виявлення труднощів при підготовці до уроку

II.Питання:

Дайте визначення поняттю «обмін речовин»

Яке функціональне значення в організмі поживних речовин?

В чому полягає роль ферментів у процесах метаболізму?

Які існують способи регуляції процесів метаболізму?

 

Бліц-опитування

Ф

Викладач задає короткі питання, що потребують стислої відповіді.

Учні відповіда -ють на питання

Мотивація  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зацікавлен-ня та включення учнів у активну пізнавальну діяльність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використан-ня технології критичного мислення при вивченні нового матеріалу.

Виявляється, що і до складу ферментів, і до складу деяких гормонів входять речовини дуже необхідні для їх функціонування. Тільки про них довгий час науці було невідомо. Люди не просто страждали від нестачі корисних речовин, але і важко хворіли, і нерідко вмирали. Лише у 1880 році лікар М.Лунін висловив думку про те, що в продуктах харчування крім відомих білків, жирів та вуглеводів містяться «..ще інші речовини, незамінні для харчування." Свою назву ці речовини отримали значно пізніше, і походила вона від латинського «vita» - життя.

Отже тема нашого уроку «Вітаміни, їх роль в обміні речовин»

Завдання учням: сл.1Розшифруйте вислів Сократа “Ми живемо не для то-го ,щоб їсти ,а їмо для того ,щоб жити.”

Розпо-відь з елемен-тами бесіди. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом Хто швид-ше...”

Ф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

Викладач підводить учнів до думки, що ще одна група важливих для метаболізму речовин потребує детального вивчення .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання учням:

 

1)Кто такий Сократ ?2)В якій країні жив?  3)Що означає цей вислів?  (1-4б.)

Учні записують тему уроку в зошит і слухають розповідь викладача.         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні працюють в групах і розшифровують вислів давньо-грецького філософа Сократа сл.1  і відповідають на птання          

Вивчення нового матеріалу

18 хв

Сприйняття і усвідом-лення учнями навчальної інформації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні розвивають аналітичні і логічні здібності.

III.Вітаміни – біологічно активні сполуки різної хімічної природи, необхідні для забезпечення важливих фізіологічних та біологічних процесів у організмі.сл.2

На сьогоднішній день відомо біля 50 вітамінів.сл3 Їх поділяють на дві групи: водорозчинні та жиророзчинні.сл.4

Механізм дії вітамінів. Вітамін-це кофермент-небілкова частина ферменту.сл.5

Дози вітамінів : гіперавітаміноз, гіпоавітаміноз, авітаміноз сл.6

Групи вітамінів за фізіологічною дією 1)підвищують загальну реактивність2)з кровоспинними властивостями3)антианемічні сл.7

ВітамінА-ретинол сл.8

ВітамінD-кальциферол сл.9

Вітамін В¹-тіамін сл.10

Вітамін В²-піридоксин сл.11

ВітамінС сл.12

В яких продуктах відсутні вітаміни. сл.13  

Домашне завдання: 1.Скласти пам´ятку про збереження вітамінів у продуктах харчування.

2.§ 26 підручник “Біологія і екологія”

 

IV.Учні виконують роботу в групах .

”Дати характеристику вітамінам”.

1група-вітамінС, 2)група-вітамінD   3)група-вітаміни гр.В                          4)група-вітамінА

 

 

 

 

 

Розпо-відь виклада-ча, показ слайдів, виконан-ня письмової роботи по алгорит-му        

Мето-дом “Тут і зараз”.

 

 

 

 

 

 

 

Знаходження міжпредметних зв´язків при вивченні нового матеріа-лу .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з таблиця-ми мет-одом «Бри-фінг

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

Викладач веде  розповідь по ходу презентації і задає питання учням з урахуваннямміжпредмет-них зв´язків по темі урока .(біологія,хі-мія,фізи-ка,математи-ка,географія, історія)

 

 

 

 

 

 

 

Питання1)Які вітаміни ви знаєте?

2)Куди плив Колумб?

(1-4б)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Викладач акцентує увагу учнів на виконання дом.завдання

 

 

Викладач розподіляє завдання між  групами та забезпечує додатковими матеріалами

(до 6 б)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні складають клостир (блок-схему) по ходу презентації .  (перша частина презентації)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В другій частині резентації учні відповіда-ють на запитання викладача.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні записують в зошит домашне завдання.

 

 

Кожна група учнів знаходить інформацію про певну групу вітамінів. При цьому один член групи дає загальну характерис-тику, другий – симптоми гіповітамінозу та його причини, третій - симптоми гіпервітамі-нозу, четвертий -  знаходження даного вітаміну у продуктах харчування.

Кожна група озвучує результати.

Закріплення

16 хв

Закріплен-ня отриманих знань, виявлення прогалин первинного усвідомлення матеріалу при виконанні різнорівне-вого завдання.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат методики критичного мислення на уроці –це прийняття рішень.

V.(1-4б)1.Що таке вітаміни?2.Назовіть декілька особливостей вітамінів.3.Що таке водорозчинні вітаміни?4.Назовіть водорозчинні 

вітаміни.5.Що таке жиророзчинні вітаміни?6.Назовіть жиророзчинні вітаміни.                   (7-9б) 7.Які особливості вітамінів визначають їх назначення?8.Які особливості й значення водорозчинних вітамінів?9.Яке значення жиророзчинних вітамінів?

10.

(10-12б.)Доведіть участь вітамінів в обміні речовин людини.                   

 

VI.Кожна група розповідає пригоду,учні других груп повині відгадати ,що трапилось з учасниками подій.(1.Доповідь лікаря 2.Мисливець з тайги 3.Мандрівниця з Азії 4.Мандрівниця з Венеції.         

Виконання різнорі-вневої вправи. Робота з текстом методичним прийо-мом “Даю шанс”    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом “А що якщо...”

  

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

Викладач контролює і допомагає учням при виконанні завдання.   

(1-10 б)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Викладач уважно слідкує за швидкістю прийняття рішення групою і дає оцінку відповіді.(1-4б)

Учні записують відповіді до запитань на аркуші. По закінченні здають викладачу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні групою вирішують якого вітаміна не хватало герою оповідання і яка хвороба його спіткала.Спі-кер групи доповідає.

Підсумки

2 хв

Визначення ефективності роботи на уроці

VII. Продовжіть речення:

- сьогодні я дізнався…
- було цікаво…
- я зрозумів, що…



 

Рефлек-сія

Ф

Викладач задає питання.

Пропонує ще раз обрати смайлик, що імпонує настрою в кінці уроку.

Картинки по запросу три смайлика

Учні по черзі продовжують речення.

Обирают смайлик, що їм імпонує та порівнюють свій настрій на початку та в кінці уроку

Картинки по запросу три смайлика

Домашнє завдання

2 хв

       

 

    

 

 

 

Викладач дякує за увагу на уроці, виставляє оцінки, оголошує завдання : прочитати  параграф26,скласти «Пам´ятку про збереження вітамінів у продуктах харчування»

Учні записують домашнє завдання , за потреби задають уточнюючі запитання.

*ФОнд - форма організації навчальної діяльності (Ф - фронтальна, І - індивідуальна,  Г - групова).

 

Література:

 

Для викладача

Для учнів

«Що можуть вітаміни: парадокси правильного харчування» В.Б. Спірічев.

Підручник “Біологія і екологія”10кл 2019

«Безопасная еда» под ред.Шиловой И.А.

«Витамания. История нашей одержимости витаминами» Кэтрин Прайс

«Витамания. История нашей одержимости витаминами» Кэтрин Прайс

Вітаміни (Інтернет-ресурси) /pidruchniri/com

Вітаміни (Інтернет-ресурси) /pidruchniri/com

Як споживати вітаміни,а які- ні/miszky.com

Як споживати вітаміни,а які- ні/miszky.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    Зміст

 

  1. Актуалізація опорних знань:бліц-опитування
  2.  мотивація навчальної діяльності:

           розповідь, бесіда

  1. Формування нових понять:

1.3.1Презентація навчального матеріалу Power Point,

 таблиці і завдання для них, ілюстрації,тексти навчаль-

 ного матеріалу, алгоритм виконання клостиру

      1.3.2. Робота учнів: в групах, фронтально, індивідуально

  1. Узагальнення і систематизація знань
    1.       Вправа «Бріфинг»
    2.       Вправа «А що, якщо…»

     1.4.3. Вправа «Даю шанс»

 

  1. Підбиття підсумків уроку шляхом методу «Рефлексія»
  2. Домашнє завдання

 

 

 

doc
Додано
24 січня 2021
Переглядів
1103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку