Технологія виготовлення виробів у техніці «Апсайклінг» на уроках трудового навчання

Про матеріал
У статті висвітлено рішення важливої проблеми збереження чистим довкілля, шляхом переробки матеріалів, які вийшли з вжитку або застаріли, формування екологічної свідомості учнів, у процесі вивчення тем з трудового навчання (9клас, «Нове життя старим речам») та з технологій (5 клас НУШ, «Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу»).
Перегляд файлу

Технологія виготовлення виробів у техніці «Апсайклінг» на уроках трудового навчання

 

Анотація

У статті висвітлено рішення важливої проблеми збереження чистим довкілля, шляхом переробки матеріалів, які вийшли з вжитку або застаріли, формування  екологічної свідомості учнів, у процесі вивчення тем з трудового навчання (9клас, «Нове життя старим речам») та з технологій (5 клас НУШ, «Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу»).

Ключові слова: екологія, довкілля,  апсайклінг, навколишнє середовище, екологічна свідомість, переробка відходів, вживані речі.

Актуальність статті – питання переробки відходів є актуальним та цілком на часі.  В наш час люди споживають набагато більше товарів ніж їх предки. Щороку обсяги споживання зростають, а разом з ними зростає і кількість відходів. Наразі  проблема забруднення є не просто труднощами , а є вже екологічною катастрофою глобального масштабу, яку людству необхідно терміново вирішувати. «Апсайклінг» - це перетворення відходів (сміття) в предмети мистецтва, модні речі , предмети побуту та багато іншого. Цей напрямок не потребує якихось додаткових витрат виробництва і переробку матеріалу. Тому цій темі приділяється не аби яка увага на уроках трудового навчання та технологій.

Мета статті - висвітлити проблему  переробки відходів, описати використання вживаних речей для створення  корисних виробів, розробити інструкційну карту для виготовлення виробу в техніці «апсайклінгу».

Виклад основного матеріалу.

     Проблема збереження навколишнього середовища у навчальних програмах піднімається не тільки в природничих галузях освіти, а й  займає особливе місце в технологічній галузі. За новою програмою предмета «Трудове навчання» та «Технології» НУШ, Міністерством освіти затверджено в 5 класі НУШ модуль «Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу» та в 9 класі проект «Нове життя старим речам».

     Новий час пропонує й нові можливості використання вже вживаних речей, така технологія має назву «upcycling». Слово «апсайклінг» має англійське походження і означає творче перевтілення відходів у витвори мистецтва, побутові вироби, одяг, аксесуари тощо.  Важливим є те, що в результаті отримана таким шляхом річ перевершує своїми якостями (як естетичними, так і функціональними) вихідний матеріал. Водночас на відміну від процесу переробки відходів у вторинну сировину не потрібно значних додаткових виробничих витрат.

    На освітній платформі «НУШ- нова українська школа»  запущено проект «Дружня школа» в рамках якого розповідається про апсайклінг – «що це таке і чому це не тільки корисно, але  цікаво і весело».

   Апсайклінг дає можливість по-новому подивитися на непотріб і мотлох, який точно є в більшості домівок. Цей процес дає не тільки причину влаштувати глобальне прибирання, а й придумати і створити щось нове та гарне з речей, яким місце на сміттєзвалищі, ще й можливість заощадити сімейний бюджет і водночас отримати стильні елементи  інтер’єру , побуту, гардеробу.

    Уперше згадку самого терміну «апсайклінг» можна знайти у статті британської газети «Salvo», датованій 1994 роком. Її автор  інженер Райнер Пілс, виступаючи з критикою методів утилізації будівельних відходів, пропонував їм альтернативу саме у контексті апсайклінгу. Втім практика пристосування  старих речей немає певної дати винаходу, а супроводжує людство впродовж усієї його історії. Іронія в тому, що раніше вона була здебільшого викликана нестачею чогось, а сьогодні навпаки популярна через надмірну кількість речей.

    Цікаво, що перетворення старих речей на щось нове було популярне й в нашій країні за радянських часів. Наші бабусі перешивали речі безліч разів. Але це відбувалося не через бережливе ставлення до екології, а через  брак тканини й оригінального одягу. У науковій термінології  такий спосіб називається циркулярною економікою. В її основі лежить ідея раціонального використання ресурсів і створення  безвідходної  системи.

    Наприклад, для людей, яким довелося жити в умовах дефіциту товарів, апсайклінг (хоч його так ніхто не називав) був знайомим, але вимушеним явищем. Дістати певні речі було не просто, тож застосовували винахідливість, та ще й ділилися різноманітними порадами у газетах, журналах, телевізійних передачах. Як оновити стару сукню, сплести яскравий килимок з ганчірок чи змайструвати міксер з дитячої дзиги – такий креатив сучасному поколінню «зумерів» і не снився!

   Можливо, цей досвід дещо спотворює в сучасному українському суспільстві розуміння апсайклінгу, знецінює його значення та можливості. Не завжди можна уявити насправді круті речі, створені майже з нічого. Але водночас навіть найвідоміші світові бізнес-індустрії вже змінюють свої підходи у виробництві. Адже за даними ООН щорічно ми продукуємо лише відходів з пластику близько 300 млн тонн. На щастя, тренд дбайливого ставлення до природи набирає все більших обертів і проникає у різноманітні сфери людської діяльності. Апсайклінг набуває більшого застосування, зокрема, завдяки своїм екологічним властивостям, а також можливості заробляти при одночасній економії ресурсів.

    Сьогодні визнаною столицею європейського апсайклінгу став Берлін. На вулицях німецької столиці можна відкрити для себе його нові, незвідані сторони, а також знайти десятки дивовижних магазинчиків та майстерень, де продавці запропонують найоригінальніші речі, яким більше немає аналогів.

   Якщо задуматися, то зовсім не складно зробити свій вклад у боротьбу за збереження довкілля. Зменшуючи об’єми використання, даючи старим речам та матеріалам друге життя, можна стати частиною змін, завдяки яким планета і людство отримають шанс на майбутнє без екологічних проблем.

    Простір для апсайклінгу безмежний – починаючи від простої модифікації старих речей ( змінити довжину, додати кишені, перефарбувати, нашити аплікацію) до глобальних перероджень.

     Запропонований програмовий матеріал розробниками оновленої програми з трудового навчання для учнів 9 класу - проект «Нове життя старим речам» та «Ефективне використання технік і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу» для 5-6 класів в рамках НУШ  є надзвичайно цікавим та актуальним, адже сприяє формуванню екологічної свідомості учнів, а також дозволяє їм створювати власні неповторні вироби, використовуючи опановані базові технології. В той же час діти вчяться ефективно використовувати техніку, технології та матеріали без заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу. У дітей, під час роботи в техніці «абсайклінг», виховується відповідальне ставлення до природи, власного здоров’я, нового світосприйняття, виробляється новий підхід до діяльності, що грунтується на формуванні екологічних цінностей.

      Для учнів 5-6 класу до модуля «Ефективне використання технік і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу» була запропонована тема проекту «Пласка м’яка іграшка» , виготовлення пласкої м'якої іграшки в техніці «абсайклінг». За основу було взято джинси, які вже не придатні для використання але тканина у них ще цупка та не втратила свій колір.

 

docx
Додано
18 січня
Переглядів
491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку