Тренінг «Ефективне спілкування батьків з дітьми».
Мета тренінгу: обґрунтувати важливість створення сприятливої позитивної атмосфери в сім’ї, сприяти становленню батьківської компетентності шляхом осмислення механізмів діалогічного спілкування, формування вмінь і навичок конструктивної взаємодії з дітьми у сім’ї. Розширити і збагатити знання щодо ролі емоційної сфери у становленні особистості дитини та відпрацювати навички правильного реагування на дитячу поведінку.
Зміст тренінгу
Правильно роблять ті дорослі, які значну увагу приділяють повсякденному спілкуванню з дитиною. Вони розповідають багато цікавого, читають книжки, складають казки, обговорюють події дня. Виявляється, що вмінням говорити з дитиною, правильно будувати спілкування володіють не всі батьки.
Відомо, що становлення повноцінної особистості дитини залежить насамперед від системи стосунків у сім’ї. “Всі ми родом з дитинства”, “Все – і хороше, і погане – людина одержує в сім’ї”. Ці педагогічні вислови відомі, напевне, всім. Відтак, зрозуміло, що без радикальної перебудови традиційного сімейного виховання, не слід очікувати серйозних успіхів у сфері становлення повноцінної особистості: самостійної, відповідальної, упевненої у собі, ініціативної, творчої, з чіткими моральними настановами.
Сьогодні ми поговоримо про важливість створення сприятливої позитивної атмосфери в сім’ї, конструктивного спілкування між членами вашої родини.
Існує китайська приказка: «Розкажи мені — і я забуду. Покажи мені — і я запам’ятаю. Залучи мене — і я зрозумію і чогось навчуся».
— Сподіваюся, що сьогоднішня зустріч допоможе комусь з вас зрозуміти щось і чогось навчитися під час тренінгу.
2.Вправа на знайомство „ Вітаю Вас”
Вчитель пропонує підводитися тих людей які вважають, що це стосується їх:
- встаньте ті, у кого чорне волосся;
- встаньте ті, хто має гарну посмішку;
- встаньте ті, хто має доньку;
- встаньте ті, хто має сина;
- встаньте ті, хто вважає себе гарною матір’ю, батьком.
- встаньте ті, хто прийшов сьогодні на нашу зустріч з гарним настроєм, і хоче отримати багато позитивних вражень і корисних порад.
Привітайтеся один з одним оплесками.
Очікування
Мета: усвідомити власні очікування. Вчитель пропонує батькам написати на стікерах свої очікування. Батьки повинні продовжити речення.
а) «Від тренінгу я очікую...»
б) «Від інших учасників я очікую...»
в) «Від себе я очікую...»
Стікери слід помістити на стовбурі дерева .
3.Правила роботи в групі:
Обговорення ситуації (5 хв)
Батькам пропонують проаналізувати педагогічну ситуацію.
Одного разу вчителька запитала першокласницю, тиху, задумливу дівчинку:
— Чого тобі найбільше хочеться?
— Я хочу захворіти.
— Чому? — здивувалася вчителька.
— Коли я хворіла, мама сиділа біля мене, розмовляла, розповідала мені казки,
читала книжки. Мені було так добре.
— Про що свідчать слова дівчинки?
— Чому так часто нашим дітям бракує уваги батьків? Чи вмієте ви спілкуватися зі своїми дітьми? Скільки часу необхідно виділяти на спілкування з дитиною?
4.Легенда про Пекло і Рай. Розповідає вчитель.
Одного разу іудейський мудрець попросив Господа показати йому Рай і Пекло. Господь відвів його до приміщення, де билися, плакали і страждали люди. Посеред кімнати стояв величезний казан зі смачною їжею. До рук людей були прив’язані ложки із довгими держаками, тому було неможливо потрапити ложкою до рота. «Таки це справжнє пекло» - сказав мудрець.
Далі Господь повів мудреця до наступної кімнати. Вона була така сама,як і попередня. Посеред кімнати стояв величезний казан зі смачною їжею. До рук людей були прив’язані такі ж ложки із довгими держаками, але всі люди були ситі і веселі. Через те, що не могли люди їсти самостійно, то вони домовлялись і годували один одного, а тому були ситими. Вони розмовляли між собою, співали пісень. Що ж робило їхнє життя райським? Вони вміли розмовляти один з одним, тобто вміли взаємодіяти між собою і змогли нагодувати одне одного.
Як багато залежить від атмосфери, у якій виховується дитина, від стилю спілкування вдома з батьками.
5.Гра «Правила спілкування».
Однією з перших потреб дитини є потреба у спілкуванні. Задовольняється вона у процесі взаємодії з дорослими, які добирають педагогічне доцільні зміст і засоби спілкування. У ньому дитина здобуває перший досвід моральної поведінки. Це не означає, що дорослий формує її за власним задумом чи зразком. Дитина розвивається лише тоді, коли сама активно діє. Мистецтво педагога та батьків виявляється у пробудженні й спрямуванні її активності на самовиховання.
Завжди пам’ятайте: діти потребують до себе вашої уваги та ласки!
Перед вами лежать аркуші паперу. Запишіть на них висловлювання, заборонені у спілкуванні з дитиною у вашій родині.
При спілкуванні з дітьми не слід вживати такі, наприклад, висловлювання:
Я тисячу разів казав тобі, що...
Скільки разів треба повторювати...
Про що ти тільки думаєш...
Невже тобі важко запам'ятати, що...
Ти - дурень... Скільки проблем з тобою.
Ти такий же, як...
Відчепись, ніколи мені...
Ти - безвідповідальний і ніколи ні на що не здатний.
Чому Марійка (Настя, Люба і т. д.) така, а ти - ні...
Гра «Похваліть свою дитину».
Передаючи ланцюжком м`яч по колу, висловлюйте захоплення своєю дитиною.
Зразок висловлювань для вчителя.
Ти на правильному шляху. Пречудово! Правильно. Це добре.
Супер! Ти робиш це дуже добре. Гарна робота. Ти близький до істини.
Мої вітання. Це те, що треба. Я знала, що ти можеш це зробити! Нарешті.
Ти швидко вчишся. Це правильний шлях. Так тримати! Прекрасно!
Тепер нічого тебе не зупинить. Здорово! Це чудова робота. Такого я ще не бачила.
Розумник. Граціозно. Вітаю. Сенсаційно. Ти правий. Відмінно. Тримати так. Ти досягнеш успіху. Ти зробив це вчасно. Я пишаюсь тобою. Фантастика!
Велика тобі подяка. Я ніколи не бачила нічого кращого.
Твоя робота принесла мені багато радості.
Ти неперевершений сьогодні. Це вже успіх. Це твоя перемога. Ти справжній майстер.
Молодчина. Розумниця. Сонечко. Трудівниця.
6. Вправа „ Обмін думками”(обговорення ситуації).
Мета: навчити батьків знаходити конструктивні способи виходу з різноманітних ситуацій.
Ми вияснили з вами позитивні та негативні засоби у спілкуванні між дорослими та дітьми, а зараз на практиці спробуємо закріпити наші знання.
Інструкція: У кожної групи є своя картка з описом певної ситуації. Ваше завдання прочитати її. Обговорити помилки у спілкуванні. Виробити в групах поради, як уникати подібних ситуацій. Для аргументації вашої відповіді вам допоможе певний матеріал, а саме таблиця з негативними та позитивними висловлюваннями з боку дорослих, там ви знайдете й опис ситуацій. На другій стороні ватману ви можете записувати свої думки та поради.
Ситуації для обговорення.
Ситуація 1. Мама тримає в руках рекламний проспект І уважно його вивчає. Дитина звертається: „ Мамо, мамо!”. Мама читає далі. Лише коротке: „ У-у”. Дівчинка знову: „ Мамо, мамо! ”.
– У- у.
– Мам, ти мене чуєш?
– У- у.
Ситуація 2. Мама з донькою йдуть вулицею. Донька жваво почала ділитися з мамою подіями шкільного дня: весело розмахувала руками, забігала наперед мами, голосно сміялася. „ Мамо, ти уявляєш...”, не закінчивши думку, дитина завмерла, почувши у відповідь: „ Чого ти кричиш! Ти що, в лісі?! Не вмієш розмовляти пошепки – краще помовчи!”.
Ситуація 3. Мама розмовляє з подругою по телефону. Син підходить до мами з книжкою і просить допомогти розв’язати задачу. Мама прикриває долонею слухавку: „ Ти що, не бачиш, я розмовляю”. Син відходить. Через 15 хв. дитина повертається, звертається до матері, але все марно. Ще пізніше він підійшов знову.
– Скільки можна розмовляти по телефону?
– Ти мене ще будеш повчати! Йди й виконуй свої завдання сам! Ти ходиш до школи, а не я!
– Мамо, будь ласка, допоможи.
– Вийди звідси!
Вчитель проводить обговорення ситуацій, заслуховує поради батьків про те, як вийти із певної ситуації.
7.Тренувальна вправа „ Як звертатися до дитини”
Вчитель пропонує попрактикуватися взаємодіяти з дитиною на основі „правильних” і „неправильних” звернень. Батьки отримують картки з різними зверненнями і повинен з різною інтонацією сказати фразу відповідно до ситуації.
Негативні установки Сказавши так: |
Позитивні установки Виправтеся |
„ Горе ти моє” |
„ Щастя моє, радість моя” |
„ От дурний, усе хотів роздати...” |
„ Молодець, що ділишся з іншими!” |
„ Не твоя справа!” |
„А ти як вважаєш?...” |
„ Відчепися, бачиш, що я зайнята!..” |
„ Мені добре, коли ми разом” |
„ Нічого не вмієш робити, незграба!” |
„ Спробуй ще, тобі обов’язково вдасться!” |
„ Нечупара, бруднуля! ” |
„ Як приємно на тебе дивитися, коли ти чистий і акуратний!” |
„ Ти поганий, кривдиш маму, я від тебе піду до іншої дитини!...” |
„Я ніколи тебе не залишу, ти –найкращий” |
„ Життя дуже важке: виростеш - дізнаєшся!..” |
„ Життя цікаве і прекрасне. Все буде добре!” |
„ Геть з-перед моїх очей, стань у куток!” |
„ Йди до мене, з’ясуймо все разом!” |
„ Подивись на сусіда, а ти… !” |
„ Я тебе люблю” |
„ Ой ти, бридке каченя! І в кого ж ти такий некрасивий!” |
„ Як ти мені подобаєшся!” |
„ Не можна нічого самому робити, питай дозволу у старших!” |
„ Сміливіше, ти все можеш сам!” |
„ Ти - каліка! Звідки в тебе руки ростуть ” |
„ Як ти добре це зробив, навчи мене ” |
„ Нічого не бійся, нікому не поступайся, всім давай прочухана!” |
„ Будь стриманим, поважай людей!” |
8.Рольова гра „ Ярлики”
Мета: ознайомити учасників тренінгу з ярликами, які використовуються в сім’ї щодо дитини, дати можливість відчути емоції, які виникають в учасників під час спілкування, коли їх змушують діяти відповідно до стереотипів.
Вчитель прикріплює батькам бейджики зі словами, з якими дорослі часто звертаються до дітей. Ці слова можуть мати як негативний, так і позитивний відтінок. Завдання для учасників. Скласти із розрізаних частин цілу картину, при цьому співпрацювати один з одним, звертаючись у відповідності до тих ярликів, які написані в учасника на смужці.
Запитання для обговорення:
Як ярлики впливають на самооцінку дитини, її спілкування з оточуючими?
Перед проведенням вправи важливо попередити учасників не промовляти вголос і не натякати гравцю, якому прикріпили бейджик, про те слово, яке написане на ньому. Завдання учасників полягає не стільки у складанні картини, скільки у відчуванні ставлення оточуючих до себе, як до дитини, що має такий ярлик.
Дякую Вам, зніміть бейджики. Ось Ви знову гарні і люблячі батьки.
9. Чи справдилися ваші очікування.
Один учасник з групи презентує результати, які фіксуються на „ Дереві мудрості”.
10. Підсумок заняття
„ Ваша поведінка, – писав А. Макаренко, звертаючись до батьків, – вирішальна річ” . Не думайте, що ви виховуєте дитину лише тоді, коли з нею розмовляєте, повчаєте її, або караєте. Ви виховуєте її в кожен момент вашого життя, навіть тоді, коли вас немає вдома. Як ви одягаєтесь, як розмовляєте з іншими людьми і про інших людей, як ви радієте або сумуєте, як ви поводитися з друзями і ворогами, як ви смієтесь, як читаєте газету – все це має для дитини велике значення. Найменші зміни в тоні дитина бачить або відчуває, всі повороти вашої думки доходять до неї невидимими шляхами, ви їх не помічаєте.
Рецепт щастя
Візьміть чашу терпіння,
Налийте туди повне серце любові,
Вкиньте дві пригорщі щедрості,
Хлюпніть туди гумору,
Посипте добром,
Додайте якомога більше віри,
І все це ретельно перемішайте.
Потім намастіть на шматочок
Відпущеного Вам життя
І пропонуйте всім,
Кого зустрінете на своєму шляху.