Формує в учнів уявлення про Декларацію прав дитини, обов'язки та права дітей; вироблє навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, уміння протистояти негативним впливам; формувати повагу до держави, до її органів.
Мета: формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; з’ясувати обов'язки та права дітей; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, уміння протистояти негативним впливам; формувати повагу до держави, до її органів.
Обладнання: Декларація прав дитини; ілюстрації; костюми казкових героїв; столи з написами «позивач», «відповідач», «суддя»; дерев'яний молоток; скринька; дзеркальце.
1 учень:Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої - одні.
2 учень:Більше тебе не буде,
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі.
3 учень:Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба –
Кохати спішити треба
Гляди ж, не проспи.
Бо ти на землі - людина
І хочеш того, чи ні –
Усмішка твоя - єдина.
Мука твоя - єдина,
Очі твої - одні.
Ознайомлення з поняттям «право»
Що означають слова «конвенція» та «декларація»?
Декларація — документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей.
Конвенція — лат. слово. Це угода, міжнародний договір із певних питань. У даному випадку — з питань прав дитини.
Нам відкриє всім знання.
Мають діти наші право
На освіту і навчання.
2. Ось пелюсточку синеньку
Я легенько відриваю,
Пам'ятайте любі друзі,
Діти жити мають право!
3. Відриваю оранжеву пелюстку
І кажу всім знову я,
Мають хлопці і дівчата
Право на здоров'я.
4. Ось пелюсточка одненька,
І на колір, ще й жовтенька
Право це всі мають знати
Дітям треба відпочивати!
5. Пелюстка червона палає яскраво
Щасливе дитинство - це маєте право.
право на захист від викрадення та продажу;
— Ось у нас утворилась ціла галерея картинок, що свідчать, повідомляють про права дітей. А хто порушує ці права, той має відповідати за законом через суд.
А для того, щоб діти не робили помилки, раніше складали казки, щоб діти вчилися добру.
- Діти, ми з вами знаємо, що в кожній казці перемагає добро. Сьогодні ми відправимося в казку, але наша казка буде незвичайна, вона більш сучасна. Давайте послухаємо наших героїв.
Звучить музика (пісня «Бу-ра-ті-но!»). Заходять казкові герої Буратіно та Мальвіна.
Буратіно : Ви говорите, шановна Мальвіно, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?
Мальвіна:Це так. Лише одна країна відмовилася. Це країна Дурнів.
Буратіно: А цікаво, що це за права, які начебто я маю?
Мальвіна: Ну, ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати». Як це робив Карабас – Барабас.
Буратіно: Здорово! І це все!
Мальвіна:Ні. Ще кожна дитина має право на освіту, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.
Буратіно:Подумаєш, а, якщо я не хочу вчитися у школі?
Мальвіна: Значить, ви порушуєте виконання законів Конституції. Адже, крім прав, кожен громадянин повинен пам’ятати про свої обов’язки. Ходити в школу, Буратіно, – це ваш обов’язок.
Буратіно: Я так і знав! Зразу палки в колеса! Я думав, якщо у мене є права, це значить, можна робити все, що хочеш!
Мальвіна: Ох, який же ви негідний хлопчисько! Ви не маєте ніяких знань з правознавства. Послухайте, у кожної людини є права, які належать кожному від народження і які не можливо забрати: право на життя, на особисту недоторканість, право на працю і відпочинок та багато інших.
Буратіно: Та це дурість якась. Люди не можуть бути однаковими, рівними. Ось ви дівчинка, а я хлопчик, у вас маленький носик, а у мене довгий ніс, у вас блакитне волосся, а у мене ні.
Мальвіна:Послухайте, народжуватися рівними – це значить народжуватися людьми з однаковими правами та обов’язками. Зрозуміло вам?
Буратіно: Та не зовсім.
Мальвіна: А тому ми сьогодні в гостях в учнів, які допоможуть вам у всьому розібратися.
— Ось у нас утворилась ціла галерея картинок, що свідчать, повідомляють про права дітей. А хто порушує ці права, той має відповідати за законом через суд.
Ось і сьогодні ми відвідаємо залу суду, де розглядатиметься декілька судових справ із питань порушення прав дітей.
Судові справи
Справа 1
Позивач: Червона Шапочка.
Відповідач: Вовк.
Справу веде суддя: Тарахтій Віталій Сергійович.
Діти-«герої» займають відповідні місця: 2 кафедри, стіл судді, дерев’яний молоток.
Червона Шапочка. Ваша честь! Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, я зустріла Вовка. Він сказав, що він чуйний, добрий, що він також хоче провідати хвору бабусю. Я йому повірила. Ми вирішили позмагатися: підемо різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив мене, обманом забрався до хати, з’їв бабусю, а потім і мене.
Суддя. Відповідачу, що ви можете сказати про таку заяву. Це правда?
Вовк. Ваша честь! Це правда! Але я був голодний, а я маю право на повноцінне харчування!
Суддя. Усе зрозуміло! Навіть немає потреби йти до нарадчої кімнати! Оголошується рішення суду! (Удар молотком.) Ви, шановний (до Вовка), порушили головне право дитини — право на життя!
По-друге, Ви незаконно ввірвалися до чужої оселі. Тому Ви вважаєтеся винним у злочині. Суд зобов’язує Вас вивчити права дітей і рекомендує харчуватися тільки рослинною їжею. Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Червона Шапочка і Вовк, стають перед дітьми.
Червона Шапочка. У майбутньому я не буду такою довірливою до незнайомих і не буду з ними навіть розмовляти!
Вовк. Виконуватиму рішення суду – буду вегетаріанцем!
— Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми? Чи правильне рішення виніс суддя?
Та чи прислухається до цього рішення Вовк?
Справа 2 Позивач: Герда.
Відповідач: Снігова Королева.
Справу веде судця: Шульгін Ігор Павлович.
Герда. Ваша честь! Снігова Королева викрала мого названого брата Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз я пролила, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці. Потім, шукаючи його, я подолала багато перешкод.
Снігова Королева. Я – Королева! І не маю відповідати ні за що! І потім, він сам прив’язав свої санчата до моїх саней.
Суд д я. Шановна! Хто б Ви не були, але маєте відповідати перед законом!
Снігова Королева. Нічого поганого я не скоїла! Хлопчикові я бажала лише добра! Я обіцяла йому увесь світ і пару ковзанів!
Суддя. Це лише Ваша думка. Але дитина має право на власну думку, а Ви його зачарували і позбавили його прав! У вас є ще щось у своє виправдання?
Снігова Королева. Я невинна!
Суддя. Оголошується рішення суду! (Удар.) Відповідач порушила право дитини на захист від викрадення, позбавила права дитини на власну думку. Суд зобов’язує Вас вивчити і знати права дітей. Рекомендує взяти собі на виховання і догляд дитину-сирітку і дбати про неї, адже таким діткам, що не мають батьків, потрібна особлива увага! Але без усяких чарів, шановна! Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Герда і Снігова Королева (з-за кафедри).
Ге р д а. Будьте обережні з незнайомцями! Не впускайте в будинок, коли немає вдома батьків, не сідайте в машину до незнайомих, не беріть від них гостинці, не гуляйте далеко від своєї домівки!
Снігова К о р о л є в а. Я прислухаюсь до рішення суду і візьму собі на виховання дитину-сирітку.
Справа 3
Позивач: Буратіно.
Відповідач: Карабас-Барабас.
Справу веде судця: Устименко В'ячеслав Юрійович.
Б у р а т і н о . Ваша честь! Я подаю позов на жорстокого Карабаса-Барабаса.
Він тримає у неволі малих акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є!
Суддя. Досить! Відповідайте, Карабасе!
Карабас- Барабас. Вони — моя власність, що схочу з ними, те й зроблю! Я — їх господар! І маю на них право!
Суддя. Багато прав на цих дітей Вами порушено!
Карабас- Барабас. У мене на них свої права!
Суддя. Досить! Оголошується рішення суду. (Удар.) Усі держави, втому числі й наша, забезпечують захист дітей від завдання їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуатації. Ви грубо порушили ці права. Суд зобов'язує Вас вивчити права дітей і ніколи не порушувати їх! Рекомендую розвивати талант, здібності Ваших акторів, вони мають на це право! Без грубощів, насильства, в межах Конвенції ООН!
Виходять Буратіно і Карабас-Барабас.
Буратіно. Я задоволений, що прийнято міжнародну Конвенцію про права дитини, яка втихомирює ось таких Карабасів-Барабасів!
Карабас-Барабас. «Не кнутом, а пряником»,— ось мій новий девіз роботи з малими акторами. А ще: «Дорогу талантам». Я виведу їх в люди! Вони мають на це право!
—Які права дітей порушив Карабас-Барабас?
—Карабас-Барабас припинить ображати своїх маленьких акторів, розвиватиме їх талант та здібності.
Справа 4
Позивач: Попелюшка.
Відповідач: Мачуха.
Справу веде, судця: Петренко Анастасія Сергіївна.
Попелюшка. Ваша честь! Життя з моєю Мачухою та її двома доньками стало нестерпним. Вони мене ненавидять. Усю брудну роботу виконую я: і перу, і прибираю, у той час, коли сестри лише сплять та крутяться перед дзеркалом. Я вбрана в лахміття, а вони — в гарних дорогих сукнях. Я сплю на горищі в соломі, а сестри — в розкішних кімнатах, на пухових перинах.
Суддя. Відповідайте, відповідачу, що Ви скажете на цю заяву?
Мачуха. Це моя сім'я, і я сама в ній розберусь!
Суддя. У Попелюшки є права, і Ви їх порушуєте. За це Ви відповідатимете за законом! Відповідайте, чому Ви так поводитесь з пасербицею?
М а ч у х а. Я ненавиджу її за красу! Поряд із нею мої власні дочки здаються негарними!
Суддя. Суду все зрозуміло. Оголошується рішення суду. (Удар.)
У Конвенції ООН про права дитини зазначено: діти мають рівні права, не повинні залучатись до важкої, непосильної праці, мають право на відпочинок, дитина не повинна бути скривджена. А головне — має право на любов та піклування! Ви порушили цілу низку прав Попелюшки і визнані винною. Суд зобов'язує вас вивчити права дитини і радить не порушувати їх, інакше з Вами трапиться те саме, що з Мачухою з казки «12 місяців» — Ви перетворитесь на собаку! Рішення прийнято!
Виходять Мачуха і Попелюшка
Попелюшка. Дорогі друзі! Вивчайте і знайте свої права!
М а ч у х а. Я не хочу перетворюватись на тварину, а тому більше ніколи не ображатиму свою пасербицю Попелюшку!
Справа 5
Позивач: Цариця.
Відповідач: Цар Салтан.
Справу веде суддя: Ігнатенко Олександр Олександрович.
Цариця. Ваша честь! Цар Салтан жорстоко повівся зі мною та з моїм новонародженим малям. Він наказав посадити в бочку, засмолити, покотити і пустити в океан.
Суддя. Відповідачу, що Ви скажете на цю заяву?
Ц а р. Я тоді перебував на війні. Я отримав новину, що цариця народила не то дочку, не то сина, не то мишку, не то жабку, а якесь невідоме звірятко! Я спочатку розгнівався, але ж послав грамоту, щоб чекали мене для законного рішення! У мене є свідок!
Суддя. Позвіть свідка відповідача! (Заходить свідок.) Назвіться, будь ласка.
С в і д о к. Я — царський поштовий посланець. Я дійсно від Царя приніс грамоту, про яку він каже. Але ж ткаля і повариха звеліли мене обібрати, напоїли і дали мені іншу грамоту, в якій велілося вкинути царицю з малям у море-океан.
Суддя. Знайдіть і приведіть сюди ткалю і повариху! (Заходять.)
Ви позбавили волі дитину! Оголошую рішення суду! (Удар.)
Суд зобов'язує вас обох вивчити права дітей і ніколи їх не порушувати! І радить вам не заздрити іншим людям, а щиро радіти за них.
Усі виходять.
Цариця. Я дуже рада, що наказ про загибель мене та моєї дитини видав не цар Салтан.
Ц а р. Я – голова всього царства, не можу позбавити дітей усіх прав!
Ткаля. Ми зрозуміли, що заздрість – погана риса!
Повариха. Ми дуже раді, що все склалося, як у казці, і нас вибачили!
— Заздрість — це дуже погана риса, і тому герої казки О. Пушкіна поплатилися за це. Сподіваюся, що вони усвідомили свої помилки і більше ніколи їх не повторять.
Ш. Узагальнення знань 1. Робота в парах
— Ми розглянули кілька судових справ. Ви переконались, що держава своїм законом — Конвенцією — захищає права дітей.
Розглянемо декілька життєвих ситуацій.
Кожній групі дається окреме завдання (ситуація).
Ситуація 1. Настя допомагає мамі розносити пошту. Вона цікавиться життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листи та листівки, адресовані іншим.
Яке право вона порушує?
Ситуація 2. 9-річний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у дитячий журнал. Але його старший брат зауважив: «Даремно посилаєш, та ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують».
— Чи правий старший брат?
Ситуація 3. Якщо ви захворіли, на що ви маєте право? .
Ситуація 4. Якщо до класу прийшла дівчинка-інвалід, ж ви поводитиметься? (Особлива увага дітям-інвалідам)
1-й учень.
Є права в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав,
Знайте ж, що усі ви — рівні,
І людина змалку вільна,
Наче в небі синій птах.
2-й учень.
Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать.
І ніхто у цьому світі
Їх не сміє ображать.
3-й учень
Я маю право на життя,
На те, щоб милуватись мирним небом,
На те, щоб у державі все, як треба
Йшло, а не шукало вороття.
Щоб без страху ми жили
(бо мою безпеку
Держава гарантує залюбки!)
4-й учень
Могла б із друзями у холод і у спеку
Шукать прадавні, згублені стежки…
Дитина має право на опіку
І жити має право залюбки.
5-й учень.
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружити.
І по правилах хороших
По законах треба жити.
6-й учень
Хочеш Людиною справжньою стати –
Наші закони навчись поважати.
Навчись їх виконувать завжди і всюди –
Тоді і тебе поважатимуть люди.
Діти читають вірш «Знай свої права».
Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її.
Своєю Україною гордитись.
Я маю право на здоров’я охорону
Яка б не трапилась біда,
Щоби завжди в моєму домі –
Спокійною була моя сім’я.
У школі всіх наук джерела
Зібрані зі всього світу.
Обіцяю добре вчитись
Я маю право на освіту.
На чисту воду і на хліб духмяний
Я маю право раз і на завжди
Всім дітям достатнє харчування
Потрібне, щоб здоровими росли
Я маю право на веселку і весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Тому я щиро всім в житті бажаю
Зростати гідно справжніми людьми.
Бо всі ми українці маєм право
На цій землі і жити, і рости.
Вірш у виконанні вчителя.
Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям почитай.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
поганим вчинком не зганьби
ти роду власного ніколи.
Люби свою сім’ю і школу,
Свою країну ти люби!
Пісня « Не давайте суму жити».