Текст. Виховниі захід у 2 класі"Ніхто не має права ображати іншу людину"

Про матеріал

Формує в учнів уявлення про Декларацію прав дитини, обов'язки та права дітей; вироблє навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, уміння протистояти негативним впливам; формувати повагу до держави, до її органів.

Перегляд файлу

Мета: формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; з’ясувати обов'язки та права дітей; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, уміння протистояти негативним впливам; формувати повагу до держави, до її органів.

Обладнання: Декларація прав дитини; ілюстрації; костюми казкових героїв; столи з написами «позивач», «відповідач», «суддя»; дерев'яний молоток; скринька; дзеркальце.

1 учень:Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Очі твої - одні.

2 учень:Більше тебе не буде,

Завтра на цій землі.

 Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

 Добрі, ласкаві і злі.

3 учень:Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба –

Кохати спішити треба

Гляди ж, не проспи.

 

Бо ти на землі - людина

І хочеш того, чи ні –

Усмішка твоя - єдина.

Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

Ознайомлення з поняттям «право»

  • Подумайте і скажіть, а що ж таке право? (Міркування дітей.)
  • Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям (до 18 років), для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити.
  •          Різні епохи неоднаково дивилися на виховання  і догляд за дітьми. Раніше діти не мали іграшок, свого дитячого одягу. І тільки триста років тому на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі книги, дитячі пісні та музику.
  •          Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей — не існуватиме й держави. Діти — дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про них. І проявом цього була 44 сесія Генеральної асамблеї ООН. У 1959 році було прийнято Декларацію прав дитини. А в 1989 році всі прогресивні країни світу, утому числі й Україна, підписали Конвенцію прав дитини. У 1991 році в Україні був прийнятий Закон про охорону дитинства.

 

Що означають слова «конвенція» та «декларація»?

Декларація — документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей.

Конвенція — лат. слово. Це угода, міжнародний договір із певних питань. У даному випадку — з питань прав дитини.

  • Усі ви добре знаєте ці права. Давайте зараз їх згадаємо, погравши в гру «Повідомлення». На столах у вас картинки, кожна з яких повідомляє проте чи інше право дітей. Розгляньте їх уважно. Хто готовий нам усім оголосити повідомлення щодо прав дітей, беріть, картинку і виходьте до мене. (Діти, заготовивши повідомлення, шикуються вряд і по черзі показують картинку, повідомляють про відповідне право та сідають. З картин на дошці утворюється галерея:
  1. Ось пелюсточка зелена

         Нам відкриє всім знання.

         Мають діти наші право

         На освіту і навчання.

    2. Ось пелюсточку синеньку

        Я легенько відриваю,

        Пам'ятайте любі друзі,

        Діти жити мають право!

3. Відриваю оранжеву пелюстку

         І кажу всім знову я,

         Мають хлопці і дівчата

         Право на здоров'я.

     4. Ось пелюсточка одненька,

         І на колір, ще й жовтенька

         Право це всі мають знати

         Дітям треба відпочивати!

    5. Пелюстка червона палає яскраво

        Щасливе дитинство - це маєте право.

  •   право на життя;
  •   право на любов та піклування;

     право на захист від викрадення та продажу;

  •   діти рівні в своїх правах;
  •   діти не повинні стати жертвами насильства;
  •    право на розвиток талантів;
  •   право на відпочинок;
  •   дитина не повинна бути скривджена;
  •    дитина не повинна залучатись до непосильної фізичної праці;
  •    право на власну думку;
  •   право на об'єднання;
  •   право на медичну допомогу;

 

  •   право на освіту та навчання;
  •   право на повноцінне харчування;
  •   право на інформацію;
  •   право на захист від наркоманії;.
  •   діти не повинні залучатись до військових дій.

— Ось у нас утворилась ціла галерея картинок, що свідчать, повідомляють про права дітей. А хто порушує ці права, той має відповідати за законом через суд.

А для того, щоб діти не робили помилки, раніше складали казки, щоб діти вчилися добру. 

- Діти, ми з вами знаємо, що в кожній казці перемагає добро. Сьогодні ми відправимося  в казку, але наша казка буде незвичайна, вона більш сучасна. Давайте послухаємо наших героїв.

Звучить музика (пісня «Бу-ра-ті-но!»). Заходять казкові герої Буратіно та Мальвіна.

Буратіно : Ви говорите, шановна Мальвіно, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?

Мальвіна:Це так. Лише одна країна відмовилася. Це країна Дурнів.

 Буратіно: А цікаво, що це за права, які начебто я маю?

Мальвіна: Ну, ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати». Як це робив Карабас – Барабас.

Буратіно: Здорово! І це все!

Мальвіна:Ні. Ще кожна дитина має право на освіту, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.

Буратіно:Подумаєш, а, якщо я не хочу вчитися у школі?

Мальвіна: Значить, ви порушуєте виконання законів Конституції. Адже, крім прав, кожен громадянин повинен пам’ятати про свої обов’язки. Ходити в школу, Буратіно, – це ваш обов’язок.

Буратіно: Я так і знав! Зразу палки в колеса! Я думав, якщо у мене є права, це значить, можна робити все, що хочеш!

Мальвіна: Ох, який же ви негідний хлопчисько! Ви не маєте ніяких знань з правознавства. Послухайте, у кожної людини є права, які належать кожному від народження і які не можливо забрати: право на життя, на особисту недоторканість, право на працю і відпочинок та багато інших.

Буратіно: Та це дурість якась. Люди не можуть бути однаковими, рівними. Ось ви дівчинка, а я хлопчик, у вас маленький носик, а у мене довгий ніс, у вас блакитне волосся, а у мене ні.

Мальвіна:Послухайте, народжуватися рівними – це значить народжуватися людьми з однаковими правами та обов’язками. Зрозуміло вам?

Буратіно: Та не зовсім.

Мальвіна: А тому ми сьогодні в гостях в учнів, які допоможуть вам у всьому розібратися.

— Ось у нас утворилась ціла галерея картинок, що свідчать, повідомляють про права дітей. А хто порушує ці права, той має відповідати за законом через суд.

Ось і сьогодні ми відвідаємо залу суду, де розглядатиметься декілька судових справ із питань порушення прав дітей.

 Судові справи

Справа 1

Позивач: Червона Шапочка.

Відповідач: Вовк.

Справу веде суддя: Тарахтій Віталій Сергійович.

Діти-«герої» займають відповідні місця: 2 кафедри, стіл судді, дерев’яний молоток.

Червона Шапочка. Ваша честь! Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, я зустріла Вовка. Він сказав, що він чуйний, добрий, що він також хоче провідати хвору бабусю. Я йому повірила. Ми вирішили позмагатися: підемо різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив мене, обманом забрався до хати, з’їв бабусю, а потім і мене.

Суддя. Відповідачу, що ви можете сказати про таку заяву. Це правда?

Вовк. Ваша честь! Це правда! Але я був голодний, а я маю право на повноцінне харчування!

Суддя. Усе зрозуміло! Навіть немає потреби йти до нарадчої кімнати! Оголошується рішення суду! (Удар молотком.) Ви, шановний (до Вовка), порушили головне право дитини — право на життя!

По-друге, Ви незаконно ввірвалися до чужої оселі. Тому Ви вважаєтеся винним у злочині. Суд зобов’язує Вас вивчити права дітей і рекомендує харчуватися тільки рослинною їжею. Рішення прийнято! (Удар.)

Виходять Червона Шапочка і Вовк, стають перед дітьми.

Червона Шапочка. У майбутньому я не буду такою довірливою до незнайомих і не буду з ними навіть розмовляти!

Вовк. Виконуватиму рішення суду – буду вегетаріанцем!

  Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми? Чи правильне рішення виніс суддя?

Та чи прислухається до цього рішення Вовк?

Справа 2 Позивач: Герда.

Відповідач: Снігова Королева.

Справу веде судця: Шульгін Ігор Павлович.

Герда. Ваша честь! Снігова Королева викрала мого названого брата Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз я пролила, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці. Потім, шукаючи його, я подолала багато перешкод.

Снігова Королева. Я – Королева! І не маю відповідати ні за що! І потім, він сам прив’язав свої санчата до моїх саней.

Суд д я. Шановна! Хто б Ви не були, але маєте відповідати перед законом!

Снігова Королева. Нічого поганого я не скоїла! Хлопчикові я бажала лише добра! Я обіцяла йому увесь світ і пару ковзанів!

Суддя. Це лише Ваша думка. Але дитина має право на власну думку, а Ви його зачарували і позбавили його прав! У вас є ще щось у своє виправдання?

Снігова Королева. Я невинна!

Суддя. Оголошується рішення суду! (Удар.) Відповідач порушила право дитини на захист від викрадення, позбавила права дитини на власну думку. Суд зобов’язує Вас вивчити і знати права дітей. Рекомендує взяти собі на виховання і догляд дитину-сирітку і дбати про неї, адже таким діткам, що не мають батьків, потрібна особлива увага! Але без усяких чарів, шановна! Рішення прийнято! (Удар.)

Виходять Герда і Снігова Королева (з-за кафедри).

Ге р д а. Будьте обережні з незнайомцями! Не впускайте в будинок, коли немає вдома батьків, не сідайте в машину до незнайомих, не беріть від них гостинці, не гуляйте далеко від своєї домівки!

Снігова К о р о л є в а. Я прислухаюсь до рішення суду і візьму собі на виховання дитину-сирітку.

  •             Які права дитини порушено в цій судовій справі?
  •             Сподіваюсь, що Королева прислухається до рішення судці й візьме собі на виховання дитину-сирітау.

Справа 3

Позивач: Буратіно.

Відповідач: Карабас-Барабас.

Справу веде судця: Устименко В'ячеслав Юрійович.

Б у р а т і н о . Ваша честь! Я подаю позов на жорстокого Карабаса-Барабаса.

Він тримає у неволі малих акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є!

Суддя. Досить! Відповідайте, Карабасе!

Карабас- Барабас. Вони — моя власність, що схочу з ними, те й зроблю! Я — їх господар! І маю на них право!

Суддя. Багато прав на цих дітей Вами порушено!

Карабас- Барабас. У мене на них свої права!

Суддя. Досить! Оголошується рішення суду. (Удар.) Усі держави, втому числі й наша, забезпечують захист дітей від завдання їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуатації. Ви грубо порушили ці права. Суд зобов'язує Вас вивчити права дітей і ніколи не порушувати їх! Рекомендую розвивати талант, здібності Ваших акторів, вони мають на це право! Без грубощів, насильства, в межах Конвенції ООН!

Виходять Буратіно і Карабас-Барабас.

Буратіно. Я задоволений, що прийнято міжнародну Конвенцію про права дитини, яка втихомирює ось таких Карабасів-Барабасів!

Карабас-Барабас. «Не кнутом, а пряником»,— ось мій новий девіз роботи з малими акторами. А ще: «Дорогу талантам». Я виведу їх в люди! Вони мають на це право!

—Які права дітей порушив Карабас-Барабас?

—Карабас-Барабас припинить ображати своїх маленьких акторів, розвиватиме їх талант та здібності.

Справа 4

Позивач: Попелюшка.

Відповідач: Мачуха.

Справу веде, судця: Петренко Анастасія Сергіївна.

Попелюшка. Ваша честь! Життя з моєю Мачухою та її двома доньками стало нестерпним. Вони мене нена­видять. Усю брудну роботу виконую я: і перу, і прибираю, у той час, коли сестри лише сплять та крутяться перед дзеркалом. Я вбрана в лахміття, а вони — в гарних дорогих сукнях. Я сплю на горищі в соломі, а сестри — в розкішних кімнатах, на пухових перинах.

Суддя. Відповідайте, відповідачу, що Ви скажете на цю заяву?

Мачуха. Це моя сім'я, і я сама в ній розберусь!

 Суддя. У Попелюшки є права, і Ви їх порушуєте. За це Ви відповідатимете за законом! Відповідайте, чому Ви так поводитесь з пасербицею?

М а ч у х а. Я ненавиджу її за красу! Поряд із нею мої власні дочки здаються негарними!

Суддя. Суду все зрозуміло. Оголошується рішення суду. (Удар.)

У Конвенції ООН про права дитини зазначено: діти мають рівні права, не повинні залучатись до важкої, непосильної праці, мають право на відпочинок, дитина не повинна бути скривджена. А головне — має право на любов та піклування! Ви порушили цілу низку прав Попелюшки і визнані винною. Суд зобов'язує вас вивчити права дитини і радить не порушувати їх, інакше з Вами трапиться те саме, що з Мачухою з казки «12 місяців» — Ви перетворитесь на собаку! Рішення прийнято!

Виходять Мачуха і Попелюшка

Попелюшка. Дорогі друзі! Вивчайте і знайте свої права!

М а ч у х а. Я не хочу перетворюватись на тварину, а тому більше ніколи не ображатиму свою пасербицю Попелюшку!

  •             Які права дитини порушено в цій судовій справі?
  •             Звісно, мачуха більше ніколи не" ображатиме Попелюшку, адже юна стане принцесою.

Справа 5

Позивач: Цариця.

Відповідач: Цар Салтан.

Справу веде суддя: Ігнатенко Олександр Олександрович.

Цариця. Ваша честь! Цар Салтан жорстоко повівся зі мною та з моїм новонародженим малям. Він наказав посадити в бочку, засмолити, покотити і пустити в океан.

Суддя. Відповідачу, що Ви скажете на цю заяву?

Ц а р. Я тоді перебував на війні. Я отримав новину, що цариця народила не то дочку, не то сина, не то мишку, не то жабку, а якесь невідоме звірятко! Я спочатку розгнівався, але ж послав грамоту, щоб чекали мене для законного рішення! У мене є свідок!

Суддя. Позвіть свідка відповідача! (Заходить свідок.) Назвіться, будь ласка.

С в і д о к. Я — царський поштовий посланець. Я дійсно від Царя приніс грамоту, про яку він каже. Але ж ткаля і повариха звеліли мене обібрати, напоїли і дали мені іншу грамоту, в якій велілося вкинути царицю з малям у море-океан.

Суддя. Знайдіть і приведіть сюди ткалю і повариху! (Заходять.)

  •            Отже, це ви своїми незаконними діями, обманом позбавили права немовляти на життя! Ви позбавили його усіх прав:
  •   на життя;
  •   на медичну допомогу;
  •   на навчання;
  •   на розвиток талантів;
  •   на повноцінне харчування!

Ви позбавили волі дитину! Оголошую рішення суду! (Удар.)

Суд зобов'язує вас обох вивчити права дітей і ніколи їх не порушувати! І радить вам не заздрити іншим людям, а щиро радіти за них.

Усі виходять.

Цариця. Я дуже рада, що наказ про загибель мене та моєї дитини видав не цар Салтан.

Ц а р. Я –  голова всього царства, не можу позбавити дітей усіх прав!

Ткаля. Ми зрозуміли, що заздрість –  погана риса!

Повариха. Ми дуже раді, що все склалося, як у казці, і нас вибачили!

  •            Цілу низку прав було порушено проти дитини та її матері. Згадайте, які це права.

— Заздрість — це дуже погана риса, і тому герої казки О. Пушкіна поплатилися за це. Сподіваюся, що вони усвідомили свої помилки і більше ніколи їх не повторять.

Ш. Узагальнення знань 1. Робота в парах

— Ми розглянули кілька судових справ. Ви переконались, що держава своїм законом — Конвенцією — захищає права дітей.

Розглянемо декілька життєвих ситуацій.

 Кожній групі дається окреме завдання (ситуація).

Ситуація 1. Настя допомагає мамі розносити пошту. Вона цікавиться життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листи та листівки, адресовані іншим.

Яке право вона порушує?

Ситуація 2. 9-річний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у дитячий журнал. Але його старший брат зауважив: «Даремно посилаєш, та ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують».

— Чи правий старший брат?

Ситуація 3. Якщо ви захворіли, на що ви маєте право? .

Ситуація 4. Якщо до класу прийшла дівчинка-інвалід, ж ви поводитиметься? (Особлива увага дітям-інвалідам)

1-й учень.

Є права в дітей, звичайно,

Треба, щоб усяк їх знав,

Знайте ж, що усі ви — рівні,

І людина змалку вільна,

Наче в небі синій птах.

2-й учень.

Знайте ж, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать.

І ніхто у цьому світі

Їх не сміє ображать.

 3-й учень

Я маю право на життя,

На те, щоб милуватись мирним небом,

На те, щоб  у державі все, як треба

Йшло, а не шукало вороття.

          Щоб без страху ми жили

 (бо мою безпеку

Держава гарантує залюбки!)

4-й учень

Могла б із  друзями у холод і у спеку

Шукать  прадавні, згублені стежки…

Дитина має право на опіку

І жити має право залюбки.

5-й учень.

Треба діткам всього світу

Не сваритись, а дружити.

І по правилах хороших

По законах треба жити.

6-й учень

Хочеш Людиною справжньою стати –

Наші закони навчись поважати.

Навчись їх виконувать завжди і всюди –

Тоді і тебе поважатимуть люди.

 

  •            І на завершення хочемо ще раз нагадати свої права.

            Діти читають вірш «Знай свої права».

Я маю право жити на землі.

Творити, дихати, учитись,

Примножувать багатства всі її.

Своєю Україною гордитись.

                              Я маю право на здоров’я охорону

                              Яка б не трапилась біда,

                               Щоби завжди в моєму домі –

                               Спокійною була моя сім’я.

У школі всіх наук джерела

Зібрані зі всього світу.

Обіцяю добре вчитись

Я маю право на освіту.

                                 На чисту воду і на хліб духмяний

                                 Я маю право раз і на завжди

                                  Всім дітям достатнє харчування

                                  Потрібне, щоб здоровими росли

Я маю право на веселку і весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом.

                                   На золотаве сонце в небесах,

                                   Що щедро Україну зігріває,

                                   На соловейка спів в гаях,

                                    І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Тому я щиро всім в житті бажаю

Зростати гідно справжніми людьми.

Бо всі ми українці маєм право

На цій землі і жити, і рости.

 

   Вірш у виконанні вчителя.

Дитя моє, права дитини

ти мусиш вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

напевне знати в наші дні:

коли з тобою справедливо

вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи напам’ять

Порадь і друзям почитай.

Хай прочитають тато й мама

Закони всім потрібно знать!

Будь добрим сином чи дочкою,

поганим вчинком не зганьби

ти роду власного ніколи.

Люби свою сім’ю і школу,

Свою країну ти люби!

 

Пісня « Не давайте суму жити».

doc
Додано
24 березня 2018
Переглядів
921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку