Тема: Амфібії: особливості будови, способу життя

Про матеріал
- поурочні плани, які містять найрізноманітніші форми і методи роботи;
Перегляд файлу

УРОК 22

Тема: Амфібії: особливості будови, способу життя

Мета: розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови земноводних у зв’язку із середовищем існування; порівняти скелети земноводних і риб; розвивати вміння аналізувати інформацію; робити висновки й узагальнення; виховувати бережливе ставлення до земноводних.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми та методи: словесні, наочні, елементи інтерактивних технологій, навчально-дослідницька робота.

 Поняття та терміни: повіки, барабанна перетинка, хребет, велике коло кровообігу, мале коло кровообігу, змішана кров,  клоака, шкірне дихання, легені.

 

 У зеленому жакеті,

галасує в очереті,

хоч і плавати мастак,

а не риба і не рак.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Вправа "Привітання, побажання хорошого настрою".

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Експрес-опитування.

  1. Яка система органів виконує опорно-рухову функцію?
  2. Назвіть основні відділи травної системи тварин.
  3. Яке дихання властиве наземним тваринам?
  4. Відділи нервової системи хордових тварин.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Тварина так спритно хапає свою здобич, що людське око цього не помічає. Вона викидає так з рота, хапає черв'яка і знову ховає язик за лічені секунди. Вона може дістати черв'яка або іншу здобич на відстані 10 см. Про яку тварину йдеться?

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

(Монітор комп'ютера)

 

V. Надання необхідної інформації.

1. Пристосування земноводних до наземно-водного способу життя.

а) пристосування до наземного способу життя є:

•   наявність кінцівок для пересування;

• виділення слизу, який захищає організм від висихання, знешко­джує мікроорганізми та сприяє газообміну;

•   рухомість голови (лише у вертикально-горизонтальному напрямку);

•   зволоження очей повіками;

•   очі з опуклим кришталиком, що сприяє далекому баченню;

•   ніздрі відкритого типу;

•   середнє вухо;

•   легеневе дихання;

б) пристосування до водного способу життя:

•   плавальні перетинки задніх кінцівок;

•   слиз полегшує плавання та вбиває мікроорганізми;

•   елементи бічної лінії;

•   шкірне дихання;

•   клапани на ніздрях;

•   особливості розмноження.

 

Самостійна робота

Тема: Загальна характеристика класу Земноводні. Порівняння скелетів земноводних та риб.

Мета: порівняти скелети земноводних і риб.

Обладнання: скелети риб і земноводних.

 

Хід роботи.

1. Розглянути скелети земноводних і риб. Знайти шийні хребці. Чи є вони в риб?

2. Знайти верхні дужки хребта. Що розміщуєть­ся в цьому відділі в земноводних? У риб?

3. Розглянути скелет голови. Знайти черепну коробку. Чим відрізняються скелети голови риб і земноводних?

4. Знайти передні й задні кінцівки земноводних і плавці риб. Чим відрізняються кінцівки  зем­новодних від плавців риб?

5. Записати в зошит назви кісток.

6. Зробити висновок і записати його у зошит:

—  У чому подібність та відмінність у скелетах жаби і риби, які причини цих відмінностей?

 

VІ. Інтерактивна вправа.

Творча лабораторія. Кожна група шукає відповіді на проблемні завдання.

І група.

Чим представлена м’язова система земноводних?

 

ІІ група.

Яка будова органів травлення?

 

ІІІ група.

Які органи беруть участь у процесі дихання?

 

ІV група.

З чого складається нервова система земноводних?

 

V група.

Що входить до складу видільної системи?

 

VІІ. Рефлексія.

Вікторина.

1. Чому у жаб м'язи задніх кінцівок краще розвинені, ніж передніх? (Це пов'язано з особливостями пересування на суходолі, стрибання і плавання у воді.)

2. У зв'язку з чим у земноводних виникли два кола кровообігу? (Мале (легеневе) коло кровообігу з'являється у зв'язку із виходом на суходіл, тобто з появою легень.)

3. Якщо в тераріум з голодною жабою покласти мертвих комах, то жаба їх не чіпатиме. Чому? (Особливості будови ока сприяють реагуванню лише на рухомі предмети.)

4. Відомо, що жабу можна привчити брати їжу з дерев'яної палич­ки. Далі вона хапатиме паличку, навіть якщо на ній не буде їжі. По­ясніть поведінку тварини. (Це приклад умовного рефлексу.)

5. Чому між земноводними і мохами вчені часом проводять аналогію? (І земноводні, і мохоподібні — це перші організми (у світі тварин і рос­лин), які вийшли із водного середовища на суходіл. Проте вони не втрати­ли зв 'язку із водою.)

 

VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання і мотивація.

      1. Які ускладнення у будові тіла жаб у порівнянні з рибами?

 

ІХ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал теми в підручнику. Підготувати різнорівневі тести.

  2. Скласти сенкан «Земноводні».

 

 

docx
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
2419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку