УРОК 22
Тема: Амфібії: особливості будови, способу життя
Мета: розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови земноводних у зв’язку із середовищем існування; порівняти скелети земноводних і риб; розвивати вміння аналізувати інформацію; робити висновки й узагальнення; виховувати бережливе ставлення до земноводних.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми та методи: словесні, наочні, елементи інтерактивних технологій, навчально-дослідницька робота.
Поняття та терміни: повіки, барабанна перетинка, хребет, велике коло кровообігу, мале коло кровообігу, змішана кров, клоака, шкірне дихання, легені.
У зеленому жакеті,
галасує в очереті,
хоч і плавати мастак,
а не риба і не рак.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Вправа "Привітання, побажання хорошого настрою".
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Експрес-опитування.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Тварина так спритно хапає свою здобич, що людське око цього не помічає. Вона викидає так з рота, хапає черв'яка і знову ховає язик за лічені секунди. Вона може дістати черв'яка або іншу здобич на відстані 10 см. Про яку тварину йдеться?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
(Монітор комп'ютера)
V. Надання необхідної інформації.
1. Пристосування земноводних до наземно-водного способу життя.
а) пристосування до наземного способу життя є:
• наявність кінцівок для пересування;
• виділення слизу, який захищає організм від висихання, знешкоджує мікроорганізми та сприяє газообміну;
• рухомість голови (лише у вертикально-горизонтальному напрямку);
• зволоження очей повіками;
• очі з опуклим кришталиком, що сприяє далекому баченню;
• ніздрі відкритого типу;
• середнє вухо;
• легеневе дихання;
б) пристосування до водного способу життя:
• плавальні перетинки задніх кінцівок;
• слиз полегшує плавання та вбиває мікроорганізми;
• елементи бічної лінії;
• шкірне дихання;
• клапани на ніздрях;
• особливості розмноження.
Самостійна робота
Тема: Загальна характеристика класу Земноводні. Порівняння скелетів земноводних та риб.
Мета: порівняти скелети земноводних і риб.
Обладнання: скелети риб і земноводних.
Хід роботи.
1. Розглянути скелети земноводних і риб. Знайти шийні хребці. Чи є вони в риб?
2. Знайти верхні дужки хребта. Що розміщується в цьому відділі в земноводних? У риб?
3. Розглянути скелет голови. Знайти черепну коробку. Чим відрізняються скелети голови риб і земноводних?
4. Знайти передні й задні кінцівки земноводних і плавці риб. Чим відрізняються кінцівки земноводних від плавців риб?
5. Записати в зошит назви кісток.
6. Зробити висновок і записати його у зошит:
— У чому подібність та відмінність у скелетах жаби і риби, які причини цих відмінностей?
VІ. Інтерактивна вправа.
Творча лабораторія. Кожна група шукає відповіді на проблемні завдання.
І група.
Чим представлена м’язова система земноводних?
ІІ група.
Яка будова органів травлення?
ІІІ група.
Які органи беруть участь у процесі дихання?
ІV група.
З чого складається нервова система земноводних?
V група.
Що входить до складу видільної системи?
VІІ. Рефлексія.
Вікторина.
1. Чому у жаб м'язи задніх кінцівок краще розвинені, ніж передніх? (Це пов'язано з особливостями пересування на суходолі, стрибання і плавання у воді.)
2. У зв'язку з чим у земноводних виникли два кола кровообігу? (Мале (легеневе) коло кровообігу з'являється у зв'язку із виходом на суходіл, тобто з появою легень.)
3. Якщо в тераріум з голодною жабою покласти мертвих комах, то жаба їх не чіпатиме. Чому? (Особливості будови ока сприяють реагуванню лише на рухомі предмети.)
4. Відомо, що жабу можна привчити брати їжу з дерев'яної палички. Далі вона хапатиме паличку, навіть якщо на ній не буде їжі. Поясніть поведінку тварини. (Це приклад умовного рефлексу.)
5. Чому між земноводними і мохами вчені часом проводять аналогію? (І земноводні, і мохоподібні — це перші організми (у світі тварин і рослин), які вийшли із водного середовища на суходіл. Проте вони не втратили зв 'язку із водою.)
VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання і мотивація.
1. Які ускладнення у будові тіла жаб у порівнянні з рибами?
ІХ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал теми в підручнику. Підготувати різнорівневі тести.
2. Скласти сенкан «Земноводні».