Тема: Бактерії — найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій

Про матеріал

Ознайомити учнів з найменшими одноклітинними організмами - бактеріями, як представниками прокаріотів; розкрити будову та процеси життєдіяльності; особливу увагу звернути на особливість їхнього існування у природі.

Перегляд файлу

Тема:  Бактерії — найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій

Мета.

Освітня. Ознайомити учнів з найменшими одноклітинними організмами - бактеріями, як представниками прокаріотів; розкрити будову та процеси життєдіяльності; особливу увагу звернути на особливість їхнього існування у природі.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.

 

Очікувані результати: учні називають середовища існування бактерій, ознаки бактеріальних клітин; описують будову бактеріальної клітини; характеризують прояви життєдіяльності бактерій; розпізнають бактерії на фотографіях.

 

Обладнання та матеріали: Таблиці, малюнки , схеми....................

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Фронтальна бесіда.

1. Чи є серед грибів одноклітинні організми? Назвіть їх.

2. Які особливості будови клітини дріжджів?

3. Які особливості дихання, живлення та розмноження дріжджів?

4. Яка роль дріжджів у житті людини?

2.2. «Вірю — не вірю».

Чи вірите ви, що дріжджі:

1) належать до еукаріотичних організмів?

2) є багатоклітинними організмами?

3) можуть пересуватися за допомогою джгутиків або війок?

4) можуть спричиняти захворювання у людей?

5) використовують у виноробстві?

6) розмножуються брунькуванням?

7) використовують у хлібопеченні?

8) використовують для лікування хвороб?

9) не мають ядра?

10) мають вакуолі?

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

+

+

+

+

+

+

 

 

 

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

3. Мотивація навчальної діяльності

Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був голландський торговець полотном, сторож судової палати Антоні Левенгук. У вільний від роботи час він шліфував лінзи, виготовляв з них лупи, які давали збільшення в 300 разів. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Свої спостереження він описував у спеціальних листах, що регулярно протягом 50 років відсилав до Лондонського наукового товариства, яке очолював знаменитий Роберт Гук. Здивування, яке викликали листи Левенгука, було дійсно величезним. Вони відкривали новий, фантастичний, ніким не бачений і не знаний світ живих істот. Сам Левенгук називав цих істот «живими звірятами» і писав, що в роті людини їх більше, ніж людей у всьому англійському королівстві. Ці дивовижні відкриття неука-природознавця послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.

 Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 

4. Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу Робота з різноманітним роздатковим та ілюстраційним матеріалом про особливості будови і життєдіяльності бактерій:

1. Поширення бактерій. (Бесіда, , складання опорної схеми.)

2. Будова бактеріальної клітини. (Розповідь учителя, бесіда,

3. Особливості життєдіяльності бактерій. ( розповідь вчителя обговорення, складання опорних схем.)

4. Різноманітність форм бактеріальних клітин. (Розповідь учителя, бесіда, робота з демонстраційним (ілюстративним) матеріалом,

5. Узагальнення та систематизація знань

5. 1.Робота  з підручником

 5.2 Дописати  речення

1. За формою розрізняють бактерії: кулясті, паличкоподібні, звивисті, вигнуті подібно до коми тощо.

2. За несприятливих умов клітини бактерій укриваються товстою оболонкою, утворюючи цисти.

3. Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, є паразитами.

4. Бактерії, які живляться рештками відмерлих організмів, є сапротрофами.

5. Основний спосіб розмноження бактерій — поділ клітини навпіл.

6. За типом дихання бактерії поділяються на аеробів та анаеробів.

7. За способом живлення бактерії поділяються на автотрофів та гетеротрофів.

 5.3 .Знайти  помилку   Малюнок бактерії   допущена  помилка

 

5.4 Висновки  про  бактерії

 Тести

 

Підсумок  уроку  . виставлення  оцінок .

 

7. Домашнє завдання

          Підготувати цікавинки  про бактерії .

 

docx
Додано
19 липня 2018
Переглядів
1938
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку