Тема. Базові алгоритмічні структури: структури повторення та розгалуження.
Мета:
навчальна: навчити а розрізняти структури повторення та розгалуження в алгоритмах із життя та навчальної діяльності, сформувати вміння записувати алгоритми у вигляді послідовності команд виконавця, виконувати алгоритми у визначеному середовищі; створити уявлення про форми подання алгоритму;
розвивальна: розвивати пам'ять, мислення, увагу, інтерес до вивчення інформатики;
виховна: виховувати повагу до праці інших, інтерес до знань, старанність, відповідальність перед товаришами, любов до предмету.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: комп'ютерний клас.
Урок 8
Тема. Базові алгоритмічні структури: структури повторення та розгалуження.
Мета:
навчальна: навчити а розрізняти структури повторення та розгалуження в алгоритмах із життя та навчальної діяльності, сформувати вміння записувати алгоритми у вигляді послідовності команд виконавця, виконувати алгоритми у визначеному середовищі; створити уявлення про форми подання алгоритму;
розвивальна: розвивати пам’ять, мислення, увагу, інтерес до вивчення інформатики;
виховна: виховувати повагу до праці інших, інтерес до знань, старанність, відповідальність перед товаришами, любов до предмету.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: комп’ютерний клас.
Хід уроку
І. Організація класу.
Сядьте, діти, всі рівненько.
Посміхнімося гарненько,
Налаштуймось на роботу,
Щоб не було нам турботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- У минулому році, ми з вами ознайомилися із командами та виконавцями. Тож зараз давайте пригадаємо дещо.
- Що ми називаємо командою?
- Команду можуть виконувати лише живі істоти?
- Як називається той, хто виконує команду?
- Складіть систему команд для виконавця.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми познайомимось із базовими алгоритмічними структурами - структурами повторення та розгалуження, та пригадаємо те, що вивчили у 6 класі з теми «Алгоритми та їх виконавці»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Алгоритми можуть подаватися багатьма способами.
Словесна форма подання алгоритму — запис алгоритму у вигляді послідовності команд, кожна з яких має свій порядковий номер і записана людською мовою спілкування.
Також, є ще графічна форма подання алгоритму — подання алгоритму блок-схемою. У цьому випадку кожну вказівку записують у зображенні геометричної фігури (блоці) певного вигляду. Блоки з’єднують між собою стрілками, які вказують напрям переходу до виконання наступної вказівки.
Стрілками блок-схемах вказують переходи між кроками виконання.
Базові структури алгоритмів (керуючі структури) – це способи керування процесом обробки даних.
Існує три базові структури алгоритмічної конструкції:
1. Лінійні алгоритми (слідування) – ми з ними знайомі з 6 класу;
2. Умова (розгалуження);
3. Цикли (повторення).
Основні елементи схем алгоритму.
Розгалуження (вибір). Операція розгалуження — це вказівка виконати одну з двох команд: команду 1 або команду 2 залежно від істинності чи хибності деякого твердження (логічного виразу). Якщо твердження правильне, то виконується команда 1 і на цьому виконання операції розгалуження закінчується. Якщо ж твердження хибне, то виконується команда 2 і на цьому виконання операції розгалуження закінчується.
Окремим випадком розгалуження є неповне розгалуження, коли у разі хибного твердження ніякі операції в розгалужені взагалі не виконуються.
Повне розгалуження завжди можна подати у вигляді слідування двох неповних.
Твердження може бути утворене з інших тверджень за допомогою логічних операцій НЕ, І, АБО, а замість команди 1 чи 2 може бути декілька команд, які називаються серією команд.
Приклад 2. Скласти алгоритм знаходження найбільшого з трьох чисел а, в, с і результат присвоїти змінній у.
1. Задати значення а, в, с.
2. Якщо a>=b, то d:=a, інакше d:=b.
3. Якщо d>=c, то y:=d, інакше y:=c.
4. Надрукувати значення у.
5. Процес обчислення завершити.
Повторення (цикл). Розрізняють два типи циклів — цикл-ПОКИ і цикл-ДО.
У структурі цикл-ПОКИ для виконання операції повторення спочатку треба визначити, істинне чи хибне твердження. Якщо твердження істинне, то виконують команди і знову повертаються до визначення істинності твердження. Якщо твердження хибне, то виконання команд вважається закінченим. Отже, поки твердження істинне, потрібно повторювати виконання команд і повертатися до визначення істинності твердження.
У структурі цикл-ДО спочатку виконуються команди, а потім визначається істинність твердження. Якщо твердження хибне, то знову виконуються команди і визначається істинність твердження. Якщо твердження істинне, то виконання вказівки вважається закінченим. Отже, виконання команд і визначення істинності твердження повторюються до настання істинності.
У структурі цикл-ПОКИ операція може не виконуватись жодного разу. У структурі цикл-ДО операція буде виконана принаймні один раз.
Кожна з операцій, наприклад, операція перевірки істинності твердження, у свою чергу, може бути подана як сукупність більш простих операцій, об’єднаних у структури розглянутих типів.
V. Практичне завдання.
Першу частину учні виконують у зошитах, другу у середовищі Scratch.
Перша частина
Завдання №1
Розстав по порядку дії:
Завдання №2
Складіть блок-схему алгоритму «Чи брати парасольку»
Відповідь на завдання №1: 1, 8, 4, 5, 7, 9, 6, 10, 3, 11, 2
Фізкультхвилинка
Друга частина. Інструктаж з техніки безпеки.
Інтерактивна вправа на інтерактивній дошці
Назвіть складові вікна програми
Учні займають місця біля комп’ютерів.
Давайте пригадаємо як працювати у середовищі Скретч.
Алгоритм складання програм у середовищі Скретч.
1. Вибрати потрібний набір команд |
|
2. Перетягнути потрібну команду у вікно для складання програми. |
|
Учні виконують другу частину.
Релаксація
Обговорення роботи даної програми.
VI. Підсумок уроку.
Фронтальна бесіда.
VIІ. Домашнє завдання: вивчити матеріал уроку.