Тема. Базові алгоритмічні структури: структури повторення та розгалуження.

Про матеріал

Тема. Базові алгоритмічні структури: структури повторення та розгалуження.

Мета:

навчальна: навчити а розрізняти структури повторення та розгалуження в алгоритмах із життя та навчальної діяльності, сформувати вміння записувати алгоритми у вигляді послідовності команд виконавця, виконувати алгоритми у визначеному середовищі; створити уявлення про форми подання алгоритму;

розвивальна: розвивати пам'ять, мислення, увагу, інтерес до вивчення інформатики;

виховна: виховувати повагу до праці інших, інтерес до знань, старанність, відповідальність перед товаришами, любов до предмету.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: комп'ютерний клас.

Перегляд файлу

Урок 8

Тема.   Базові алгоритмічні структури: структури повторення та розгалуження.

Мета:

навчальна: навчити а розрізняти структури  повторення та розгалуження в алгоритмах із  життя та навчальної діяльності, сформувати вміння записувати алгоритми у вигляді послідовності команд виконавця, виконувати алгоритми у визначеному середовищі; створити уявлення про форми  подання алгоритму;

розвивальна: розвивати пам’ять, мислення, увагу, інтерес до вивчення інформатики;

виховна: виховувати повагу до праці інших, інтерес до знань, старанність, відповідальність перед товаришами, любов до предмету.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: комп’ютерний клас.

Хід уроку

І. Організація класу.

Сядьте, діти, всі рівненько.

Посміхнімося гарненько,

Налаштуймось на роботу,

Щоб не було нам турботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- У минулому році, ми з вами ознайомилися із командами та виконавцями. Тож зараз давайте пригадаємо дещо.

- Що ми називаємо командою?

- Команду можуть виконувати лише живі істоти?

- Як називається той, хто виконує команду?

- Складіть систему команд для виконавця.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми познайомимось із базовими алгоритмічними структурами - структурами повторення та розгалуження, та пригадаємо те, що вивчили у 6 класі з теми «Алгоритми та їх виконавці»

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

Алгоритми можуть подаватися багатьма способами.

Словесна форма подання алгоритму — запис алгоритму у вигляді послідовності команд, кожна з яких має свій порядковий номер і записана людською мовою спілкування.

Також, є ще графічна форма подання алгоритму — подання алгоритму блок-схемою. У цьому випадку кожну вказівку записують у зображенні геометричної фігури (блоці) певного вигляду. Блоки з’єднують між собою стрілками, які вказують напрям переходу до виконання наступної вказівки.

Стрілками блок-схемах вказують переходи між кроками виконання.

Базові структури алгоритмів (керуючі структури) – це способи керування процесом обробки даних.

Існує три базові структури алгоритмічної конструкції:

1. Лінійні алгоритми (слідування) – ми з ними знайомі з 6 класу;

2. Умова (розгалуження);

3. Цикли (повторення).

Основні елементи схем алгоритму.

Розгалуження (вибір). Операція розгалуження — це вказівка виконати одну з двох команд: команду 1 або команду 2 залежно від істинності чи хибності деякого твердження (логічного виразу). Якщо твердження правильне, то виконується команда 1 і на цьому виконання операції розгалуження закінчується. Якщо ж твердження хибне, то виконується команда 2  і на цьому виконання операції розгалуження закінчується.

 

Окремим випадком розгалуження є неповне розгалуження, коли у разі хибного твердження ніякі операції в розгалужені взагалі не виконуються.

Повне розгалуження завжди можна подати у вигляді слідування двох неповних.

Твердження може бути утворене з інших тверджень за допомогою логічних операцій НЕ, І, АБО, а замість команди 1 чи 2 може бути декілька команд, які називаються серією команд.

Приклад 2. Скласти алгоритм знаходження найбільшого з трьох чисел а, в, с і результат присвоїти змінній у.

1. Задати значення а, в, с.

2. Якщо a>=b, то d:=a, інакше d:=b.

3. Якщо d>=c, то y:=d, інакше y:=c.

4. Надрукувати значення у.

5. Процес обчислення завершити.

Повторення (цикл). Розрізняють два типи циклів — цикл-ПОКИ і цикл-ДО.

У структурі цикл-ПОКИ для виконання операції повторення спочатку треба визначити, істинне чи хибне твердження. Якщо твердження істинне, то виконують команди і знову повертаються до визначення істинності твердження. Якщо твердження хибне, то виконання команд вважається закінченим. Отже, поки твердження істинне, потрібно повторювати виконання команд і повертатися до визначення істинності твердження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У структурі цикл-ДО спочатку виконуються команди, а потім визначається істинність твердження. Якщо твердження хибне, то знову виконуються команди  і визначається істинність твердження. Якщо твердження істинне, то виконання вказівки вважається закінченим. Отже, виконання команд і визначення істинності твердження повторюються до настання істинності.

У структурі цикл-ПОКИ операція може не виконуватись жодного разу. У структурі цикл-ДО операція буде виконана принаймні один раз.

Кожна з операцій, наприклад, операція перевірки істинності твердження, у свою чергу, може бути подана як сукупність більш простих операцій, об’єднаних у структури розглянутих типів.

V. Практичне завдання.

Першу частину учні виконують у зошитах, другу у середовищі Scratch.

Перша частина

Завдання №1

Розстав по порядку дії:

  1. Налити в чайник воду.
  2. Пити чай.
  3. Покласти в склянку цукор.
  4. Підпалити сірник.
  5. Включити газ.
  6. Налити в склянку окріп.
  7. Підпалити сірником газ.
  8. Поставити чайник на плиту.
  9. Покласти в склянку заварку.
  10. Дати настоятися.
  11. Розмішати цукор.

Завдання №2

Складіть блок-схему алгоритму «Чи брати парасольку»

Відповідь на завдання №1: 1, 8, 4, 5, 7, 9, 6, 10, 3, 11, 2

Фізкультхвилинка 

Друга частина. Інструктаж з техніки безпеки.

Інтерактивна вправа на інтерактивній дошці

 Назвіть складові вікна програми

Учні займають місця біля комп’ютерів.

  1. Як завантажити середовище Scratc?
  2. Які є виконавці у середовищі Scratch?
  3. З чого складається вікно програми  Scratch?
  4. Як створюється програма (скрипт)?

Давайте пригадаємо як працювати у середовищі Скретч.

Алгоритм складання програм у середовищі Скретч.

1.  Вибрати потрібний набір команд

2.  Перетягнути потрібну команду у вікно для складання програми.

Учні виконують другу частину.

 http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/2013/35/05.png

Релаксація

Обговорення роботи даної програми.

VI. Підсумок уроку.

Фронтальна бесіда.

  • Що таке алгоритм? Подайте приклади словесного алгоритму?
  • Що таке виконавець?
  • Поясніть відмінність між словесною та графічною формами подання алгоритму.
  • Назвіть базові структури алгоритмів

VIІ. Домашнє завдання:   вивчити матеріал уроку.

 

docx
Додано
3 травня 2018
Переглядів
8289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку