Розробка уроку на тему: "Будова тварин: органи та системи органів". На цьому уроці учні розглядають внутрішню будову тварин, ознайомлюються з будовою та функціями основних органів і систем органів тварин.
Тема: Будова тварин: органи та системи органів
Мета:
освітня: розкрити поняття про обмін речовин, органи, системи органів; ознайомити з будовою та функціями основних органів і систем органів тварин;
розвивальна: розвивати вміння працювати в групах, планувати свою роботу, висловлювати власну думку; розвивати систематичність і послідовність мислення;
виховна: виховувати розуміння єдності всього живого та дбайливого ставлення до всіх живих істот.
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми: інформативно-рецептивні (бесіда, робота з підручником, схемами), репродуктивні (робота в парах), навчально - пошукові, проблемно-пошукові, інтерактивні вправи.
Основні поняття і терміни: орган, системи органів, опорно-рухова, травна, дихальна, видільна, кровоносна, нервова, ендокринна, імунна, статева.
Внутрішньо- і міжпредметні зв’язки: анатомія, фізіологія
Обладнання: вологі препарати, компоненти калейдоскопа — кольорові «скельця» (вирізані з аркушів кольорового паперу), магніти для їхнього утримання на дошці, таблиці «Системи органів».
Структура уроку
- Доброго дня. Сьогодні ми будемо працювати під девізом:
Порядок більше за все допомагає кращому засвоєнню
Цицерон Марк Тулій
Перша сходинка – ОСНОВА
Щоб починати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Нашим фундаментом, основою є ваші знання, здобуті на попередніх уроках, те, що ви вчили вдома. З’ясуємо, як ви підготувалися до уроку.
Учні мають розшифрувати закодовані терміни та дати їх визначення.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
А, Б, В |
Г, Д, Е |
Є, Ж, З |
И, І, Ї, Й |
К, Л, М |
Н, О, П, Р |
С, Т, У, Ф |
Х, Ч, Ц, Ш |
Щ, Ю, Я, Ь |
1. 5547461
2. 7516461
3. 9266
4. 52516161
5. 8476651351
6. 155982669
7. 64167651
8. 54367651
Відповіді: 1. Клітина; 2. Тканина; 3. Ядро; 4. Мембрана; 5. Цитоплазма; 6. Включення; 7. Рибосоми; 8. Лізосоми.
2.3. Гра «Знайди зайвого»
Вибрати зайве і пояснити свій вибір.
Друга сходинка називається - «НЕВІДОМЕ»
Сподіваюсь, що сьогодні на нашому уроці буде порядок, який допоможе засвоїти нам багато нової інформації. Якщо ви працюватимете активно та плідно, то вам буде нескладно опановувати наступні теми, адже ви володітимете основою! Тож бажаю вам успіхів у засвоєнні нових знань. Але до того, як ми дізнаємось щось нове, маємо повторити вже вивчене раніше.
Фронтальна робота
На екран проектуються зображення окремих органів рослин і тварин. Учням пропонується переглянути малюнки або фотографії, назвати те, що на них зображено та узагальнити інформацію. Учні мають дійти висновку, що мова на уроці піде про органи. Учитель доповнює припущення учнів і називає тему уроку повністю. Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
План
Третя сходинка- «СТАНЕ ВІДОМИМ»
Розповідь учителя з елементами бесіди, словникова робота, демонстрація вологих препаратів
Технологія «Мікрофон»
Запитання для швидкого обговорення:
— Що взагалі називають органом?
(Учитель записує на дошці всі відповіді учнів, а потім разом з учнями формулює визначення)
Орган — це частина тіла певної форми, що складається з однакових груп тканин, займає певне положення і виконує одну чи декілька певних функцій.
— Які органи тварин вам відомі? (Учні пропонують варіанти)
Учитель демонструє вологі препарати та зображення різних органів тварин. Пояснює, що будова кожного органа тісно зв’язана з тією функцією, яку він виконує.
— У чому різниця між рослинними та тваринними органами? (Рослини не мають внутрішніх органів і складаються з інших типів тканин)
2. Системи органів тварин
Робота в групах, «Біологічний калейдоскоп», робота з підручником
На дошці намальоване коло, яке поділене на сегменти — «скельця» калейдоскопа. Учитель пояснює, що поки що ці сегменти пусті, але наприкінці уроку це коло засяє різними кольорами. Кожна група, яка позначена певним кольором, має опрацювати інформацію щодо певної системи органів, а потім представити її всім учням класу. Учні, які готували індивідуальні повідомлення або презентації можуть використовувати їх для роботи групи. Перед початком роботи всі учні малюють подібне велике коло у своїх зошитах. Вони будуть заповнювати його сегменти під час відповідей представників груп.
СИСТЕМИ ОРГАНІВ ТВАРИН
Завдання для груп:
група 1: опорно-рухова система (сірий колір);
група 2: травна система (зелений колір);
група 3: дихальна система (блакитний колір);
група 4: кровоносна система (червоний колір);
група 5: видільна система (фіолетовий колір);
група 6: нервова система (жовтий колір);
група 7: ендокринна система (рожевий колір);
група 8: статева (репродуктивна) система (помаранчевий колір).
Слід звернути увагу учнів на те, що вони мають обов’язково назвати органи, які є складовими цих систем, та функції, які вони виконують. Під час презентації результатів представники груп можуть користуватися таблицями «Системи органів» та обов’язково роблять примітки собі в зошити.
Системи органів |
Особливості будови |
Функції |
1. Опорно-рухова |
|
|
2. Покриви тіла |
|
|
3. Травна |
|
|
4. Дихальна |
|
|
5. Видільна |
|
|
6. Транспортна |
|
|
7. Нервова |
|
|
8. Ендокринна |
|
|
9. Статева |
|
|
5. Узагальнення та систематизація знань
Четверта сходинка — «Відоме»
5.1. Гра «Збери до купи»
Робота в групах. Учні отримують перелік органів, з якого мають зібрати певну систему, «зібрані купи» вони розміщують на дошці поряд із назвою системи органів, до якої вони належать.
Приклади завдань:
Методична порада. Краще, щоб групи отримали органи не тієї системи, яку вони описували на попередньому етапі роботи. Так буде більше можливостей оцінити, наскільки уважно вони слухали інформацію інших груп. Якщо є можливість, то назви органів краще замінити малюнками. Таким чином в учнів одночасно формуватиметься уявлення про будову того чи іншого органа і належність його до певної системи.
5.2. «Установіть відповідальність»
Установити відповідність між органами та системами органів.
Орган |
Система органів |
1 серце 2 нирки 3 легені 4 головний мозок 5 яєчники 6 шлунок 7 бронхи 8 кишечник 9 скелет |
1. Опорно-рухова 2. Травна 3. Дихальна 4. Видільна 5. Нервова 6. Статева 7. Транспортна |
6. Домашнє завдання
- опрацювати § 4. Дати відповідь на запитання
- *дати відповідь «Для допитливих і кмітливих» С 17.
Індивідуальні та творчі завдання:
- підготувати повідомлення або презентацію «Карл Лінней — батько систематики»;
- скласти сенкан «Органи»
7. Підбиття підсумків уроку, рефлексія
Підсумкова бесіда
Учитель пропонує ще раз поглянути на калейдоскоп, назвати і запам’ятати системи органів тварин, звертає увагу учнів на поняття «орган».