Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності тварин; навчити відрізняти тварин від рослин і грибів; ознайомити з властивостями притаманим тваринам.
Тема: Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин
Мета:
освітня: ознайомити з особливостями будови та життєдіяльності тварин; навчити відрізняти тварин від рослин і грибів; ознайомити з властивостями тварин;
розвивальна: формувати навички роботи з текстом, додатковою літературою; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення
виховна: виховувати любов до живих організмів.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи і методичні прийоми: інформативно-рецептивні (бесіда, робота з підручником, схемами), репродуктивні (робота в парах), проблемно-пошукові, інтерактивні вправи.
Основні поняття і терміни: живий організм, зоологія, глікокалікс, фагоцитоз, живлення
Внутрішньо- і міжпредметні зв’язки: ботаніка, фізіологія тварин, анатомія
Обладнання та матеріали: опудала, колекції зображень тварин.
Структура уроку
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Слово вчителя
Тваринам, як і усім живим організмам, притаманні певні властивості. Більшість з них вам відома ще з курсу «Природознавства», який ви вивчали в початковій школі та в 5-му класі, а також з курсу біології у 6-му класі. Давайте пригадаємо основні властивості живих організмів.
«Асоціативний кущ»
Індивідуальні картки кросворд із ключовим словом
|
1 Р |
І |
С |
Т |
|
||||||
2 Р |
О |
З |
В |
И |
Т |
О |
К |
||||
3 Д |
И |
Х |
А |
Н |
Н |
Я |
|
||||
|
|
4 Р |
У |
Х |
|
|
|||||
5 В |
И |
Д |
І |
Л |
Е |
Н |
Н |
Я |
|||
6 Р |
О |
З |
М |
Н |
О |
Ж |
Е |
Н |
Н |
Я |
|
|
7 Ж |
И |
В |
Л |
Е |
Н |
Н |
Я |
|||
Запитання:
1. Кількісні зміни організму.
2. Якісні зміни організму.
3. Процес поглинання кисню та виділення вуглекислого газу.
4. Здатність організмів активно пересуватись.
5. Виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму.
6. Відтворення собі подібних.
7. Надходження в організм, перетворення та засвоєння поживних речовин.
Фронтальне опитування:
Епіграф до уроку
Природа — це єдина книга, з великим змістом на кожній сторінці.
Й. Гете
Слово вчителя
Сьогодні ми продовжимо гортати сторінки книги «Природа». Дізнаємося більше про тварин, згадаємо те, що нам вже відомо про рослини і гриби. Зможемо порівняти ці організми та виявити їхні особливості. Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
План
Самостійна робота, заповнення таблиці
Учитель пропонує учням розділити сторінку в зошиті навпіл і в лівій її частині записати ті ознаки, що є спільними для тварин, рослин і грибів. Заповнення таблиці, частково-пошукова діяльність, робота з підручником та додатковою літературою.
Спільні ознаки та. відмінності тварин, рослин і грибів
Спільні ознаки |
Відмінні ознаки |
1. Складаються з клітин 2. Обмін речовин та енергії. 3. Ріст і розвиток 4. Розмноження 5. Подразливість 6. Передача спадкової інформації 7. Спільне походження |
1. Більшість тварин є гетеротрофами. 2. Здатні до активного руху. 3. Відсутність клітинної стінки, пластид і вакуолей з клітинним соком. 4. Мають системи органів. 5. Більшість мають обмежений ріст |
Учні заповнюють таблицю, користуючись власним досвідом та текстом підручника. Якщо в учнів виникнуть труднощі, учитель має натякнути їм на правильні відповіді.
2. Основні процеси життєдіяльності тварин
На початку уроку ми з вами повторили основні властивості організмів. Деякі учні виконали випереджувальне домашнє завдання.
Повідомлення учнів «Особливості будови та життєдіяльності, що притаманні тільки тваринам»
Властивості тварин
Властивість |
Сутність |
Значення для організму |
Живлення |
Процес надходження в організм, перетворення та засвоєння поживних речовин |
|
Дихання |
|
Кисень окиснює органічні речовини та допомагає вивільняти енергію |
Виділення |
|
|
Ріст |
Збільшення розмірів і маси організму
|
|
Розвиток |
Набуття нових якостей |
|
Розмноження |
Відтворення подібних до себе (буває статеве й нестатеве) |
|
Подразливість |
|
|
Рух |
|
Забезпечує активну поведінку, переміщення, розселення організмів |
3. Особливості живлення тварин
Фронтальна бесіда, робота зі схемою
5.1. Вправа «Вірю — не вірю»
Учням пропонується виконати завдання, у якому вони мають погодитись або не погодитись із твердженнями.
1. Тварини — живі організми.
2. Тварини живляться автотрофно.
3. Більшість тварин активно рухаються.
4. У більшості тварин обмежений ріст.
5. Більшість тварин є одноклітинними.
6. Більшість тварин ростуть протягом усього життя.
7. У тваринних клітинах немає клітинної стінки.
8. У тваринних клітинах немає пластид.
9. У тваринних клітинах є вакуолі з клітинним соком.
10. Більшість тварин мають системи органів.
11. Тварини не здатні до подразливості.
12. Тварини й рослини мають спільне походження.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
– |
+ |
+ |
– |
– |
+ |
+ |
– |
+ |
– |
+ |
5.2. «Установіть відповідність»
Властивість |
Значення для організму |
1 Живлення |
А Кисень окиснює органічні речовини та допомагає вивільняти енергію |
2 Дихання |
Б Забезпечує активну поведінку, переміщення, розселення організмів |
3 Розмноження |
В Очищення організму від шкідливих речовин, підтримка сталого складу організму |
4 Рух |
Г Отримання поживних речовин, з яких вивільнятиметься енергія, необхідна для процесів життєдіяльності |
5 Розвиток |
Д Передача генетичного матеріалу від батьківського покоління наступному, що забезпечує відтворення ознак даного виду |
6 Виділення |
Є Формування організму, органів, систем органів |
Відповіді: 1 – Г, 2 – А, 3 – Д, 4 – Б, 5 – Є, 6 – В.
5.3. Фронтальне опитування
6. Підбиття підсумків уроку, рефлексія
Вправа «Незакінчене речення»
7. Домашнє завдання
- опрацювати § 2. Дати відповідь на запитання після параграфу;
- дати відповідь на запитання «Для допитливих та кмітливих»
Індивідуальне завдання:
- підготувати повідомлення або презентацію «Тканини тварин»