Тема: "Дієслово" (в таблицях)

Про матеріал
Детальна розробка теми "Дієслово" (в таблицях). Для учнів 10-11 класів. Добре підійде для друку
Перегляд файлу

                                            ДІЄСЛОВО

 

  • Це самостійна частина мови, що означає дію

 

Відповідає на питання: Що робити? Що зробити?

 

                              ЗМІНЮЄТЬСЯ ЗА ЧАСАМИ:

 

МИНУЛИЙ

ТЕПЕРІШНІЙ

МАЙБУТНІЙ

Що робив (ла)?

Що робили?

Що робить?

Що роблять?

Що зробить?

Що робитимуть?

Що будуть робити?

 

                             ЗМІНЮЄТЬСЯ ЗА ЧИСЛАМИ:

 

ОДНИНА

МНОЖИНА

Роблю

Читаю

Роблять

Читають

 

                             ЗМІНЮЄТЬСЯ ЗА РОДАМИ:

 

ЧОЛОВІЧИЙ

ЖІНОЧИЙ

Зробив, прочитав

Зробила, прочитала

 

                             ВИДИ ДІЄСЛІВ:

 

ДОКОНАНИЙ (ЗАВЕРШЕНА ДІЯ)

Увага! Не мають форми теп. часу

НЕДОКОНАНИЙ

 (НЕЗАВЕРШЕНА ДІЯ)

Що зробити? Що зробив (ла)? Що зроблю?

Прочитати, прочитав(ла), прочитаю                                                                                          

Що робити? Що робив (ла)? Що роблю? Що буду робити?

Читати, читав (ла), читаю, читатиму

 

                         

                             СПОСОБИ ДІЄСЛОВА:

 

ДІЙСНИЙ

УМОВНИЙ

НАКАЗОВИЙ

Дія, що відбулася, відбувається, або буде відбуватися.

*змінюється за часами, числами й особамитеп. та майб. часі), та за родами (у минулому).

Робити, робив, робитиму, роблю

Дія, можлива за певної умови, або бажана.

*змінюється за числами, а в однині – й за родами.

*утворюється додаванням до форми минулого часу частки б (після гол.),би (після пр.)

Робив б, намалював б

Наказ, прохання, побажання, заклик до дії.

*змінюється за числами й особами

В однині має форму 2-ї, а в множині – форми 1-ї та 2-ї особи.

Зроби,робить, хай (нехай

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       ФОРМИ ДІЄСЛОВА:

НЕОЗНАЧЕНА (ІНФІНІТИВ)

*незмінювана

*означає дію

*завжди має суфікс –ти

*не вказує на час, особу, рід

Відповідає на питання:

Що робити? Що зробити?

 

Читати

 

ОСОБОВІ

(ЗМІННІ)

*Змінюють-

ся за числами та особами в теп. та майб. Часах дійсного способу.

Відповідає на питання:

Що роблю? Що робиш? Що будуть робити?

 

Читаю, Читаєш

РОДОВІ

*Змінюю-

ться за родами в мин.часі дійсного

способу, відпові-

дають на питання:

Що робив?

Що робила?

Що зробили?

 

Читав, читала

БЕЗОСОБОВІ

*Означають дію

*Не мають відношення до будь-якої особи

Відповідають на питання:

Що зроблено?

 

Прочитано

ДІЄПРИКМЕТНИК

*Вказує на ознаку предмета за дією

 

Відповідає на питання:

Який? Яка? Яке? Які?

 

Прочитаний

ДІЄПРИСЛІВНИК

*Означає додаткову дію

 

Відповідає на питання:

Що роблячи? Що зробивши?

 

Читаючи, прочитавши

 

 

 

 

 

 

 

                       

 

 

 

 ПЕРЕХІДНІ І НЕПЕРЕХІДНІ ДІЄСЛОВА:

 

*Для того, щоб визначити перехідне чи неперехідне дієслово, потрібно знайти в реченні іменник або займенник, який залежить від дієслова, та визначити в якому відмінку вони стоять.

                        

Перехідні:

Приклади

Неперехідні:

Приклади

*означають дію, яка переходить на предмет.

! Після них стоїть прямий додаток, виражений іменником або займенником у знахідному відмінку без прийменника.

! Додаток, залежний від перехідного дієслова, може бути і в родовому відмінку без прийменника:

1.Якщо перед дієсловом є заперечна частка не

 

2.Якщо дія переходить не на весь предмет, а лише на його частину

*Лише від перехідних дієслів утворюються пасивні дієприкметники (зроблений), та безособові форми на – но, -то (зроблено)

! Читати (що?) книгу

! Зустріти (кого? що?) друга

! Завершивши (кого? Що?) урок

! Малюючи (кого? Що?) картину

! Написано (Кого? Що?) розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Прочитали (кого? що?) книги, книги – не прочитали (кого? чого?) книги.

2.Принеси цукор (увесь), принесу цукру (певну частину)

*означають дію, що не переходить на предмет.

!не вимагають додатка (іменника в зн. відмінку без прийменника)

! Мають частку –ся

 

 

 

 

! Частка (постфікс)  –ся, приєднана до перехідного слова, робить його неперехідним.

 

! Суфікс –и та –і теж бувають показником перехідності, чи неперехідності

 

 

*Лише від неперехідних дієслів утворюються активні дієприкметники

(жовтіючий, пожовтілий)

! Іти, робити, ходити

 

 

 

 

 

 

 

! Рухатися, сміятися

(Виняток дивитися, набуло перехідності: дивитися фільм)

! Готувати – готуватися

 

 

 

 

! Білити – біліти

*Залежно від контексту, деякі дієслова іноді перехідні, а іноді неперехідні. Наприклад, у словосполученнях читає книгу, малює картину всі дієслова перехідні, бо мають додатки в знахідному відмінку без прийменника. А в реченні: Іринка читає, а Софійка в цей час малює, - ті ж дієслова неперехідні, бо не мають та не потребують додатків.

Дієслова відрізняються значеннями, у першому прикладі (перехідні), вони означають дію, спрямовану на предмет, у другому (неперехідні) – мають додатковий відтінок «робити».

Від таких дієслів, залежно від контексту, можуть утворюватися пасивні (прочитаний), та активні (читаючий) дієприкметники.

 

 

 

                                        ДІЄВІДМІНИ ДІЄСЛІВ:

 

        

         ОСОБА

             І

ДІЄВІДМІНА

          ІІ

 ДІЄВІДМІНА

           І ДІЄВІДМІНА

          ІІ ДІЄВІДМІНА

 

                   

                     ОДНИНА

 

              МНОЖИНА

1-ша

-у –ю

Роблю

-у –ю

Кажу

-емо (ем)

-ємо (єм)

Кажемо, малюємо

-имо (им)

-їмо (їм)

Робимо

2-га

-еш -єш

Кажеш, малюєш

-иш –їш

Робиш, клеїш

-ете –єте

Кажете, малюєте

-ите –їте

Робите, клеїте

3-т я

-е –є

Каже, малює

-ить –їть

Робить, клеїть

-уть –ють

Кажуть, малюють

-ать –ять

Біжать, роблять

 

 

docx
Додано
4 вересня 2020
Переглядів
4080
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку