Тема дня. Приватний і громадський простір. Правила поведінки у громадських місцях

Про матеріал
Мета: учити учнів розпізнавати зони особистого простору; сприяти розвитку навичок комунікації; ознайомити із правилами ефективного спілкування; вчити дітей дотримуватись правил поведінки в громадських місцях, створити передумови для усвідомленого сприймання і засвоєння учнями соціальних та морально-правових норм, історичних, національно-культурних традицій українського народу; розвивати вміння коригувати свої дії відповідно до ситуації, розвивати спостережливість; розвивати вміння ввічливо спілкуватися, підтримувати тему розмови; виховувати толерантність.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________               Я досліджую світ 3  клас

 

Тема місяця.

Тема дня. Приватний і громадський простір. Правила поведінки у громадських

місцях

Мета: учити учнів розпізнавати зони особистого простору; сприяти розвитку

навичок комунікації; ознайомити із правилами ефективного спілкування; вчити дітей дотримуватись правил поведінки в громадських місцях, створити  передумови для усвідомленого сприймання і засвоєння учнями соціальних та морально-правових норм,  історичних,  національно-культурних традицій українського народу;  розвивати вміння коригувати свої дії відповідно до ситуації, розвивати спостережливість; розвивати вміння ввічливо спілкуватися, підтримувати тему розмови; виховувати толерантність.

Формувати групу компетентностей:

-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного

використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення

навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;

-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до

власного здоров’я та здоров’я інших;

- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних

навичок дослідження;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження

природних явищ і процесів та їхніх наслідків;

-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних

джерелах.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось )

Розповідає, що має бути зображено на ілюстраціях до прослуханого оповідання, казки, вірша (хто?, що?, де?, коли?)

Використовує різні форми привітання, прощання

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Обирає для написання висловлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір тощо)

Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування

Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)

Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами

Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)

Описує зображення предметів за допомогою відповідних органів чуття

Пропонує нові способи використання рукотворних (штучних) об’єктів

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

I .Ранкова зустріч.

Привітання.

Доброго ранку – сонце привітне!

Доброго ранку – небо блакитне!

Доброго ранку – в небі пташки!

Доброго ранку – зелені дубки!

Доброго ранку – люди привітні!

Я всім бажаю щоб посмішки квітли!

 

2. Обмін інформацією

Вправа “Моя адреса” (Учні по черзі називають свою адресу: країна, область, район, село/місто, вулиця)

- Чи можна повідомляти свою адресу незнайомцям?

- Кому і при яких обставинах можна повідомляти адресу.

 

3. Групова робота

З паперу без допомоги ножиці виготовіть силует людини. Напишіть на своїх чоловічках правила поведінки з незнайомими людьми.

 

4. Новини дня. Дитина дня.

Календар погоди.Повідомлення синоптика.

Сьогодні___ (число)__________ (місяць)_________ (день тижня).

На дворі________ (пора року).

Коли в ранці я йшла до школи небо було _____(ясним, похмурим).

Опади (були/не було).

 

ІІ. Етап цілепокладання

Метод «Сторітелінг»

Чесно я не дуже люблю пересуватися громадським транспортом, особливо у той час , коли всі поспішають на роботи та на навчання. Саме тоді у автобусі, тролейбусі чи іншому транспорті люди знаходять на дуже близькій відстані один від одного і порушують особистий простір особи.

  • Що таке особистий прості? Навіщо він потрібен людині?

Гра «Мікрофон»

  •    Що таке поведінка?
  •    Якою може бути поведінка?
  •    Що таке культура?
  •    Де культурна поведінка повинна проявлятись? (Всюди: дома, на вулиці, в громадських місцях)
  •    Які громадські місця знаєте?

Демонстрація малюнків громадських місць (бібліотека, школа, музей, храм, театр, кінотеатр, зоопарк, магазин, лікарня…)

Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні ми поговоримо про всі ці питання і спробуємо знайти на них відповіді.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

Робота з підручником

Робота в парах. Розігрування ситуацій за підручником

Словничок.

Особистий простір - це простір, який людина розглядає як свою власність, а проникнення туди - як загрозу собі і замах на те, що йому належить.

Його можна поділити на чотири основні зони:

Інтимна зона (від 15 до 45 см).

Це найосновніша з усіх зон. її людина сприймає як особисту власність. Лише найближчим людям дозволено в неї входити. Ними можуть бути батьки, діти, тобто члени сім'ї, близькі друзі та родичі. У внутрішню зону (ближче 15 см) можна входити лише під час фізичного контакту. Це найбільш інтимна зона.

Особиста зона (від 46 см до 1,22 м).

На такій відстані від інших ми знаходимося на вечірках, офіційних прийомах, дружніх зустрічах чи на роботі.

Соціальна зона (від 1,22 до 3,6 м).

Якщо ми зустрічаємося зі сторонніми особами, то хочемо, щоб вони тримались саме на такій відстані від нас. Нам не подобається, коли сантехнік, столяр, поштарка, новий колега чи просто малознайома людина підходить до нас на ближчу відстань.

Публічна зона (понад 3,6 м).

Якщо ви звертаєтеся до групи людей, то така відстань для нас є найбільш оптимальною.

Якщо ви дружньо обнімаєте людину, з якою щойно познайомились, і вона зовні посміхається, виявляючи до вас симпатію, в глибині душі вона може почуватися негативно, але не хоче вас образити.

Якщо ви хочете, щоб люди почувалися комфортно у вашій компанії, тримайте дистанцію. Це золоте правило. Чим ближчі ваші стосунки, тим ближче ви можете підходити.

У громадському транспорті, на масових заходах, у місцях великого скупчення народу людина підкоряється неписаним правилам, у результаті чого вона просто не реагує на інших, на їх вторгнення в інтимну зону.

Інша ситуація складається під час мітингу, у натовпі, де люди об'єднані спільною метою. У міру того, як густота натовпу збільшується, особистісний простір зменшується, у людей виникає почуття ворожості та агресивності. Це добре відомо міліції, яка завжди прагне розбити натовп на невеликі групи. Отримуючи особистісний простір, людина робиться спокійнішою.

Слідчі часто використовують техніку вторгнення в особистісний простір, щоб зламати опір підозрюваного під час допиту.

Прагнення зберегти значну дистанцію — ознака недостатньої впевненості в собі, підвищена тривога. І навпаки — спокійна, впевнена в собі людина менше піклується недоторканістю "своїх кордонів". Людина напориста, агресивна, сильна прагне до буквального розширення своїх кордонів: про це свідчать, наприклад, витягнуті чи широко розставлені ноги, широкі жести, що ніби випадково торкаються людей чи предметів, які стоять поруч.

Фізкультхвилинка

Робота з відеоматеріалами

Робота з чоловічками, які виготовляли на ранковій зустрічі.

Обговоріть всі правила, які були записані, які з них підходять, яких не вистачає.

Громадський простір – це частина міста, яка не є ні домом, ні роботою, ні торгівельним закладом, ні комунікацією між цими елементами. Він також не може бути комерційно орієнтованим та знаходитися у приватному користуванні. 

Наявність громадського простору – це ознака демократичного суспільства. По суті будь-який міський простір є потенційно громадським. Ним може бути і вулиця, і парк, і сквер, і площа, і бульвар. Проте, щоб називатись громадським, він повинен сповідувати демократичні цінності та володіти сукупністю ознак і бути:

• Доступним. Для всіх.

• Ізольованим. Від транспортного руху, шуму, забруднень.

• Безпечним. Тобто захищеним від злочинності, добре освітленим.

• Безкоштовним. За перебування в громадському просторі та користування ним не потрібно платити.

• Безбар’єрним. Відсутність будь-яких вертикальних перепон: бордюрів, сходинок, що робить простір доступним для людей з фізичними обмеженнями.

• Комунікабельним. Надавати можливість для спілкування, розмов та гри.

• Творчим. Можливість для прояву творчості: виступи вуличних музикантів чи акторів та іншої активності.

• Комфортним. Давати привід для зупинки та затримки на довший час, обладнаним місцями для сидіння, а також забезпечувати можливість перебувати там за будь-якої погоди. Наявність безкоштовних громадських санвузлів.

• Універсальним. Громадський простір враховує інтереси користувачів різного віку, статусу. Чудово, якщо цей простір відображає місцеву культуру та історію.

• Більше свободи. Можливість ходити і сидіти на трав’яних покриттях та газонах, освіжитися у фонтані, активно висловлювати позицію.

У громадських місцях є свої правила поведінки, кожна вихована людина повинна їх дотримуватись. Ці правила прийшли до нас із давніх часів і за традицією продовжують існувати і служити людям. Дотримуючись правил культури поведінки в громадських місцях, ми висловлюємо повагу до людей. Але, на жаль, у нашому суспільстві є люди, які не знають, як правильно поводитися в громадських місцях, або ж не бажають цього робити. Вони думають тільки про своє благополуччя, а не про те, що відчувають люди, які поруч із ними.

Відгадування загадок.

1) Поле письменник-агроном

Засіяв буквами - зерном.

Отож, читачу, поспішай

Зібрати мудрий урожай!        ( Бібліотека).

2) Тут все прекрасне – жести, маски,                                                                                               

Костюми, музика і гра.                                                                                                                

Тут оживає наша казка,                                                                                                                   

І з нею – світлий світ добра.     (Театр)

3) Чистенькі віконця,                                                                                                                

Сміються до сонця.                                                                                                                

Діточки довкола                                                                                                                       

Наша люба … (школа)

4) Маленькі будиночки по місту біжать. 

Хлопчики й дівчатка

У будиночках сидять.  (Трамвай)

5) Полотно, а не доріжка

Кінь біжить − стоніжка. (Поїзд)

6) Будинок по вулиці йде

На роботу всіх везе

Не на курячих він ніжках. 

Він в гумових чобітках. (Автобус)

Робота в групах.   (Обговорення)

 - Кожній групі скласти правила поведінки в громадських місцях.                                                      

І гр.   Правила поведінки в бібліотеці.

ІІ гр. Правила поведінки в музеї.

ІІІ гр. Правила поведінки в театрі та кінотеатрі.

ІV гр. Правила поведінки в громадському транспорті.

Презентаціі груп своїх робіт.

І група.    Цікавинка:

Бібліотека — колекція книг або приміщення, де зберігаються книги. Першою відомою бібліотекою у Київський державі була бібліотека Софійського собору в Києві, заснована князем Ярославом Мудрим у 1037. Найбільшою в Україні є Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського,її відвідують 500 тис.читачів. У кожному районі міста є свої районні бібліотеки. У нас в школі теж є шкільна бібліотека .

Правила поведінки в бібліотеці. 

1. Заходячи в бібліотеку, треба привітатись з бібліотекарем.

2. Коли просиш у бібліотекаря якусь книжку або допомогу в пошуку книжки, не забувай про  слова "будь ласка" та "дякую".

3. До бібліотекаря звертайся на ім'я по-батькові. Як правило, у бібліотекаря є бейдж, на якому написана ця інформація.

4. Якщо книжку тобі видали в читальному залі - тихо сядь за вільний стіл. Читай книжку мовчки. Не висловлюй своє захоплення або незадоволення вголос. Пам'ятай, що поруч є й інші читачі - їм твої репліки будуть заважати.

5. Коли ти вже йдеш з бібліотеки, не забудь сказати "дякую" та "до побачення".

6. Бережи книгу,  вона – твій друг.

ІІ група. Цікавинка

Музей — це культурно-освітній та науковий заклад, що збирає, вивчає, зберігає та експонує пам’ятки матеріальної і духовної культури, природничо-наукові колекції.

До музею ми приходимо подивитися на картини, скульптури, старовинні речі або інші цікаві для людей предмети. Ці предмети у музеї називають експонатами. Про експонати нам розповідають люди, яких називають екскурсоводами.

Правила поведінки в музеї. 

1.     Треба привітатись.

2.     Ходи тихо, не човгай ногами. У музеї люблять тишу.

3.     Не можна чіпати експонати руками.

4.     Краще скористатися послугами екскурсовода.

5.      Коли про щось запитуєш, не забувай сказати «будь ласка».

6.     Не розмовляй, не штовхай товаришів, не грайся, не їж цукерок.

7.     Подякуй за цікаву екскурсію.

ІІІ  група.  Цікавинка

Театр є одним з видів мистецтва. Крім театрів, у яких виступають актори, є ще ляльковий театр, пальчиковий театр, театр тіней.

 Правила поведінки в театрі, кінотеатрі. 

1.     Не можна голосно розмовляти.

2.     Не можна їсти чи голосно шарудіти обгортками.

3.     Не ламай меблі,сиди у кріслі спокійно.

4.     Не кричи й голосно не смійся.

5.     Не займай чужі місця.

6.     Між рядами проходь, повернувшись обличчям до тих, хто сидить.

ІV група. Цікавинка:

Слово «транспорт» увійшло у нашу мову в 1720 році, коли російський цар Петро І уклав перший Морський устав (правила для моряків). Тоді транспортами називали кораблі для перевезення вантажу. Тепер транс­портом ми називаємо не лише вантажні кораблі, а й іншу техніку для перевезення вантажів і пасажирів. Транспорт буває водний, повітряний, залізничний та автомобільний.

Правила поведінки в транспорті. 

1. Заходь в транспорт не поспішаючи, не штовхайся, намагайся не наступати людям на ноги.

2. Поступайся місцем старшим і дівчаткам, вживаючи «чарівні» слова. 

4. У салоні не розмовляй голосно, не висовуйся з вікна, не заважай пасажирам .

5. При вході в автобус хлопчик пропускає дівчинку, але виходить він першим і зупиняється справа, готовий допомогти їй зійти. Мамі, вчительці, старшій сестрі і іншим дорослим подає при цьому руку.

6. Стояти слід в проході з правого боку, щоб не заважати тим, хто виходить. 

7. У транспорті не їж морозиво, тістечка, бажано не пити воду.

8.  Виходячи, пропускай старших, допомагай  літнім людям .

Робота в парах. Розіграти різні ситуації і придумати діалоги.

-         Ви зайшли в автобус і побачили свого друга.

-         Ви сидите в автобусі, а на зупинці до салону увійшов дідусь.

-         Ви з мамою зашли в автобус. Вільне місце було лише одне.

-         Тобі не видно експонату в музеї, тому що попереду стоять твої товариші.

-         Під час екскурсії по музею ти відстав від свого класу.

-         Ти побачив, що хтось кинув додолу зім’ятий папірець.

-         Ти запізнився на кінофільм. Як пройти на своє місце?

Тест. Самоперевірка і оцінювання.

1.Вихована дитина в громадському транспорті:

а) дотримується правил для пасажирів;

б) їсть морозиво чи тістечка;

в) голосно розмовляє;

 2.  У музеї можна:

а) торкатися руками експонатів;

б) уважно слухати екскурсовода;

в) запитувати екскурсовода під час екскурсії;

г) подякувати за цікаву екскурсію;

ґ) голосно розмовляти;

д) їсти цукерки, смітити.

 3. Щоб висловити захоплення від вистави в театрі, потрібно :

а) голосно і довго аплодувати;

б) свистіти і кричати;

в) подарувати акторам квіти.

 4. Якщо не встиг прочитати книгу з бібліотеки до зазначеного терміну, ти:

а) повернеш книгу, коли прочитаєш;

б) повернеш книгу не дочитаною;

в) підеш в бібліотеку і продовжиш термін повернення.

Пояснити вислів.

Культура – це міра людяності в людині.

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

- Які місця називають громадськими?

 - Чому потрібно дотримуватись правил поведінки у громадських місцях?

  • Чи сподобався вам урок?
  • Чи все вдалося під час уроку?
  • З чим виникли проблеми? Що ви не зрозуміли?

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
3 жовтня 2021
Переглядів
4112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку