Тема. Екскурсія у ліс. Правила поведінки у природі Мета: показати красу природи, значення дерев у природі та житті людей; довести, що в природі не буває випадковостей; навчати розрізняти дерева, листя різних дерев; спонукати учнів до виконання правил поведінки в природі; виховувати любов до природи, до оточуючого середовища. Обладнання: картинки лісу, плакат лісу, дерев, правила поводження в лісі.
ХІД ЕКСКУРСІЇ I . Організаційний момент — Як ви розумієте слова? • По лісу ходи — під ноги дивися. • Ліс — не школа, а усіх учить. — Сьогодні ми проведемо екскурсію до лісу. Поспостерігаємо за красою природи, різноманіттям рослин, навчимося розрізняти дерева, листя різних дерев. II. Повідомлення теми і мети уроку 1. Робота над загадками Узимку чорне, навесні й улітку зелене, а восени жовте. (Ліс) — Правильно, це ліс. Чому ви так вважаєте? — Уявіть, що ви опинилися в пустелі, де немає кущів, дерев, лише пісок. У жителів цієї місцевості немає лісів. Як би ви описали, що ж таке ліс? (Ліс — це місце, де багато дерев. Там живуть різні птахи і звірі. У лісі багато комах.) В них багато є роботи, Хоч стоять вони весь час. Від дощу чи від спекоти Захистять, врятують нас. Не лягають спать ніколи, На ногах вони одвік. Не бояться плину рік, Ні завій, ні вітру реву. Хто ж вони такі?.. (Дерева). — Чи вмієте ви за листям, кронами дерев, їх плодами дізнаватися, яке це дерево? — Які види дерев, лісів ви знаєте? — Для чого потрібні дерева? — Що необхідно робити, щоб деревце прижилося? 2. Гра «Хто більше назве дерев» — Чи всі дерева скидають листя восени? — Як називаються дерева, у яких на гілках листочки? — А чи знаєте ви, діти, для чого дерева скидають листя до настання зимових холодів? (Листя вкриває землю і захищає коріння дерев від морозів. Від килима з листя земля не промерзне, під тяжкістю снігу не ущільниться, збереже повітря, а це необхідно для мешканців ґрунту, адже вони розпушують землю.) Учні називають листяні та хвойні дерева. 3. Гра «Осінні листочки» — Зараз я перетворю всіх вас на листочки, і ми пограємо в гру «Осінні листочки». Учитель читає вірш, а діти «озвучують» його за допомогою рухів. Ми — листочки, ми — листочки, Ми — осінні листочки. Ми на гілочках сиділи, Вітер дме — полетіли. Ми летіли, ми летіли, Перестав дути вітерець Ми усі в кружечок сіли. Вітер знову раптом дув І листочки швидко здув. Усі листочки полетіли І на землю тихо сіли. — Ви були перетворені на різні дерева, а у різних дерев і листочки різняться між собою. Чи зумієте ви відповісти на питання: «Чий листок?» (Слід визначити, з якого дерева впав листок.) Листя берези, дуба, липи, клена, горобини. — Якщо всі ці дерева ростимуть в одному лісі, то як називатиметься цей ліс? (Листяний) 4. Робота над загадками Водночас учитель демонструє листя з різних дерев, учні порівнюють їх за формою, розміром. • Стовбур рівний, як колона, А листочки, як корона. Влітку листячко зелене, А як осінь — то червлене. (Клен) • Чорно-біла одежина, Зверху — листяна хустина. Як весна — дарує сік, — П'ємо радо цілий рік. (Береза) • Рясно в липні зацвітає, Дуже гарний запах має, Цвітом від хвороб лікує, Щедро медом нас частує. (Липа) • Що за дерево стоїть? Вітру немає, а лист тремтить. (Осика) • Зріст у неї, як в ліщини, А плоди, немов в калини. Взимку пташечок годує, Ягідками їх частує. (Горобина) • Товстий стовбур, пишні віти, Наче свічки, білі квіти. А плоди, як їжачки, Носять з голок піджачки. (Каштан) — Але, діти, бувають не тільки листяні дерева. У хвойних дерев є хвоїнки — це теж різновид листочків. Які хвойні дерева можете назвати? — Чи змінюють хвоїнки-листочки сосни і ялини? — Так, вони не опадають разом, а це відбувається поступово раз на три роки. • І маленькі, і старенькі Влітку, взимку, навесні Всюди вдягнені гарненько І зелені сукні всі. (Ялина) • Хто в лісі влітку і зимою Чарує зеленню густою? (Сосна, ялина) • Колюча — та не їжак, Зелена, запашна, Не ходить, не летить, На місці все життя стоїть. (Ялина, сосна) Світ неживої природи 123 • Всі пани скинули жупани, Один пан не скинув жупан. (Листяні дерева та сосна) • Листок колючий, Стовбур липучий. (Ялина, хвоя, смола на корі) 6 . Гра «Повтори і додай» Дуб. Дуб, клен. Дуб, клен, береза і т. ін. 7. Вивчення порад «Ти у лісі» — Хто із вас любить гуляти лісом, збирати гриби і ягоди? Спілкування із природою дуже корисне для здоров'я людини. Однак природа приховує в собі багато небезпек. Можна отруїтися отруйними ягодами або принести додому отруйний гриб, переплутавши його із їстівним. Щоб цього не сталося, запам'ятайте... • Збирай тільки знайомі тобі гриби і ягоди. • Не куштуй незнайомих тобі ягід і грибів. • Завжди запитуй дорослих, чи їстівні гриби і ягоди, які ти зібрав у лісі. • Намагайся запам'ятати, які гриби і ягоди їстівні, а які — ні. • Не знищуй неїстівні гриби. Вони отруйні для людини, а дикі тварини ними лікуються. — Ліс — це будинок для рослин і тварин. Вони в ньому господарі. Ми — лише гості. А гості поводяться ввічливо, тихо, щоб не образити господарів. Ліс — це одне з чудових багатств, яким наділена наша Батьківщина. • Не ламай гілля дерев та кущів. • Не пошкоджуй кору дерев. • Не зривай в лісах та на луках квіти. • Не збивай гриби, навіть неїстівні. • Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах. • Не руйнуй мурашники. • Не руйнуй пташині гнізда. • Не лови диких тваринок і не принось їх додому. 8. Гра «Життя дерев» Діти об'єднуються в групи й отримують картки з різними висловами про життя дерев і рослин, наприклад: • Дерево радіє сонцю. • Дерево гнеться під ураганним вітром. • З дерева обпадає листя. • Дерево слухає пісні птахів. • На дереві розкриваються бруньки. • Дерево лікує дятел тощо. Діти мають намалювати мімікою і жестами ситуацію, описану на їх картці. Решта дітей відгадує, що відбувається з деревами. 9. Вікторина «Ліс і його мешканці» • З якого дерева виготовляють сірники? Листочки цього дерева тремтять навіть без вітру, оскільки з'єднується з гілочкою особливо. Тому про це дерево говорять, що воно переодягається кілька разів на день. (Осика) • Яке дерево найчастіше застосовують для виготовлення лиж, а людина в спеку під ним ховається? (Береза) • У яких дерев восени листя червоніє? (Клен, горобина) • Яке дерево цвіте найпізніше? (Липа, влітку) • Яке дерево найчастіше висаджують у містах, а листочки в сильну спеку у нього липкі? (Липа) • Яке дерево свідчить про близькість води? Воно цвіте найпершим, провіщаючи весну? (Верба) • Яке полювання в лісі дозволене у будь-яку пору року? (Фотополювання) • Що станеться, якщо на певній ділянці вирубати ліс і тривалий час його не висаджувати? (Зникнуть усі жителі, тому тривалий час не ростимуть дерева.) • Інформація для вчителя Дуб. За старих часів дуб ставав у пригоді під час будівництва кораблів. Зараз із деревини дуба виготовляють меблі, паркет, її використовують у вагоно- і суднобудуванні. Кору застосовують у шкіряній справі. Живе до 1000 років. Ялина. З деревини виготовляють меблі, стовпи, музичні інструменти. З тирси отримують спирт. Хвоя ялини багата на вітаміни. У ялини нижні гілки не відмирають на відміну від сосни, оскільки вона тіньолюбива. У неї є «нянька» — береза, оскільки береза захищає молоді ялинки від заморозків і променів сонця. Береза. Найкраще розпалити вогнище в сиру погоду берестою, з неї раніше виготовляли козуби, короби і багато чого іншого. На бересті, поки не виготовили папір, писали у Давній Русі. Настоянку з бруньок уживають як ліки. Модрина. Деревина цього дерева не зношується. Чи знаєте ви, що її деревину застосовують для підводних споруд, у суднобудуванні, у виробництві літаків? Деревина не гниє, а з часом стає ще твердішою і немов кам'яніє. Горобина. Застосовують у медицині як лікувальний засіб від цинги й інших авітамінозів. Широко використовують у харчовій і кондитерській промисловості. III. Підбиття підсумків екскурсії
— Якою є роль лісу в природі? — Яким є значення лісу в житті людини? — Як потрібно поводитися в лісі?
Намалювати малюнок про враження від екскурсії |